• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte att förglömma plan utsida och kupad insida. Citizen 51-2273 :)
8ZpOwUb.jpg
Sjukt coolt, men vet inte om det går att beställa som "standard" :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En fråga till någon som är kunnig på urverk. Automathjul, vad är dess funktion och hur märker man om det blir dåligt? Och varför kan det bli dåligt/behöva bytas?
Seent svar ;) Ett mekaniskt urverk kan antingen vara manuellt eller automatiskt. Ett mekaniskt urverk måste dras upp med hjälp av kronan, där kronan är till fjädern. Ett automatiskt urverk är i princip identiskt med ett manuellt (oftast), men har en rotor i centrum som drar upp fjädern när den roterar, men kan samtidigt oftast även dras upp med kronan. I centum av rotorn sitter kullager eller någon typ av smörjning, den kan bli sliten/torr/dålig som gör att rotorn inte snurrar och vrider upp fjädern när klockan rörs på armen. Om urverket sitter löst i boetten kan det hindra rotorn att rotera och dra upp fjädern. Vid normal användning och service brukar det bara rengöras och smörjas :)
 
Hej!

Söker ruckning av Seiko med 6R15D-verk i stockholm, helst i väster/norrort. Jag har kollat med stjärnurmakarna och de vill ha 400 och ha klockan i 14 dagar, klockmaster globen (som jag förstår är duktiga på Seiko) vill ha 750. Är det värt att åka till globen? Har hört folk som betalat 150-250 förut så känns lite orimligt. Andra tips på urmakare? Erikssons i Sumpan ruckar ej seiko.
 

Psykel

Patek
Hej!

Söker ruckning av Seiko med 6R15D-verk i stockholm, helst i väster/norrort. Jag har kollat med stjärnurmakarna och de vill ha 400 och ha klockan i 14 dagar, klockmaster globen (som jag förstår är duktiga på Seiko) vill ha 750. Är det värt att åka till globen? Har hört folk som betalat 150-250 förut så känns lite orimligt. Andra tips på urmakare? Erikssons i Sumpan ruckar ej seiko.
Hänger väl på om du vill få det gjort bra eller billigt. Jag hade nog kört på Klockmaster Globen, som förmodligen är bäst på Seiko i norra Europa.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad är vitsen med timsignal? Jag har aldrig förstått meningen med det varken på moderna digitalklockor eller som kvarleva från gökur och farfarsklockor.
 

Psykel

Patek
Vad är vitsen med timsignal? Jag har aldrig förstått meningen med det varken på moderna digitalklockor eller som kvarleva från gökur och farfarsklockor.
Varför folk har funktionen igång på sina Casio i vardagen kan jag inte svara på, men det har säkert någon användning i militära eller andra professionella sammanhang.
Gökur och farfarsklockor slår väl varje timme av samma anledning som kyrkklockor gör det. För att gemene man som inte bar klocka skulle veta tiden.
 
  • Like
Reactions: HSK

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad är vitsen med timsignal? Jag har aldrig förstått meningen med det varken på moderna digitalklockor eller som kvarleva från gökur och farfarsklockor.
Är det då bara jag som råkar ut för att folk säger; oj, visste inte klockan var så mycket...
Man går inte omkring och tittar på tiden hela tiden.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Varför folk har funktionen igång på sina Casio i vardagen kan jag inte svara på, men det har säkert någon användning i militära eller andra professionella sammanhang.
Gökur och farfarsklockor slår väl varje timme av samma anledning som kyrkklockor gör det. För att gemene man som inte bar klocka skulle veta tiden.
Det är det där jag aldrig har förstått. Kyrkklockor fyllde ändå en viktig samhällsfunktion eftersom man inte alltid hade klocka lättillgänglig men om man nu har ett gökur så har man ju uppenbarligen en klocka i hemmet och vad är då vitsen med att den ska klämta varje timme, dag som natt? På moderna digitalklockor är det ännu märkligare då man alltid har den på armen men som du säger kanske det kan vara bra i militären o. dyl. eller om man kanske har svårt för klockan.
Är det då bara jag som råkar ut för att folk säger; oj, visste inte klockan var så mycket...
Man går inte omkring och tittar på tiden hela tiden.
Det är klart att man ibland tappar tidsuppfattningen men för min del händer det väldigt sällan och skulle det vara så har man som sagt klockan på handleden. Jag skulle bara tycka att det var irriterande med timsignal men jag verkar inte tillhöra den tilltänkta målgruppen, därav frågan. :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En sak jag funderat på länge: varför har så många klockor urtavlor eller funktioner/komplikationer anpassade efter regattor? Är det en stor sport/aktivitet? Är det extra vanligt med bärande av lyxiga klockor där?

Sidofråga: varför har rolex yacht master ingen regattatimer så att man fick göra en yacht master två för det?
 

HSK

Patek
2-Faktor
En sak jag funderat på länge: varför har så många klockor urtavlor eller funktioner/komplikationer anpassade efter regattor? Är det en stor sport/aktivitet? Är det extra vanligt med bärande av lyxiga klockor där?

Sidofråga: varför har rolex yacht master ingen regattatimer så att man fick göra en yacht master två för det?
Rolex och eventuellt även andra tillverkare är vanligt förekommande som sponsorer för dessa evenemang och då kan man tänka sig att de förmodligen även sponsrar med en del klockor utöver annat PR-material.
 

Fellman

Omega
Funderar på en årsklocka från 1985. Någon har något roligt tips? Funderar på en Sub eller en GMT men är öppen för förslag.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Funderar på en årsklocka från 1985. Någon har något roligt tips? Funderar på en Sub eller en GMT men är öppen för förslag.
Det finns hundratusentals modeller att välja mellan så det blir svårt att hitta något som passar om man bara ska gå efter 1985 som tillverkningsår. Är det inte bättre om du bestämmer dig för vilken klocka du vill ha och sedan letar efter rätt årsmodell? Det låter som att du är beredd att spendera en del och då är det ju trist om man inte är helt nöjd tänker jag. :)

Eller menar du att du eftersöker förslag på klockor som liknar de du nämnde?
 

Fellman

Omega
Det finns hundratusentals modeller att välja mellan så det blir svårt att hitta något som passar om man bara ska gå efter 1985 som tillverkningsår. Är det inte bättre om du bestämmer dig för vilken klocka du vill ha och sedan letar efter rätt årsmodell? Det låter som att du är beredd att spendera en del och då är det ju trist om man inte är helt nöjd tänker jag. :)

Eller menar du att du eftersöker förslag på klockor som liknar de du nämnde?

En del av min jakt efter något högkvalitativt vintage är kombinera med mitt födelseår. Förstår att min fråga är alltför bred =) Tillbaka till ritbordet blir det nog, denna jakt kommer nog hålla mig sysselsatt länge framöver.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En del av min jakt efter något högkvalitativt vintage är kombinera med mitt födelseår. Förstår att min fråga är alltför bred =) Tillbaka till ritbordet blir det nog, denna jakt kommer nog hålla mig sysselsatt länge framöver.
Du vet vad man säger: ”The chase is better than the catch.” Stämmer faktiskt rätt bra ibland. Det är ju roligare att bygga med LEGO än att leka med det. ;)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varför vrider man ofta kronan moturs för att ställa tiden framåt? Det känns väldigt onaturligt och man tycker att det ur mekanisk synvinkel skulle vara lättare att bygga klockan på så sätt att framåt är framåt och bakåt är bakåt så att säga. o_O
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad är kopplingen mellan Breitling och Göteborg? Jag kan förstå att det benämns som dörrvaktsklocka då de ofta bars/bärs i den miljön (gissningsvis p.g.a. sin vräkiga framtoning och storlek?) men jag vet inte riktigt varför märket förknippas med just Göteborg. Var det någon butik i Göteborg som var först med att introducera märket i Sverige och att koncentrationen därför var ovanligt hög i denna del av landet?
 

Larzone

Omega
Hej!
Har frågat i certinatråden men inget svar på en vecka så provar här.
Finns det vettiga eftermarknadsringar till min Certina DS Action?

Alltså inte hela bezeln utan bara aluminiumringen.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Har frågat i certinatråden men inget svar på en vecka så provar här.
Finns det vettiga eftermarknadsringar till min Certina DS Action?

Alltså inte hela bezeln utan bara aluminiumringen.
Jag har ingen riktig koll på om det finns någon specifikt för DS Action, men om du mäter inner och yttermått plus eventuell tjocklek kan du säkert hitta något på ebay :)
 

fc2

Rolex
Någon som vet vad musikstycket i denna Breguet-reklam kommer ifrån? Eller är det något unikt för denna reklam (jag tvivlar)? Känner mig ohyggligt obildad i klassisk musik när jag ställer den här frågan men vill gärna veta.

 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Vill byta ut mitt något repade safirglas till ett nytt med AR coating på min Fortis Flieger Chronograph. Vände mig till de mest rekommenderade i Stockholm och fick en ungefärlig prisuppgift på minst 2K.

Känner ni till nån annan som kan fixa det här billigare?
Mvh
 

Siksten

Omega
2-Faktor
Natoband med lite kraftigare spänne, var köper jag? Har provat lite olika och tycker själva hårdvaran känns rätt klen på de flesta. Hoppar lätt ur om man drar åt lite.
 
Topp