• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har någon tips på bra läderband i sub 500 spänn-klassen? Har redan testat och inte blivit särskilt nöjd med varken Geckota eller CNS. Kompliceras dessutom av att det behöver vara 19 mm.
Kan nog bli svårt att hitta kvalitésläder i udda bredd under 500. Det bästa är nog att specialbeställa från nån här på forumet, tex mjleather eller maer.
 

SCM

Cartier
2-Faktor
En fråga till någon som är kunnig på urverk. Automathjul, vad är dess funktion och hur märker man om det blir dåligt? Och varför kan det bli dåligt/behöva bytas?
 
Ser många Daytonas med jubilee-länk på IG. Mycket snyggt. Varifrån kommer länkarna, annan klocka eller AD?
Screenshot 2019-11-11 at 03.16.09.png
 

Oniel

Panerai
Ser många Daytonas med jubilee-länk på IG. Mycket snyggt. Varifrån kommer länkarna, annan klocka eller AD?
Screenshot 2019-11-11 at 03.16.09.png


Alltså det beror väl helt på. Antingen om någon väljer att köpa en länk lös eller om någon tar sin länk från en annan klocka och sätter på.

eller missförstår jag frågan?

Hur folk får tag i sin länk är väl högst individuellt!
 
Alltså det beror väl helt på. Antingen om någon väljer att köpa en länk lös eller om någon tar sin länk från en annan klocka och sätter på.

eller missförstår jag frågan?

Hur folk får tag i sin länk är väl högst individuellt!
Som jag trodde. Undrade bara om det i vissa fall var AD som försåg dem med lösa länkar men känns extremt osannolikt?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Får man ens köpa jubilee till en ref som inte går att köpa med jubilee alt. köpa löst?

Edit: Såg nu att det redan var besvarat...
 

Elias.A

Cartier
Vill byta tillbaka från mitt gummiband till en länk, problemet är bara att gummibandet sitter väldigt tajt. Behöver lite tips på hur jag ska få loss det
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vill byta tillbaka från mitt gummiband till en länk, problemet är bara att gummibandet sitter väldigt tajt. Behöver lite tips på hur jag ska få loss det
Menar du att du inte kommer åt stiften med ett vanligt bandbytarverktyg? Jag använder i princip alltid en pennkniv med tunt litet blad för att lossa band, och bandverktyg för att sätta dit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är kupade glas alltid plana på insidan? :bag:
Nej! Det finns både "domed" som är plana på insidan och "double domed" där hela glaset är kupat. Jag har precis beställt ett kupat glas, så jag har det färskt i minnet :) Däremot vet jag inte om det jag beställt är dubbelt eller enkelt :bag:, men det spelar ingen roll, jag gillar båda. Ett enkelt kan ge en viss förvanskning av tavlan medans ett dubbelt inte ska ge någon förstoring alls...
292-2928669_0mm-double-dome-mineral-glass-crystal-circle-hd.png.jpg
rd10.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nej! Det finns både "domed" som är plana på insidan och "double domed" där hela glaset är kupat. Jag har precis beställt ett kupat glas, så jag har det färskt i minnet :) Däremot vet jag inte om det jag beställt är dubbelt eller enkelt :bag:, men det spelar ingen roll, jag gillar båda. Ett enkelt kan ge en viss förvanskning av tavlan medans ett dubbelt inte ska ge någon förstoring alls...
292-2928669_0mm-double-dome-mineral-glass-crystal-circle-hd.png.jpg
rd10.jpg
Inte att förglömma plan utsida och kupad insida. Citizen 51-2273 :)
8ZpOwUb.jpg
 
Topp