• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Klando

Omega
Finns säkert svar på denna fråga men hittade inte riktigt i vilket forum jag skulle ställa frågan.
Men vad kallas tygband som inte är av "natomodell"? Tänk ett mockaband eller gummiband som modell fast i tyg. Finns det något speciellt namn för dessa?
/T
 

soderlund

Cartier
Finns säkert svar på denna fråga men hittade inte riktigt i vilket forum jag skulle ställa frågan.
Men vad kallas tygband som inte är av "natomodell"? Tänk ett mockaband eller gummiband som modell fast i tyg. Finns det något speciellt namn för dessa?
/T

Är det Sailcloth du syftar till eller Cordura?
 

Klando

Omega

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    406.4 KB · Visningar: 2

dicken

Omega
2-Faktor
Klockbatterier, någon med tips på batterier mer lite "bättre prestanda" eller hur man nu vill uttrycka det? Jag har alltid kört generiska, typ Kjell co för 30kr styck, men tycker inte att dom håller särskilt länge. Orkar inte byta batteri flera gånger per år, så kul är det inte :p
Tack!
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Klockbatterier, någon med tips på batterier mer lite "bättre prestanda" eller hur man nu vill uttrycka det? Jag har alltid kört generiska, typ Kjell co för 30kr styck, men tycker inte att dom håller särskilt länge. Orkar inte byta batteri flera gånger per år, så kul är det inte :p
Tack!

Tja, tycker det låter konstigt att batterierna tar slut så fort. Även de generiska ska klara över ett år utan större problem. Detta beror givetvis på vilken klocka det är osv. Vad är det för klocka? Är den nya eller gammal? Det låter som att något är fel.
 

dicken

Omega
2-Faktor
Tja, tycker det låter konstigt att batterierna tar slut så fort. Även de generiska ska klara över ett år utan större problem. Detta beror givetvis på vilken klocka det är osv. Vad är det för klocka? Är den nya eller gammal? Det låter som att något är fel.
Jag tyckte också att det lät skumt, det är farsans ena dykare som bara höll i 4-5 månader. Jag har inte märket på rak arm (nån nischad histora), men köptes ny från butik för 4-5 år sen och har gått fint fram tills att den stannade.

Tack! "The swiss power source", låter lovade! :) Ska undersöka!
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Jag tyckte också att det lät skumt, det är farsans ena dykare som bara höll i 4-5 månader. Jag har inte märket på rak arm (nån nischad histora), men köptes ny från butik för 4-5 år sen och har gått fint fram tills att den stannade.


Tack! "The swiss power source", låter lovade! :) Ska undersöka!

Ok, ja testa med ett bra batteri och dör det efter några månader så skulle jag börja kolla om batteriet kommer åt något och kortsluter, vattenskada och lite sådant :)
Lycka till!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag tyckte också att det lät skumt, det är farsans ena dykare som bara höll i 4-5 månader. Jag har inte märket på rak arm (nån nischad histora), men köptes ny från butik för 4-5 år sen och har gått fint fram tills att den stannade.


Tack! "The swiss power source", låter lovade! :) Ska undersöka!
Upplevt samma sak med no-name batterier/varta från Clas och Kjell. Haft klockor som stannat efter ett par månader men som sen tickat på utan problem med ”märkesbatterier”. De jag upplevt fungerar bäst är Renata och Rayovac. Tippar också att Sony och Energizer är bra. Finns vissa modeller som finns i både high- och low-drain. Som jag förstår det skall det idag inte vara någon större skillnad men jag har för mig att low drain skall hålla längre.
 

dicken

Omega
2-Faktor
Ok, ja testa med ett bra batteri och dör det efter några månader så skulle jag börja kolla om batteriet kommer åt något och kortsluter, vattenskada och lite sådant :)
Lycka till!
Tack för input, uppskattas! Googlade lite snabbt, klockan är en Apex 1000m diver, en rätt straight forward dykare så det är lite skumt. Jag får testa helt enkelt! :)
 

dicken

Omega
2-Faktor
Upplevt samma sak med no-name batterier/varta från Clas och Kjell. Haft klockor som stannat efter ett par månader men som sen tickat på utan problem med ”märkesbatterier”. De jag upplevt fungerar bäst är Renata och Rayovac. Tippar också att Sony och Energizer är bra. Finns vissa modeller som finns i både high- och low-drain. Som jag förstår det skall det idag inte vara någon större skillnad men jag har för mig att low drain skall hålla längre.
Grymt, tack för input! Ja jag tycker Varta preseterar riktigt dåligt. Ska försöka få tag på andra märken istället och hoppas på bättre prestanda. Tack!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Grymt, tack för input! Ja jag tycker Varta preseterar riktigt dåligt. Ska försöka få tag på andra märken istället och hoppas på bättre prestanda. Tack!
Det låter som du valt ”fel” sort. Det finns exempelvis W och SW (sr920W - sr920SW). De märkta med SW är low drain och brukar ta slut fortare i en klocka som kräver mer
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det kan mycket väl vara så, nu vet jag säkert att det ska vara ett SW-batteri och jag kan mycket väl ha struntat i det när jag köpte batteriet senast. Gör om gör rätt :)
det är antagligen omvänt, det vill säga att det ska sitta ett W men du stoppat i ett SW då dom verkar vanligare. I brist på Maxell brukar jag köra Duracell (när det finns på KjellCo
 

exiplex

Omega
Att ha klockan med, nedskruvad krona, vilande mot jackärmen enligt bifogad bild... Spelar det någon roll?
 

Bilagor

  • IMG_20200420_200205.jpg
    IMG_20200420_200205.jpg
    497 KB · Visningar: 3

Three5One

Omega
2-Faktor
Hur uttalar man alla modellnummer? Sinn fem-fem-sex? Sinn femhundrafemtiosex? Sinn fem-femtiosex? Seiko Sarb noll-ett-sju? Seiko Sarb noll-sjutton?

Finns det någon tillstymmelse till standard eller är det upp till företagen eller blir det så som fölket börjar säga? Skillnad mellan länder?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hur uttalar man alla modellnummer? Sinn fem-fem-sex? Sinn femhundrafemtiosex? Sinn fem-femtiosex? Seiko Sarb noll-ett-sju? Seiko Sarb noll-sjutton?

Finns det någon tillstymmelse till standard eller är det upp till företagen eller blir det så som fölket börjar säga? Skillnad mellan länder?
Tror inte det finns någon standard. Och alltid lika kul att höra hur alla säger olika.

Jag säger t.ex.
Sinn fem fem sex
Sarb noll sjutton
Rolex hundraförtiotvå sjuttio (14270)
Rolex elva förtiotvå sjuttio (114270)

Mao helt okonsekvent :p
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tror inte det finns någon standard. Och alltid lika kul att höra hur alla säger olika.

Jag säger t.ex.
Sinn fem fem sex
Sarb noll sjutton
Rolex hundraförtiotvå sjuttio (14270)
Rolex elva förtiotvå sjuttio (114270)

Mao helt okonsekvent :p
Sinn fem fem sex
Rolex fjorton tvåsjutti
Rolex elva fyrti sexti
Panerai pam tre sju två
Seiko SLA noll tjutre

Men det är jag det. Man får göra som man vill, bara man inte säger etthundrafjortontusensextio om 114060
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur uttalar man alla modellnummer? Sinn fem-fem-sex? Sinn femhundrafemtiosex? Sinn fem-femtiosex? Seiko Sarb noll-ett-sju? Seiko Sarb noll-sjutton?

Finns det någon tillstymmelse till standard eller är det upp till företagen eller blir det så som fölket börjar säga? Skillnad mellan länder?

Känns som det blir lite olika, och att det man först ser/tänker sen stannar kvar.

Sinn fem fem sex
Sinn tre fem sex
Sinn hundratre
Sinn hundrafyra
Sarb noll sjutton
Sarb noll trettiotre
SRPC nittioett
Rolex ett ett fyra två sju noll
 
Topp