• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

nissehult

Patek
2-Faktor
En kort, kanske dum fråga.
Fick lära mig för måååååånga år sedan att man ALDRIG skall vrida urverket bakåt, endast framåt. Någonting om att kuggarna fick högre friktion bakåt eller ngt sådant.
Att man vid tidsjustering skulle dra ut och frikoppla via kronan vid ändring av tex tidszon. Ligger det någon substans i detta?
Måste man inte alltid frikoppla för att ändra tiden?
 

Heken

Breitling
Vet någon var/om man kan hitta Anonimo Millemetri reservdelar? Eller någon som vet om någon packning till ett annat märke passar? Är på jakt efter packningar men är intresserad av annat också.
Hoppas KS nätverket kan hjälpa mig:):):)
upload_2018-12-5_21-16-5.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur avmonterar jag stålarmbandet på en G-Shock GMW-B5000? Jag hittar ingen ingång till bandstiften öht och google gav ingen hjälp.
Alla andra modeller var antingen 4 skruvar på baksidan eller via bandstift. Skruvarna på sidan antar jag är prydnad då båda sidor snurrar tillsammans och verkar sitta ihop?

En stulen bild som visar undersidan:
upload_2018-11-8_15-9-20.png
Som tidigare nämnts så tar man FÖRST av bezel genom att ha 2 mejslar och skruvar ut skruvarna. Jag skrev en lite guide för att fixa displayen när den kom, men jag beskrev nog inte just att ta av bezel. https://klocksnack.se/threads/nya-casio-gmw-b5000d-sned-display-på-stålisen.92614/
 

Mr A.M

Omega
2-Faktor
Har någon bekantat sig närmare med Corum ?
Var och kollade in Corum på Fredmans Ur. Väldigt fin finish, lite tveksam till ETA verket dock. Men den var snyggare live och på handleden än förväntat...
 

Bilagor

  • 95302349-E34B-44CB-99D4-AC39CA55B430.jpeg
    95302349-E34B-44CB-99D4-AC39CA55B430.jpeg
    275.3 KB · Visningar: 2
  • 2B33159B-5327-408E-AF23-4EB48D79737B.jpeg
    2B33159B-5327-408E-AF23-4EB48D79737B.jpeg
    171.3 KB · Visningar: 3
  • 0E0C468F-55FA-4001-8442-9DA1F6A9F557.jpeg
    0E0C468F-55FA-4001-8442-9DA1F6A9F557.jpeg
    193.4 KB · Visningar: 2

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Tja, är ny här på forumet.

Hade några frågor om klockor och få lite tips från KS

1 Som nybörjare tycker ni? verkligen att det är okej ge minst 5-10k för en klocka? Eller mer.

2 Måste man ha nån lyx’klockor som andra personer? I KS Typ Rolex/AP/PP osv för att bli medlem o posta?! Vet det är dumt fråga men är bara nyfiken

Skulle va jätte tacksamt för svaret o hjälpen, både från nybörjare o de som kan det!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tja, är ny här på forumet.

Hade några frågor om klockor och få lite tips från KS

1 Som nybörjare tycker ni? verkligen att det är okej ge minst 5-10k för en klocka? Eller mer.

2 Måste man ha nån lyx’klockor som andra personer? I KS Typ Rolex/AP/PP osv för att bli medlem o posta?! Vet det är dumt fråga men är bara nyfiken

Skulle va jätte tacksamt för svaret o hjälpen, både från nybörjare o de som kan det!
1. Absolut är det helt okej, 10-20k kan ju ge fina ingångar i klockeriet, men så mycket man känner att man vill lägga på sitt nya intresse. Bättre att börja lågt, känna sig för och jobba uppåt.:)

2. Nej inte alls , kolla här tex
https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tja, är ny här på forumet.

Hade några frågor om klockor och få lite tips från KS

1 Som nybörjare tycker ni? verkligen att det är okej ge minst 5-10k för en klocka? Eller mer.

2 Måste man ha nån lyx’klockor som andra personer? I KS Typ Rolex/AP/PP osv för att bli medlem o posta?! Vet det är dumt fråga men är bara nyfiken

Skulle va jätte tacksamt för svaret o hjälpen, både från nybörjare o de som kan det!
Det handlar inte om pengarna egentligen utan om intresset för klockornas teknik, design, historia, hur de upplevs på armen och/eller deras status. Du kommer få mer respons när du postar en bild på en Tärnan från 1976 som du hittade på en loppis för 50:- än när du postar din Gant för 4999:- från Ur & Penns rea.

Sen så kommer du om ett tag, om du hänger här på KS, att ändra din tröskel för vad du tycker är rimligt att lägga på en klocka. Kan du lägga 5000 idag, så kanske du tycker 20000 är ok om ett år och 50000 om två år.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Är 900 rotationer per dag för mycket för en ny Zenith El Primero 1969? Följande inställningar har den (se bild nedan). Har den på position 5 för tillfället, har sökt runt men enbart hittat referenser till äldre trådar på nätet.

winder.png
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det handlar inte om pengarna egentligen utan om intresset för klockornas teknik, design, historia, hur de upplevs på armen och/eller deras status. Du kommer få mer respons när du postar en bild på en Tärnan från 1976 som du hittade på en loppis för 50:- än när du postar din Gant för 4999:- från Ur & Penns rea.

Sen så kommer du om ett tag, om du hänger här på KS, att ändra din tröskel för vad du tycker är rimligt att lägga på en klocka. Kan du lägga 5000 idag, så kanske du tycker 20000 är ok om ett år och 50000 om två år.
Man kommer nästan säkert att ändra smak för vad man gillar o så småningom hitta "sin egen" smak. Det kan vara ett skäl att börja lite billigare. Jag har ingen av mina första klockor kvar öht ..
 
1. Klart det är okej. Men vi kommer alla ifrån olika ekonomiska förhållanden, och åldrarna skiljer sig rejält.
Det finns dom som lägger 1000:- på sin första klocka, och det finns dom som lägger en halv miljon på sin första "riktiga" klocka.
Priset spelar mindre roll, köp en klocka som du anser dig ha råd med, och som du själv gillar. Skit i vad forum-rävarna tycker om din klocka.
Om du gång på gång hamnar på Google eller Chrono24 sökandes efter samma klocka, då vet du vad du skall sikta på :)

2. Jag skulle säga att majoriteten av Klocksnacks besökare INTE är ägare av några lyxklockor.
Det finns ingen seriös enthusiast som bryr sig om du har en klocka för 1500, 15.000 eller 150.000:-
Det är vårt gemensamma intresse som gör det roligt.

Välkommen till KS.
Lägg upp bilder när du köpt din första dinka :)

Tja, är ny här på forumet.

Hade några frågor om klockor och få lite tips från KS

1 Som nybörjare tycker ni? verkligen att det är okej ge minst 5-10k för en klocka? Eller mer.

2 Måste man ha nån lyx’klockor som andra personer? I KS Typ Rolex/AP/PP osv för att bli medlem o posta?! Vet det är dumt fråga men är bara nyfiken

Skulle va jätte tacksamt för svaret o hjälpen, både från nybörjare o de som kan det!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är 900 rotationer per dag för mycket för en ny Zenith El Primero 1969? Följande inställningar har den (se bild nedan). Har den på position 5 för tillfället, har sökt runt men enbart hittat referenser till äldre trådar på nätet.

winder.png
Det sitter ett EP 400 verk i, där rekar man 650 TPD. Den kan köras åt bägge hållen.
Så i min winder hade jag satt den på 350 TPD Bi directional.
Men du har lite skralt med alternativ, jag hade roterat på bägge riktningar och kortat tiden lite :)
Men 900 är ingen katastrof, men variera som sagt riktning och korta tiden med timer eller på känn om du kan :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Det sitter ett EP 400 verk i, där rekar man 650 TPD. Den kan köras åt bägge hållen.
Så i min winder hade jag satt den på 350 TPD Bi directional.
Men du har lite skralt med alternativ, jag hade roterat på bägge riktningar och kortat tiden lite :)
Men 900 är ingen katastrof, men variera som sagt riktning och korta tiden med timer eller på känn om du kan :)
Tack för info! Ja det var ju lite trist att det inte ens går att modifiera antalet något. Fastän det är en Modalo som jag uppfattar anses som ett bra märke för watch winders. Då kan jag helt enkelt aldrig ha på windern när jag inte är hemma, om jag måste korta ner tiden manuellt :/ Vad innebär det att det rekommenderas 650? Är det för att den lyckas överladda vid fler rotationer?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för info! Ja det var ju lite trist att det inte ens går att modifiera antalet något. Fastän det är en Modalo som jag uppfattar anses som ett bra märke för watch winders. Då kan jag helt enkelt aldrig ha på windern när jag inte är hemma, om jag måste korta ner tiden manuellt :/ Vad innebär det att det rekommenderas 650? Är det för att den lyckas överladda vid fler rotationer?
Ja det finns många varianter på winder fronten men att kunna ställa i skapliga intervaller eller iaf köra den på tid är alltid trevligt:)
Allt beror ju på, ska du vara borta 3 månader hade jag inte haft den i windern hela tiden. Men roterar du den regelbundet så är det ju av mindre påverkan.
Tänk på vad du utsätter den för på armen, det är rätt stillsamt i en winder ändå:)
Så ligg inte sömnlös för 900 TPD
Det är en tillverkar rekomendation för att den ska hålla GR och någon typ av optimal användning :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Ja det finns många varianter på winder fronten men att kunna ställa i skapliga intervaller eller iaf köra den på tid är alltid trevligt:)
Allt beror ju på, ska du vara borta 3 månader hade jag inte haft den i windern hela tiden. Men roterar du den regelbundet så är det ju av mindre påverkan.
Tänk på vad du utsätter den för på armen, det är rätt stillsamt i en winder ändå:)
Så ligg inte sömnlös för 900 TPD
Det är en tillverkar rekomendation för att den ska hålla GR och någon typ av optimal användning :)

Tack så hjärtligt för svaret, då kan jag stilla min nojja helt enkelt :) Och kanske införskaffa mig en singelwinder så småningom ;)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för info! Ja det var ju lite trist att det inte ens går att modifiera antalet något. Fastän det är en Modalo som jag uppfattar anses som ett bra märke för watch winders. Då kan jag helt enkelt aldrig ha på windern när jag inte är hemma, om jag måste korta ner tiden manuellt :/ Vad innebär det att det rekommenderas 650? Är det för att den lyckas överladda vid fler rotationer?
Sen ska jag lägga in en disclaimer här
Det här med winder är vida diskuterat och det skiljer sig rätt mycket i vad som rekommenderas och bra eller dåligt.

Så djuploda lite i det innan du kör igång :)
Detta var mina åsikter endast.
Jag har alltid använt winder problemfritt och tillfredsställande:)
 
Sen ska jag lägga in en disclaimer här
Det här med winder är vida diskuterat och det skiljer sig rätt mycket i vad som rekommenderas och bra eller dåligt.

Så djuploda lite i det innan du kör igång :)
Detta var mina åsikter endast.
Jag har alltid använt winder problemfritt och tillfredsställande:)
Personligen skulle jag inte vara orolig över för många tbd så länge det finns viloperioder.
 
Topp