• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Stefan S

Patek
2-Faktor
Förstår din input! Värt att prova om jag hittar något, sitter lite tight nu med utfälld justering så skulle kunna funka med infälld och halvlänk. Då skulle den med en extra halvlänk och infälld vara 2mm längre.. Det tror jag skulle vara perfekt för min del, fick tips på PM om steelref, inte Rolex då men för en halvlänk kan det väl få vara så när man använder klockan så får man ta bort den vid ev. försäljning.
Bra tips! Så här ser den ut iaf och har suttit i sen dess. Skall väl inte säga att den inte tillför något för man får ett annat läge på claspen. Skruvade ur den vill ett tillfälle och det kändes fel så ovillig att sälja den tyvärr. Kanske @SWC har vetskap om hur man kan få tag i den?
IMG_3534.jpeg
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bra tips! Så här ser den ut iaf och har suttit i sen dess. Skall väl inte säga att den inte tillför något för man får ett annat läge på claspen. Skruvade ur den vill ett tillfälle och det kändes fel så ovillig att sälja den tyvärr. Kanske @SWC har vetskap om hur man kan få tag i den?
IMG_3534.jpeg

Är tveksam om någon halvlänk kommer passa till en 126900 då skruvarna skiljer en hel del mellan modellerna.
Men bekräftar någon som provat kan jag hjälpa till att beställa.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tror Seamaster med råge.
Jag har inte kunnat hitta någon lista över Omega modeller, men jag hittade detta citat ur en artikel från ABTW "Take one of their most famous watches of all time, the Moonwatch, they roughly produce 10,000 Moonwatches per year. However, they make more than 190,000 watches in their seamaster line per year."
Och detta sett ur en total produktion på ca 500.000/år.
Men det vore absolut intressant att se en lista över enskilda modellserier. Jag har tidigare sett en lista ifrån Swatch Group, och då står Swatch för den absoluta högsta produktionen i antal följt av Longines medans Omega är kassa-kon.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inte kunnat hitta någon lista över Omega modeller, men jag hittade detta citat ur en artikel från ABTW "Take one of their most famous watches of all time, the Moonwatch, they roughly produce 10,000 Moonwatches per year. However, they make more than 190,000 watches in their seamaster line per year."
Och detta sett ur en total produktion på ca 500.000/år.
Men det vore absolut intressant att se en lista över enskilda modellserier. Jag har tidigare sett en lista ifrån Swatch Group, och då står Swatch för den absoluta högsta produktionen i antal följt av Longines medans Omega är kassa-kon.
Jag hittade flera listor på bara en googling?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hittat denna klocka jag blivit lite intresserad av, men vad kan ha hänt med visaren?! Den ser ju mer skadad/skavd än att den har blivit ärgad av fukt.

zenith 2024-04-13 144954.png


Ser inge konstigheter i urverket heller ( rost ).

Zenith 1 2024-04-13 145107.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hittat denna klocka jag blivit lite intresserad av, men vad kan ha hänt med visaren?! Den ser ju mer skadad/skavd än att den har blivit ärgad av fukt.

zenith 2024-04-13 144954.png


Ser inge konstigheter i urverket heller ( rost ).

Zenith 1 2024-04-13 145107.png
Det ser nästan ut att ha att ha "rostat sönder". Men känns osannolikt.
Hur gammal är klockan?

1000011163.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det ser nästan ut att ha att ha "rostat sönder". Men känns osannolikt.
Hur gammal är klockan?

1000011163.jpg


Klockan är från 2004. Tycker inte det ser ut som rost, eller?! Brukar det vara rost, så brukar man ju kunna se det på insidan av glaset runt kanten.

 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Klockan är från 2004. Tycker inte det ser ut som rost, eller?! Brukar det vara rost, så brukar man ju kunna se det på insidan av glaset runt kanten.

Näää. Jag har rost, oxid, på visare på en Bvlgari. Bara visare.
IMG_20240413_170507.jpg
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Inser att jag har en hög med dykklockor fastän jag tyvärr dyker ganska sällan numer. Simmar gör jag däremot med relativ regelbundenhet; finns det några roliga klockor för ytsimning som jag behöver känna till?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan är från 2004. Tycker inte det ser ut som rost, eller?! Brukar det vara rost, så brukar man ju kunna se det på insidan av glaset runt kanten.

Ser ut som att de vitmålade visarna tappat lite färg. Kan ju ha hänt på många olika vis. Visare rostar väldigt sällan. Oftast är det ytbeläggningen som reagerar med annat.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ser ut som att de vitmålade visarna tappat lite färg. Kan ju ha hänt på många olika vis. Visare rostar väldigt sällan. Oftast är det ytbeläggningen som reagerar med annat.

Tack för svar @Aurum !

Kan det vara någon fara för urverket har blivit skadat av färgen som lossnat?!
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag tror inte det, ser inte ut att ha flagnat av. Jag hade inte varit orolig, men säker kan man aldrig vara.

På denna bilden på urverket så ser det väl OK ut, men det blir svårt att se bara utifrån en bild på datorn tyvärr!

Kan det vara visarna som skaver mot varandra?!

Skärmbild_20240419_124223.png
 
Senast ändrad:

Mr.Batman

Omega
Jag har en SKX013 från 2018 som fullt förståeligt börjat gå riktigt dåligt på senaste (ca -3 minuter/dag). Vad tycker ni, är det värt att serva ett urverk i denna klass (om ens möjligt?) eller är det smartare/billigare att ersätta urverket? Har ni några tips på vart i Stockholm man kan vända sig för att få hjälp med ett sådant jobb?
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag har en SKX013 från 2018 som fullt förståeligt börjat gå riktigt dåligt på senaste (ca -3 minuter/dag). Vad tycker ni, är det värt att serva ett urverk i denna klass (om ens möjligt?) eller är det smartare/billigare att ersätta urverket? Har ni några tips på vart i Stockholm man kan vända sig för att få hjälp med ett sådant jobb?
Byta ut verket mot en NH35 brukar vara en ganska standard uppgradering på skx. Nytt verk har jag för mig ligger runt en femhundring +verkhållarring och jobbet som du kan göra själv om du tycker att det är kul att pilla. Kul klocka som är värd att hålla liv i men verket tror jag inte är någon mening att försöka serva, annat än i rekreationssyfte.
 
Topp