var i Stockholm kan man sälja av klockor fysiskt till rimligt pris?
Vilken typ av klockor/prisklass?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
var i Stockholm kan man sälja av klockor fysiskt till rimligt pris?
finns någon lista av handlare som klocksnack gänget rekommenderar ? rolex sport modeler prisklass, försäljnings uppdrag eller inbyteVilken typ av klockor/prisklass?
säg runt 20?Vilken typ av klockor/prisklass?
Privat. Sälj här på KS.säg runt 20?
Finns ingen lista men om jag hade velat vända mig till handlare hade jag hört av mig till @Stories of Time , @SWC, @Zed eller @Royal Watchesfinns någon lista av handlare som klocksnack gänget rekommenderar ? rolex sport modeler prisklass, försäljnings uppdrag eller inbyte
Då måste jag jobba på min postfrekvens...Privat. Sälj här på KS.
Hör med @DrKlocka. Finns andra urmakare på forumet också, t ex @th0m, vet dock inte om han tar på sig uppdrag.Hej,
Mitt första inlägg på forumet efter att ha legat i vassen ett antal år och några genomförda köp. Jag har 2-3 klockor jag skaffat på mig från annat håll som jag är intresserad av att renovera upp men har ingen kunskap eller tid att lära mig det just nu. Finns det någon här på forumet som tar på sig sådant arbete eller är det min lokala klockaffär som gäller?
Jag kan gärna skicka iväg klockorna på firma också om det går att lösa? Skickar gärna ett pm med min frågeställning om det går bra?Tyvärr, jag är ingen frifräsare och har ingen hemmaverkstad eller liknande. Föredrar att vara ledig om kvällarna![]()
Jag jobbar på märkesverkstad, så det är antagligen lämpligare att kolla med någon annan.Jag kan gärna skicka iväg klockorna på firma också om det går att lösa? Skickar gärna ett pm med min frågeställning om det går bra?
Förstår, tack för snabbt svarJag jobbar på märkesverkstad, så det är antagligen lämpligare att kolla med någon annan.
Har sett liknande på flertalet av min Casio och har då använt ett vanligt verktyg för bandbyte men kört med den spetsiga delen och petat försiktigt i änden av bygeln, då har flärpen lossnat från sitt fäste utan problem. Sedan samma tillvägagångssätt när jag satt tillbaka den, har ibland fått böja till bygeln försiktigt igen för att den ska fästa bra dock.Ropade in denna kvartsare förra helgen, och så var jag på väg att byta batteriet på den! Men det ligger en bygel över batteriet och jag vet inte riktigt hur jag lossar på den utan att den går av/sönder. Finns det någon med erfarenhet hur jag går till väga?!
![]()
Jag vill börja med att säga att jag inte vet.Ropade in denna kvartsare förra helgen, och så var jag på väg att byta batteriet på den! Men det ligger en bygel över batteriet och jag vet inte riktigt hur jag lossar på den utan att den går av/sönder. Finns det någon med erfarenhet hur jag går till väga?!
![]()
Urmakare kan säker ge bättre guidning, men jag trycker ner bygeln på ena sidan så brukar den haka ur. Kan vara så att man får ge den lite lätt hjälp att putta ut den från batteriet. Ingen stor kraft dock.Ropade in denna kvartsare förra helgen, och så var jag på väg att byta batteriet på den! Men det ligger en bygel över batteriet och jag vet inte riktigt hur jag lossar på den utan att den går av/sönder. Finns det någon med erfarenhet hur jag går till väga?!
![]()
Du är dålig på att gissa.Jag vill börja med att säga att jag inte vet.
Men… Dels ser det ut att vara möjligt att dra/lyfta ut batteriet mot centrum av urverket eftersom bygeln inte är centrerad över batteriet. Sedan ser det ut att vara en liten ”hållare” på vänster undersida av hållaren. Är den en del av hållaren, eller något annat i guldfärg?
![]()
Originalglaset har utgått, men måttet är 29 x 0,80 mm. Borde vara lätt att hitta sortimentsglas, både mineral eller om du vill uppgradera till safir.Någon som vet hur man utröner modell/ref nr på denna Certina?
186 1196 41 står det, plus att det står en 7 ovanför. Hittar liknande klockor som inte delar hela samma nummer. Någon som vet vilket som identifierar boett och således vilket glas jag ska köpa?
![]()
![]()
Toppen! Tack ska du ha! Håller på fyller en varukorg.Originalglaset har utgått, men måttet är 29 x 0,80 mm. Borde vara lätt att hitta sortimentsglas, både mineral eller om du vill uppgradera till safir.
Yes, exakt.Toppen! Tack ska du ha! Håller på fyller en varukorg.
Är detta rätt?
Gick inte länka men här är screenshot![]()
Tack o bock! Trevlig helgYes, exakt.
Du lär ju behöva byta packningen också, men det antar jag att du har koll på.Tack o bock! Trevlig helg![]()
dom gånger jag varit osäker har jag köpt glaset som är storleken större och storleken mindre med tillhörande packning också. Så tråkigt att få hem glaset och så passar det inte. Eller man har mätt fram diametern på glaset, beställer nytt och dom inkluderat packningen i sin storlek eller så.Du lär ju behöva byta packningen också, men det antar jag att du har koll på.
Jag har inte hävdat att jag är bra på att gissa, jag var till och med tydlig i att jag inte vet. Det var därför jag formulerade det som en fråga och inte ett påstående. Du gissar däremot då du väljer ”måste vara” istället för ”är”. Men tack för den briljanta taggningen…Du är dålig på att gissa.
Det inringade måste vara en batterikontakt. Inget man ska pilla i onödan på.
Bra att du nämnde det. Jag hade missat annars. Har inte gjort det på... Sen länge. Och även då var det snack om kanske en handfull gånger.Du lär ju behöva byta packningen också, men det antar jag att du har koll på.
Tryck ner den lilla metallpluppen vid "unadjusted" med kronan i innersta läget och dra ut.Bra att du nämnde det. Jag hade missat annars. Har inte gjort det på... Sen länge. Och även då var det snack om kanske en handfull gånger.
Men för att säkerställa jag är med på det hela, tänkte jag montera ut glaset. Stöter på detta. Var släpper jag loss ställaxel?![]()