• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

klak

Omega
Det börjar närma sig nyköp för min del. Klockan i fråga är en Tudor bb och jag tycker det vore roligt att köpa från AD när det ändå ska köpas nytt. Jag vet däremot inte riktigt till vem jag ska gå då det finns flera i Stockholm, där jag bor. Priset är en faktor men jag vill ändå inte snåla och senare få en massa krångel i händerna. Vad tycker ni? Vilken AD bör jag ge mina slantar?
 

Ponlarsson

Panerai
I instruktionsboken för min Longines står det att man inte ska ändra datum mellan klockan 21 och 03 då det kan skada mekaniken. Vad är det som kan ta skada och hur?
 

tictac62

Cartier
Datumhjulet och datumskivan kan skadas för att, vissa verk börjar att ladda upp kraft för datum omställning till nästa datum, och om du använder snabbställningen för datumet, så kan dessa delar skadas.
--------------------------------------
Urmakare since 1981
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är en Aqua Terra, relativt ny sådan. Upplys mig, vad är verksnamnet? Och vad för siffror/bokstäver borde på ett ungefär stå där?

Och vi kan väl utesluta att det är en automat om sekundvisaren/minutvisaren slår en gång per sekund? Med tanke på att det just är en Aqua Terra.

Ja, sant! Fast jag vill ju veta nu på direkten! :p

Det borde dom rmligtvis har gjort :)
1: Ett steg/sekund= kvarts. Svårare än så är det inte.
2: Håll den mot örat. Låter den tick tick tick tick varje sekun så är den automatisk, enbart ett tick/sekund= kvarts.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det börjar närma sig nyköp för min del. Klockan i fråga är en Tudor bb och jag tycker det vore roligt att köpa från AD när det ändå ska köpas nytt. Jag vet däremot inte riktigt till vem jag ska gå då det finns flera i Stockholm, där jag bor. Priset är en faktor men jag vill ändå inte snåla och senare få en massa krångel i händerna. Vad tycker ni? Vilken AD bör jag ge mina slantar?
Kanske KS största "sponsor"? o_O
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var och är min första tanke ;), men jag tyckte det vore intressant om någon har andra tips. Har sett att det har handlats lite Tudors hos andra i Stockholm utifrån paketöppningstråden.
Alla Tudor-ADs ligger väl nära varandra i STHLM? Då är det ju bara att gå runt och kolla vem som har den inne oc vem som kan ge dig bäst pris. Inga konstigheter. :)
 

jojjelicous

Breitling
Har en gammal mekanisk omega seamaster som efter en blöt kväll inte kan vrida upp sig (det tar bara stopp när jag försöker skruva).
Har någon en aning om vad problemet kan vara? Behöver jag lämna in för service och vad tror ni det kan landa på? Någon reparatör att rekommendera i Stockholm? :)
Mvh
 

jojjelicous

Breitling
Har en gammal mekanisk omega seamaster som efter en blöt kväll inte kan vrida upp sig (det tar bara stopp när jag försöker skruva).
Har någon en aning om vad problemet kan vara? Behöver jag lämna in för service och vad tror ni det kan landa på? Någon reparatör att rekommendera i Stockholm? :)
Mvh
 
Har kommit över en Timex quartz dykare från ca 70 - tal. Den gick inte så jag tog av boettlocket för att ta mig en titt. Är total nybörjare så jag så inget uppenbart fel. Jag höll ner batteriet och satte snurr på den manuellt så att säga. Då tickade den igång och gick så länge batteriet var på plats. När jag tar bort batteriet så går den inte igång av sig själv. Någon som kan hjälpa en nybörjare med idéer om vad som kan vara fel. Inga pengar på spel men skulle vara roligt att pyssla igång den själv. Även om jag misstänker att detta skulle vara första steget mot ett mekar beroende :)
 

F-L-P

Panerai
Har kommit över en Timex quartz dykare från ca 70 - tal. Den gick inte så jag tog av boettlocket för att ta mig en titt. Är total nybörjare så jag så inget uppenbart fel. Jag höll ner batteriet och satte snurr på den manuellt så att säga. Då tickade den igång och gick så länge batteriet var på plats. När jag tar bort batteriet så går den inte igång av sig själv. Någon som kan hjälpa en nybörjare med idéer om vad som kan vara fel. Inga pengar på spel men skulle vara roligt att pyssla igång den själv. Även om jag misstänker att detta skulle vara första steget mot ett mekar beroende :)


Hmm.. Min första tanke är att inte ta bort batteriet från en kvarts klocka... Det är där av en anledning...
 
Touche F-L-P :) Alltid svårt att beskriva saker korrekt när man har bristande erfarenhet av det ämnesområde det gäller. Nu stod ju klockan still när jag fick den och således tyckte jag att det första som man borde kolla upp var om ett batteribyte hjälpte. Nu gjorde det inte det direkt. Som jag skrev går utverket igång om jag håller batteriet på plats och sätter fart på det manuellt. När jag sedan tar bort batteriet en stund och sedan sätter tillbaka det (som jag måste i det här fallet för att kunna få boettlocket på plats) så snurrar klockan inte igång av sig själv. Jag upptäckte dock igår att det går att skaka igång den så kanske är problemet iaf tillfälligt löst. Kan väl tillägga att det är "batterilucka" i boetten så att ta bort boetten var endast nödvändigt för att jag skulle få tillgång till verket.

Märker ju själv hur yrt det här låter men det kanske finns något överseende med en nybörjare.
 

tissoter

Audemars
Touche F-L-P :) Alltid svårt att beskriva saker korrekt när man har bristande erfarenhet av det ämnesområde det gäller. Nu stod ju klockan still när jag fick den och således tyckte jag att det första som man borde kolla upp var om ett batteribyte hjälpte. Nu gjorde det inte det direkt. Som jag skrev går utverket igång om jag håller batteriet på plats och sätter fart på det manuellt. När jag sedan tar bort batteriet en stund och sedan sätter tillbaka det (som jag måste i det här fallet för att kunna få boettlocket på plats) så snurrar klockan inte igång av sig själv. Jag upptäckte dock igår att det går att skaka igång den så kanske är problemet iaf tillfälligt löst. Kan väl tillägga att det är "batterilucka" i boetten så att ta bort boetten var endast nödvändigt för att jag skulle få tillgång till verket.

Märker ju själv hur yrt det här låter men det kanske finns något överseende med en nybörjare.

Kan du inte slänga upp lite bilder på batterihållaren?
 

sharetracker

Cartier
Jag hade tänkt att rengöra min klocka och länken. Ljummet vatten och diskmedel har jag hört ska vara bra som rengöringsvätska. Vad har ni för tips på borste. Kan man använda en tandborste? Tycker att borsten är lite hårda men jag kanske bara nojjar.

Tack på förhand!
 

mjian

Omega
Jag hade tänkt att rengöra min klocka och länken. Ljummet vatten och diskmedel har jag hört ska vara bra som rengöringsvätska. Vad har ni för tips på borste. Kan man använda en tandborste? Tycker att borsten är lite hårda men jag kanske bara nojjar.

Tack på förhand!


Jag kör på tandborste modell "soft"... Funkar bra! Funderar dock på ultraljudstvätt som nästa inköp..
 

POO

Panerai
Jag hade tänkt att rengöra min klocka och länken. Ljummet vatten och diskmedel har jag hört ska vara bra som rengöringsvätska. Vad har ni för tips på borste. Kan man använda en tandborste? Tycker att borsten är lite hårda men jag kanske bara nojjar.

Tack på förhand!


Kokande vatten och massa YES gör vattnet skitigare än Ganges, borstande brukar icke behövas. Annars ska du nog se att länken klarar en tandborsteborstning.
 
Här är några bilder på batterihållaren.
 

Bilagor

  • DSC_0272.JPG
    DSC_0272.JPG
    216.7 KB · Visningar: 72
  • DSC_0273.JPG
    DSC_0273.JPG
    214.1 KB · Visningar: 71
  • DSC_0274.JPG
    DSC_0274.JPG
    200.2 KB · Visningar: 68

Erikmelin

Breitling
Hej!
De här Omega De Ville'rna har monocoque-boetter och splitstem-kronor. Ursäkta den hemska svengelskan.

Är det någon som vet hur jag får av kronorna? Ska jag dra ut de med våld eller finns det något bra knep?

En urmakare gjorde det framför ögonen på mig för något år sedan och för honom såg det väldigt enkelt ut.

Vore så tacksam för svar, hej!

a43932e45dce038b4436311038edaf17.jpg
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Fråga ang ref på Rolex Explorer I. Nedanstående bilder är saxade från en italiensk handlare (Roma Orologi), som saluför klockan som 14270. Men mitt högst otränade öga vill få det till en 114270, då den ser ut att ha solida end-links samt saknar lugholes. Klockan i fråga är från 2005, vilket också pekar på 114270. Vad gäller?

Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.58.png


Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.52.png
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fråga ang ref på Rolex Explorer I. Nedanstående bilder är saxade från en italiensk handlare (Roma Orologi), som saluför klockan som 14270. Men mitt högst otränade öga vill få det till en 114270, då den ser ut att ha solida end-links samt saknar lugholes. Klockan i fråga är från 2005, vilket också pekar på 114270. Vad gäller?

Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.58.png


Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.52.png


Yepp, det är 114270
 

san

Cartier
2-Faktor
Fråga ang ref på Rolex Explorer I. Nedanstående bilder är saxade från en italiensk handlare (Roma Orologi), som saluför klockan som 14270. Men mitt högst otränade öga vill få det till en 114270, då den ser ut att ha solida end-links samt saknar lugholes. Klockan i fråga är från 2005, vilket också pekar på 114270. Vad gäller?

Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.58.png


Skärmavbild 2015-02-11 kl. 22.09.52.png

Att den saknar lugholes är inte bevis nog för att det rör sig om 114270. SEL och årtalet däremot.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Touche F-L-P :) Alltid svårt att beskriva saker korrekt när man har bristande erfarenhet av det ämnesområde det gäller. Nu stod ju klockan still när jag fick den och således tyckte jag att det första som man borde kolla upp var om ett batteribyte hjälpte. Nu gjorde det inte det direkt. Som jag skrev går utverket igång om jag håller batteriet på plats och sätter fart på det manuellt. När jag sedan tar bort batteriet en stund och sedan sätter tillbaka det (som jag måste i det här fallet för att kunna få boettlocket på plats) så snurrar klockan inte igång av sig själv. Jag upptäckte dock igår att det går att skaka igång den så kanske är problemet iaf tillfälligt löst. Kan väl tillägga att det är "batterilucka" i boetten så att ta bort boetten var endast nödvändigt för att jag skulle få tillgång till verket.

Märker ju själv hur yrt det här låter men det kanske finns något överseende med en nybörjare.


I och med att du säger att du satte fart på den manuellt, tror jag att du har en elektromekanisk klocka och inte en quartz?! Har klockan balanshjul? Jag skulle testa och se vad som händer om du sätter i ett färskt batteri, troligtvis har batteriet inte kraft nog att sätta fart på balanshjulet, men tilräckligt för att hålla det i rörelse ett tag när du hjälper det på traven.

Ser urverket ut som något liknande?

qDlrdE5.jpg


Edit: Sorry, såg inte att tictac62 redan hade svarat, hjälpte det med att lägga en isolering?
 

Pistol_Pete

Panerai
Kära KS,
är det någon som sitter på en länk eller annan kunskap över vilka urtavlor man kan få om man köper en ny Datejust?
Har hittat en del sidor som säljer olika urtavlor men är alltså intresserad av vad man kan köpa officiellt om man handlar av AD.
 
Topp