• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halios

Nicke75

Patek
2-Faktor
Seaforth fick på sig ett Barton canvas.
63D7C9E5-EECD-4210-B562-F3D2D5435F57.jpeg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Tror SF-II hade det hårda caset/väskan. Jag har själv den gula med svart bezel.

När kommer SF-IV? Hur håller man bäst koll på detta? Har hållit mig undan klock-internet på senaste tiden.
Känner att jag är sugen på pastellblå, förmodligen utan bezel.
Jason har lagt upp en sida för anmälan för nya Seaforth IV.

Bild
8f98e254-0d82-4b3d-8e72-af8e78e21dc1-jpeg.16220564
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Ny info om nya Seaforth serie IV, kul förändringar.
(från forum på halioswatches.com)


The SFIV (SeaFourth) story so far, as of November 10:

  • general info page is now live on the main website
  • ordering won't open until January at the earliest as I don't want to be sitting on your cash for an extended period of time. Sign up for notifications and fuhgeddabout stalking the page daily
  • Series IV will be half the number of watches produced for Series III, primarily because of the big fat capital outlay required to purchase movements (there are four other projects on the go, all requiring cash). The number of watches available in Series IV will still be in the thousands (not hundreds)
  • I think this quantity will let us safely open up a short pre-order without a sellout in minutes
  • Ti and steel will be priced the same (the cost difference to me was negligible)
  • SFIV will be spread across SS and Ti cases, with a choice of sapphire 12-hour, sapphire diver and fixed bezel options. Unfortunately I won't be offering spare bezels for sale or mix-and-match / custom configs
  • The rotating bezel will be unidirectional. Imperfect execution for the 12-hour bezel but a bi-directional would've either: a) added 1.5mm in thickness to the mid-case; or b) required that we throw out all the work put into the SF over three iterations and start over the case engineering from scratch
  • Dials! Pastel Blue and Bahama Yellow for certain. Currently leaning hard on a no-fuss-no-muss black dial as I miss having a dial that goes with any strap. Also testing a pink but it'll be done in a pretty small quantity if it goes ahead. A couple of Roldorf-specific variants are also in the works but again, small quantities
  • Dials! Part II. The 1.5 year plus testing and colour-picking phase is due to a new (to me) dial material I'd like to use for the SFIV. Getting close so I hope to have more info soon
  • Dials! Part III. Quite bored of applied markers, so I'm going for printed lume this time around. Part of the testing is getting some depth out of the print and avoiding a flat, dull look
  • Straps: rubber for sure, velcro being tested. Sorry no bracelet!


You can post your thoughts in the Seaforth thread below. Thank you!
 

Kanadicken

Panerai
Sounds cool, I love printed markers, have a hard time imagining what they'd look like on the Seaforth though. Too bad about the bracelet...
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hyffsat snyggt. Precis den bezeln jag önskade mig. Svart FXD-killer anyone :)

96640EE8-4B98-45BB-AEFC-7430D6A02BF0.jpeg

AED273F8-9143-49CB-BB2B-BE77B0CB9D97.jpeg

 
Senast ändrad:

Angeli

Rolex
2-Faktor
Hyffsat snyggt. Precis den bezeln jag önskade mig. Svart FXD-killer anyone :)

96640EE8-4B98-45BB-AEFC-7430D6A02BF0.jpeg

AED273F8-9143-49CB-BB2B-BE77B0CB9D97.jpeg

Inspirerad av Tudor Pelagos FXD
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Inte inspirerad men lik, tror inte att Jason ingått i designteamet hos Tudor 🤪 och på så sätt fått reda på desgnen.

Annars var det bara på tiden att han använde en mer plottrig bezel. Gillar den typen som bl a Seiko och Yema använt sedan 60-talet.
Helt lika är dem inte eftersom Tudorn har 5 sekunder markeringar mellan kl 10-12 och denna har det bara mellan 11-1.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Helt lika är dem inte eftersom Tudorn har 5 sekunder markeringar mellan kl 10-12 och denna har det bara mellan 11-1.
Jag tycker också de är lika, inget snack om det. Enligt mig stor fördel Halios i detta fall pga bättre storlek, vanliga pins, borrade lugholes och inte minst det mer motiverade priset 😊
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hyffsat snyggt. Precis den bezeln jag önskade mig. Svart FXD-killer anyone :)

96640EE8-4B98-45BB-AEFC-7430D6A02BF0.jpeg

AED273F8-9143-49CB-BB2B-BE77B0CB9D97.jpeg

Ser verkligen fram emot SF. Fairwind är förmodligen den böst ”bang for buck” klocka jag ägt. Frågan är bara vilket material samt färg man ska sikta in sig på? Hur känner ni övriga? Stål eller titan? Färggrann tavla eller ej?
571186E3-B9F7-45B4-8FC8-8FD48365E3CF.jpeg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Ser verkligen fram emot SF. Fairwind är förmodligen den böst ”bang for buck” klocka jag ägt. Frågan är bara vilket material samt färg man ska sikta in sig på? Hur känner ni övriga? Stål eller titan? Färggrann tavla eller ej?
571186E3-B9F7-45B4-8FC8-8FD48365E3CF.jpeg
Titan-rosa tänker jag. Halios knasiga färger är aldrig fel i längden, de kan verka knasiga i början men sen blir det bra. Alternativt Titan-gul.

Men du menar väl Universa, eller har du haft en Fairwind också? Riktigt fint band till den där, vilket är det?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Titan-rosa tänker jag. Halios knasiga färger är aldrig fel i längden, de kan verka knasiga i början men sen blir det bra. Alternativt Titan-gul.

Men du menar väl Universa, eller har du haft en Fairwind också? Riktigt fint band till den där, vilket är det?
Du har helt rätt, ska vara Universa och inte Fairwind. Vet inte varför jag skrev Fairwind, kanske ett omedvetet villhöver som gör sig påmint :p

Tycker det är svårt med färgerna denna gången. Självklara valet hade varit Gul eller pastelblå (det tråkiga är att man redan har Universa i pastel samt Doxa Carbon i gult). Måste således välja ngt annat 🤔 Rosa kan kanske vara coolt (eller om man lyckas knipa en av safirtavlorna). Annars är No Fuss svart i titan ett safe val.
Väljer man titan då blir det dock svårt att hitta en vettig AM länk. Läste även att man inte kommer att ha någon repskydd/behandling på titan så frågan är hur pass mycket av en repmagnet den blir.

Det är detta bandet. Är rätt tunnt så passar bra.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Du har helt rätt, ska vara Universa och inte Fairwind. Vet inte varför jag skrev Fairwind, kanske ett omedvetet villhöver som gör sig påmint :p

Tycker det är svårt med färgerna denna gången. Självklara valet hade varit Gul eller pastelblå (det tråkiga är att man redan har Universa i pastel samt Doxa Carbon i gult). Måste således välja ngt annat 🤔 Rosa kan kanske vara coolt (eller om man lyckas knipa en av safirtavlorna). Annars är No Fuss svart i titan ett safe val.
Väljer man titan då blir det dock svårt att hitta en vettig AM länk. Läste även att man inte kommer att ha någon repskydd/behandling på titan så frågan är hur pass mycket av en repmagnet den blir.

Det är detta bandet. Är rätt tunnt så passar bra.
Du kan ha två blå, de är inte helt lika
3F494E05-3C7D-42A8-8450-0C140F795880.jpeg
 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Någon som har koll på hur man kommer kunna köpa nya Seaforth? är det först till kvarn, och sen omöjlig att köpa eller vad tror/vet ni?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på hur man kommer kunna köpa nya Seaforth? är det först till kvarn, och sen omöjlig att köpa eller vad tror/vet ni?

  • Series IV will be half the number of watches produced for Series III, primarily because of the big fat capital outlay required to purchase movements (there are four other projects on the go, all requiring cash). The number of watches available in Series IV will still be in the thousands (not hundreds)
  • I think this quantity will let us safely open up a short pre-order without a sellout in minutes
Med tanke på hur populärt märket har blivit så bör man nog hänga på låset även om det rör sig om tusentals ex. De kommer säkert att finnas på Ebay till dubbla priset strax efter leverans också. 😢
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Seaforth till schysst pris tycker jag, med tanke på att länken är väldigt eftertraktad. En Ginault-länk kostar begagnad mellan 2-2.5k och köps inom någon timme när de väl kommer ut.
 
Senast ändrad:
Topp