• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du köpt en Rolex över listpris?

Har du betalat över list?

• Ja, men modellen har aldrig funnits till list på beg-marknaden

• Ja, trots att modellen fanns för halva priset när den var ny

• Nej

Resultatet är endast synligt efter enkät.
INGEN som kan berätta om hur de resonerar när de pröjsar över list för t.ex en BLNR? Ligger ju massa köpesannonser ute.

INGEN som kan berätta om hur de resonerar när de pröjsar över list för t.ex en BLNR? Ligger ju massa köpesannonser ute.
Det är väl inget mysterium? Folk vill ha den för att den är svår att få tag i, premium på premium. Eller tänker du att det finns något djupare, mer filosofiskt skäl till att betala extra för en klocka med lite blått på?

Det är väl inget mysterium? Folk vill ha den för att den är svår att få tag i, premium på premium. Eller tänker du att det finns något djupare, mer filosofiskt skäl till att betala extra för en klocka med lite blått på?
Precis därför det är intressant att höra hur folk resonerar. :)

Tillåt mig att göra en meme.

29sb8s.jpg

Precis därför det är intressant att höra hur folk resonerar. :)
Jag tror du får muta folk för att få den informationen och begära svar i PM under NDA. ;)
Klart är att många modeller som verkade dyra för ett år sedan nu kan anses billiga för vad de kostade då. Hade man velat spekulera lite så hade man kunna tjäna på hobbyn, jag är dock inte tillräckligt smart för det och har redan gått duktigt back på mina affärer :oops:

Kanske för att jag föredrar att köpa det jag gillar snarare än det som verkar gå upp i värde.

Jag tror du får muta folk för att få den informationen och begära svar i PM under NDA. ;)
Klart är att många modeller som verkade dyra för ett år sedan nu kan anses billiga för vad de kostade då. Hade man velat spekulera lite så hade man kunna tjäna på hobbyn, jag är dock inte tillräckligt smart för det och har redan gått duktigt back på mina affärer :oops:

Kanske för att jag föredrar att köpa det jag gillar snarare än det som verkar gå upp i värde.
Lite weird!

Nej, men så som det är nu med väntetid på det mesta så är det väl så man får göra om man inte pallar köa....

Det komiska är att han köpte den idag :) Bäst att sälja den direkt med 10k vinst, för alla är som tokiga i att köpa Rolex enligt hypen. Just nu känns det som, det går att ta överpriser på allt som är märkt Rolex.
Vill jag ha en Rolex? Ja det vill jag men inte till vilket överpris som helst!

Jag vet inte om det räknas med referenser som har utgått men 116600 av förklarliga skäl.

Nej.
Skulle inte falla in att betala över list pris på en ny Rolex i Min värld från en AD :dead:
Sedan detta att sakerna tappar i värde varför ens köpa något om man ska sälja det efter en månad :hilarious:
Som trenden är bra för köparen i vissa fall.
För säljaren tveksamt. (om denna inte kan lyfta momsen innan den säljes till en som inte kan) :rolleyes:

Det är mina 2 cent i denna tråd ;)

//Simon

Nope, de verkar överprissatta redan vid listpris...
(Nu skriver jag utifrån om jag skulle bruka uret, inte ur en spekulants eller en kortsiktig ägares perspektiv.)

Senast ändrad:
Aldrig köpt över list. När jag letade Hulk i januari var jag nog beredd att betala list plus någon tusenlapp, men jag hittade till slut en för precis under list så då slapp jag...
Apropå 116600 så är jag en av dem som köpte innan de slutade tillverka den, och jag kommer nog ha kvar den länge länge. Det är ju en helt grym klocka som förtjänar att användas!

Aldrig köpt över list. När jag letade Hulk i januari var jag nog beredd att betala list plus någon tusenlapp, men jag hittade till slut en för precis under list så då slapp jag...
Apropå 116600 så är jag en av dem som köpte innan de slutade tillverka den, och jag kommer nog ha kvar den länge länge. Det är ju en helt grym klocka som förtjänar att användas!
Frågan är, köpte du innan du fick reda på att de slutade tillverka den? ;)

Frågan är, köpte du innan du fick reda på att de slutade tillverka den? ;)

Jag är kanske den på KS som har haft en 116600 längst. Köpte ett av dom första exemplaren (kanske det första?) som kom till Sverige våren 2014, dvs för ganska exakt 4 år sedan. Om jag minns rätt betalade jag ca 10k under list, vilket fortfarande kändes som rena dårskapen att lägga på en klocka då jag inte hade blivit fartblind än. ;)

Utöver att det idag verkar kunna bli en rätt bra affär är ju klockan bland det bästa som Rolex har gjort. Fattar inte heller varför den var så kall under tiden den producerades och sannolikheten att jag skulle sälja min drar mot noll ... :happyhappy:

Som svar på den ursprungliga frågan, nej, alltid en bra bit under list vid nyköp.

Rolex 2015-08-08.jpg

Senast ändrad:
Nope, de verkar överprissatta redan vid listpris...
(Nu skriver jag utifrån om jag skulle bruka uret, inte ur en spekulants eller en kortsiktig ägares perspektiv.)
De är uppenbarligen för lågt prissatta av Rolex om de säljs över listpris på andrahandsmarknaden.

Tillbaka
Topp