• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har du köpt en Rolex över listpris?

Har du betalat över list?

  • Ja, men modellen har aldrig funnits till list på beg-marknaden

  • Ja, trots att modellen fanns för halva priset när den var ny

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Angeli

Rolex
2-Faktor
Dem ökar i pris nu :) Undrar vad en ny kostar hos en icke AD?
https://www.blocket.se/goteborg/Rolex_Submariner__2016_79300763.htm?ca=23_3&w=3#vi-carousel

6061231585.jpg

6078278223.jpg

transparent.gif

transparent.gif

transparent.gif

Rolex Submariner -2016
Telefonnummer kan av säkerhetsskäl inte skrivas ut
83 500 kr


Refnr: 116610LN
Modell: Submariner
Årtal: 2016
Skick: 4/5
Diameter: 40mm
Boett: Stål
Urtavla: Svart
Bezel: Keramik
Urverk: Automatisk
Armband: Länk/Stål
Lås: Viklås/Stål
Box: Ja
Cert: Ja

Övrig info:
Fullset

Klockan kan levereras direkt.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Dem ökar i pris nu :) Undrar vad en ny kostar hos en icke AD?
https://www.blocket.se/goteborg/Rolex_Submariner__2016_79300763.htm?ca=23_3&w=3#vi-carousel

6061231585.jpg

6078278223.jpg

transparent.gif

transparent.gif

transparent.gif

Rolex Submariner -2016
Telefonnummer kan av säkerhetsskäl inte skrivas ut
83 500 kr


Refnr: 116610LN
Modell: Submariner
Årtal: 2016
Skick: 4/5
Diameter: 40mm
Boett: Stål
Urtavla: Svart
Bezel: Keramik
Urverk: Automatisk
Armband: Länk/Stål
Lås: Viklås/Stål
Box: Ja
Cert: Ja

Övrig info:
Fullset

Klockan kan levereras direkt.
Vad är det där för företag egentligen? Känns ploj i mina ögon.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tror också mycket handlar om den stora "märkeshetsen" det är idag. Idag köper man ju tröjan bara för att den har ett visst märke. Förr värdesatte man kvalité före märket. Likadant med klockor. Kolla bara denna JLC: https://klocksnack.se/threads/helgpris-jaeger-lecoultre-deep-sea-chronograph-ref-206-85-70.91720/ 60 tusen för en fantastisk kronograf, och du får inte ens en 114060 idag för dom pengarna? Det är ju absurt när man tänker på det.

Hodinkee släppte en jäkligt intressant artikel om att de största hajarna hos auktionsverken idag nästan inte ens bryr sig om urverket, och auktionsfirmorna har börjat att inte ens fota detta, eftersom ingen bryr sig. https://www.hodinkee.com/articles/hand-finishing-and-vintage-watch-collecting-editorial
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror också mycket handlar om den stora "märkeshetsen" det är idag. Idag köper man ju tröjan bara för att den har ett visst märke. Förr värdesatte man kvalité före märket. Likadant med klockor. Kolla bara denna JLC: https://klocksnack.se/threads/helgpris-jaeger-lecoultre-deep-sea-chronograph-ref-206-85-70.91720/ 60 tusen för en fantastisk kronograf, och du får inte ens en 114060 idag för dom pengarna? Det är ju absurt när man tänker på det.

Hodinkee släppte en jäkligt intressant artikel om att de största hajarna hos auktionsverken idag nästan inte ens bryr sig om urverket, och auktionsfirmorna har börjat att inte ens fota detta, eftersom ingen bryr sig. https://www.hodinkee.com/articles/hand-finishing-and-vintage-watch-collecting-editorial
Vet inte om jag håller med. Givetvis spelar märke in men i mångt och mycket så handlar det om estetik. Urverk kan absolut vara roliga att titta på och uppskatta hantverket men i slutändan så är det klockans utseende som är det viktiga. Inte verkets finish eller komplexitet i första hand. Vore det bara brand name så hade en Air-King från 1965 kostat ungefär lika mycket som en Paul Newman Daytona.

Marknaden uppskattar fortfarande kvalitet. Den värdesätter dock estetik och skick enormt just nu. Ett urverk förväntas först och främst bara fungera och göra det som det är tänkt att göra. Givetvis finns det undantag men jag håller inte med om att det primärt är en märkes-hajp.
 

Ninen79

Audemars
Nej, Köpte en stålsub (Hulk) hos AD i Stockholm för några år sedan och fick 12% rabatt. Tror jag skulle får mindre rabatt på en stålsub idag.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Galenskap!
114060, 116610, BLNR, Daytona etc. går ju att köpa för listpris hos vilken Rolex AD som helst, inrikes eller utomlands. Det kan knappast vara så långa kötider på vanliga Submariner t.ex.
Vet inte hur länge man måste vänta på en BLNR, Daytona etc. men, jag hade hellre väntat i 2-3 år exempelvis än betala långt över listpris bara för jag måste ha den NU..
Finns hur många fina Rolex modeller begagnat som helst, som man kan bära under tiden man väntar.. Om Rolex nu är så viktigt..
Fan vad stressiga folk är nu för tiden...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har gjort det i Malaysia, Australien och upprepade gånger i Sverige. Visserligen inte Daytona eller stål-Sub, men hade jag varit intresserad av dessa skulle jag väntat.



Gjort. Stålsport i Stockholm för några veckor sedan.
Keramisk stålrolle?
Galenskap!
114060, 116610, BLNR, Daytona etc. går ju att köpa för listpris hos vilken Rolex AD som helst, inrikes eller utomlands. Det kan knappast vara så långa kötider på vanliga Submariner t.ex.
Vet inte hur länge man måste vänta på en BLNR, Daytona etc. men, jag hade hellre väntat i 2-3 år exempelvis än betala långt över listpris bara för jag måste ha den NU..
Finns hur många fina Rolex modeller begagnat som helst, som man kan bära under tiden man väntar.. Om Rolex nu är så viktigt..
Fan vad stressiga folk är nu för tiden...
Hulken t.ex har ju producerats i 8 år nu. Det är ju ingen brist på dem direkt. :)
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Vi får väl se vad som händer när högkonjunkturen tar slut. Daytona står sig nog men en vanlig Submariner lär nog inte stå sig lika bra, även om de knappast rasar under listpriset som en Brietling.
 

Norra

Panerai
Nej.
Skulle inte falla in att betala över list pris på en ny Rolex i Min värld från en AD :dead:
Sedan detta att sakerna tappar i värde varför ens köpa något om man ska sälja det efter en månad :hilarious:
Som trenden är bra för köparen i vissa fall.
För säljaren tveksamt. (om denna inte kan lyfta momsen innan den säljes till en som inte kan) :rolleyes:

Det är mina 2 cent i denna tråd ;)

//Simon
Vilken stålsportis från Rolex tappar i värde? Förutom kanske Explorer I+II..
 

Norra

Panerai
Har gjort det i Malaysia, Australien och upprepade gånger i Sverige. Visserligen inte Daytona eller stål-Sub, men hade jag varit intresserad av dessa skulle jag väntat.



Gjort. Stålsport i Stockholm för några veckor sedan.
Du kanske tycker som jag, att Datejust också räknas som en sportmodell (egentligen) ;)
 

Simon.x

Rolex
Vilken stålsportis från Rolex tappar i värde? Förutom kanske Explorer I+II..

Dags at vakna upp. Det är skillnad ny från en AD samt använd.
Nu så struntar jag i om du vill betala överpris på Ny klocka från en Ad i Sverige samt för en använd. ;)
Jag har fått bara rabatt på dom jag har köpt från AD i Sverige nya. ;)
Det är trolltider i samtliga priser. :hilarious: Köp så får du 1 Kg vetemjöl på köpet :cigar:
Inget JAG bryr mej om. :p


Finns väl väldigt få tillverkare med samma kvalité och finish som Rolex har? Speciellt med tanke på Rolex produktionsvolym.


Det finns fler märken en Rolex. ;)
Sedan kvalité och finish jaja eller hur på en i stål :bored:
En stål Rolle som alla har typ haha :D

Döp om tråden till TROLLEX :)

Fredag ha det :) -----> Exit

//Simon
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Dags at vakna upp. Det är skillnad ny från en AD samt använd.
Nu så struntar jag i om du vill betala överpris på Ny klocka från en Ad i Sverige samt för en använd. ;)
Jag har fått bara rabatt på dom jag har köpt från AD i Sverige nya. ;)
Det är trolltider i samtliga priser. :hilarious: Köp så får du 1 Kg vetemjöl på köpet :cigar:
Inget JAG bryr mej om. :p





Det finns fler märken en Rolex. ;)
Sedan kvalité och finish jaja eller hur på en i stål :bored:
En stål Rolle som alla har typ haha :D

Döp om tråden till TROLLEX :)

Fredag ha det :) -----> Exit

//Simon
Oj, du verkar insatt.
 

Norra

Panerai
Dags at vakna upp. Det är skillnad ny från en AD samt använd.
Nu så struntar jag i om du vill betala överpris på Ny klocka från en Ad i Sverige samt för en använd. ;)
Jag har fått bara rabatt på dom jag har köpt från AD i Sverige nya. ;)
Det är trolltider i samtliga priser. :hilarious: Köp så får du 1 Kg vetemjöl på köpet :cigar:
Inget JAG bryr mej om. :p





Det finns fler märken en Rolex. ;)
Sedan kvalité och finish jaja eller hur på en i stål :bored:
En stål Rolle som alla har typ haha :D

Döp om tråden till TROLLEX :)

Fredag ha det :) -----> Exit

//Simon
Nämen allvarligt, en sketen 14060, head only i okej skick från mitten av 90-talet kostar mer idag än en 14060m kostade ny 2011, vad irrar du om? Pre-keramiska GMT och Daytona är ännu dyrare idag till förhållande till listpriserna de haft tidigare än en Sub. Tror till och med en fräsch 14270/114270 kostar mer i dag än den gjorde samma tid förra året, och definitivt mer än när den lämnade butiken åratal sen. Så min fråga återstår, vilken stålsport från Rolex tappar i värde menar du?
 
Topp