• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har du sett din favoritartist live ??

Springsteen Konserthuset -75.
Spelade roulette med Lemmy en tisdagkväll på Daily News i Kungsan i början på 80-talet, såg inte direkt kramgo ut, men översvallande artig och trevlig.
Bob Marley Roskilde -78.
Talking Heads som förband till Mink Deville , Göta Lejon -78
Ian Hunter förra hösten.
Perssons Pack sista spelning på Nalen.
 

Josef B

Bestraffaren
Inte alla. Har missat Foo Fighters och Robbie Williams varje gång de dykt upp här i Stockholm. Men har ändå fått se Kiss, AC/DC och Red Hot Chili Peppers.
Bon Jovi vill jag också se. Och Oasis. Och Ozzy. Och Beastie Boys. The Darkness. Rage against the machine. Twisted Sister. Tenacious D vore coolt också :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nice. Jag har inte sett Corsten, men det är rätt häftigt tycker jag att DJs/elektroniska akter med ett större antal år (15+ på Corsten) på nacken fortfarande är i ropet. Jag kanske skall ta och stänga av Smurf Hits #89 och alla Lasse Maja-ljudböckerna på stereon och kolla upp vad Paul Oakenfold, Nick Warren, John Digweed gör nu för tiden. För att inte tala om Paul van Dyk, Christopher Lawrence, och alla andra gamla storheter inom progressive house/trance... :oldman:

De flesta kör egna podcasts.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Såg att du sett Corsten och van Buuren med. Jelly!
Ska ta mig till November Lights för att se honom. Såg nu att W&W ska spela i Stockholm den 16e oktober. Synd att det är på Ambassadeur. :(
Fett! Tänkte också dra på lights, lite halvdan line-up fortfarande dock.. Ja, tyvärr.. Inte bästa stället.

Såg även Carl Cox och Alan Fitzpatrick på Space (föredrar techno/tech-house framför big-room house likt W&W osv) och även det var galet. Alan Fitzpatrick spelar dessutom i Sverige den 30 okt, kommer bli fett.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Sett R3hab en gång på en "efterfest". Han var bra, riktigt tungt. Tvek om det kommer bli likadant set på Lights dock. Förhoppningsvis dyker det upp någon till.
 

Depp-Erik

Cartier
Har nog sett alla större artister jag velat se, flera mer än en gång.
Rolling Stones x2
Aerosmith x2
Kiss x3
Judas Priest x3
Guns n Roses x1
Black Sabbath x2
Iron Maiden x2
+ massa annat.

Nu på senare år har det blivit mindre intressant att gå på konserter och festivaler, har liksom redan sett/hört alla de band man brann för när man växte upp och upptäckte musiken, det är inte riktigt samma sak längre :/
Sen grämer det mig att jag inte var född tidigare, känns inte som att det mesta nya är lika intressant att uppleva live. Var på en nattklubb där Klingande vände plattor och det var en skitkul kväll och bra musik men jag fattade knappt vad som var deras DJ-set och vad som inte var det. Det spelade liksom ingen roll. DJ-kulturen är för mig ett mysterium, inte för att låtarna inte är bra, men vad spelar det för roll om det är live eller inte? Med riktiga instrumentalister skapas ju musiken live just i det ögonblicket och exakt samma framträdande kommer aldrig skapas igen.

Däremot var jag i London härom veckan och såg musikalen Wicked, det var så j-a bra! En av de största musikaliska upplevelserna jag haft på år! Kan bero på att jag lyssnat in mig på den under lång tid och verkligen var taggad på att se den, men jag var inte beredd på att bli så pass berörd. Rekommenderas!
 
Har lyckats pricka in det mesta jag har velat se. Foo Fighters på Nalen med ca 700 pers i publiken 2011 och Coldplay på ett café i Nashville 2003 toppar listan!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
DJ-kulturen är för mig ett mysterium, inte för att låtarna inte är bra, men vad spelar det för roll om det är live eller inte? Med riktiga instrumentalister skapas ju musiken live just i det ögonblicket och exakt samma framträdande kommer aldrig skapas igen.
Nu vet jag inte om dagens DJs som turnerar runt på arenor spelar samma set utan variation dag ut och dag in. Men en DJ som spelar på en klubb skapar inte musiken utan skapar stämningen. Det handlar om att läsa av dansgolvet och genom låtvalet, mixarna och ev. effekter (plus ljus) få publiken nöjda, glada och dansande. Det är absolut inte samma sak som att sätta på något förinspelat.
 

Depp-Erik

Cartier
Nu vet jag inte om dagens DJs som turnerar runt på arenor spelar samma set utan variation dag ut och dag in. Men en DJ som spelar på en klubb skapar inte musiken utan skapar stämningen. Det handlar om att läsa av dansgolvet och genom låtvalet, mixarna och ev. effekter (plus ljus) få publiken nöjda, glada och dansande. Det är absolut inte samma sak som att sätta på något förinspelat.
Jag är helt med på att det krävs ett visst hantverk och om det ska bli bra så krävs väl även en konstnärlig talang eller annan form av magkänsla.
En bra DJ kan skapa en bra stämning men det är enligt mig inte intressant som framträdande. Det är däremot en instrumentalist som måste skapa musiken från grunden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En bra DJ kan skapa en bra stämning men det är enligt mig inte intressant som framträdande. Det är däremot en instrumentalist som måste skapa musiken från grunden.
Visst måste musiken skapas av någon, och däri sitter stor del av värdet. En DJ förädlar sedan värdet. Ungefär som en musiker som framför ett stycke förädlar låtskrivarens arbete.
Att inte tycka att framförandet är intressant är helt ok. Jag tycker annorlunda :) Å andra sidan så är (mycket av) elektronisk dansmusik en annan typ av musikupplevelse för mig än säg lyssna till Bob Dylan. Båda fungerar lika bra fast vid olika tillfällen...
 

Jaguaren

Omega
Ska se en klubbspelning med Europe på Söndag i Malmö.
Ska bli kul och se ett av favoritbanden på KB, Sveriges varmaste rockklubb.
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Har sett de flesta stora Hårdrocksbanden,

Maiden 7-8 ggr, Metallica, 5 ggr, Judas Priest 5 ggr, Mötley Crue 5 ggr, WASP 5 ggr, In flames 5 ggr, Def leppard 4 ggr, Ac/Dc 4 ggr, Saxon 4 ggr, Motörhead 4 ggr, Kiss 3 ggr, Aerosmith 2 ggr, mfl.
Nu i höst ska jag se
U2, Five Finger Death Punsch, Madonna, Armin Van Buuren, Mötley crue, Ghost samt Electric Boys.
Grämer mig själv fortfarande att jag gav bort mina biljetter till Springsteens 3e konsert på friends senast när han körde hela Born in the USA plattan.
 

Kallebalik

Friends of KS
Har nog ingen favoritartist, men Coldplay och Kings of Leon vore grymt att uppleva live! Och Pete Doherty, solo eller med The Libertines.
 

Molgan

Cartier
En hel del faktiskt.
Så jag nämner nått som verkligen stack ut, Pearl Jam på hemmaplan..
Deras enorma populäritet i staterna går inte att förstå, hela konserten var utom jämförelse, varenda människa kunde varenda textrad, vad Vedder egentligen gjorde där vet jag inte ;) Sagolikt.

Nått som jag kan drömma om är att se Mad Season live men av förklarliga skäl kommer det aldrig att ske..

Men just det! en grym upplevelse i Sverige var ändå Foo Fighters på fryshuset 1997 (tror jag det var), det var deras första konsert i Sverige, vi var 600 pers i publiken.
Det var svårt att greppa hur mycket dom verkligen vuxit på 15 år när jag såg dem på Stadion för nån sommar sedan :D det roliga var att Grohl kom ihåg det och gjorde just den jämförelsen, "who would have known? ;)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Brukar knega på konserter i STHLM så jag har både "sett" och "hört" både sånt jag tycker om och sådant som uppenbarligen någon(?) tycker är bra...

Två band vars spelningar jag inte knegar på utan går och röjjer på är Dropkick Murphys och Floggin Molly! De första har jag nog sett dem senaste fyra gångerna dem varit här och dem andra, senaste tre gångerna ;)
 

Björklund

Panerai
Har inte sett och kommer aldrig få se Guns n' Roses men några coola spelningar har man ju sett:

Foo Fighters som förband till Prodigy i Globen
Alanis Morisette på Annexet
Radiohead i Globen
Dream Theater på hovet
Coldplay på Göta Källare (!)
Dixie Chicks, Roger Waters, John Mayer, Sting, Steve Lukather, Feist, Maria Mena, Goo Goo Dolls, Kasey Chambers etc etc etc...
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Att se sina gamla hjältar i dag kan vara som att visa en fantastisk videorulle från 80-talet för ungarna. Det är bara en lång plåga.
Såg The Police samt Jean Michelle Jarre (nej, inte samtidigt) på Globen för några år sedan. Varför?
Sedan finns ju förstås alltid AC/DC som minsann vet hur man levererar.
 
Lika bra att liva upp denna gamla tråd känner iaf jag. :)

Har i stort sett all jag har gillat genom åren.
Genesis
Police
Sting
Saga
Kiss
Iron Maiden
Börje Sprängsten
Depeche
Mark Knopfler
Simple Minds
U2
Steve Hackett
Peter Gabriel
och en jäkla massa annat. Tror folk börjar se ett mönster. lol

Finns egentligen bara ett band jag missat som jag verkligen velat se och det är Kraftwerk, hade varit riktigt häftigt att få chansen till det men det är nog bara att glömma.
 

Måberg

Panerai
Konserter är ännu ett av mina stora instressen! Kör mer eller mindre alltid ståplats och vill ta mig så långt fram som möjligt.

Då jag aldrig hann se Ronnie James Dio innan hans bortgång så kan jag dessvärre inte säga att jag fått se min absoluta favorit någonsin live :(

Men av nu aktiva band/artister så håller jag nog trots allt Ghost som favoriterna, och dem har jag hunnit se några gånger nu, senast på Lisebergshallen tidigare i vintras. Kan ha varit den bästa spelningen jag någonsin har varit på!

Bjussar på en halvdan (tagen i dålig ljus med mobilkamera i instagram-appen) bild från den konserten!

11326490_660241354012328_345662482_n.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kul att nån sätter fart på min gamla (nåja) tråd :)
Nästa år blir det sjunde gången gillt för mig då jag och brorzzan återigen ska se Kraftwerk, denna gång i operahuset i Oslo !
Hittills har det som sagt blivit 6 konserter, 3 på Island och 3 i Norge...
 
Topp