• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har pandemin lagt sig som en våt filt över oss...

Håller med om att KS förändrats genom åren, i synnerhet sedan pandemin.

Men istället för att deppa ner sig totalt kanske det hade varit kul att försöka komma på lite nya idéer som ger detta fantastiska forum nytt liv? En anledning till varför jag inte längre är lika aktiv beror på att det känns som att man redan "gjort KS". Det är samma trådar och ämnen som diskuteras på repeat, vilket i längden tenderar öka risken att man tappar intresset (inte för klockor utan för KS).

För att bryta denna utveckling krävs lite action :)

Håller med om att KS förändrats genom åren, i synnerhet sedan pandemin.

Men istället för att deppa ner sig totalt kanske det hade varit kul att försöka komma på lite nya idéer som ger detta fantastiska forum nytt liv? En anledning till varför jag inte längre är lika aktiv beror på att det känns som att man redan "gjort KS". Det är samma trådar och ämnen som diskuteras på repeat, vilket i längden tenderar öka risken att man tappar intresset (inte för klockor utan för KS).

För att bryta denna utveckling krävs lite action :)
Som att t.ex. starta en tråd kring ett märke man gillar? Det verkar ju ha gått sådär. 😉

Man kan använda fredagstråden som någon form av lackmustest. Numera kämpar den ofta för att passera 5-6 sidor medan 10 sidor inte var helt ovanligt tidigare.

Tror inte att det har någon enskild stor orsak utan många små. Men det mer och mer snarstuckna diskussionsklimatet hjälper åtminstone inte till för att nya medlemmar ska vilja fortsätta hänga kvar och äldre ska känna någon form av glädje att bidra. Säkert ackumulerad pandemiångest som ger sitt uttryck men särskilt roligt är det inte. Man får hitta in i olika specifika märkestrådar för att slippa dålig stämning.

Tror även att antalet events, happenings eller shoutouts från ledningen påverkar och i det avseendet har det varit synnerligen sparsmakat av i mångt och mycket naturliga orsaker. Men det finns superenkla saker man hade kunnat göra för röra om lite i grytan. Nu har det varit initiativ från enskilda medlemmar som har skapat mest engagemang så som OWG March, Clubhouse-onsdagarna eller @Sthlm-Nicklas galna upptåg med grail-tävlingen.

Dagens Klocka-tråden uppdaterades igår med nya regler. I diskussionerna som föranledde detta skrev jag om att det är en för stor koncentration poster i Vad gör du nu-tråden. Mods och admins är snabba på att moderera i andra trådar när det är OT men här kan man posta vad som helt oavsett hur lite det har med ämnet att göra. Så om man lyfte bort de ca 40% av posterna som egentligen hör bättre hemma i Dagens Klocka, märkestrådar, lumetrådar, visa datum-trådar m.m. så skulle forumet kännas mer spänstigt och det skulle bli bättre diskussioner i de respektive trådarna.

Vad är ”Saker man egentligen borde hålla käften om då man enbart ses som en kverulant” på 10 poäng? Jo, min text ovan ☝️
Precis den typen av reflektioner som är intressanta att fundera kring! Jag tycker mig också ha upplevt en högre grad av "tjurighet" i diskussionerna rent allmänt vilket såklart kan vara någon slags "post pandemic stress" rent generellt. Eller ett tecken på ett allt "argare" klimat i samhället. Visst är det många som har det tufft och det finns mycket att förbättra men rent generellt har ju de flesta i Sverige ett rätt bra liv och dom som hänger här har ju uppenbarligen råd att lägga pengar på inte helt nödvändiga klockor. Så...man kan fråga sig lite varför alla är så jäkla missnöjda och arga på allt.

Här skulle man kunna diskutera effekterna av negativt skruvade algoritmer på forum och i nyhetsflöden, människans tendens att uppfatta hot snabbare än belöningar och lite annat som kan påverka men nåja.....vi håller oss till KS kanske och där är det ju konstigt med ett surt diskussionsklimat (om vi nu har det!) när en stor del av tanken med ett forum är att kunna utbytta tankar och åsikter.

Håller för övrigt med om att det finns trådar där det generellt är mycket högt i tak och bra diskussioner, inte minst Sinn tråden!

Jag upplever inte alls det som svårsålt. Men jag kanske är för billig eller dålig på att förhandla :)

Jag kan bara tala för min egen del när det gäller aktiviteten på KS. Men ibland kan jag bli rent av förfärad av hur en del "gammla rävar" beter sig på forumet, att man inte kan i skrift uttrycka sig på ett normalt, trevligt och inte nedvärderande sätt borde vara en självklarhet.

Jag orkar inte ge mig in i trötta diskussioner om vad som är "riktiga klockor". Låt folk bära vad de vill, gillar du inte klockan/tillverkaren så ignorera och gå vidare.

Jag använder mest KS för köp och sälj numera, vilket såklart är trist.
Om diskussionerna mest gäller vad som är riktiga klockor...då har vi ju lite att jobba med! :)

Jag tror att det är en kombination av olika faktorer men covid är nog starkt bidragande. Det är inte jätteovanligt att folk skriver att man tappat intresset för att man ändå inte klär upp sig/har möjlighet att posera samtidigt som man kanske har fått sig en tankeställare och har ett annat ekonomiskt tänk där lyxkonsumtion inte prioriteras i samma omfattning som tidigare. Lägg även till att många har upptäckt nya fritidsintressen tack vare covid så har man en ganska naturlig förklaring till (åtminstone en del av) det minskade intresset. 🤷‍♂️
Här tror jag du kan vara något på spåren...Det blev ju ett slagt explosion av "lyxkonsumtion" som effekt av att man inte kan göra det man brukar (klockor, sportbilar o annat) vilket drev priser. (Se bara priser på sportbilar denna sommaren...) men nu kanske många inser att lyckan sitter inte där osv....Fast vad gäller klockor har dom ju fel förstås. Det vet vi ju alla att man blir mycket gladare av fler klockor! :)

Har inte märkt någon skillnad. Men för rena posörämnen kan jag tänka mig att det faktiskt är en liten skillnad, men inget jag märkt då de inte direkt intresserar mig.
Att aktiviteten generellt är lägre tänkar jag nog som stålmannen att det går att ser rätt snabbt på typ fredagstråden, dagens klocka och antalet nya trådar generellt. Fast jag har iofs ingen riktig fakta bakom...

Nja. Diskussionerna är väl generellt på en lägre nivå jämfört på KS. Baserat på det jag läst lite sporadiskt på FB. Facebook som ”forumplattform” är inte vidare bra tycker jag.
Håller med. Däremot kan Facebook ibland vara en bra plattform för att sälja. Beroende på klockmodell

Att aktiviteten generellt är lägre tänkar jag nog som stålmannen att det går att ser rätt snabbt på typ fredagstråden, dagens klocka och antalet nya trådar generellt. Fast jag har iofs ingen riktig fakta bakom...
Säger ju dock inte allt, men inget jag märkt som sagt. Forumledningen sitter dock på facit. Själv tycker jag det är för mycket fluff/inlägg i de flesta trådar, så lite mindre av den varan är bara uppskattat för min del.

Som att t.ex. starta en tråd kring ett märke man gillar? Det verkar ju ha gått sådär. 😉

Jag hade något mer lite mer exalterande i åtanke än så iförsig...

Finns en säkerhetsaspekt som gör att många drar sig för att dels posta bilder på och inlägg om dyra klockor och dels drar sig för att ens göra affärer med Swish. Mycket sker istället via PM och andra kommunikationskanaler när man väl lärt känna folk man litar på.

Har själv släppt på spärrarna lite först efter att ha flyttat min samling utomlands.

Det går ju att posta bilder och inlägg på sociala plattformar som t ex Instagram och som här, under alias. (Ser faktiskt inte det som direkt riskfyllt om man vidtar vissa försiktighetsåtgärder och jag tror inte det påverkar aktiviteten här)

Jag delar din bild chumptime. Jag vet inte i sak om den är befogad på KS, möjligt att mitt alias är helt annonymt, går inte att spåra eller att de bilder jag lägger upp inte får taggar. Men känslan är fortsatt att så är fallet och då blir det i nästa steg så att jag väljer bort bilder då man når en större målgrupp än att 7 personer ser den på ens handled en dag.

Självfallet är det så, men Klocksnack är ett företag där vi användare är både kund och produkt. Att då köra den härliga "glädje upphör"-stilen från lumpen gör att jag som kund/produkt inte känner mig uppskaddad och hittar bättre saker att göra.
+1 på den! Som i HSKs exempel ovan blir det tydligt att det dels rensas godtyckligt och att det är helt okej att kölhala relativt nya medlemmar som postar något de gillar. Helst med en moderator i spetsen för att tydliggöra vem som bestämmer och hur man "ska tycka".

Jag tror att man riskerar att skrämma bort nya medlemmar med den tonen.
Kanske förvisso är det som är meningen när folk gillar "fel" klockor.

+1 på den! Som i HSKs exempel ovan blir det tydligt att det dels rensas godtyckligt och att det är helt okej att kölhala relativt nya medlemmar som postar något de gillar. Helst med en moderator i spetsen för att tydliggöra vem som bestämmer och hur man "ska tycka".

Jag tror att man riskerar att skrämma bort nya medlemmar med den tonen.
Kanske förvisso är det som är meningen när folk gillar "fel" klockor.
Som sagt jag instämmer med vad @Gäspande_Skorpan skrev. Men upplever i 99% av fallen att KS ändå är rätt hjälpsamt. Däremot kan det ibland bli lite "tjatigt" när trådstartaren fortsätter ställa samma fråga för att denne inte är nöjd med svaret. Men som sagt, det finns inga dumma frågor och oftast är de trådarna ganska trevliga.

Man kan använda fredagstråden som någon form av lackmustest. Numera kämpar den ofta för att passera 5-6 sidor medan 10 sidor inte var helt ovanligt tidigare.

Tror inte att det har någon enskild stor orsak utan många små. Men det mer och mer snarstuckna diskussionsklimatet hjälper åtminstone inte till för att nya medlemmar ska vilja fortsätta hänga kvar och äldre ska känna någon form av glädje att bidra. Säkert ackumulerad pandemiångest som ger sitt uttryck men särskilt roligt är det inte. Man får hitta in i olika specifika märkestrådar för att slippa dålig stämning.

Tror även att antalet events, happenings eller shoutouts från ledningen påverkar och i det avseendet har det varit synnerligen sparsmakat av i mångt och mycket naturliga orsaker. Men det finns superenkla saker man hade kunnat göra för röra om lite i grytan. Nu har det varit initiativ från enskilda medlemmar som har skapat mest engagemang så som OWG March, Clubhouse-onsdagarna eller @Sthlm-Nicklas galna upptåg med grail-tävlingen.

Dagens Klocka-tråden uppdaterades igår med nya regler. I diskussionerna som föranledde detta skrev jag om att det är en för stor koncentration poster i Vad gör du nu-tråden. Mods och admins är snabba på att moderera i andra trådar när det är OT men här kan man posta vad som helt oavsett hur lite det har med ämnet att göra. Så om man lyfte bort de ca 40% av posterna som egentligen hör bättre hemma i Dagens Klocka, märkestrådar, lumetrådar, visa datum-trådar m.m. så skulle forumet kännas mer spänstigt och det skulle bli bättre diskussioner i de respektive trådarna.

Vad är ”Saker man egentligen borde hålla käften om då man enbart ses som en kverulant” på 10 poäng? Jo, min text ovan ☝️
Amen, bättre förr ? kändes som högre till tak och inga you know who som polisade runt för mkt, folk tar det för allvarligt ibland. Sedan håller jag med om att skriva ett kommatecken fel, är i princip dödstraff i många trådar, svårt att vara plast ..

Många klockor är ju köpta för en speciellt typ av klädsel så det är nog inte så konstigt att det syns en viss beteendeförändring när inte skjortärm och klocka möts. Det återgår snart till det normala igen.

Senast ändrad:
Jag har inget svar på om aktiviteten är lägre i hela forumet eller bara i vissa tidigare livliga trådar, men jag kan konstatera att vissa trådar i princip övergivits av de som tidigare var väldigt aktiva i dom. Jag har heller ingen aning om hur många som hänger i "nueva estocolmo", kan det vara en förklaring kanske?
Jag kan hålla med @Aurum om att det ibland är väldigt mycket "fluff". En del av detta kan ju bero på att många nya medlemmar inte har så mycket djupare kunskaper att dela med sig av, samtidigt som gamla känner att dom bidragit med det dom hade? När jag läste hur en del medlemmar vill bötfälla andra medlemmar för att dom postar för många parfymannonser under lifestyle, ja, då är jag inte förvånad över att aktiviteten sjunker överlag. En trevligare attityd skulle i många lägen vara välkommen. Det är väl knepigt att moderera ett forum som låtits växa fritt under så lång tid...

Jag hade något mer lite mer exalterande i åtanke än så iförsig...
Jag är inte heller något fan av LIW men poängen var att folk inte direkt uppmuntras att ta initiativ om de blir sågade vid fotknölarna och vad som hade kunnat bli ett trevligt tillhåll för den som faktiskt gillar LIW blev istället tre sidor med negativa kommentarer från folk som varken har provat klockorna i fråga eller ens tilltalas av dem. Jag tror att det var @yonsson som nyligen skrev att man inte behövde kommentera alls om man inte har något snällt eller konstruktivt att säga men det verkar inte som att det efterlevs särskilt väl.

Det är så klart ett diskussionsforum och man ska kunna diskutera olika frågor och komma med saklig kritik men "meh, billigt skräp" bidrar inte ett dugg och gillar man det inte så förstår jag inte vitsen med att specifikt gå in i en viss märkestråd bara för att klämma ur sig att klockorna är tråkiga. Jag gillar inte Rolex men går inte heller in i Rolextråden bara för att skriva att jag inte gillar dem och tycker att de är alldeles för högt prissatta i förhållande till kvalitetet osv.

Det blir ganska blandade budskap när du påstår att du uppmuntrar till ökad aktivitet och initiativtagande men när någon väl tar sig tid att skapa en tråd om någon som de gillar så verkar du inte vara sen att kritisera deras smak?

Jag har inget svar på om aktiviteten är lägre i hela forumet eller bara i vissa tidigare livliga trådar, men jag kan konstatera att vissa trådar i princip övergivits av de som tidigare var väldigt aktiva i dom. Jag har heller ingen aning om hur många som hänger i "nueva estocolmo", kan det vara en förklaring kanske?
Jag kan hålla med @Aurum om att det ibland är väldigt mycket "fluff". En del av detta kan ju bero på att många nya medlemmar inte har så mycket djupare kunskaper att dela med sig av, samtidigt som gamla känner att dom bidragit med det dom hade? När jag läste hur en del medlemmar vill bötfälla andra medlemmar för att dom postar för många parfymannonser under lifestyle, ja, då är jag inte förvånad över att aktiviteten sjunker överlag. En trevligare attityd skulle i många lägen vara välkommen. Det är väl knepigt att moderera ett forum som låtits växa fritt under så lång tid...

Det är i princip noll aktivitet i Nueva Estocolmo och jag gissar att det endast är ett fåtal betalande medlemmar kvar.

Vilket leder mig in på ditt påstående att en del medlemmar vill ”bötfälla” parfymannonser. Jag har föreslagit att det ska kosta att annonsera under Lifestyle. Om det är vad som menas med att bötfälla känns tolkningen minst sagt skev. Det hade varit ett väldigt bra och enkelt sätt att få in pengar till driften där den som gör cash delar med sig av en pyttesumma tillbaka till den plattform som möjliggör det hela. Men för all del, vi är några tappra Premium-medlemmar som fortsätter att betala. Vi är inte många i antal men vi är starka i ande och kött.

När jag läste hur en del medlemmar vill bötfälla andra medlemmar för att dom postar för många parfymannonser under lifestyle, ja, då är jag inte förvånad över att aktiviteten sjunker överlag. En trevligare attityd skulle i många lägen vara välkommen. Det är väl knepigt att moderera ett forum som låtits växa fritt under så lång tid...
Du får gärna läsa om tråden. Det handlar inte bara om folk som säljer parfymer. Det handlar om folk vars ENDA aktivitet här på KS är att bumpa sin Lifestyle annons

Jag är inte heller något fan av LIW men poängen var att folk inte direkt uppmuntras att ta initiativ om de blir sågade vid fotknölarna och vad som hade kunnat bli ett trevligt tillhåll för den som faktiskt gillar LIW blev istället tre sidor med negativa kommentarer från folk som varken har provat klockorna i fråga eller ens tilltalas av dem. Jag tror att det var @yonsson som nyligen skrev att man inte behövde kommentera alls om man inte har något snällt eller konstruktivt att säga men det verkar inte som att det efterlevs särskilt väl.

Det är så klart ett diskussionsforum och man ska kunna diskutera olika frågor och komma med saklig kritik men "meh, billigt skräp" bidrar inte ett dugg och gillar man det inte så förstår jag inte vitsen med att specifikt gå in i en viss märkestråd bara för att klämma ur sig att klockorna är tråkiga. Jag gillar inte Rolex men går inte heller in i Rolextråden bara för att skriva att jag inte gillar dem och tycker att de är alldeles för högt prissatta i förhållande till kvalitetet osv.

Det blir ganska blandade budskap när du påstår att du uppmuntrar till ökad aktivitet och initiativtagande men när någon väl tar sig tid att skapa en tråd om någon som de gillar så verkar du inte vara sen att kritisera deras smak?
Mitt budskap är mycket enkelt. Jag uppmuntrar till aktivitet och initiativtagande men inte vilken aktivitet eller vilket initiativtagande som helst. Vill ha ett klockforum som uppmuntrar kvalitet och originalitet. Vad gäller LIW är min uppfattning enkel: gränsen till rena kopior och stulen design töjs i allt större utsträckning och LIW ligger i framkant. Jag vill se mindre av detta på forumet. Varsågod kalla mig "snobb".

Men för att återgå till vad jag ursprungligen syftade på är att jag tror det krävs lite större förändringar som ger forumet nytt liv. En sån förändring kanske hade kunnat vara att gör fler sub-forum. Exempelvis hade man kunnat ge hommage-fansen sin hörna och de mer traditionella märkena som Seiko, Orient, Sinn, Oris, Longines, omega, JLC etc sin del.

Mitt budskap är mycket enkelt. Jag uppmuntrar till aktivitet och initiativtagande men inte vilken aktivitet eller vilket initiativtagande som helst. Vill ha ett klockforum som uppmuntrar kvalitet och originalitet. Vad gäller LIW är min uppfattning enkel: gränsen till rena kopior och stulen design töjs i allt större utsträckning och LIW ligger i framkant. Jag vill se mindre av detta på forumet. Varsågod kalla mig "snobb".

Men för att återgå till vad jag ursprungligen syftade på är att jag tror det krävs lite större förändringar som ger forumet nytt liv. En sån förändring kanske hade kunnat vara att gör fler sub-forum. Exempelvis hade man kunnat ge hommage-fansen sin hörna och de mer traditionella märkena som Seiko, Orient, Sinn, Oris, Longines, omega, JLC etc sin del.
Bra förslag. Man kanske borde ta ett omtag vad det gäller avdelningarna på forumet

Tillbaka
Topp