• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har pandemin lagt sig som en våt filt över oss...

Du får gärna läsa om tråden. Det handlar inte bara om folk som säljer parfymer. Det handlar om folk vars ENDA aktivitet här på KS är att bumpa sin Lifestyle annons
Något måste dom ju postat för att få tillgång till lifestyle ifrån början? Och att bli så irriterad på att någon annan bumpar sin annons att man vill att dom ska betala för sig (det jag kallar bötfälla) är väl så långt ifrån att vilja att fler ska vara aktiva man kan komma tänker jag.? Du har säkert koll på att dessa medlemmar inte postar något annat efter tillträdet än annonser under lifestyle. Men om, om det skulle vara en person som postar även annat, så kan jag förstå om hen känner sig tveksam till att vara speciellt aktiv på forumet. Även andra som läser hur man kan bli uthängd vid oönskat beteende lär ju tänk en gång extra innan man postar. Nu var det ju inte du utan @Bezelman som tyckte forumet känns lågaktivt så du behöver inte försvara din åsikt, jag bara gav en reflektion kring vad jag tror kan bidra till att sänka aktiviteten på forumet :)

Bra förslag. Man kanske borde ta ett omtag vad det gäller avdelningarna på forumet
Precis, de som gillar X får prata om X i sin avdelningen medan vi som tycker om Y ostört får diskutera det. Sen kan man ha kvar dagens "ingenmansland-diskussionsavdelning" för den som föredrar det och / eller för generella ämnen.

Jag tror tonen skulle förbättras och upplevelsen höjas om vi placeras bland likasinnade. Öka klock-segregationen! Alla gynnas? ;)

Det är i princip noll aktivitet i Nueva Estocolmo och jag gissar att det endast är ett fåtal betalande medlemmar kvar.

Vilket leder mig in på ditt påstående att en del medlemmar vill ”bötfälla” parfymannonser. Jag har föreslagit att det ska kosta att annonsera under Lifestyle. Om det är vad som menas med att bötfälla känns tolkningen minst sagt skev. Det hade varit ett väldigt bra och enkelt sätt att få in pengar till driften där den som gör cash delar med sig av en pyttesumma tillbaka till den plattform som möjliggör det hela. Men för all del, vi är några tappra Premium-medlemmar som fortsätter att betala. Vi är inte många i antal men vi är starka i ande och kött.
En generell kostnad är något annat och inte vad jag hänvisade till. Jag lägger ingen värdering i hur köp&sälj fungerar eller om det ska kosta att annonsera. Jag försökte bara ge en förklaring till varför det kan vara lägre aktivitet på forumet då jag inte tror det har med corona att göra i någon större utsträckning :)
*ditt förslag åsyftades alltså inte för att förtydliga

Något måste dom ju postat för att få tillgång till lifestyle ifrån början? Och att bli så irriterad på att någon annan bumpar sin annons att man vill att dom ska betala för sig (det jag kallar bötfälla) är väl så långt ifrån att vilja att fler ska vara aktiva man kan komma tänker jag.? Du har säkert koll på att dessa medlemmar inte postar något annat efter tillträdet än annonser under lifestyle. Men om, om det skulle vara en person som postar även annat, så kan jag förstå om hen känner sig tveksam till att vara speciellt aktiv på forumet. Även andra som läser hur man kan bli uthängd vid oönskat beteende lär ju tänk en gång extra innan man postar. Nu var det ju inte du utan @Bezelman som tyckte forumet känns lågaktivt så du behöver inte försvara din åsikt, jag bara gav en reflektion kring vad jag tror kan bidra till att sänka aktiviteten på forumet :)
Jag är helt med på att alla är olika aktiva och har olika intressen. Inget fel med det!
Det som jag dock kan störa mig på är när det är uppenbart att vissa bara blir medlemmar här på KS för att kunna annonsera gratis. Man skriver 50 nonsens-inlägg a la "Grattis", "Cool", "Snyggt", och sedan efter det... inget mer, bortsett från det dagliga Lifestyle annons-bumpandet

Mitt budskap är mycket enkelt. Jag uppmuntrar till aktivitet och initiativtagande men inte vilken aktivitet eller vilket initiativtagande som helst. Vill ha ett klockforum som uppmuntrar kvalitet och originalitet. Vad gäller LIW är min uppfattning enkel: gränsen till rena kopior och stulen design töjs i allt större utsträckning och LIW ligger i framkant. Jag vill se mindre av detta på forumet. Varsågod kalla mig "snobb".

Men för att återgå till vad jag ursprungligen syftade på är att jag tror det krävs lite större förändringar som ger forumet nytt liv. En sån förändring kanske hade kunnat vara att gör fler sub-forum. Exempelvis hade man kunnat ge hommage-fansen sin hörna och de mer traditionella märkena som Seiko, Orient, Sinn, Oris, Longines, omega, JLC etc sin del.
Det är en bra tanke, och ett förslag som många gånger önskats från folket i mikrotråden. Tyvärr har det bara besvarats med ett "inte aktuellt" från ledningshåll så jag tror dessvärre inte att det kommer bli så. Sen behöver man nödvändigtvis inte likställa att gilla mikromärken med att gilla homager. Många gör det, men inte alla, vilket också varit en anledning att önska ett subforum.

Vad gäller LIW så har jag full förståelse för att man inte gillar det. Jag har svårare att förstå varför inte TS (eller någon annan) får göra det. LIW är trots allt AD för Seiko så Seiko tycker uppenbarligen att deras verksamhet är helt okej.

Pandemin har väl lagt en filt över hela branschen? KS har expanderat på ett fantastiskt sätt. Det krävs kanske förnyelse för att hålla momentum uppe? Hur vet jag inte. Jag läser eller skriver sällan i de evighetslånga märkestrådarna eftersom de inte är ämnesuppdelade - kanske dags att pröva det i någon märkestråd så att man får överblick? Personligen har mitt intresse svalnat lite. Det går väl i vågor gissar jag.

Jag är nästan helt säker på att det var @hook som sa den tänkvärda frasen nyligen så
@yonsson kan nog inte få den pluspoängen 🤔.
På ett knivforum jag brukar besöka är det mer än en tänkvärd fras, man blir avstängd om man är otrevlig. Samma sak om man pratar priser, handlare osv i trådar med en tydlig rubrik som beskriver vad som ska avhandlas. Allt sånt ska tas i PM, mail eller i rätt tråd. Att "kapa" andras trådar med egna inlägg som går OT leder också till avstängning. Man kan tycka att det är väl hårt och leder till att en liten "elit" blir kvar, men vill man ha ett visst beteende får man moderera hårt. På KS skulle det absolut leda till mindre postande överlag, kanske inte vad ledningen önskar?

Mitt budskap är mycket enkelt. Jag uppmuntrar till aktivitet och initiativtagande men inte vilken aktivitet eller vilket initiativtagande som helst. Vill ha ett klockforum som uppmuntrar kvalitet och originalitet. Vad gäller LIW är min uppfattning enkel: gränsen till rena kopior och stulen design töjs i allt större utsträckning och LIW ligger i framkant. Jag vill se mindre av detta på forumet. Varsågod kalla mig "snobb".

Men för att återgå till vad jag ursprungligen syftade på är att jag tror det krävs lite större förändringar som ger forumet nytt liv. En sån förändring kanske hade kunnat vara att gör fler sub-forum. Exempelvis hade man kunnat ge hommage-fansen sin hörna och de mer traditionella märkena som Seiko, Orient, Sinn, Oris, Longines, omega, JLC etc sin del.
LIW är en auktoriserad återförsäljare för Seiko så de verkar inte ha några problem med att de även säljer egna varianter (de har dessutom en del klockor som så vitt jag vet har en egen, originell design) och av det som framkommit i den senaste tidens diskussioner kring homager/copage så är ledningens inställning att allt som är lagligt är OK att posta och diskutera även om det råder delade åsikter kring hur spännande och unik designen är.

Det finns redan forumdelar och märkestrådar för samtliga varumärken du tar upp men det verkar inte hindra folk från att ändå okynnesposta i avdelningar man ogillar så jag förstår inte hur det skulle göra någon skillnad? Vill du bara diskutera JLC, Oris m.m. är det inte svårare än att du besöker de dedikerade trådarna och undviker det du inte är intresserad av. 🤷‍♂️

På ett knivforum jag brukar besöka är det mer än en tänkvärd fras, man blir avstängd om man är otrevlig. Samma sak om man pratar priser, handlare osv i trådar med en tydlig rubrik som beskriver vad som ska avhandlas. Allt sånt ska tas i PM, mail eller i rätt tråd. Att "kapa" andras trådar med egna inlägg som går OT leder också till avstängning. Man kan tycka att det är väl hårt och leder till att en liten "elit" blir kvar, men vill man ha ett visst beteende får man moderera hårt. På KS skulle det absolut leda till mindre postande överlag, kanske inte vad ledningen önskar?
Hade ingen tanke alls gällande moderering i mitt inlägg, snarare vem som skulle ha poängen för det förnämliga rådet som uttalades. Hur ledningen tänker och vad dom önskar har jag faktiskt inte den blekaste aning om. Min känsla är att det börjar bubbla lite här och var i trådarna numera och näst intill för ingen orsak alls. Det är väl ändå ett forum där vi ska ha trevligt samtidigt med vårt intresse och inte tvärt om tänker jag men...🤔.

Jag tycker att det pågår alldeles för mycket ”mästringar”. De som inte vet så mycket får ofta höra att de ställer frågan i fel forum, eller ifrågasätter ”fel” saker. Det finns outtalade regler och man är inte så välkomnande.. Sen tycker jag inte heller att det tillåts ett riktigt diskussionsforum, istället kommer någon in, drar en one-liner, ingen motivering och ”stänger” diskussionen. Den enda sanningen sitter de med störst internet-KS-dase på.

Apropå dasar så tycker jag också att det nuförtiden känns som att det i många trådar bara handlar om att jämföra klockdasar i form av vem som har värst klockor, även om det inte är uttalat så uppfattar jag det som en ryggdunkarkultur däremellan. Klimatet uppfattas som att bara vissa klockor tillåts och i övrigt känns ganska ovälkomnande. Därför har mitt intresse dalat lite på KS.

Det verkar iaf vara folk som frekventerar microtråden som har mest åsikter om vad andra ska/får posta och gärna tillskriva dessa en åsikt/agenda. Ändå intressant.

Hur skiljer sig microvurmarnas åsikter med vad andra ska/få posta mot din? Varför ens försöka koppla ihop en åsikt i en enskild fråga till ett större sammanhang?

Screenshot_20211007_173221.jpg

Senast ändrad:
Apropå dasar så tycker jag också att det nuförtiden känns som att det i många trådar bara handlar om att jämföra klockdasar i form av vem som har värst klockor, även om det inte är uttalat så uppfattar jag det som en ryggdunkarkultur däremellan.
Intressant! Kan du utveckla?

Min känsla har alltid varit att man på KS, generellt, uppskattar klockor i alla prisklasser. Lite som @CVesper var inne på.

Hur skiljer sig microvurmarnas åsikter med vad andra ska/få posta mot din? Varför ens försöka koppla ihop en åsikt i en enskild fråga till ett större sammanhang?

Screenshot_20211007_173221.jpg
Jag försöker aldrig styra enskilda individer och säga till dem vad de får och inte får posta. Ditt citat handlar om något annat och det förstår du mycket väl. Det handlar om vad jag personligen uppskattar på ett forum. Om du ser till kommentarerna i denna tråd och fuskseikotråden ser du att en viss gruppering utmärker sig. Iaf vad jag kan se. Varför göra en observation som denna? Uppmärksamma om ett flockbeteende som alla kanske kanske är medvetna om själva. Att kategorisera, generalisera och se sammanband ligger i människans natur. Fantastiskt bra egenskap.

Jag tror att det är viktigt att våga skapa en ny tråd. Det är lätt att man lägger en intressant klocka i en redan existerande tråd av just det specifika märket! Det gör - tror jag - att vi fastnar i intresset.

Det verkar iaf vara folk som frekventerar microtråden som har mest åsikter om vad andra ska/får posta och gärna tillskriva dessa en åsikt/agenda. Ändå intressant.
Nja, känner inte igen beskrivningen, det är när icke-frekventa folk ska ställa krav på hur tråden ska se ut det blir skevt. Det är f.ö den största och mest trafikerade tråden på hela forumet som det dessutom är fritt fram för alla fan och hans moster att ha åsikter om. Modereras friskt därefter av folk som egentligen har noll intresse av innehållet som sådant.

Haft @hook i PM angående diverse förbättringsförslag men han valde att ghosta mig helt sedan en månad tillbaka, kan väl tillägga att det var
han som initialt sökte upp mig.
Ändå intressant.

Jag tycker att det pågår alldeles för mycket ”mästringar”. De som inte vet så mycket får ofta höra att de ställer frågan i fel forum, eller ifrågasätter ”fel” saker. Det finns outtalade regler och man är inte så välkomnande.. Sen tycker jag inte heller att det tillåts ett riktigt diskussionsforum, istället kommer någon in, drar en one-liner, ingen motivering och ”stänger” diskussionen. Den enda sanningen sitter de med störst internet-KS-dase på.

Apropå dasar så tycker jag också att det nuförtiden känns som att det i många trådar bara handlar om att jämföra klockdasar i form av vem som har värst klockor, även om det inte är uttalat så uppfattar jag det som en ryggdunkarkultur däremellan. Klimatet uppfattas som att bara vissa klockor tillåts och i övrigt känns ganska ovälkomnande. Därför har mitt intresse dalat lite på KS.

Nu vet jag inte precis vad som avses men generellt, sätter man ut nåt antagligen medvetet i fel avdelning eller i flera för att få maximal uppmärksamhet för just sin fråga är det naturligt att man blir informerad om det. Det tycker jag man bör klara av. Det blir en olägenhet om alla springer in och vänder efter att lämnat ytterligare en ny egen tråd efter sig för varje privat fråga (hur mycket kan jag få ut av den här klockan vid försäljning ex. ibland t.om. förtäckta säljesannonser) som det finns flera befintliga trådar redan att välja mellan för det ändamålet, vilket framgår ganska klart. Som ett exempel alltså. Eller skulle man helst strunta i att nämna var frågan ska vara? Ja, kanske det om folk tar illa vid sig. Skönt man inte är så hyperkänslig själv. Då hade man inte blivit gammal här.

Generellt sett så tycker jag det är betydligt... mildare klimat här nu än för bara 3-4 år sedan vad gäller den delen. Och det är väl bra om så är. Kanske är det trådar som avses jag inte tittar i så ofta då jag inte märkt så mycket påhopp och grejer numera. Inte jämfört med förr.

Håller med om att KS förändrats genom åren, i synnerhet sedan pandemin.

Men istället för att deppa ner sig totalt kanske det hade varit kul att försöka komma på lite nya idéer som ger detta fantastiska forum nytt liv? En anledning till varför jag inte längre är lika aktiv beror på att det känns som att man redan "gjort KS". Det är samma trådar och ämnen som diskuteras på repeat, vilket i längden tenderar öka risken att man tappar intresset (inte för klockor utan för KS).

För att bryta denna utveckling krävs lite action :)

Finns en säkerhetsaspekt som gör att många drar sig för att dels posta bilder på och inlägg om dyra klockor och dels drar sig för att ens göra affärer med Swish. Mycket sker istället via PM och andra kommunikationskanaler när man väl lärt känna folk man litar på.

Har själv släppt på spärrarna lite först efter att ha flyttat min samling utomlands.
Sant..och tyvärr också sunt som det blivit. Men man kan ju ändå delta i den diskussion och de flesta har väl även enklare dinkor som man törs visa upp kanske.

För höga priser på K&S gör att det blir trögare och en sämre arena för köpare.
För hård moderering av de fåtalet trådarna som kan bli intressanta där inlägg tas bort utan motivering än "håll topic" leder till att man inte skriver mer.

Svårare än så behöver det inte vara.
För ojämn moderering kan jag tycka men samtidigt apsvår uppgift.

Jag är inte heller något fan av LIW men poängen var att folk inte direkt uppmuntras att ta initiativ om de blir sågade vid fotknölarna och vad som hade kunnat bli ett trevligt tillhåll för den som faktiskt gillar LIW blev istället tre sidor med negativa kommentarer från folk som varken har provat klockorna i fråga eller ens tilltalas av dem. Jag tror att det var @yonsson som nyligen skrev att man inte behövde kommentera alls om man inte har något snällt eller konstruktivt att säga men det verkar inte som att det efterlevs särskilt väl.

Det är så klart ett diskussionsforum och man ska kunna diskutera olika frågor och komma med saklig kritik men "meh, billigt skräp" bidrar inte ett dugg och gillar man det inte så förstår jag inte vitsen med att specifikt gå in i en viss märkestråd bara för att klämma ur sig att klockorna är tråkiga. Jag gillar inte Rolex men går inte heller in i Rolextråden bara för att skriva att jag inte gillar dem och tycker att de är alldeles för högt prissatta i förhållande till kvalitetet osv.

Det blir ganska blandade budskap när du påstår att du uppmuntrar till ökad aktivitet och initiativtagande men när någon väl tar sig tid att skapa en tråd om någon som de gillar så verkar du inte vara sen att kritisera deras smak?
Ett annan bekymmer är att vissa tycker att energin bör läggas på att inget någonsin får ifrågasättas, att allt ska hyllas och att energin läggs på att diskutera vad som bör få diskuteras. Det blandas gärna med sarkastiska inlägg. Näst intill uteslutande är det medlemmar som ytterst sällan bidrar med något vettigt kunskapsmässigt utan snarare är här bara för att hänga.

Det kan ju ha med Corona att göra kanske, brist på kompisar att umgås med.

Jag är helt med på att alla är olika aktiva och har olika intressen. Inget fel med det!
Det som jag dock kan störa mig på är när det är uppenbart att vissa bara blir medlemmar här på KS för att kunna annonsera gratis. Man skriver 50 nonsens-inlägg a la "Grattis", "Cool", "Snyggt", och sedan efter det... inget mer, bortsett från det dagliga Lifestyle annons-bumpandet
Instämmer helt! Men det har väl aldrig varit ok heller som jag uppfattat det?

Ett annan bekymmer är att vissa tycker att energin bör läggas på att inget någonsin får ifrågasättas, att allt ska hyllas och att energin lägga på att diskutera vad som bör få diskuteras. Det blandas gärna med sarkastiska inlägg. Näst intill uteslutande är det medlemmar som ytterst sällan bidrar med något vettigt kunskapsmässigt utan snarare är här bara för att hänga.

Jag antar att det var mig du syftade på men jag tycker ändå att jag har bidragit en hel del i forumet med mina 6000 inlägg? Visserligen en del trams och oneliners men också en hel del långa, informativa och hjälpsamma inlägg och intressanta diskussioner. 🙂

Precis som jag skrev i inlägget du citerat så är det klart att man ska få diskutera saker men att bara kika in för att säga att något är fult eller ser billigt ut utan att ens vidareutveckla påståendet bidrar inte till diskussionen på något sätt och leder inte heller till något annat är dålig stämning. Negativa killgissningar och antaganden kring något man aldrig har upplevt i verkligheten känns också rätt tveksamt men det kanske bara är jag? 🤷‍♂️

Det känns hur som helst trist att det förekommer så mycket negativitet i forumet från alla möjliga håll.

Är det verkligen det?
Simpel hövlighet kommer man långt på.

Läs gärna @yonsson s solskenskommentar ovan, snyggt bemötande på en konstruktiv kommentar liksom?
Tror fan aktiviteten går ner på sina håll :meh:

Hemska tanke också att forumet även ska kunna vara ett trevligt ställe att umgås på. Bättre att vi bara kör med ettor och nollor från och med nu.

För egen del har Corona påverkat på så sätt att det inte blir resa till Baselworld, att det inte blivit några gruppköp med event och att det inte blivit några ”tillverkar-event”.

Är det verkligen det?
Simpel hövlighet kommer man långt på.

Läs gärna @yonsson s solskenskommentar ovan, snyggt bemötande på en konstruktiv kommentar liksom?
Tror fan aktiviteten går ner på sina håll :meh:
Det var absolut inte riktat negativt till @HSK , men du är väljer ju som vanligt att tolka saker helt galet.

Ett annan bekymmer är att vissa tycker att energin bör läggas på att inget någonsin får ifrågasättas, att allt ska hyllas och att energin lägga på att diskutera vad som bör få diskuteras. Det blandas gärna med sarkastiska inlägg. Näst intill uteslutande är det medlemmar som ytterst sällan bidrar med något vettigt kunskapsmässigt utan snarare är här bara för att hänga.

Håller med helt! För att en diskussion skall bli intressant måste det ju vara OK att ha en kritisk granskande attityd. Att ha någorlunda faktabaserade måhända kritiska synpunkter på en klocka eller ett märke måste ju vara ok i ett intresseforum. Annars blir det ju varken någon diskussion eller något större lärande!
Ibland blir tonen hätsk bara för att någon har synpunkter öht. Sedan får man ju inte blanda ihop klocka o person o så.... 😁

Tillbaka
Topp