• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Inleder helgen med en Negroni på lika delar Lyden Cask, Campari och Contratto Vermouth Rosso.

Skål och trevlig helg 🙂.

1000001996.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
@tommyren; jag tog en för laget och provade att blanda en utan Averna och ersatte med Campari istället. Körde med orgeat och karamelliserad sockerlag eftersom jag ju hade det framme. Tog lite mer av vartdera för Averna är ju sötare än Campari.

Blev en helt drickbar cocktail. Lite friskare än originalet. Tror framför allt att rye/bitter/rökig whisky/citron ger karaktären och sen vilken bitter/amaro man använder kryddar till den och ger komplexitet.
Borde prova med vanlig sockerlag och ersätta både orgeat och karamelliserad lag med. Tror det funkar också, men tappat kanske lite karaktär.

Men som sagt; inte lika komplex, men värd ett test! Snyggare färg dessutom! 👍

Skål och fortsatt trevlig lördag!

IMG_4195.jpeg
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
@tommyren; jag tog en för laget och provade att blanda en utan Averna och ersatte med Campari istället. Körde med orgeat och karamelliserad sockerlag eftersom jag ju hade det framme. Tog lite mer av vartdera för Averna är ju sötare än Campari.

Blev en helt drickbar cocktail. Lite friskare än originalet. Tror framför allt att rye/bitter/rökig whisky/citron ger karaktären och sen vilken bitter/amaro man använder kryddar till den och ger komplexitet.
Borde prova med vanlig sockerlag och ersätta både orgeat och karamelliserad lag med. Tror det funkar också, men tappat kanske lite karaktär.

Men som sagt; inte lika komplex, men värd ett test! Snyggare färg dessutom! 👍

Skål och fortsatt trevlig lördag!

IMG_4195.jpeg
Jag tycker det bör premieras att du tar en för laget. Snyggt där ;)
Snyggare färg blev det även om originalet hade lite kloakvattens-vibbar i utseendet.
jag ligger långt efter i blandandet i nuläget, men jag måste ta mig i kragen och göra lite olika sockerlager för att komma igång igen.
Tack för inspo :)
 

Lyden

Panerai
BeesKnees-+-e+0,25.jpeg


BEE’S KNEES #3

• 5cl PM #3 Gin
• 3cl Sandberg ACID (Har du inte tillgång till Sandberg ACID så fungerar även färskpressad citronjuice)
• 2cl Honungsvatten*
• 1 droppe saltlösning*

Mät upp alla ingredienser i en shaker med is, skaka, sila upp i ett cocktailglas, servera och njut ansvarsfullt


Honungsvatten*
Mät upp lika delar vatten och honung, rör om tills dess att honungen har löst upp sig.

Saltlösning*
Mät upp 10g salt till 40g vatten, rör om tills dess att saltet har löst upp sig.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Lite experiment med en äpple-/ingefärsdryck som sonen tagit fram/säljer i sitt UF-företag.

3 cl bourbon (till mig) eller gin (till frun)
2 cl äpple-/ingefärsdryck
1 cl citron
1 cl sockerlag
Lite äggvita.

Dubbelskakas, sila etc.
Toppa frugans med lite sodavatten.
Några droppar Ango i skummet på min.
Twist och/eller lite färsk ingefära på kanten.

Riktigt bra!


IMG_4264.jpeg
IMG_4265.jpeg


Och en Virgin-variant med
6 cl äpple-/ingefäradryck
3 cl citron
3 cl socker
Äggvita

Skakas och toppas med sodavatten.
Några droppar grönfärgad sockerlag i skummet.

IMG_4266.jpeg
 

par

Patek
2-Faktor
Lite experiment med en äpple-/ingefärsdryck som sonen tagit fram/säljer i sitt UF-företag.

3 cl bourbon (till mig) eller gin (till frun)
2 cl äpple-/ingefärsdryck
1 cl citron
1 cl sockerlag
Lite äggvita.

Dubbelskakas, sila etc.
Toppa frugans med lite sodavatten.
Några droppar Ango i skummet på min.
Twist och/eller lite färsk ingefära på kanten.

Riktigt bra!


IMG_4264.jpeg
IMG_4265.jpeg


Och en Virgin-variant med
6 cl äpple-/ingefäradryck
3 cl citron
3 cl socker
Äggvita

Skakas och toppas med sodavatten.
Några droppar grönfärgad sockerlag i skummet.

IMG_4266.jpeg
En variant på Penicillin nästa, snyggt!
 

Lyden

Panerai
RABARBARO NEGRONI
2 cl Lydén Distillery Rabarbaro Gin
2 cl röd söt vermouth
2 cl Episk Hallonlikör
2 cl Campari
1 cl Wet City Spirits - Moderato

Blanda alla ingredienser i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett passande glas med en stor isbit i. Garnera med grapezest, servera och njut.

IMG_7928.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
RABARBARO NEGRONI
2 cl Lydén Distillery Rabarbaro Gin
2 cl röd söt vermouth
2 cl Episk Hallonlikör
2 cl Campari
1 cl Wet City Spirits - Moderato

Blanda alla ingredienser i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett passande glas med en stor isbit i. Garnera med grapezest, servera och njut.

IMG_7928.jpeg
Låter fantastisk.
Sugen på Emils hallonlikör, men tveksam om det kommer användas så ofta.
Och du; vad är Moderato för nåt?
(Våga vägra Google… 😎)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag gillar ändå att blanda mina OF rakt ner i glaset! Fast det är ju snyggt med perfekta clear ice-kuber och så, men detta är ändå enklast/godast hemmavid…

Kylt glas!

IMG_4315.jpeg


I med råsocker (nån dryg tesked, typ) och bitters (4 stänk Ango + 2 Ango Orange (eller annan apelsinbitter) och lite vatten å muddla/röra runt.

IMG_4316.jpeg


Sen i med schyssta isbitar och 6-10 cl bra bourbon och rör runt ordentligt. Jag kör på minst 10… Vem behöver inte 10 cl bourbon in i blodet en fredagskväll?!?

IMG_4317.jpeg


Rör en stund, stoppa i en isbit till (eller två) och garnera med ett körsbär om du har och en apelsintwist.

IMG_4318.jpeg


Rock’N’Ron’s facit på en bra hemma Old Fashioned!

Skål å trevlig helg!
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Fick en plötslig tanke efter att ha ätit en pistagesemla häromdagen - skulle det inte vara gott med en pistagedrink? Tänk en Espresso Martini med ton av pistage! Kollade upp Systemets sortiment och såg två alternativ: Precis Pistachio Flavored Vodka samt Altissima Pistage (tydligen en vit rom med stark pistagesmak). Någon som provat dessa och kan rekommendera det bättre alternativet? Tar även tacksamt emot drinktips! :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Här kommer ett litet ”cocktail i bar”-inlägg om OK. Kan ge lite inspiration i alla fall!

Kul Whiskey Sour-variant på Tandådalens Fjällhotells lounge igår. Funkade förvånansvärt bra faktiskt!
2 + 2 cl. bourbon/Amaretto + 1 Fernet. Och sen socker/citron som vanligt skulle jag tro. Liten pikant touch av Fernet. Inte mycket av Amaretton, dock, men spännande kombination som funkade även om det kör lite skumt.

IMG_4353.jpeg
IMG_4352.jpeg


Och efter det en fin-fin Division Bell.
Lika delar mezcal, Aperol, Marachino och limejuice. Gott!

IMG_4355.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fick en plötslig tanke efter att ha ätit en pistagesemla häromdagen - skulle det inte vara gott med en pistagedrink? Tänk en Espresso Martini med ton av pistage! Kollade upp Systemets sortiment och såg två alternativ: Precis Pistachio Flavored Vodka samt Altissima Pistage (tydligen en vit rom med stark pistagesmak). Någon som provat dessa och kan rekommendera det bättre alternativet? Tar även tacksamt emot drinktips! :)
Ingen aning och inget tips annat än att jag hade definitivt testat romen före vodkan alla dagar i veckan.

Men å andra sidan så i just en Espresso Martini är det ju vodka som bas…

Kör på och redovisa resultatet här! 😎
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Saknar tequila i hemmabaren! Tänkte mig något mellanting som är fint nog att blanda drinkar med (Margarita) men som även går att dricka rent. Jag brukar aldrig vara impulsiv men gick rätt så nyligen förbi Systemet och ”råkade” få med mig en flaska Patron Silver hem. Jag sökte runt lite och såg bl.a. en Reddit-recension som beskriver den som ”medioker”. Bör jag byta ut den mot något annat och i så fall vad? :)
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Saknar tequila i hemmabaren! Tänkte mig något mellanting som är fint nog att blanda drinkar med (Margarita) men som även går att dricka rent. Jag brukar aldrig vara impulsiv men gick rätt så nyligen förbi Systemet och ”råkade” få med mig en flaska Patron Silver hem. Jag sökte runt lite och såg bl.a. en Reddit-recension som beskriver den som ”medioker”. Bör jag byta ut den mot något annat och i så fall vad? :)

Jag har inte provat Patron Silver så kan inte jämföra mot den, men jag gillar OCHO


En annan favorit är Don Abraham, den brukar finnas lite då och då på SB som tillfälligt sortiment men just nu verkar den slut, köpte min senaste flaska i september och då fanns det i alla fall 🤷‍♂️.
 

PerS

Omega
Saknar tequila i hemmabaren! Tänkte mig något mellanting som är fint nog att blanda drinkar med (Margarita) men som även går att dricka rent. Jag brukar aldrig vara impulsiv men gick rätt så nyligen förbi Systemet och ”råkade” få med mig en flaska Patron Silver hem. Jag sökte runt lite och såg bl.a. en Reddit-recension som beskriver den som ”medioker”. Bör jag byta ut den mot något annat och i så fall vad? :)
Jag använder Jose Cuervo till drinkar. Dricker själv inte tequila rent, men flickvännen gör. Köpte en flaska Los Tres Toños till henne, och hon gillade den!

Och vad nån på Reddit (eller KS) tycker spelar ju ingen roll om du gillar den.
 

Oscar-Bob

Omega
Jag använder Jose Cuervo till drinkar. Dricker själv inte tequila rent, men flickvännen gör. Köpte en flaska Los Tres Toños till henne, och hon gillade den!

Och vad nån på Reddit (eller KS) tycker spelar ju ingen roll om du gillar den.
En fråga på det - vilken tequila(eller Mezcal) rekommenderar ni till margarita? :D
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bartendrarnas hat-cocktail…

Fick bli ett par Espresso Martini till sällskapet efter middagen igår.
Lika delar vodka, espresso och kaffelikör (Borghetti) och en liten skvätt sockerlag för att söta upp den lite.
Nå’n dash Ango Cacao och några droppar saltlösning för lite karaktär gör pricken över i’t.
Hade inga kaffebönor så det fick bli lite strösslat kaffepulver i skummet.
Bra skit, faktiskt…

IMG_4705.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bartendrarnas hat-cocktail…

Fick bli ett par Espresso Martini till sällskapet efter middagen igår.
Lika delar vodka, espresso och kaffelikör (Borghetti) och en liten skvätt sockerlag för att söta upp den lite.
Nå’n dash Ango Cacao och några droppar saltlösning för lite karaktär gör pricken över i’t.
Hade inga kaffebönor så det fick bli lite strösslat kaffepulver i skummet.
Bra skit, faktiskt…

IMG_4705.jpeg
Gott! Varför är den hatad bland bartenders?
 
Topp