• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Testade en ny (för mig i alla fall) söt vermouth till kvällen Negroni.
Martini Riserva Speciale Rubino Vermouth di Torino som jag hittade på en av alla bordershops nere i Puttgarden häromdagen. Det var den enda vermouthen de hade förutom ”vanliga” Martini Rosso.

Helt OK, utan att A/B-teata mot bättre grejer. Får duga i sommarstugan…

Skål!

IMG_1995.jpeg

Fick lite feeling i lördags och kom att tänka på Emil Seth Åreng’s fantastiska GT/Sour med kaffesockerlag och mindes hur bra kaffe och citron ändå funkar.
Så visst borde bourbon, kaffe och citron funka!
Absolut funkar det!

4 cl Bourbon
2 cl schysst kaffelikör (inte Kahlua alltså…) 😎
3 cl citron
1-2 cl sockerlag (beroende på hur mycket sötma just du vill ha)
Ett par dashes chokladbitters (eller vanlig Ango funkar säkert)
Lite äggvita/foamer

Dubbelskakas/silas etc.

En av helgens höjdare!

IMG_2019.jpeg

Gjorde även en Reposado OF i helgen.
Förvånansvärt bra!

6-8 cl Reposado Tequila
1 cl sockerlag
4-5 dashes apelsinbitter
Skickade också i ett par remsor apelsinskal när jag sedan rörde allt det goda på is för att kyla/späda ut det lite.
Sila upp över ny is och vrid ett apelsinskal över.

Mums!

Nästa gång ska jag nog byta ut nån cl av tequilan mot lite Mezcal för att få ytterligare lite ”oumph” i den…

IMG_2018.jpeg

Gjorde även en Reposado OF i helgen.
Förvånansvärt bra!

6-8 cl Reposado Tequila
1 cl sockerlag
4-5 dashes apelsinbitter
Skickade också i ett par remsor apelsinskal när jag sedan rörde allt det goda på is för att kyla/späda ut det lite.
Sila upp över ny is och vrid ett apelsinskal över.

Mums!

Nästa gång ska jag nog byta ut nån cl av tequilan mot lite Mezcal för att få ytterligare lite ”oumph” i den…

IMG_2018.jpeg
En av mina absoluta favoriter.

Jag rekommenderar också att testa med limeskal.

Testade en ny (för mig i alla fall) söt vermouth till kvällen Negroni.
Martini Riserva Speciale Rubino Vermouth di Torino som jag hittade på en av alla bordershops nere i Puttgarden häromdagen. Det var den enda vermouthen de hade förutom ”vanliga” Martini Rosso.

Helt OK, utan att A/B-teata mot bättre grejer. Får duga i sommarstugan…

Skål!

IMG_1995.jpeg
Prova byta gin mot bourbon så får du en Boulevardier. Snäppet vassare om du frågar mig. Båda är två av mina favoriter.

Prova byta gin mot bourbon så får du en Boulevardier. Snäppet vassare om du frågar mig. Båda är två av mina favoriter.

Jo då! Boulevardier är en av mina go-to-cocktails! Har snackat om den tidigare i denna tråden.

Just nu gillar jag att ”krydda” mina Negeoni/Boulevardier med smaker genom att byta ut hälften av vermouthen mot nån likör. Både en bra kaffelikör och en vit/klar chokladlikör blir fin-fint, t.ex.

Jo då! Boulevardier är en av mina go-to-cocktails! Har snackat om den tidigare i denna tråden.

Just nu gillar jag att ”krydda” mina Negeoni/Boulevardier med smaker genom att byta ut hälften av vermouthen mot nån likör. Både en bra kaffelikör och en vit/klar chokladlikör blir fin-fint, t.ex.
Väldigt spännande idéer, tusen tack för tipsen!

Tillbaka
Topp