• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Igår kväll fick det bli en drajja-variant på den fin-fina skotska ginen Lind & Lime med lite smak av lime och rosépeppar vid framställningen. Förhöjde med ett par korn rosépeppar när jag rörde den och lite, lite pressad limejuice efteråt. Gôtt med lite tweekning av den klassiska drajjan!

5 cl gin
1 cl vermouth
3 rosépeppar korn
Rör på is. Sila upp.
Toppa med lite lite limejuice.

169D8F16-7354-4398-9F2C-45BA1932A4CC.jpeg

Hur gör ni med apelsinerna till er Negroni? Jag är ingen stor konsument av apelsiner i övrigt så har försökt komma på något bra knep för att alltid ha apelsinklyftor/cest hemma men utan att apelsinen ska bli dålig.

Har testat att torka klyftor i ugnen men fick lite ”juice från koncentrat”-vibbar av slutproduktens doft. Funderat på att lagra cest i en behållare med gin, på så sätt bör den väl hålla sig och göra jobbet bra?

Några andra tips?

714F8630-9E9B-4604-B0A6-8060CF6F363D.jpeg

”Julpussel” med några polare ikväll!
Jag fick stå för cocktails…

Blev bl.a. en Julmust OF efter inspiration från FB-gruppen.

Blev riktigt bra, även om man nog kunnat reducera musten ytterligare lite.

5 cl Bourbon (Maker’s)
1 cl rejält reducerad julmust (5 dl nerkokad till 1,5 dl)
2 droppar Aromatic Bitter (Bitter Truth)
4 droppar Orange Bitter (Bitter Truth)
Apelsin twist.
Garnerad med torkad apelsin och en kanelstång.

Senast ändrad:
714F8630-9E9B-4604-B0A6-8060CF6F363D.jpeg

”Julpussel” med några polare ikväll!
Jag fick stå för cocktails…

Blev bl.a. en Julmust OF efter inspiration från

Blev riktigt bra, även om man nog kunnat reducera musten ytterligare lite.

5 cl Bourbon (Maker’s)
1 cl rejält reducerad julmust (5 dl nerkokad till 1,5 dl)
2 droppar Aromatic Bitter (Bitter Truth)
4 droppar Orange Bitter (Bitter Truth)
Apelsin twist.
Garnerad med torkad apelsin och en kanelstång.
Otroligt snygga dessutom!

75342C91-4053-4C1C-A282-07E2E3ED79B0.jpeg

Piggar upp mellandagarna hos päronen med att testa lite olika drinkrecept. Här är en halvdrucken Boulevardier enligt mitt senaste recept som jag tycker ger den bästa balansen mellan sötma och beska:

4cl bourbon
3cl röd söt Vermouth
Drygt 2cl Campari

Rör med is och servera sedan på en stor isbit. Toppa med oljorna från en apelsinzest och gör sedan vad du vill med zesten. Hade jag haft en bra tandpetare till hands hade jag nog använt den och lagt den ovanpå men nu fick zesten åka ner i drinken istället. Skål!

AAB588CD-2EA8-4319-B5F3-C4228AA611E0.jpeg

French 75 - en klassisk cocktail som fungerar utmärkt som fördrink och under middagen, eller varför inte skåla in det nya året med den? 🎉🍾

Vi önskar er alla ett fantastiskt slut på 2021 och ser fram emot ett ännu bättre 2022 tillsammans! ❤️

French 75:
3cl Lydén Distillery Dry Gin
2 cl Färskpressad citronjuice
2cl Sockerlag*
Bubbel

Skaka alla ingredienser förutom bubblet. Sila upp i ett passande glas, toppa med bubbel & garnera med citronskal.

Servera & njut ansvarsfullt.🍾

Så här gör du sockerlag*:
Koka upp lika delar socker och vatten under omrörning. När sockret har löst upp sig är lagen klar. Låt svalna innan användning.

Senast ändrad:
Är egentligen inte så imponerad av ”YouTubers” eller ”influensers”, men det kanske är för att jag är en gammal tjurgubbe, Men; idag råkade jag ramla över David Kringlund på TouTube och i förlängningen en film han gjort med Johan Hedberg a.k.a Matgeek som heter Negroni - en film om en cocktail och blev inspirerad.
Så; en Negroni fick det bli denna enkla torsdagskväll.
(Recept överflödigt vid det här laget, va…)

4348A919-9D59-4ACD-B358-C919C48D4A64.jpeg
Negronifilmen och Davids övriga YouTube-filmer rekommenderas.

Lite länkar:

Min fru börjar tycka att saker och ting urartar… Blev inspirerad av Negroni-filmen ovan och beställde en sån här…
Men det är väl helt normalt?!? Har inte alla en klar-is-fryslåda?!?

7446936C-1FE0-4235-A9C8-E40F5F6C7F8B.jpeg
E50B2D61-C847-46DF-8793-78E991207B84.jpeg
9FADE9F9-87C8-4913-9CF7-7366976A7F76.jpeg
Såklart att det har experimenterats med klar is. Ett tag togs halva frysen upp av frigolit och diverse olika experiment. All is som bildades studerades och fotograferades. Har dock inte köpt ett färdigt kit. Är det värt det? Har medlemmarna rekommendationer vad som funkar?

Såklart att det har experimenterats med klar is. Ett tag togs halva frysen upp av frigolit och diverse olika experiment. All is som bildades studerades och fotograferades. Har dock inte köpt ett färdigt kit. Är det värt det? Har medlemmarna rekommendationer vad som funkar?
Jag är rätt lat och har tyvärr tummen mitt i bägge vänsterhänderna så jag gjorde det enkelt för mig och köpte en färdig pryl får ändamålet, istället för att bygga nå´t eget i frysväska etc. Denna funkar helt OK, är liten som en brödrost, ungefär, och är enkel i sin funktion med dubbla silikonformar i ett isolerat hölje. Gör 8 5 x 5 cm. bitar + en del extra is att använda till shakern/rörglaset. Det blev lite bubblor och sprickor i iskuberna, men det beror nog på att jag har riktigt kallt i min frys. Det optimala är tydligen -13-15 grader, så det fryser långsamt också.
Kostade runt en 600-ing plus frakt. Det fick det vara värt!
Länk ifall nå´n är intresserad: www.sonice.life

Jag föll för David Kringlunds story på instagram för ett litet tag sedan, där presenterade han en liten smidig 3,6L kylbox. Klickade hem den direkt från Outnorth för någon hundring och resultatet blev över förväntan. Ett stort plus är att den är liten och tar inte så värst mycket plats i frysen och att den är billigare än de färdiga formarna man köper.

Bara till att nästintill toppfylla den, av med locket och låt den stå i frysen i cirka 24 timmar. (något mindre om man har riktigt kallt i frysen) Sen är det bara att hacka upp efter önskad storlek.

2F2525AB-BE44-4C33-AF6B-00265220AD9B.png

En liten fredagsimprovisation som jag döper till Harsh tropic.

Ingredienser​

4 cl rom agricole blanc
6 cl ananasjuice
2 stänk apelsinbitters

Tillredning​

Bygg över i is i ett passande glas.

Namnet kommar av att den trots närvaron av rom och ananas inte är speciellt infriande tillrättalagd, utan ganska tuff.

PXL_20220204_195559972.jpg

En liten fredagsimprovisation som jag döper till Harsh tropic.

Ingredienser​

4 cl rom agricole blanc
6 cl ananasjuice
2 stänk apelsinbitters

Tillredning​

Bygg över i is i ett passande glas.

Namnet kommar av att den trots närvaron av rom och ananas inte är speciellt infriande tillrättalagd, utan ganska tuff.

PXL_20220204_195559972.jpg
Låter gott! En fruktdrink med lite punch!

Efter tips i FB-gruppen testar jag en Kaffe Negroni.

3 cl gin (Tanq)
2 cl söt vermouth (Antica)
2 cl Campari
1,5 cl Kahlua (Min beställda Mr. Black ligger kvar på Bolaget fortfarande… Hann inte hämta ut den, och lite roligare gin, under deras öppettider igår/idag.

Rör på is, sila upp på en av mina nya, fina clear-ice kuber och pressa över lite apelsinskal.

Mmmmmm… Lovande, men lite spretig. Får laborera med proportionerna.
270D72A2-7288-433B-8B4E-0AB9605B208E.jpeg

Tillbaka
Topp