• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Förbereder timjansockerlag
FD77FC21-C962-4970-9CBA-9D0C079B2EC2.jpeg


Fick en leverans dessutom
1E2E69CC-AC2B-4D71-90E8-27007610C6B3.jpeg
Nice!
Vad använder du den sockerlagen till?
Och vart köper du Luxardobären till vettigt pris?
Ett tips är annars att hålla koll på Lidls veckobrev och gå dit när de har Italienska veckor. Då har de billiga och helt ok cocktailbär. Inte i klass med Luxardo, men good enough.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Revolver idag!

Recept finns tidigare i tråden tror jag, men repeterar det här om nån är intresserad.

5 cl Bourbon (blev ful-bourbon, Jim Beam, idag)
1 cl kaffelikör (Kask - köp om du inte har!)
Lite, lite sockerlag (eftersom Kask är så mycket mindre söt, och godare, än tex Kahlua. Behövs absolut inte om man kör med en söt kaffelikör)
2-3 droppar apelsinbitter
Garneras med ett apelsinskal. Som gärna ”flameas” (alltså tänd på oljorna som sprutar från skalet när man trycker ihop det ovanför glaset) Effektfull inför ev. gäster…

Skål!

5010DF40-B5B8-4FF1-AFC4-E4C05727D080.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det blir fint! Testat med samma bourbon och tyckte det blev bra. 👍🏻
Gott att höra!
Blandade du OF'en på sedvanligt sätt, eller tweekade till den? Jag tror som sagt på lite mindre socker, så caramell-smaken från smöret borde ge en hel del sötma i munnen. Kommer också helt undvika apelsinbitter/twist. Tips på garnityr istället för twisten? Bara ett marachinobär, kanske? Borde funka ihop med smörsmaken.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Gott att höra!
Blandade du OF'en på sedvanligt sätt, eller tweekade till den? Jag tror som sagt på lite mindre socker, så caramell-smaken från smöret borde ge en hel del sötma i munnen. Kommer också helt undvika apelsinbitter/twist. Tips på garnityr istället för twisten? Bara ett marachinobär, kanske? Borde funka ihop med smörsmaken.
Vill minnas att jag blandade den mindre söt. Brukar dock ta mindre socker än flera recept anger. Maraschinobär låter klockrent. Brukar ta det när jag glömt köpa apelsin.

Tvättade faktiskt spriten främst för en flip. Hade karamelliserad sockerlag till den. Tror det va Kringlunds recept. Finns säkert någonstans på youtube. Kan varmt rekommendera den drinken. :)
 

morgel

Omega
2-Faktor
F3B48EFA-F423-486C-82BB-E34FA6361699.jpeg


Rundade av arbetsveckan med att slänga ihop en Preakness Manhattan för första gången. Helt klart trevlig och konstigt vore annat då detta är en cocktail right up my alley, men slår den en klassisk Manhattan eller den snarlika Vieux Carré i slutändan? Det är jag fanimej tveksam till.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Sazerac med 60/40-ish rye/cognac här. Precis köpt mig en Creole bitter från Bitter Truth (Peychard’s finns ju inte att får tag i ens via beställningssortimentet i Sverige) och det blev en rejäl skillnad från att använda bara Angostura.

Bra på rikigt!

446DA5E1-E821-4112-9E72-A0C16843C59B.jpeg


Recept:

I ett rörglas:
3 cl rye
2 cl cognac
0,5-1 cl sockerlag (50/50 vatten/rårörsocker)
3 dashes Creole Bitters/Peychard’s
1 dash Angostura Bitters

Rör på is. Riktigt j-la kallt ska det bli. Bara bra om den spädes lite med vatten från isen. Det skadar inte…

Spraya/coata ett kylt glas (mycket viktigt att glaset är kylt) med absint. Har du inte absint kan det funka med annan anissprit, typ pastis, för alla frankofiler, eller ouzo. Men för känslan och dekadensens skull är alltid absint att föredra!

Sila upp i glaset. Citrontwist. Gärna ett spray absint på tippen. INGEN is!

Njut…
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Sazerac med 60/40-ish rye/cognac här. Precis köpt mig en Creole bitter från Bitter Truth (Peychard’s finns ju inte att får tag i ens via beställningssortimentet i Sverige) och det blev en rejäl skillnad från att använda bara Angostura.

Bra på rikigt!

446DA5E1-E821-4112-9E72-A0C16843C59B.jpeg


Recept:

I ett rörglas:
3 cl rye
2 cl cognac
0,5-1 cl sockerlag (50/50 vatten/rårörsocker)
3 dashes Creole Bitters/Peychard’s
1 dash Angostura Bitters

Rör på is. Riktigt j-la kallt ska det bli. Bara bra om den spädes lite med vatten från isen. Det skadar inte…

Spraya/coata ett kylt glas (mycket viktigt att glaset är kylt) med absint. Har du inte absint kan det funka med annan anissprit, typ pastis, för alla frankofiler, eller ouzo. Men för känslan och dekadensens skull är alltid absint att föredra!

Sila upp i glaset. Citrontwist. Gärna ett spray absint på tippen. INGEN is!

Njut…
Så gott. En av mina absoluta favoritcocktails. Det är också coolt att den är New Orleans officiella cocktail. Jag tror att de flesta numera gör den med rye. Jag kör dock cognac i 90 procent av fallen, enligt originalreceptet. Rye blev ju ett substitut när vinlusen tagit död på det mesta av vinodlingarna i Europa och gjort cognac svårt att få tag på. Anissprit som Herbsaint blev ett substitut när absint förbjudits på grund av ovetenskapliga missuppfattningar om att den var farlig. Idag vet vi bättre, så nu är det absint som gäller.

Schysst med en seriös barmatta.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Så gott. En av mina absoluta favoritcocktails. Det är också coolt att den är New Orleans officiella cocktail. Jag tror att de flesta numera gör den med rye. Jag kör dock cognac i 90 procent av fallen, enligt originalreceptet. Rye blev ju ett substitut när vinlusen tagit död på det mesta av vinodlingarna i Europa och gjort cognac svårt att få tag på. Anissprit som Herbsaint blev ett substitut när absint förbjudits på grund av ovetenskapliga missuppfattningar om att den var farlig. Idag vet vi bättre, så nu är det absint som gäller.

Schysst med en seriös barmatta.
Här görs inget halvdant… 😎

Jag gillar hur ryen ger lite mer ”hugg”, men håller på att känna mig fram till ”mitt” sätt att göra den. Ska prova omvända proportioner nästa gång. Kanske en till redan nu ikvöll…
Och aldrig mer socker än 0,5 cl. Blir för mycket OF annars. Kanske därför bättre med mer cognac oxå!
Skål på’rej!
 

Lyden

Panerai
DE2C84C8-BE1C-47A3-AA12-33087AF6FB9B.jpeg


Alla Hjärtans Dag idag, varför inte passa på att bjuda någon du tycker om (eller dig själv) på en Clover Club? ❤️

Du behöver:
5cl Gin, jag har använt mig av vår Lydén Distillery Dry Gin
3cl Färskpressad Citronjuice
2cl Hallonsockerlag
1 äggvita

Hur man gör den:
Häll alla ingredienser i en shaker och skaka först utan is, för att bilda ett bra skum. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall & dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med färska hallon, servera & njut ansvarsfullt.

Hallonsockerlag:
Koka upp 100g socker, 100g vatten & 100g hallon tills sockret har löst sig, mosa hallonen och sila av.

Fred, Kärlek & Gin ❤️

/Emil - Lydén Distillery
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
DE2C84C8-BE1C-47A3-AA12-33087AF6FB9B.jpeg


Alla Hjärtans Dag idag, varför inte passa på att bjuda någon du tycker om (eller dig själv) på en Clover Club? ❤️

Du behöver:
5cl Gin, jag har använt mig av vår Lydén Distillery Dry Gin
3cl Färskpressad Citronjuice
2cl Hallonsockerlag
1 äggvita

Hur man gör den:
Häll alla ingredienser i en shaker och skaka först utan is, för att bilda ett bra skum. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall & dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med färska hallon, servera & njut ansvarsfullt.

Hallonsockerlag:
Koka upp 100g socker, 100g vatten & 100g hallon tills sockret har löst sig, mosa hallonen och sila av.

Fred, Kärlek & Gin ❤️

/Emil - Lydén Distillery
Clover Club är en favorit som verkligen uppskattats av ALLA jag bjudit den på!
Fick nog tipset om den i den här tråden för nåt eller ett par år sedan vill jag minnas.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Glömde nog posta resultatet av min smör-tvättade bourbon som ni kan läsa om här ovan.

Som sagt, mitt första försök av fat-wash. Kul ju, men fan vet hur mycket det egentligen gjorde? Tyckte inte att whiskeyn tog så mycket smak ”ren”, men väl i cocktailen så blev det definitivt lite mjukare/snällare tyckte vi nog.
Körde 40 g. smör som bryntes och blandades med 20 cl enkel bourbon (Jim Beam). Frystes och silades av. Spriten blev väldigt blank och fin med en liten knäckig doft.
Men jag ”tappade” nog 6-8 cl i processen. Fast i smöret? Fast i kaffefiltret? Får göra en större batch nästa gång…

OF’en blandades med en liten sked strösocker (hade använt rårörsocker om det funnits), 2-3 dashes Angostura, 1-2 dash Angostura Cacao för att matcha med den förväntade ”caramell”-smaken från smöret, lite vatten, 6-7 cl bourbon.
Rör kallt, upp på isbit i glaset och ett körsbär på toppen. Skippade apelsinbitter/twist på denna, ville låta knäcken från fat-washen ”stå för sig själv”.
Blev en väldigt mjuk och len OF.
Kul att experimentera med. Lär bli fler gånger.

A6FBDC9E-F4EA-4A08-AA77-5AEE00CB1043.jpeg
 

par

Patek
2-Faktor
Glömde nog posta resultatet av min smör-tvättade bourbon som ni kan läsa om här ovan.

Som sagt, mitt första försök av fat-wash. Kul ju, men fan vet hur mycket det egentligen gjorde? Tyckte inte att whiskeyn tog så mycket smak ”ren”, men väl i cocktailen så blev det definitivt lite mjukare/snällare tyckte vi nog.
Körde 40 g. smör som bryntes och blandades med 20 cl enkel bourbon (Jim Beam). Frystes och silades av. Spriten blev väldigt blank och fin med en liten knäckig doft.
Men jag ”tappade” nog 6-8 cl i processen. Fast i smöret? Fast i kaffefiltret? Får göra en större batch nästa gång…

OF’en blandades med en liten sked strösocker (hade använt rårörsocker om det funnits), 2-3 dashes Angostura, 1-2 dash Angostura Cacao för att matcha med den förväntade ”caramell”-smaken från smöret, lite vatten, 6-7 cl bourbon.
Rör kallt, upp på isbit i glaset och ett körsbär på toppen. Skippade apelsinbitter/twist på denna, ville låta knäcken från fat-washen ”stå för sig själv”.
Blev en väldigt mjuk och len OF.
Kul att experimentera med. Lär bli fler gånger.

A6FBDC9E-F4EA-4A08-AA77-5AEE00CB1043.jpeg
Jag är nyfiken på hur man ska använda smöret, känns som något som passar i en efterrätt tex. En rätt kul ”biprodukt”
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag är nyfiken på hur man ska använda smöret, känns som något som passar i en efterrätt tex. En rätt kul ”biprodukt”
Absolut!

Steka kött i?
Kryddsmör? (fast det är rätt löst, så det är säkerligen där en del av den ”försvunna” whiskeyn sitter)
Karamelliserad lök fick jag tips om!

Har det kvar i kylen, men inte använt än. Kanske börjar bli dags…
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Glömde nog posta resultatet av min smör-tvättade bourbon som ni kan läsa om här ovan.

Som sagt, mitt första försök av fat-wash. Kul ju, men fan vet hur mycket det egentligen gjorde? Tyckte inte att whiskeyn tog så mycket smak ”ren”, men väl i cocktailen så blev det definitivt lite mjukare/snällare tyckte vi nog.
Körde 40 g. smör som bryntes och blandades med 20 cl enkel bourbon (Jim Beam). Frystes och silades av. Spriten blev väldigt blank och fin med en liten knäckig doft.
Men jag ”tappade” nog 6-8 cl i processen. Fast i smöret? Fast i kaffefiltret? Får göra en större batch nästa gång…

OF’en blandades med en liten sked strösocker (hade använt rårörsocker om det funnits), 2-3 dashes Angostura, 1-2 dash Angostura Cacao för att matcha med den förväntade ”caramell”-smaken från smöret, lite vatten, 6-7 cl bourbon.
Rör kallt, upp på isbit i glaset och ett körsbär på toppen. Skippade apelsinbitter/twist på denna, ville låta knäcken från fat-washen ”stå för sig själv”.
Blev en väldigt mjuk och len OF.
Kul att experimentera med. Lär bli fler gånger.

A6FBDC9E-F4EA-4A08-AA77-5AEE00CB1043.jpeg
Fat wash är kul. Jag har gjort bacon-tvättad bourbon om smör-tvättad mörk rom. Jag stekte ett helt paket bacon och använde fettet till 2 dl bourbon. Det blev nästan för mycket baconsmak.

Nästa gång lär jag testa smör och bourbon.

Jag har även sett recept på laxfetts-tvättad cognac, men just denna kombination lockar mig inte.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fat wash är kul. Jag har gjort bacon-tvättad bourbon om smör-tvättad mörk rom. Jag stekte ett helt paket bacon och använde fettet till 2 dl bourbon. Det blev nästan för mycket baconsmak.

Nästa gång lär jag testa smör och bourbon.

Jag har även sett recept på laxfetts-tvättad cognac, men just denna kombination lockar mig inte.
Bacon får det bli nästa gång. Då vet jag ungefär vilka proportioner jag ska använda!
Och sen göra en OF med lönnsirap istället för sockerlag, det tror jag bli bra!
 

Lyden

Panerai
Smöret 2.0 🧈🍿🍬

En cocktail med Gin, brynt smör, havssalt, Werthers Orignal, syra och sötma.

• 5cl Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin
• 3cl Syra
• 2cl Sockerlag
• Popcorn

Skaka alla ingredienserna, sila upp i ett kylt cocktailglas och garnera med popcorn.

Servera och njut ansvarsfullt.

Hur man gör den:

Smörtvättad Lydén Distillery Dry Gin:
– Bryn 75g smör tillsamman med 2 stycken krossade Werters Original och 1,5g salt.
- Låt svalna tills temperaturen är under 70 grader.
– Tillsätt 25cl Lydén Distillery Dry Gin.
– Rör om ordentligt och häll upp det i en låda eller liknande och stoppa in i frysen.
- Efter cirka en timma, ta ut från frysen och rör om, stoppa in i frysen igen i cirka en timme tills smöret har stelnat.
– Plocka ut lådan, ta bort det stelnade smöret och sila av. Häll sedan på flaska och förvara i kylen.

Syra (1:12,5):
10g Citronsyra
125g vatten
Rör tills citronsyran har löst sig.

Sockerlag (1:1)
100g Socker
100g Vatten
Värm under omrörning tills sockret har löst sig.

/Emil - Master Distiller på Lydén Distillery

4D4BD0EE-E1F7-41EB-9385-C208365F3244.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Klassiskt Daquiri här ikväll efter att sett den lyftas fram i nån kanal.

5/3/2 av ljus rom/limejuice/1:1 sockerlag på strösocker.
Sådär i min mun/smak. Saknar djup och komplexitet tyvärr. Iofs limejuice på flaska, men tror inte det gör så stor skillnad.
Tror mer på en ”Dark Daquiri” på mörk rom och råsockerlag och kanske nån droppe bitter. Får bli en sån sen.

13D0F1D2-BCB3-4C89-995A-F98688DFD4D0.jpeg


Skål å god helg!
 
Topp