• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Aperol Sour i afton. Frun ville ha en Spritz, men jag vill ha lite med ”punch” i grejerna.

3 cl Aperol
2 cl Gin (för punchens skull)
3 cl citron
2 cl socker
Äggvita.
Dubbelskakas/silas upp.

IMG_2726.jpeg


Skål!
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Får man göra lite selfpromotion här i tråden om det är for a good cause + att man fyller 30 dagen till ära?

Har börjat ta in Dimas Vodka på min nya firma, en ukrainsk premiumvodka gjord på 3(!) sädeslag odlade i Ukrainas svarta jord. Jag var helt golvad när jag testade den och kände att det var en no-brainer att ta in den via beställningssortimentet. Ukrainsk vodka har en lite tuffare karaktär vanligtvis, men Dimas är extremt mjuk och fin i all sin komplexitet. Systembolaget är dessvärre föga intresserade av ukrainska produkter i deras offertförfrågningar...

Förutom att stötta ukrainsk industri så går 1£ per flaska till första hjälpen-kit i Ukraina vilket jag tycker är ett fint initiativ. Så, om ni har 399 pix över så uppmanar jag till beställning så att Dimas kanske får en hyllplats en vacker fag. In i frysen och drick rent med en picklad gurka.

Sen såklart lite inspiration från Dimas bok "Budmo!" med ukrainska drinkar. Födelsedags Seiko Speedmastern jag nyss fick av frugan är med för att få det hela lite klockrelaterat 😉.

(Om någon får feeling https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/dima-s-vodka-5681801/)

Mer läsning:https://cluboenologique.com/story/dimas-vodka-ukraine-behind-the-bottle/


20230725_093748.jpg
20230724_192034.jpg
20230724_191857.jpg
20230724_191830.jpg
20230724_191752.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Visst finns det några från Småland/Växjö som frekventerar denna tråden?

Jag ska till Växjö fred-sönd på en golftävling och skulle vilja ta en bra cocktail på kvällarna för att fira alt. dränka sorgerna.
Finns det nån bar med lite verkshöjd i centrum?
 

Lyden

Panerai
Visst finns det några från Småland/Växjö som frekventerar denna tråden?

Jag ska till Växjö fred-sönd på en golftävling och skulle vilja ta en bra cocktail på kvällarna för att fira alt. dränka sorgerna.
Finns det nån bar med lite verkshöjd i centrum?

Ska du besöka Växjö så hade jag gått till PM & Vänner alla dagar i veckan, deras takbar är grym.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Frun ville ha en varm drink mitt i den ruggiga svenska sommare så det blev en ginstark variant på Negroni Warmer

4cl Ógin Arctic
2cl Campari
2cl Röd Vermouth
1-2 dash Angostura bitter (i avsaknad av apelsincest)
15ml socker
15ml vatten

Värm alla ingredienser i en kastrull tills sockret löst upp sig, häll i lämpligt glas toppa med lättvispad grädde.

20230803_221738.jpg
 
Senast ändrad:

MasterLink

Cartier
2-Faktor

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Frun ville ha en varm drink mitt i den ruggiga svenska sommare så det blev en ginstark variant på Negroni Warmer

4cl Ógin Arctic
2cl Campari
2cl Röd Vermouth
1-2 dash Angostura bitter (i avsaknad av apelsincest)
15cl socker
15cl vatten

Värm alla ingredienser i en kastrull tills sockret löst upp sig, häll i lämpligt glas toppa med lättvispad grädde.

20230803_221738.jpg
Låter gott, men blir det inte väldigt sött?!?
Motsvarande alltså drygt 15cl 1:1 sockerlag?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
PM’s bar = 4 starka Rollar av 5 möjliga.

Lugn och fin atmosfär med grymt inbjudande ”dörrslusk” på gatan utanför. Släppte in ett gäng skönt o-uppklädda medelålders golfgubbar utan snack.

Blev servade av en 20-nånting snubbe med bra feeling av vad vi ville ha.

Fick till att börja med en svartpepparinfuserad OP, jordgubbs- och citronsockerlag, saltlösning och gurk-cocktail att börja med. Svinbra!

IMG_2903.jpeg


Därefter en variant av en Gold Rush (whiskey sour med honung) där han bytt ut en del av whiskeyn mot chiliinfuserad aquavit från @Lyden en och sen spetsad med lite Campari.
Riktigt bra, fast aningen för mycket chili för att vara välbalanserad… Vi kom överens om att dra ner chiliaquaviten till nästa gång… 😎

IMG_2904.jpeg


Nästa runda blev en Courpes Reviver No 2 (fixat till stavfel dagen efter…) med en touch av Laphroag(?) (sån där rökig whisky som inte går att stava till…)
Också bra, men inte fantastik, enl. mina smaklökar.
Fast flera i sällskapet utnämnde den till kvällens bästa!

Men överlag j-ligt bra bar, med bra personal som verkade gilla sitt jobb!
20 år och så kunnig! Kul!

Återkommer nog imorgon och ger honom em utmaning på lite klassiker…
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tillbaka till PM’s ikväll igen och duktiga Albin (Edit: Algot heter han nog när jag tänker efter…) med kollegor i baren. Idag gick jag ensam efter att sällskapet vek ner sig tidigt inför morgondagens mycket tidiga golfrunda. Men en sängfösare måste man ju ha tyckte jag…Det blev två…

Idag var det dödslugnt i lokalen så jag fick ett långt och bra snack med gossarna bland flaskorna, om bitters, saltlag och beskt vs. bittert. Trevligt.

Två cocktails blev det som sagt; en Smokey Old Fashioned från barmenyn med 50/50 bourbon och rökig whisky (Mackmyra Rök har jag för mig att han sa), nån cl. kaffelikör (Kask), lite sockerlag, ett stänk saltlag och några droppar av en fantastisk chokladbitters från Bob’s Bitters. Riktigt bra!

IMG_2930.jpeg


Sen en Corpse Reviver No. 1, med cognac, calvados och söt vermouth. Bra, men lite väl torr för min smak. Föredrar en Manhattan eller en Revolver, som ändå har ett uns sötma i sig.

IMG_2931.jpeg


Riktigt bra ställe! Gå dit om ni råkar vara i krokarna av Växjö!
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hemmabaren blev kanske för mycket ”på stan baren” en stund. Sorry…

Tillbaka till topic; provade att röka glaset till en OF idag. Fick en snyggt fräst ”rökbräda” idag av min händiga kompis. Okänt träslag, men ser ut och doftar fint. Eldade på lite och satte glaset ovanpå och lät det stå en minut eller två. Hällde sedan på en ”standard” OF.

Helt OK, men ingen riktig ”wow-känsla”…
Får experimentera vidare. Rök-spån är nästa anhalt tror jag. Tips?

IMG_2976.jpeg
IMG_2980.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Förbereder cocktail till torsdag när vi ska ha gubb-matlagning med ett litet gäng.
Bacon-fat-washed bourbon på G! Ska bli en OF med lönnsirap och lite bitters.

Tips på att få den att ”poppa”?
Tänkte garnera med en skiva knaperstekt bacon. Ska man skippa citrus helt i denna, eller gå på med lite apelsinbitter/twist ändå?

IMG_3212.jpeg
IMG_3215.jpeg
 

Lyden

Panerai
Förbereder cocktail till torsdag när vi ska ha gubb-matlagning med ett litet gäng.
Bacon-fat-washed bourbon på G! Ska bli en OF med lönnsirap och lite bitters.

Tips på att få den att ”poppa”?
Tänkte garnera med en skiva knaperstekt bacon. Ska man skippa citrus helt i denna, eller gå på med lite apelsinbitter/twist ändå?

IMG_3212.jpeg
IMG_3215.jpeg

Jag hade kört lite schysst apelsinbitter! Eller att man karamelliserar baconen som man toppar med.
 
Topp