• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Basil smash.

För två personer:

Mixa 1 dl färsk basilika, 1/2 dl färskpressad citronjuice och 1/2 dl sockerlag.

Sila upp i två glas, fyll på med en femma gin i varje glas och toppa med soda.

IMG_20230311_173900.jpg

Väldigt fräsch, passar nog bättre sommartid, kanske kan prova med typ Sprite för att få den lite sötare.

Testade en ”vanlig” klassisk Daquiri igår kväll. Med ljus rom och strösockerlag. Ganska meningslös och ”blaskig” utan karaktär i min mun.

Ikväll blev det en Dark Daquiri som jag tweekande med lite bitters enl. nedan recept.

5 cl. mörk rom (Havanna 7)
3 cl. limejuice
2 cl. råsockerlag (1:1)
2 droppe Angostura Cacao

Skaka på is.
Dubbelsila.

Bra på riktigt!
Mycket mer komplex än ”vanlig”!

Skål!

C11DE385-CA1A-4728-B2AE-4D4E74268AD4.jpeg

Kollade David Kringlunds lyxlunch med GW på Youtube. GW har en bestämd uppfattning om hur en Drajja ska komponeras, gjorde ett försök ikväll.

Fukta väggarna på ett välkylt martiniglas med vermouth (egentligen ska det vara italiensk vermouth och inget Noilly Prat tjafs men jag hade bara den hemma)

Tillsätt en bra gin som är fryskall och trögflytande

Pressa ut oljorna ur citroncesten över glaset

Servera med oliver på sidan om. Enjoy!
20230311_201652.jpg

Sazerac igen…
Efter lite testade fram och tillbaka har jag kommit fram till att jag gillar den bäst med 3 cl. rye/2 cl. cognac. Bara lite sockerlag (typ en barsked). I övrigt enl. tidigare inlägg.

Skål!

A8725FBA-3E08-4078-B4DB-4E5B985DFB06.jpeg

DE2C84C8-BE1C-47A3-AA12-33087AF6FB9B.jpeg

Alla Hjärtans Dag idag, varför inte passa på att bjuda någon du tycker om (eller dig själv) på en Clover Club? ❤️

Du behöver:
5cl Gin, jag har använt mig av vår Lydén Distillery Dry Gin
3cl Färskpressad Citronjuice
2cl Hallonsockerlag
1 äggvita

Hur man gör den:
Häll alla ingredienser i en shaker och skaka först utan is, för att bilda ett bra skum. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall & dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med färska hallon, servera & njut ansvarsfullt.

Hallonsockerlag:
Koka upp 100g socker, 100g vatten & 100g hallon tills sockret har löst sig, mosa hallonen och sila av.

Fred, Kärlek & Gin ❤️

/Emil - Lydén Distillery
Vilka fina bilder du tar! Har du riktig kamera eller är du trollkarl med mobilen?

Härlig söndagseftermiddag med en drink.

Amaro och tonic​

4 cl Ramazzotti amaro
10 cl Hallon- och rabarbertonic
Skal från citron och apelsin.

PXL_20230312_144827133.jpg

Klassiskt Daquiri här ikväll efter att sett den lyftas fram i nån kanal.

5/3/2 av ljus rom/limejuice/1:1 sockerlag på strösocker.
Sådär i min mun/smak. Saknar djup och komplexitet tyvärr. Iofs limejuice på flaska, men tror inte det gör så stor skillnad.
Tror mer på en ”Dark Daquiri” på mörk rom och råsockerlag och kanske nån droppe bitter. Får bli en sån sen.

13D0F1D2-BCB3-4C89-995A-F98688DFD4D0.jpeg

Skål å god helg!
Testade en ”vanlig” klassisk Daquiri igår kväll. Med ljus rom och strösockerlag. Ganska meningslös och ”blaskig” utan karaktär i min mun.

Ikväll blev det en Dark Daquiri som jag tweekande med lite bitters enl. nedan recept.

5 cl. mörk rom (Havanna 7)
3 cl. limejuice
2 cl. råsockerlag (1:1)
2 droppe Angostura Cacao

Skaka på is.
Dubbelsila.

Bra på riktigt!
Mycket mer komplex än ”vanlig”!

Skål!

C11DE385-CA1A-4728-B2AE-4D4E74268AD4.jpeg
Jag har en kluven relation till daiquiri.

Å ena sidan kan den vara väldigt uppfriskande god ibland.

Å andra sidan är lime och socker det perfekta sättet att dölja spritsmak, vilket är motsatsen till det jag vill göra i min bar, vilket är att lyfta fram fantastiska spritsmaker.

Din rättskruvade variant med ekfatslagrad sprit och bitters är mycket intressant.

Jag har en kluven relation till daiquiri.

Å ena sidan kan den vara väldigt uppfriskande god ibland.

Å andra sidan är lime och socker det perfekta sättet att dölja spritsmak, vilket är motsatsen till det jag vill göra i min bar, vilket är att lyfta fram fantastiska spritsmaker.

Din rättskruvade variant med ekfatslagrad sprit och bitters är mycket intressant.
Jag gillar oxå cocktails där man känner smaken av spriten. Absolut!
Kommer inte göra vanlig daquiri nå’ mer, men en tillskruvad ”Dark” med lite mindre syra kommer det nog bli då och då.

Mint Julep​

3 cl mintsirap
9 cl bourbon

Ursäkta kladdet i frosten på muggen. Jag drack lite av den innan jag insåg att denna skulle fotas. En riktig mint julep har ett rejält frostlager.

PXL_20230421_171345923.jpg

Senast ändrad:
My favorit på uppåtgående?!?
(fast inte i klass med OF, förstås)

Testade en Hemingway Daiquiri på en krog förra helgen. Bra skit! Provade lite hemma och fick till en hygglig. Kan nog experimenteras/tweekas ytterligare.

5 cl ljus rom
2 cl marashinolikör
3 cl limejuice
2 cl grapefruktjuice
1 cl sockerlag på råsocker.

Skakas, silas upp i kylt glas.
Bra skit! Blir en skön lite ”funky” smak av likören som man inte får till i en annan variant av daiquiri. Fast nästa gång får det bli en färsk grapefrukt…

IMG_1952.jpeg
IMG_1953.jpeg

Farmors Lemonad 🍋

Perfekt i en kanna för varma sommardagar ☀️

1 del Lydén Distillery Old Tom Gin
2 delar Farmors Lemonad*
Citronskivor
Massor av is

Blanda allt i en kanna, servera i glas fyllda med is & njut 💛

*
Farmors Lemonad:
1L vatten
500g socker
3 citroner
2 msk citronsyra

Koka upp vatten, socker, skalet & juicen från 3 citroner och citronsyran tills sockret har löst sig. Låt stå över natten i grytan med lock på tills dagen efter och sila av skalen, häll upp på flaska och förvara i kylen. Spädes sedan med vatten 1:3 (1 del lemonad 3 delar vatten)

66A3B1FD-EBA3-4CCE-A88A-CEDB29C994E6.jpeg

En generell fråga, vilken tonic väljer man med fördel till old tom gin karaktären?
Personligen gillar jag neutrala eller svagt smaksatta tonics för det mesta eftersom jag vill att så mycket av karaktären i ginen som möjligt ska komma fram. Min go-to är Hammars original eller Fever Tree Mediterranean

Personligen gillar jag neutrala eller svagt smaksatta tonics för det mesta eftersom jag vill att så mycket av karaktären i ginen som möjligt ska komma fram. Min go-to är Hammars original eller Fever Tree Mediterranean
Tack för svar, det låter ju rimligt med lite åt det neutrala hållet på tonicen så kan man runda av sötman i old tom med en limeskiva👌

Tack för svar, det låter ju rimligt med lite åt det neutrala hållet på tonicen så kan man runda av sötman i old tom med en limeskiva👌
Exakt. Med Old Tom tycker jag garnityren faktiskt har en mening som smaksättare. Testa gärna med jordgubb, vattenmelon, mango eller kiwi

Bacardi 8, Plantation Grand Reserve, Havana club 7, för skakade drinkar.
Appleton 12 är väldigt bra också.

Rörda drinkar skulle jag köra Diplomatico 12, Zacapa 23, Bacardi 10 (för lite torrare stil), Eldorado 12 är också guld.
Just det, Havana Club 7 ska det vara, inte 8! 😅

Tusen tack för tipsen! :)

Kaffe-GT idag.

En förenklad variant av Årengs fantastiska uppfinning som ändå är strået vassare. Framför allt som en Sour helt utan tonic.
(sök ”världens bästa GT” och hans namn så hittar ni den om ni mot förmodan missat den)

En ”vanlig” GT som topps med några cl. kallbryggt kaffe och en rejäl klyfta citron.

Fräscht!

IMG_2669.jpeg

Tillbaka
Topp