• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Quark

Cartier
2-Faktor
Old Fashioned engagerar... Bra där!
Får nog bli en ikväll. Tyvärr är min Rye slut, men jag tycker en bra bourbon funkar lika bra! Ta lite extra bitters bara!
Bourbon funkar absolut, och är väl den vanligaste versionen av en Old fashioned. Manhattan ska helst göras på rye. Där kommer den extra kryddigheten fram väldigt bra. Jag fuskar dock ofta och använder bourbon när jag har slut på rye.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det blev en Old fashioned idag för mig också.

PXL_20210306_192747700.jpg
 

Psykel

Patek
En martini ska ha minst förhållandet 1:6 mellan vermouth och gin. Det är inte avsaknaden av vermouth som gör den "dry", utan att man använder torr vermouth. Jag gör den ofta med upp till en tredjedel vermouth, då blir det mer smak.
Jag kör 1:1 eller 1:2 vermouth-gin i mina martini. Men är inte en dry martini dry pga London dry gin? Förklaringen är att föregångaren till dry martini gjordes med den ursprungliga sötare ginen, numera kallad Old Tom gin. Jag kan såklart vara felinformerad, men det är den förklaring jag hört.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Här är en kreation som jag döpt till Co-axial escapement. En skön avkoppling och flykt från vardagens stress som avnjuts med valfri klocka, med eller utan coaxialurverk på armen.

6 cl Rhum ambré agricole
3 cl Ananasjuice
2 stänk Jerry Thomas' bitters

Rör med is och servera straight up i ett cocktailglas.

PXL_20210312_202836331.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ikväll blev det en variant på Emil Seth Årengs Espresso GT till frun:
(sorry, hade inge Hernös hemma...)
5 cl gin
3 cl Espressolag
2 cl citronjuice
Toppas upp med 3-4 cl tonic
(Som en fizz, alltså!)

Och en på rom till mig:
5 cl rom (vanlig 7 årig Havanna Club)
3 cl espressolag
2 cl citron
4 droppar Cacao Bitters

Mmmmm... Gôtt!
02244928-AC79-45FD-8974-205DB1088462.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Får bli en Revolver oxå!

6 cl Maker’s
2 cl Kahlua
4 dashes apelsinbitter

Röres på massor av is.
Å så en apelsintwist, gärna ”flame:ad”.

Påminner förstås mycket om en Manhattan... Och skulle kanske må ännu bättre med en mindre söt kaffelikör än Kahlua som var den enda jag hade hemma för tillfället.

BE6E8B5C-7BB4-4D87-9B6A-2A2A973F5CA5.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Fick bli en rom-OF med Diplo och Angostura Cocoa. Riktigt bra som omväxling, men jag föredrar ändå min Diplo ren och min OF med bourbon.
C1E64C58-4DC9-4667-8B31-470A0CEC9FD1.jpeg

Jag tycker precis som du. Sen är ju problemet med just den där Diplon att den är alldeles för söt. Men den kanske funkar i OF om man inte tillsätter något annat socker?

Edit: eller jo, lite socker behöver man tillsätta. 6 cl av den Diplon innehåller 2 gram socker.
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Samalens är i mitt tycke Systembolagets mest prisvärda druvdestillat. Armagnac är i jämförelse med cognac kraftigt underskattad. Den tillverkas i mindre volymer med den vid ytlig betraktelse simplare metoden kolonndestillering och promotas inte lika hårt. Följdaktligen är de fina sorterna inte så hajpade och dyra. Man kan således köpa armagnac som är mycket godare än cognac XO i samma prisklass.

Denna flaska har stått oöppnad i mitt förråd i minst fem år. De flaskor som säljs på Systembolaget idag är av årgång 1980 eller 1981 och precis lika bra (har en sådan också).

PXL_20210325_194526672.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Sazerac är en trevlig cocktail.

Ingredienser​

5 cl Cognac
1 cl Absint
1 sockerbit
2 stänk Peychaud’s bitters, eller annan creole-bitters

Tillredning​

Skölj ett old fashioned-glas* med absint, fyll med is och ställ undan (eller ställ i frysen)
Rör övriga ingredienser med is i ett mixing-glas
Töm det första glaset på is och absint
Sila över drinken till det första glaset och garnera med citronskal

I slutet av 1800-talet blev det svårt att få tag på cognac, så man började använda rye whiskey istället. Jag gör den enligt det ursprungliga receptet.

*Eftersom drinken serveras straight up och är så liten känns det fel att använda ett double old fashioned-glas, vilket är vad de flesta använder nu för tiden till cocktails som serveras on the rocks. Jag använder således ett mindre glas. Även ett lite större shot-glas borde funka bra.


PXL_20210326_181150041.jpg
 
Senast ändrad:

Pergite68

Omega
Fredagsdrinken!
Caramel espresso martini!
I den har du!
2 cl bourbon (makers mark)
2 cl vodka (absolut)
2 cl kaffelikör (borgetti)
2 cl karamell sockerlag. (Bryn rörsocker och tillsätt vatten. Koka upp ock låt svalna)
5 cl espresso
Ett par stänk angostura cacao bitter.
Avsluta med lite flingsalt på skummet.
Skål och trevlig helg!🥂❤
20210326_173955.jpg
20210326_173932.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En Perfect Manhattan får det bli efter maten idag.

4 cl bourbon (Maker’s)
1 cl röd vermouth
(ja, jag har inte fått tummen ur å skaffa en Anitica Formula än...)
1 cl torr vermouth
2 stänk Angostura Bitters
2 stänk Angostura Orange
1 körsbär
1 apelsintwist

Röres på is.

Skål!

EFD763BD-A007-4042-8A59-03122BB0DF6B.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Min första old fashioned,.
6 cl bourbon
Några stänk angostura bitter.
Rörsocker och ett bär.
IMG_20210327_151905.jpg
Ser kanon ut! Vad tyckte du?

Tips är en apelsintwist på slutet. Alltså dra av det yttersta skalet på en fin apelsin med potatisskalare och vrid sedan ut skalbiten över glaset. Gnid gärna in kanterna på glaset med skalet innan du, gärna lite nonchalant, slänger ner skalet i glaset. Gör mycket mer än man tror!
 
Topp