• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Gubbmiddagen jag skrev om tidigare i veckan blev framflyttat på obestämd framtid, så jag var tvungen att testa min baconfett-tvättade bourbon ändå.
Tycker tyvärr inte att det doftar/smakar särskilt mycket bacon, men en OF på den blev ändock väldigt mjuk och god.

Recept (gjorde bara 1/2, typ):

3 cl. baconfett-tvättad bourbon
0,5 cl. lönnsirap
2+2 stänk Ango + Ango Cacao
Apelsintwist
Garneras med 1 skiva knaperstekt bacon.

IMG_3226.jpeg

Gubbmiddagen jag skrev om tidigare i veckan blev framflyttat på obestämd framtid, så jag var tvungen att testa min baconfett-tvättade bourbon ändå.
Tycker tyvärr inte att det doftar/smakar särskilt mycket bacon, men en OF på den blev ändock väldigt mjuk och god.

Recept (gjorde bara 1/2, typ):

3 cl. baconfett-tvättad bourbon
0,5 cl. lönnsirap
2+2 stänk Ango + Ango Cacao
Apelsintwist
Garneras med 1 skiva knaperstekt bacon.

IMG_3226.jpeg
Om du fick för lite baconsmak behöver du justera något. Mitt problem är snarare att jag brukar få för mycket smak. Men vi kanske har olika preferenser?

Hur mycket bacon tog du?

Hur länge lät du fett och bourbon umgås?

Jag brukar ta fettet från ett helt bacon-paket (100-150 gram) till 2-3 deciliter bourbon. Det är egentligen för mycket fett i förhållande till sprit. Efter att jag skakat ihop fett och bourbon ordentligt i en burk låter jag burken stå i frysen över natten.

Om du fick för lite baconsmak behöver du justera något. Mitt problem är snarare att jag brukar få för mycket smak. Men vi kanske har olika preferenser?

Hur mycket bacon tog du?

Hur länge lät du fett och bourbon umgås?

Jag brukar ta fettet från ett helt bacon-paket (100-150 gram) till 2-3 deciliter bourbon. Det är egentligen för mycket fett i förhållande till sprit. Efter att jag skakat ihop fett och bourbon ordentligt i en burk låter jag burken stå i frysen över natten.
Ungefär så jag gjorde. Ett paket bacon stekt på svag värme för att få ut allt fett. Blev väl i alla fall 5-6 cl. fett.
Blandade med 30 cl bourbon. Skakade, lät stå i 12 timmar. Fast blev otålig och råkade blanda om det en gång under tiden så fettlagret ”löste upp sig” i klumpar igen, så då ställde jag burken i varmt vattenbad så fettet löste sig i blandningen igen, innan det svalnades av och separerades innan jag stoppade burken i frusen. Detta borde ju om något ge MER smak, kan man tycka. Sen in i frysen 24 timmar innan fettet plockades bort och spriten silades.
Kanske har dåliga smaklökar… 😎

Gimlet.jpeg

Rabarbaro Gimlet
5 cl Rabarbaro
3 cl färskpressad limejuice
2 cl sockerlag*

Mät upp ingredienserna i en shaker.
Fyll shakern med is och skaka tills shakern är kall.
Sila upp drinken i ett cocktailglas, servera och njut ansvarsfullt

*Sockerlag - mät upp lika volymdelar kokande vatten och strösocker och rör om tills dess att sockret löst upp sig.

Tips på sipping tequila? (Aňejo)
Systembolaget, i all sin övriga förträfflighet, är kass på tequila. Jag förmodar att efterfrågan i Sverige är låg?

Min favorit, Don Julio verkar ha helt utgått ur sortimentet.

Nyligen testade jag denna som jag tycker är OK (finns dock bara som reposado):

Jag har tidigare även testat denna, också OK:

Arette är också rätt OK, men helt vansinnigt överprissatt i Sverige.

Systembolaget, i all sin övriga förträfflighet, är kass på tequila. Jag förmodar att efterfrågan i Sverige är låg?

Min favorit, Don Julio verkar ha helt utgått ur sortimentet.

Nyligen testade jag denna som jag tycker är OK (finns dock bara som reposado):

Jag har tidigare även testat denna, också OK:

Arette är också rätt OK, men helt vansinnigt överprissatt i Sverige.
Tack för tips!

Tog för givet att det behövde vara en Añejo men har inget emot att inleda med en reposado ifall det ger mening.

Spritz.jpeg

Rabarbaro Spritz 🍹

• 3 cl Lydén Distillery Rabarbaro
• 2 cl rabarbersockerlag*
• 2 cl Aperol
• 9 cl torrt mousserande vin

• Mät upp Rabarbaro, rabarbersockerlagen och Aperol över is i ett vinglas och rör om.
  • Toppa med det mousserade vinet och rör lite extra försiktigt om igen.
  • Garnera med en apelsinklyfta, servera och njut ansvarsfullt.

*Rabarbersockerlag - (recept för ca: 5 dl)
• 255 gr strösocker
• 200 gr färska rabarber
• 150 gr vatten

• Skölj och skär ner rabarbern och lägg dem i en mixer.
  • Väg upp och lägg i sockret.
- Mixa till en massa.
- Tillsätt lite vatten i taget tills allt har gått i.
  • Låt mixen gå en stund.
- Ställ sedan undan sockerlag, gärna över natten.
  • Sila sedan den genom en finmaskig sil när sockret har löst sig och förvara i flaska i kylen.

Det blev en Dr Pepper-OF av ovan experiment. Kokade ner en burk till knappa 10 cl. På låg värme under ca 30 min. Blev en väldigt söt och kolasmakande syrup. Men konstigt nog försvann nästan all klassisk Dr P-smak.

Recept:

5 cl Rittenhouse rye
1 cl. Dr. P-syrup
3 stänk Ango
1-2 stänk Ango Orange

Rör/sila/twist etc.

Gott och kul att leka med. Provade en till med snällare Bulleitbourbon istället för Rye och lite mindre bitters för att få fram syrupsmaken mer. Ganska lik en ”vanlig” OF, men ändå kul att leka med.
Svårt att få till balansen så syrupsmaken kommer fram utan att det blir för sött. Eller för mycket bitters så det täcker smaken för mycket.
Testa! Går lika bra med Cola eller julmust för den delen.

IMG_3561.jpeg

Det blev en Dr Pepper-OF av ovan experiment. Kokade ner en burk till knappa 10 cl. På låg värme under ca 30 min. Blev en väldigt söt och kolasmakande syrup. Men konstigt nog försvann nästan all klassisk Dr P-smak.

Recept:

5 cl Rittenhouse rye
1 cl. Dr. P-syrup
3 stänk Ango
1-2 stänk Ango Orange

Rör/sila/twist etc.

Gott och kul att leka med. Provade en till med snällare Bulleitbourbon istället för Rye och lite mindre bitters för att få fram syrupsmaken mer. Ganska lik en ”vanlig” OF, men ändå kul att leka med.
Svårt att få till balansen så syrupsmaken kommer fram utan att det blir för sött. Eller för mycket bitters så det täcker smaken för mycket.
Testa! Går lika bra med Cola eller julmust för den delen.

IMG_3561.jpeg
Låter riktigt gott. Gjorde en äppelsockerlag jag kokat ned ett tag sedan. Mycket äpplen. Blev en fantastisk OF på Bulleit.

Persika är en av mina favoritfrukter. Föreställer mig att det skulle funka kanon ihop med bourbon. Lite amerikansk sydstat sådär…
Hittade ingen persikojuice i min lokala butik så tänkte mixa till en egen av burkpersikor. Valde i juice istället för sockerlag. Man kan ju alltid sätta till mer socker om det mot förmodan skulle behövas.

Tips på cocktailrecept?

Tänkte mig använda juicen som en smaksatt sockerlag, typ.
Sour? Eller tar citronen bort för mycket smak av persikan?
Peach-OF?
Bitters? Har vanlig Ango, Ango Apelsin, Peychard’s och Ango Cacao.

Hit me med idéer/förslag/tips!

IMG_3669.jpeg

Skrev igår lite om persika och bourbon.
Här är resultaten…

Gjorde en puré/juice på persikor där jag mixade 4 halvor med hälften av lagen de låg i. Smakade tyvärr inte så mycket, så jag tillsatte lite 1:1 sockerlag för att få upp sötman. Burkpersikor är nog inte ”the way to go” här om man ska vara ärlig. Nya tag när det finns färska att få tag på!

Gjorde en Sour variant men 1+1 del persikopuré och citronjuice och 1 del bourbon och 1/2 äggvita. Dubbelskaka, några droppar bitters osv…
Blev helt ok, men inte fantastiskt. En ”vanlig” Sour är bättre.

Testade sen en Peach OF.
2 cl. puré
6 cl bourbon
2-3 dashes Ango
2 droppar saltlösning (förstärker alla smaker)
Rörde ihop, upp på is och garnerade.

Helt OK, men inte heller fantastisk… En vanlig är godare!

Och till frun som inte uppskattar bourbon blev det en Peach Gin Fizz.
Minns inte exakta proportioner, men puré, citron, gin, äggvita och lite bubbelvatten. Gott och fräscht!

Skål och fortsatt trevlig helg!

IMG_3671.jpeg
IMG_3672.jpeg
IMG_3673.jpeg

Skrev igår lite om persika och bourbon.
Här är resultaten…

Gjorde en puré/juice på persikor där jag mixade 4 halvor med hälften av lagen de låg i. Smakade tyvärr inte så mycket, så jag tillsatte lite 1:1 sockerlag för att få upp sötman. Burkpersikor är nog inte ”the way to go” här om man ska vara ärlig. Nya tag när det finns färska att få tag på!

Gjorde en Sour variant men 1+1 del persikopuré och citronjuice och 1 del bourbon och 1/2 äggvita. Dubbelskaka, några droppar bitters osv…
Blev helt ok, men inte fantastiskt. En ”vanlig” Sour är bättre.

Testade sen en Peach OF.
2 cl. puré
6 cl bourbon
2-3 dashes Ango
2 droppar saltlösning (förstärker alla smaker)
Rörde ihop, upp på is och garnerade.

Helt OK, men inte heller fantastisk… En vanlig är godare!

Och till frun som inte uppskattar bourbon blev det en Peach Gin Fizz.
Minns inte exakta proportioner, men puré, citron, gin, äggvita och lite bubbelvatten. Gott och fräscht!

Skål och fortsatt trevlig helg!

IMG_3671.jpeg
IMG_3672.jpeg
IMG_3673.jpeg
Saltlösning enligt standardmått? Eller hur gör du den?

NATALE GIMLET

Recept:
• 5cl Lydén Distillery Rabarbaro
• 3cl Färskpressad limejuice
• 2cl Glögg-sockerlag

Hur man gör den:
Mät upp ingredienserna i en shaker. Fyll shakern med is och skaka tills shakern är kall. Sila upp drinken i ett cocktailglas.

*Glögg-sockerlag – här kan du ta din favoritglögg, vi använde Blossa Lättvinsglögg. Mät upp lika volymdelar glögg och strösocker, värm, rör om tills att sockret löst upp sig och låt svalna.

Vad har ordet Natale för gemensamt med Rabarbaro? Jo, båda är italienska ord.. Natale betyder jul och Rabarbaro betyder rabarber. 🤌🏻

/Emil - Lydén Distillery

DSC05353.jpeg

Tillbaka
Topp