• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Bästa veckan på året är igång, Negroni-week 🥃

Jag har alltid en pre-batchad Negroni i kylen, eftersom det är så lätt att hälla över en isbit rätt i glaset, röra om och servera med ett apelsinskal.

Min absoluta favoritcombo, alla dagar i veckan:

• 1/3 Lydén Distillery Cask Gin
• 1/3 Campari
• 1/3 Röd Vermouth (Antica Formula)

Sen är det bara att njuta ansvarsfullt.

/Emil - Master Distiller på Lydén Distillery

D7734E56-D20B-4BD6-A0EE-972BE59F7139.jpeg

Bästa veckan på året är igång, Negroni-week 🥃

Jag har alltid en pre-batchad Negroni i kylen, eftersom det är så lätt att hälla över en isbit rätt i glaset, röra om och servera med ett apelsinskal.

Min absoluta favoritcombo, alla dagar i veckan:

• 1/3 Lydén Distillery Cask Gin
• 1/3 Campari
• 1/3 Röd Vermouth (Antica Formula)

Sen är det bara att njuta ansvarsfullt.

/Emil - Master Distiller på Lydén Distillery

D7734E56-D20B-4BD6-A0EE-972BE59F7139.jpeg
Jo, Negroni är f-n i mig (näst) bäst av alla cocktails. Endast slagen av (en bra blandad) Old Fashioned.
Antica håller jag med om. Har provat ett gäng andra (bl.a. Spriteriets och Cocchi , men tycker att flera av dom blir för beska. Fast på ett otrevligt sätt... Synd att Antica´n är så j-la dyr bara! "Vanlig" Martini funkar ändå förvånansvärt bra, tycker i alla fall jag med mina enkla smaklökar.
IMG_9828.jpg

Jo, Negroni är f-n i mig (näst) bäst av alla cocktails. Endast slagen av (en bra blandad) Old Fashioned.
Antica håller jag med om. Har provat ett gäng andra (bl.a. Spriteriets och Cocchi , men tycker att flera av dom blir för beska. Fast på ett otrevligt sätt... Synd att Antica´n är så j-la dyr bara! "Vanlig" Martini funkar ändå förvånansvärt bra, tycker i alla fall jag med mina enkla smaklökar.
IMG_9828.jpg

Då måste jag bara tipsa dig om Carpano Classico, 179kr för en liter på bolaget! Det är samma producent & är byggd på samma botanicals - fast i en mindre mängd.

”Jämfört med Antica Formula har den en mindre intensiv aromatisk ton av citrusfrukter och vanilj som ger den en "robust" karaktär.”

Då måste jag bara tipsa dig om Carpano Classico, 179kr för en liter på bolaget! Det är samma producent & är byggd på samma botanicals - fast i en mindre mängd.

”Jämfört med Antica Formula har den en mindre intensiv aromatisk ton av citrusfrukter och vanilj som ger den en "robust" karaktär.”
Tackar! Måste bara dricka upp de jag har först… 😎

C38A2B98-6019-4D7D-94A8-E6FC919C0BCD.jpeg

Thai Basil, en modern klassiker skapad av gänget på Asian Post Office. David Kringlund har använt vår Dry Gin i sin tolkning och smaken av gin, thaibasilika, citron & kokos gör den här drinken magiskt god! 🌱🥥

Recept:
5cl L\D Dry Gin
3cl Färskpressad citronjuice
2cl Thaibasilika-sockerlag
Kokusskum

Skaka ingredienserna kalla. Sila upp över en stor isbit i ett lågt glas och toppa med kokosskum. Garnera gärna med ett thaibasilika-blad.

Servera & njut ansvarsfullt.

Länk till David Kringlunds video, här går han igenom detaljerat hur den görs:

Thai Basil, en modern klassiker skapad av gänget på Asian Post Office. David Kringlund har använt vår Dry Gin i sin tolkning och smaken av gin, thaibasilika, citron & kokos gör den här drinken magiskt god! 🌱🥥

Recept:
5cl L\D Dry Gin
Kokusskum

Skaka ingredienserna kalla. Sila upp över en stor isbit i ett lågt glas och toppa med kokosskum. Garnera gärna med ett thaibasilika-blad.

Ser riktigt gott ut, saknar dock en sifon, men det är ju bara att köpa en :).

Fick bli en penicillin som fredagsdrink efter How To Drinks recept:
6cl whiskey (körde Grants)
1,5cl honungslag (koka lika delar honung och vatten så det är lätt att mixa)
1,5cl ingefärssockerlag (koka ingefära skuren i bitar, socker och vatten i minst en timme, sila av)
2,2cl/1,5 matskedar citronjuice

Skaka allt med is, häll upp i glas, toppa med typ 1-1,5cl rökig Islay single malt (jag använde Ileach), använd resterna av ingefäran som dekoration genom att sockra den och njut! Söt, surt, starkt, rökigt allt i lycklig harmoni!
5182B8E2-356D-4258-A24E-250AA8984C61.jpeg

Jag brukar handla härifrån, dom hade ett bra set också!

Tack!

Senast ändrad:
Den är magiskt god!
Kör!! Ett tips bara - köp ingen billig skit. Tråkigt om den skulle explodera. 😅

Recept:
5cl L\D Dry Gin
Kokusskum

Det ser verkligen gott ut. Jag gillar att göra smaksatt sirap och skum. Cointreau- och limoncello-skum tillhör favoriterna sedan länge. Denna kombination med thaibasilika och kokos måste jag testa.

Men, ska drinken verkligen serveras on the rocks med skum på? Personligen tycker jag bara skum passar på cocktails som serveras straight up. Det blir för mig lite konstigt med en stor isbit som ett dolt isberg under skummet. Givetvis ska det vara ett old fashioned-glas för att få plats med ett tjockt lager skum, men bort med isbiten, tycker jag. Då blir det dessutom bättre plats för skummet. Jag brukar göra mina skum-cocktails med övre halvan av glaset fyllt av skum.

Vad tycker ni andra? Är jag överdrivet petig och konservativ?

Det ser verkligen gott ut. Jag gillar att göra smaksatt sirap och skum. Cointreau- och limoncello-skum tillhör favoriterna sedan länge. Denna kombination med thaibasilika och kokos måste jag testa.

Men, ska drinken verkligen serveras on the rocks med skum på? Personligen tycker jag bara skum passar på cocktails som serveras straight up. Det blir för mig lite konstigt med en stor isbit som ett dolt isberg under skummet. Givetvis ska det vara ett old fashioned-glas för att få plats med ett tjockt lager skum, men bort med isbiten, tycker jag. Då blir det dessutom bättre plats för skummet. Jag brukar göra mina skum-cocktails med övre halvan av glaset fyllt av skum.

Vad tycker ni andra? Är jag överdrivet petig och konservativ?
Tänkte på det igår när jag gjorde drinken att skummet låg kvar på de stora iskuberna i glasen och man fick som peta ner det vid sidan för att få med det när man drack. Eftersom man ändå skakar drinken så är den tillräckligt kall för att servera straight up.

Tänkte på det igår när jag gjorde drinken att skummet låg kvar på de stora iskuberna i glasen och man fick som peta ner det vid sidan för att få med det när man drack. Eftersom man ändå skakar drinken så är den tillräckligt kall för att servera straight up.
Svarar mig själv här @Quark efter att ha frågat en bartender/master distiller som serverade drinken efter en ginprovning jag var på förra helgen. Drinken ska inte skakas. Det är därför den serveras på is. :)

Fick tag på yuzujuice idag så nu testas olika varianter med det.

Detta blev nån typ av Tom Collins med yuzu och ingefära:
Highball glas med mycket is
5cl Hernö Old Tom gin
2cl citronjuice
2cl sockerlag
1cl yuzujuice
0.5cl ingefärajuice

Toppa upp med sodavatten
20221022_195314.jpg

Svarar mig själv här @Quark efter att ha frågat en bartender/master distiller som serverade drinken efter en ginprovning jag var på förra helgen. Drinken ska inte skakas. Det är därför den serveras på is. :)
OK. Men jag undrar vilket resonemang som ligger till grund för att den inte ska skakas eller röras, så att den blir kall och inte behöver ha ett isberg under skummet. Blir det för hög utspädning? Alla gör naturligtvis som de själva vill. När jag testar denna kommer jag att servera den stright up.

OK. Men jag undrar vilket resonemang som ligger till grund för att den inte ska skakas eller röras, så att den blir kall och inte behöver ha ett isberg under skummet. Blir det för hög utspädning? Alla gör naturligtvis som de själva vill. När jag testar denna kommer jag att servera den stright up.
Som jag han beskrev det ville man inte vattna eller slå sönder den som man gör om man skakar den med is. 🤷‍♂️

Tillbaka
Topp