Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag var på the lamp i vintras (jisses, snart ett år sedan) och gillade den höga kvaliteten på både mat och drinkar, även jag norpade receptet till en drink, jag ska se om jag hittar det hemma. sprit-tung rackare men ack så god.Fortsatt kvällen med en Blossa -23 Sour.
3 cl Blossa -23
2 cl vodka (för att få upp ”possenten” lite)
3 cl citron
2 cl socker (1:1)
Äggvita
Dubbelskakas etc.
Helt ok! Kunde smaka mer glögg. Ökar nog glöggen lite nästa gång.
Kanske några droppar röd glögg i skummet för dekoration nästa gång oxå.
![]()
Å när jag ändå var igång så skakade jag till den här till mig själv. (frun snodde Glögg Sour’n)
Jag vet inte ens vad den heter…
Recept enl. bild. Fick den av en bartender på The Lamp i Norrköping i höstas. Men jag utökade med några droppar chokladbitter också.
Riktigt, riktigt bra!
Rekommenderas!
Kanske kan minska lite på limejuicen nästa gång.
(det står 3 cl bakom min tumme i receptet).
![]()
![]()
Kul! Vi käkade på G.I.N tvärs över gatan men båda började och avslutade kvällen i baren på The Lamp med flera goda cocktails.Jag var på the lamp i vintras (jisses, snart ett år sedan) och gillade den höga kvaliteten på både mat och drinkar, även jag norpade receptet till en drink, jag ska se om jag hittar det hemma. sprit-tung rackare men ack så god.
Solklart samma kille som oxå så snällt delar med sig av receptet!@Rock_N_Ron Jag tror det är samma kille om man kollar handstilen. Jädra trevlig och pratsam kille med goda drinkar.
![]()
Ha ha jag måste erkänna att jag saknar alla de tre ingredienserna, men Averna och mandelsyrup är ju lätt att handla. Man kanske skulle ge det ett försökSolklart samma kille som oxå så snällt delar med sig av receptet!
”Din” lät verkligen som den skulle falla mig i smaken, men en aning krångligare…
Averna?!? Mandelsyrup?!? Karamelliserat socker?!?
Det är ju sånt man alltid har hemma…![]()
Eftersom du troligtvis är ensam i hela världen om att tycka om det så har jag svårt att se att du hittar ngn på detta forum...Någon förutom jag som gillar Raki på detta forum?
Det finns en uppsjö av olika sorter, så vore intressant att diskutera med någon annan men det är ju en lite udda dryck som inte är omtyckt av alla.
Provar en whiskey sour i dom nya glasen, riedel nick & Nora.
![]()
Nu finns det ingen återvändo! Blir att prova snart…@Rock_N_Ron Jag tror det är samma kille om man kollar handstilen. Jädra trevlig och pratsam kille med goda drinkar.
![]()
Ah shit vad kul att du fick till den. Det var hans egna recept, därav namnet@tommyren; ja men jävlar så bra den här blev! Vad heter den egentligen? ”Egot”?!?Minns du vad han sa? Eget recept eller nåt som finns ”på riktigt”?
Väldigt spännande smaker som funkar mycket bra ihop. Kanske ska tillsätta lite mer oregat nästa försök. Känns som det skulle göra susen. Kanske lite äggvita oxå för lite snyggt skum och lite mjukare i munnen.
Inte så snygg färg, dock. Lite bajsvatten-brun sådär…
Och mycket grejer går det åt… Hade ingen Laphroaig, men tror en superrökig Mackmyra jag fick en skvätt av av en polare funkar bra. Oregat var rätt lätt att fixa efter recept på nätet (reducerad mandelmjölk och strösocker från iminsmak.se).
Karamelliserad sockerlag blev lite krångligare, fast det lät lätt. Körde Kringlunds recept. Första brände jag. Smakade skit. Nästa blev väldigt kristalliserad och tog evigheter att lösa upp sockret. Men den blev bra tillslut efter mycket rörande.
Kul cocktail som är klart värd sin tid att lära sig. Och Averna kan man nog ha till en hel del kul. Lite lakrits/kaffe/sirap/örter-smak, typ.
![]()
![]()
![]()
Aha!Ah shit vad kul att du fick till den. Det var hans egna recept, därav namnetkul!
Det var ett bra tips bra, då slipper jag köpa averna och kan gå på campari/ouzu iställetAha!
Som sagt, lite omständlig, men riktigt riktigt bra helt i min smak.
Man skulle kanske kunna föröka med Campari och några droppar absint/ouzu istället för Averna. Och öka på sockret lite. Skulle nog bli en bra cocktail av det också!