Inleder helgen med en Negroni på lika delar Lyden Cask, Campari och Contratto Vermouth Rosso.
Skål och trevlig helg
.
Skål och trevlig helg

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan ju inte garantera att det funkar…Det var ett bra tips bra, då slipper jag köpa averna och kan gå på campari/ouzu istället![]()
Jag tycker det bör premieras att du tar en för laget. Snyggt där@tommyren; jag tog en för laget och provade att blanda en utan Averna och ersatte med Campari istället. Körde med orgeat och karamelliserad sockerlag eftersom jag ju hade det framme. Tog lite mer av vartdera för Averna är ju sötare än Campari.
Blev en helt drickbar cocktail. Lite friskare än originalet. Tror framför allt att rye/bitter/rökig whisky/citron ger karaktären och sen vilken bitter/amaro man använder kryddar till den och ger komplexitet.
Borde prova med vanlig sockerlag och ersätta både orgeat och karamelliserad lag med. Tror det funkar också, men tappat kanske lite karaktär.
Men som sagt; inte lika komplex, men värd ett test! Snyggare färg dessutom!
Skål och fortsatt trevlig lördag!
![]()
Kask är kanon! Svensk och inte söt. Kommer dock inte ihåg priset. Kanske ligger i närheten av Mr B.Har ni något tips på en kaffelikör som är snarlik Mr. Black, men med en snäppet mindre prislapp?![]()
Kask är kanon! Svensk och inte söt. Kommer dock inte ihåg priset. Kanske ligger i närheten av Mr BHar ni något tips på en kaffelikör som är snarlik Mr. Black, men med en snäppet mindre prislapp?![]()
En variant på Penicillin nästa, snyggt!Lite experiment med en äpple-/ingefärsdryck som sonen tagit fram/säljer i sitt UF-företag.
3 cl bourbon (till mig) eller gin (till frun)
2 cl äpple-/ingefärsdryck
1 cl citron
1 cl sockerlag
Lite äggvita.
Dubbelskakas, sila etc.
Toppa frugans med lite sodavatten.
Några droppar Ango i skummet på min.
Twist och/eller lite färsk ingefära på kanten.
Riktigt bra!
![]()
![]()
Och en Virgin-variant med
6 cl äpple-/ingefäradryck
3 cl citron
3 cl socker
Äggvita
Skakas och toppas med sodavatten.
Några droppar grönfärgad sockerlag i skummet.
![]()
Japp, lite så jag tänkte!En variant på Penicillin nästa, snyggt!
Låter fantastisk.RABARBARO NEGRONI
2 cl Lydén Distillery Rabarbaro Gin
2 cl röd söt vermouth
2 cl Episk Hallonlikör
2 cl Campari
1 cl Wet City Spirits - Moderato
Blanda alla ingredienser i ett rörglas fyllt med is. Rör om och sila upp i ett passande glas med en stor isbit i. Garnera med grapezest, servera och njut.
![]()
Låter fantastisk.
Sugen på Emils hallonlikör, men tveksam om det kommer användas så ofta.
Och du; vad är Moderato för nåt?
(Våga vägra Google…)
Ingen aning och inget tips annat än att jag hade definitivt testat romen före vodkan alla dagar i veckan.Fick en plötslig tanke efter att ha ätit en pistagesemla häromdagen - skulle det inte vara gott med en pistagedrink? Tänk en Espresso Martini med ton av pistage! Kollade upp Systemets sortiment och såg två alternativ: Precis Pistachio Flavored Vodka samt Altissima Pistage (tydligen en vit rom med stark pistagesmak). Någon som provat dessa och kan rekommendera det bättre alternativet? Tar även tacksamt emot drinktips!![]()
Saknar tequila i hemmabaren! Tänkte mig något mellanting som är fint nog att blanda drinkar med (Margarita) men som även går att dricka rent. Jag brukar aldrig vara impulsiv men gick rätt så nyligen förbi Systemet och ”råkade” få med mig en flaska Patron Silver hem. Jag sökte runt lite och såg bl.a. en Reddit-recension som beskriver den som ”medioker”. Bör jag byta ut den mot något annat och i så fall vad?![]()
Jag använder Jose Cuervo till drinkar. Dricker själv inte tequila rent, men flickvännen gör. Köpte en flaska Los Tres Toños till henne, och hon gillade den!Saknar tequila i hemmabaren! Tänkte mig något mellanting som är fint nog att blanda drinkar med (Margarita) men som även går att dricka rent. Jag brukar aldrig vara impulsiv men gick rätt så nyligen förbi Systemet och ”råkade” få med mig en flaska Patron Silver hem. Jag sökte runt lite och såg bl.a. en Reddit-recension som beskriver den som ”medioker”. Bör jag byta ut den mot något annat och i så fall vad?![]()
En fråga på det - vilken tequila(eller Mezcal) rekommenderar ni till margarita?Jag använder Jose Cuervo till drinkar. Dricker själv inte tequila rent, men flickvännen gör. Köpte en flaska Los Tres Toños till henne, och hon gillade den!
Och vad nån på Reddit (eller KS) tycker spelar ju ingen roll om du gillar den.
Gott! Varför är den hatad bland bartenders?Bartendrarnas hat-cocktail…
Fick bli ett par Espresso Martini till sällskapet efter middagen igår.
Lika delar vodka, espresso och kaffelikör (Borghetti) och en liten skvätt sockerlag för att söta upp den lite.
Nå’n dash Ango Cacao och några droppar saltlösning för lite karaktär gör pricken över i’t.
Hade inga kaffebönor så det fick bli lite strösslat kaffepulver i skummet.
Bra skit, faktiskt…
![]()
Bara fått för mig att många tröttnat på den för att den var så populär ett tag och rätt meckig att göra/svår att preppa i en bar full med folk en stökig lördagskväll.Gott! Varför är den hatad bland bartenders?