• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

FATET & BÖNAN 🍁
Cask Gin • Cold Brew • Lönnsirap • MSG

Fatlagrad gin möter rostade kaffetoner och rund lönnsötma. MSG förstärker djupet och skapar balans mellan ekfatets karaktär, kaffets bitterhet och lönnsirapens mjuka sötma.

• 50 ml Cask Gin
• 15 ml cold brew (kallbryggt kaffe)
• 15 ml lönnsirap
• 2 droppar MSG lösning*

Gör så här:
1. Fyll ett rörglas med is.
2. Häll i gin, kallbryggt kaffe, lönnsirap och MSG lösning.
3. Rör om i cirka 20–30 sekunder.
4. Sila över en stor isbit i ett old fashioned-glas.
5. Servera och njut.

MSG-lösning*
• 10 g MSG
• 100 g vatten

Gör så här:
Värm upp vattnet tills det är varmt men inte kokande. Tillsätt MSG och rör om tills det är helt upplöst. Häll över lösningen i en flaska och förvara i kylskåp.

Kom ihåg, drick ansvarsfullt.

IMG_1940.webp
Grymt. Har en eklagrad gin från Lidköping ståendes. Men har haft lite svårt att vet vad jag kan göra utöver dricka den rent. Ska testa detta.

Här kommer ännu en Negroni-variant från mitt experimenterande; I give you…

Vanilj-Negroni
(eller kanske Negroni 43)

1 del gin (Tanqueray)
1 del Campari
1/2 del röd vermouth (Martini Riserva Speciale)
1/2 del Licor 43

Inte så tokigt ändå. En sötare Negroni, med en touch av vanilj och de andra örterna i Licor:en.
Tror den bli bättre med en ”snällare” vermouth. Denna är väldigt smakrik. Nästan för smakrik för en Negroni…

Skål å trevlig helg!

IMG_3139.webp

Grymt. Har en eklagrad gin från Lidköping ståendes. Men har haft lite svårt att vet vad jag kan göra utöver dricka den rent. Ska testa detta.
img_4168-webp.2956196

Vet ju inte hur den ska smaka. Men gör jag den igen ska jag öka på mängden kaffe och sirap. Tycker ekfatssmaken blev för framträdande. Hade jag inte vetat hade jag gissat att jag blivit serverad ett försök att göra Negroni med lite whiskey i.

Bilagor

• IMG_4168.webp
    IMG_4168.webp
    701.5 KB · Visningar: 20
img_4168-webp.2956196

Vet ju inte hur den ska smaka. Men gör jag den igen ska jag öka på mängden kaffe och sirap. Tycker ekfatssmaken blev för framträdande. Hade jag inte vetat hade jag gissat att jag blivit serverad ett försök att göra Negroni med lite whiskey i.

Kul att du provade att göra den! Kan vara så att den från Lidköping är betydligt mer fat-dominant än enbärsdominant, jämfört med vår Cask Gin. 🙂

Gårdagens gåbortpresent.
Roligare än en flaska vin…

Dessutom får jag använda min Dymo-apparat för de snygga etiketterna.

Freezer Door Chocolate Negroni

1,5 dl fatlagrad Härnö gin (private cask via High Coast Whisky)
1,5 dl Campari
0,75 dl. söt vermouth (Antica)
0,75 dl vit chokladlikör (Bols)
3-4 cl. vatten
Några droppar chokladbitter

IMG_3220.webp

Old Fashioned är en cocktail (THE cocktail?!?) med bara tre ingredienser; sprit, socker/sötgivare och bitters. Inget mer!

Bäst med en bra bourbon (tycker jag), men spännande att experimenta med!
Olika spritsorter, olika sockerlag/sötgivare, olika bitters etc.

Idag provade jag fatlagrad gin (en gammal @Lyden som jag köpte för några år sedan men som blivit stående), rårörsocker (1:1), vanlig Ango och Ango Orange.

6 cl fatlagrad gin
1 barsked sockerlag
2 droppar Ango
2 dashes Ango Orange
Apelsintwist

Bra, men inte den bästa OF-varianten jag provat.

Skål och trevlig helg.

IMG_3509.webp

Mer OF…
Har nog tjatat om denna innan, men orkar inte kolla bakåt i tråden. 😝

Carajillo Old Fashioned
(denna gång enl. Difford’s Guides recept)

3 cl Rye - idag blev det Bulleit
3 cl cognac - Grönstedts VSOP får duga
1,5 barsked (ca 7,5 ml)) Licor 43
1,5 barsked bra kaffelikör - Borghetti (Kask eller Mr. Black eller annan inte för söt funkar oxå. Undvik Kahlua, den smakar ju bara socker)
Några droppe bitters. Gärna kaffe eller choklad. Jag körde Ango Cacao.

Rör på is.
Garnera med apelsintwist.

J-ligt bra!

IMG_3549.webp

Tillbaka
Topp