@R-Svarvofix har redan svarat dig bra. Den du länkar är inte Samsungs värsting men jag gillar tanken på en mini led tv som den du länkade är.
Jag har idag en 65" Sony xf9005 som är 5år gammal. Den är också belyst bakifrån men med betydligt mindre zoner än man får med en mini led.
Tror min tv har någonstans kring 50-60 beöysningszoner och de nya mini led har säkert minst 10x så många. Mer zoner ger mindre "blooming" som de kallas. Stör man sig på denna fenomen ska man köra oled. Oled belyser varje individuell pixel för sig själv. Det är de som gör att svärtan är enorm då svart helt enkelt är avstängd från belysning.
Oled är fantastiskt när man kan titta i helt mörklagt rum. Men de är inte ljusstarka.
Så i ett normalt upplyst rum eller rum med många fönster där mycket dagsljus kommer in hade jag kört mini led. Jag gillar också att de är så väldigt mycket ljusstakare än oled.
Jag använder min tv som både tv och mediacenter. Dvs har dator kopplad till den och min tv är nog igång minst 4-5h om dagen. Så just inbränning är ändå en faktor jag behöver ta in. Åter en vinst med mini led i mitt fall.
Angående hur många hz och panorering så spelar de ingen roll när du kollar film. De mesta materialet är i nästan 24 bilder per sekund. De som gör skillnad är hur tv tillverkaren implementerar en bildförbättring för att detta "hackande" minskas.
Jag gillar faktiskt denna funktion om den går att justera i steg. Jag gillar också Sonys bildförbättring där. Den går att ställa i 5 olika steg där jag kör 2 av 5.
Kör man högsta ser allting så sjukt overkligt ut så kolla upp detta i butik att du kan ställa in denna efter din smak då det är viktig funktion. Iaf enligt mig.