• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Jag skulle testa att dra en kabel till router för att kunna utesluta uppkopplingen.

Det kan vara en kombo av dålig app och halvtaskig stabilitet i uppkopplingen.
Netflix kan buffra, dvs ladda hem fem tio minuter film i bakgrunden så att så länge inte uppkopplingen blir för kass i fem minuter i sträck så flyter allt på som det ska.
Direktsänd TV vill man ha så kort buffer som möjligt då det är trisst när man ställer sig och skriker över att det är mål fem minuter efter grannarna och man redan fått höra det av alla polare på messenger.
Telias app kanske har noll eller mycket kort buffer och appen tycker då att uppkopplingen inte räcker för högre upplösning och begär materialet i en lägre.
Tack för utförligt svar!

Dagens film i bion. Originalfilmerna skrämde skiten ur mig på 90 talet🙄🤣
A025F1AC-7CEB-4026-9C4C-8067EC7D5533.jpeg

Väldigt sent tips men de är bra pris på akustikpanel på bauhaus, sista dagen idag. Så jag köpte nu för att hämta i butik sen.

Blir på 3m av de 3,6m av väggen TVn sitter på sen :)
Screenshot_20221023-195226_Chrome.jpg
vad kostade panelen?

Har börjat planera för en hemmabio i källaren. Det som behövs nytt är en projektor+duk. Har idag ett äldre set med Dali concept 6 (som saknar bakre högtalare & bas) och Atlantic Technology som är komplett. Bör jag satsat på en fläskig förstärkare och driva alla dessa 9 i samma rum eller ska jag ställa Dali prylarna i ett annat rum?

Har börjat planera för en hemmabio i källaren. Det som behövs nytt är en projektor+duk. Har idag ett äldre set med Dali concept 6 (som saknar bakre högtalare & bas) och Atlantic Technology som är komplett. Bör jag satsat på en fläskig förstärkare och driva alla dessa 9 i samma rum eller ska jag ställa Dali prylarna i ett annat rum?
Om du har rum över och tror du kommer finlyssna där så är det nog billigare att göra två rum och inte behöva bekymra dig sååå mycket över ljudkvalitét när det kommer till förstärkare.
Jag har fått hoppa över väldigt många fina lägen på slutsteg då jag inte vill tumma på musikkvalitén.
Digitala slutsteg från XTZ tex ger väldigt mycket pang för pengen och duger absolut till hemmabio, men jag gillar inte klass D till musik.

Annars hade jag nog inkluderat dem i hemmabion.

Om du har rum över och tror du kommer finlyssna där så är det nog billigare att göra två rum och inte behöva bekymra dig sååå mycket över ljudkvalitét när det kommer till förstärkare.
Jag har fått hoppa över väldigt många fina lägen på slutsteg då jag inte vill tumma på musikkvalitén.
Digitala slutsteg från XTZ tex ger väldigt mycket pang för pengen och duger absolut till hemmabio, men jag gillar inte klass D till musik.

Annars hade jag nog inkluderat dem i hemmabion.
Då blir det nog att inkludera alla högtalarna i hemmabion!

Sådär nu har det hänt lite grejer hemma.

Tog lite längre tid än önskat att få upp akustikpanel på väggen då orken tog slut efter köksrenovering. Men nu är den där och frontarna har fått extra hjälp av ett Emotiva basx a300 steg. Då jag bi-ampat från receivern tidigare var den direkta skillnaden inte så påtaglig men när man vred igång musik så blev det ändå en märkbar skillnad på tryck i ljudet.

Ska köra mätmicken och kalibrera på nytt när jag får tid.

Allt som allt väldigt nöjd. Framförallt eftersom nu blev de två kanalerna på receivern som kan köra atmos lediga. Så det blir väl nästa grej att grotta ner sig i. Placering och vilka högtalare man ska ha där.
20230414_061545.jpg

20230413_194722.jpg

Senast ändrad:
Sådär nu har det hänt lite grejer hemma.

Tog lite längre tid än önskat att få upp akustikpanel på väggen då orken tog slut efter köksrenovering. Men nu är den där och frontarna har fått extra hjälp av ett Emotiva basx a300 steg. Då jag bi-ampat från receivern tidigare var den direkta skillnaden inte så påtaglig men när man vred igång musik så blev det ändå en märkbar skillnad på tryck i ljudet.

Ska köra mätmicken och kalibrera på nytt när jag får tid.

Allt som allt väldigt nöjd. Framförallt eftersom nu blev de två kanalerna på receivern som kan köra atmos lediga. Så det blir väl nästa grej att grotta ner sig i. Placering och vilka högtalare man ska ha där.
20230414_061545.jpg

20230413_194722.jpg
Blev ju skitsnyggt det där!

Ok jag samlar lite intryck och funderingar efter en dag med lite testande av inställningar på min marantz 5013.

Gjorde en kalibrering efter akustikväggsbygget och slutsteg.

Jag har länge kört inställningen för bas på lfe + mains. Provade lite fram och tillbaka mellan de och endast lfe idag och visst. Lfe+Mains ger mer och fylligare bas i filmer då de fyller rummet lite mera, inte mycket.

När jag körde på endast lfe tyckte jag dock ljudet i övrigt blev något klarare, mer exakt typ och tack vare att jag har en ganska kapabel sub (svs pc2000) så blev tappet i bas marginellt.

Slutsats: jag kör nu endast LFE.

Jag lattjade sedan med Audyssey multEQ mellan Flat och Reference. Jag hade faktiskt väldigt svårt att höra skillnad men vill minnas att jag föredrog flat när jag för första gången ställde in allt. Nu valde jag att lämna den in Reference.

Sen kom en sista fundering inför mina nya högtalarkablar som är påväg hem. När man kör marantz i direct eller pure direct för att undvika all EQ och hemmabiomagi. Hoppas man inte även undviker DAC i marantz.

Skulle så vara fallet blir det ju antingen min tv eller dators DAC som jobbar. Jag tror och hoppas inte det. Jag provade att skifta mellan Tidal på tv och dator men kan inte höra skillnad på ljudet så förhoppningsvis sköter marantz DAC allt sånt.

Någon som har erfarenhet av portabla projektorer ?
Är ute efter en just nu, som man även kan använda i trädgården på sommarn.

Dem ja kikat på hittils är
Xgimi halo
Asus zenbeam L2

Där asus leder pga priset just nu… någon med koll på dessa maskiner?

Någon som har erfarenhet av portabla projektorer ?
Är ute efter en just nu, som man även kan använda i trädgården på sommarn.

Dem ja kikat på hittils är
Xgimi halo
Asus zenbeam L2

Där asus leder pga priset just nu… någon med koll på dessa maskiner?
Förr var det något om att man skulle ha koll på vad en ny lampa kostade. Bara lampan kunde vara dyrare än hela apparaten.

Förr var det något om att man skulle ha koll på vad en ny lampa kostade. Bara lampan kunde vara dyrare än hela apparaten.
Ja, det var tider ! 😀
Verkar som att portabla varianterna blivit väldigt populära senaste 1-2 åren.

Dem ja kikat på ligger mellan 8.000kr - 11.000kr för ”portabla” varianter, inte sådär jättebilligt direkt men skönt att ha med sig till stugan eller annat och bara starta upp och streama från telefonen direkt.

Har kört på Sonos playbar, sub och två one som bakhögtalare under några år. Nu slog jag till på Samsung Q995c och kan köra atmos via min apple tv 3rd generation. Jädrar i min låda vilken ljudbubbla det blev. Riktigt imponerad hur bra det faktiskt låter.

Om

Det är grymt var vilket tryck det är också. Ligger just nu på nollade nivåer mellan kanalerna. Måste nog byta till en nyare Q-series tv så jag kan köra auto kalibreringen.
Du kan köra autokalibreringen ändå(rekommenderat). Det som du kan göra med kompatibel samsung-tv är att använda tvns ljud i kombination.

Men det verkar vara lite si så med det. Kör LG tv så kan inte kommentera eventuella skillnader

Du kan köra autokalibreringen ändå(rekommenderat). Det som du kan göra med kompatibel samsung-tv är att använda tvns ljud i kombination.

Men det verkar vara lite si så med det. Kör LG tv så kan inte kommentera eventuella skillnader
Har du samma system? Hur gör du kalibreringen? Görs det per automatik om ”rumsanpassat ljudl” är påslagen? Jag har trott att den nyare tv:n med dess mikrofon krävdes för att det ska funka.
Förutom detta är det enda jag hittar att jag kan ställa alla nivåer manuellt på alla högtalare om jag trycker på de tre prickarna uppe till höger och går in på enhetsinställningar.

IMG_6344.png

Senast ändrad:
Har du samma system? Hur gör du kalibreringen? Görs det per automatik om ”rumsanpassat ljudl” är påslagen? Jag har trott att den nyare tv:n med dess mikrofon krävdes för att det ska funka.
Förutom detta är det enda jag hittar att jag kan ställa alla nivåer manuellt på alla högtalare om jag trycker på de tre prickarna uppe till höger och går in på enhetsinställningar.

IMG_6344.png
Har 995b men skall vara samma vad gäller den här funktionen.

Har du du tv:n på när du gick in i appen? Ser ut samma som hos dig här när tv:n avstängd.

När tv:n är på
Screenshot_20231229_103033_SmartThings.jpg

Jag var förbi hembiobutiken i Sumpan igår. Väldigt trevlig upplevelse. Var folktomt så blev provlyssning av de det hade inne.

Svs ultra tower är en maffig front. Nu testade jag bara musik då det var det som var intressant för min del. Kan iaf säga att det var en enorm skillnad i ljud mellan marantz cinema 60 och Yamaha A8A. Prislappen är ju också den dubbla dock, 33 brak.

Tydligt var iaf att marantzen inte alls orkade driva på de tyngre frontarna på egen hand. Basen blev extremt tam.

Jag förklarade att jag saknade lite diskant på min setup hemma med just marantz receiver och mina Sonus faber venere 2.5. Dock så driver jag dom med ett Emotiva basx a300 så kraft ska finnas så de räcker. Frontarna bör få kring 225w var i 6 ohm.

Det som föreslogs var att jag skulle gå upp på xpa klassen hos Emotiva. Men blir ett hyfsat hopp att gå från ett beggat steg för 3500kr till ett nytt för 20 papp.

Är tvungen att smälta det lite. Sen om jag är ute efter mer välljud ur frontarna känns det som de finns andra alternativ att välja på i den prisklassen.

Största överraskningen var dessa små rackare. Jäklar va fint och fylligt ljud det var! Blev klart nyfiken på att höra deras största frontar. Dessa drevs av nått från Cambridge audio i 30k klassen
1000010779.jpg
1000010778.jpg

Har 995b men skall vara samma vad gäller den här funktionen.

Har du du tv:n på när du gick in i appen? Ser ut samma som hos dig här när tv:n avstängd.

När tv:n är på
Screenshot_20231229_103033_SmartThings.jpg
space fit och auto eq ska vara ihopbakat till spacefit pro på den senaste varianten som jag har. Därför ser jag ingen knapp för auto eq.
Däremot står det rumsanpassning (spacefit) på båda din och min variant men i praktiken olika system. Tror auto eq för dig bara inkluderar subwoofer.
Dubbelkollade med fjärrkontrollen och fick bekräftat an spacefit är på via led på limpan. Också kollat så mikrofonen på limpan var på vilket behövs så jag har auto på trots allt.
Detta är vad jag läst mig till på 990c som ska vara samma som den europeiska 995c.
IMG_0383.jpeg

space fit och auto eq ska vara ihopbakat till spacefit pro på den senaste varianten som jag har. Därför ser jag ingen knapp för auto eq.
Däremot står det rumsanpassning (spacefit) på båda din och min variant men i praktiken olika system. Tror auto eq för dig bara inkluderar subwoofer.
Dubbelkollade med fjärrkontrollen och fick bekräftat an spacefit är på via led på limpan. Också kollat så mikrofonen på limpan var på vilket behövs så jag har auto på trots allt.
Detta är vad jag läst mig till på 990c som ska vara samma som den europeiska 995c.
IMG_0383.jpeg
Ahh visste inte att de slagit ihop det på den nya.

Yes 990C och 995C är samma maskin

Tillbaka
Topp