• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Nissenutz

Patek
2-Faktor
De tog slut på Elgiganten men Power drog precis igång en OLED-kampanj så det blev en 77" :)

65" är helt klart för litet:

163170472_3553719048071508_7254945214143282518_n.jpg
Haha rätta takter :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ungefär som varför kör vi alla hembiosystem som färgar ljudet - speciellt vi 2 kanals nördar som går rätt hårt in på bra ljud - när man egentligen ska använda studio högtalare om man ska återskapa ljudet som producenten hörde det?

Högtalare för hur oändliga summor pengar för att färga ett ljud, som man inbillar sig är som producenten ville ha det när han defacto kämpade ihop det på monitorer i 20k klassen.


TL;DR man inbillar sig att det är rätt för att man vill att det ska vara rätt.
Rent filosofiskt, är producenten eller jag den som bör avgöra vad jag tycker låter bäst?

Tycker ditt resenomang är helt rätt däremot om man vill lyssna på låtar som producenten vill att det ska låta.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Rent filosofiskt, är producenten eller jag den som bör avgöra vad jag tycker låter bäst?

Tycker ditt resenomang är helt rätt däremot om man vill lyssna på låtar som producenten vill att det ska låta.

Javisst!
Jag älskar att färga ljud. Man ska ha det man är nöjd med.
Men man ska inte leva i en illusion att "det är så det ska vara" :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Poängen är att folk spenderar hundra tusentals kronor för bra ljud när bra ljud per definition bör väl betyda korrekt ljud? :)
Nä, bra ljud är vad jag tycker låter bra.
Jag är ingen loudnessfantast, men kan ändå tycka att ett par ordentliga golvare levererar en bättre upplevelse än ett par monitorer.
 

Niclas

Omega
Upp till var och en vad man tycker låter bra. Så länge du är nöjd kan du ju skita i om det är hissat eller ej.

Men, jag har aldrig någonsin fått gåshud av färgat ljud.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Upp till var och en vad man tycker låter bra. Så länge du är nöjd kan du ju skita i om det är hissat eller ej.

Men, jag har aldrig någonsin fått gåshud av färgat ljud.
Ska man hårdra det så är det ju väldigt svårt att sätta fingret på vad "riktigt" ljud är.
Det finns alldeles för många variabler mellan vad du hör i ditt rum mot vad producenten hörde när han bestämde hur det skulle låta.
Bara för att ta några andra än rena egna önskåmål: uppspelare, förstärkare, högtalare - grundläggande som oftast talas om. Men sedan har du även rummet som är minst lika viktigt. Det påverkar ljudet enormt mycket, och de flesta av oss har inte inrett likadant som producenten, så svårt att efterlikna även med samma monitorer.
Lägg där till att vi alla hör olika bra på olika frekvenser. Oxå väldigt svårt att kompensera för hur producentens hörsel är kontra din egen.

Visst, vissa system är riktigt färgade, men de flesta försöker bara producera ljud som de flesta, eller deras målgrupp gillar.

Lite OT:
Själv köpte jag Sennheisers momentumlurar då jag tyckte Bose och Sony förvrängde ljudbilden för mycket, så jag tror ändå jag håller med er i sak...
 

Niclas

Omega
Håller delvis med.
Visst, alla delar spelar in men ofärgat ljud är ofärgat.

När röst och akustiska instrument låter naturligt kallar jag det ofärgat och att du får känslan av att du är i samma rum. Inspelningsakustik målar upp rummet som inspelningen gjordes i och kan i mitt tycke ge en fin boost av feeling.

Om vi ska hårddra det så handlar tråden om hembio och i mitt tycke så är det extremt sällsynt att det låter ofärgat jämfört med en seriös 2-kanal.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Det är gött när det brölar och inredningen skallrar😬. Inte så noga för min del bara det är högt.
 

Calle

Omega
Varning för rejält nörderi, men det är ju kul :)

Resultatet av den senaste kalibreringen av min LG C9:
HAmZXw4.png


Delta E används för att beskriva avvikelser eller fel när det gäller kalibrering. Allt under Delta E 3 anses att ögat inte kan uppfatta. För mer kritisk visning brukar man ofta sträva efter Delta E 1 eller lägre.

Bilden ovan är 1000 uppmätta punkter efter kalibreringen. 5-6st ligger på runt Delta E 1, resten 0.5 eller lägre.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Varning för rejält nörderi, men det är ju kul :)

Resultatet av den senaste kalibreringen av min LG C9:
HAmZXw4.png


Delta E används för att beskriva avvikelser eller fel när det gäller kalibrering. Allt under Delta E 3 anses att ögat inte kan uppfatta. För mer kritisk visning brukar man ofta sträva efter Delta E 1 eller lägre.

Bilden ovan är 1000 uppmätta punkter efter kalibreringen. 5-6st ligger på runt Delta E 1, resten 0.5 eller lägre.
Kul!
Det jag saknar lite med OLED är gråa nyanser i det mörkare segmentet, nära svart.
Det kanske inte går att få fram. Man oavsett så väger det ändå upp det gråa i LED.
 

Edin

Panerai
Dom ska ju till mig @MrJL ! Hägersten - Born and raised!
Lär flytta så snart jag och tjejen hittar hus där vi letar dock för i Mälarhöjden har vi inte råd.. :(
 

Calle

Omega
Kul!
Det jag saknar lite med OLED är gråa nyanser i det mörkare segmentet, nära svart.
Det kanske inte går att få fram. Man oavsett så väger det ändå upp det gråa i LED.

Det är lätt hänt att få "black crush" på en OLED. Det man kan göra är att säkerställa att man har rätt ljusstyrka satt för SDR resp HDR (dvs att du faktiskt kan se det som du ska kunna se). Beroende på källmaterial och hur mörkt det är i rummet så växlar jag mellan Gamma 2.4, 2.3 och 2.2. Gamma styr hur kurvan från svart ser ut.
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Det är lätt hänt att få "black crush" på en OLED. Det man kan göra är att säkerställa att man har rätt ljusstyrka satt för SDR resp HDR (dvs att du faktiskt kan se det som du ska kunna se). Beroende på källmaterial brukar jag och hur mörkt det är i rummet så växlar jag mellan Gamma 2.4, 2.3 och 2.2. Gamma styr hur kurvan från svart ser ut.

Tack, det gjorde helt klart skillnad när man jämförde de olika.
Det är ju så mycket inställningar så man blir ju tokig.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tjejen har propsat för en Samsung Frame 65. Bilden är väl helt ok? Men jag hade kanske valt något annat för dom pengarna.

Vill även slippa kabeldragning och 5.1 då det inte funkar i rummet. Är sonos Arc med sub ett alternativ för att titta på youtube, nyheterna och Pippi osv?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tjejen har propsat för en Samsung Frame 65. Bilden är väl helt ok? Men jag hade kanske valt något annat för dom pengarna.

Vill även slippa kabeldragning och 5.1 då det inte funkar i rummet. Är sonos Arc med sub ett alternativ för att titta på youtube, nyheterna och Pippi osv?

Allt är ju relativt men jag antar att när hon har köpt en Frame så är det design som är fokus. Det sitter väl samma panel i den som i 65" Q60 om jag minns rätt. Så det är ju designen på tvn man betalar för, inte bildkvalitén.

Gällande Sonos-soundbar så är de ju populära och lär matcha Frame fint.
Elgiganten har väl 30 dagar öppet köp så det är ju värt att testa.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Allt är ju relativt men jag antar att när hon har köpt en Frame så är det design som är fokus. Det sitter väl samma panel i den som i 65" Q60 om jag minns rätt. Så det är ju designen på tvn man betalar för, inte bildkvalitén.

Gällande Sonos-soundbar så är de ju populära och lär matcha Frame fint.
Elgiganten har väl 30 dagar öppet köp så det är ju värt att testa.
En polare har The Frame och har själv varit sugen på en.
Tycker bilden är helt ok, men självklart är det ett jäkla påslag för designen.
I mitt (och hans) fall är syftet att ha en tv i gemenskapsrum som inte bara är en stor svart fyrkant som skär genom inredningen.
Idag har jag ingen tv alls där just av designskäl, men en Frame hade jag kunnat släppa in.
Hade inte köpt den till tv-rummet, men har man samma rum för att umgås som att se på tv tycker jag den är awesome.
 
Topp