Haha rätta takterDe tog slut på Elgiganten men Power drog precis igång en OLED-kampanj så det blev en 77"
65" är helt klart för litet:
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha rätta takterDe tog slut på Elgiganten men Power drog precis igång en OLED-kampanj så det blev en 77"
65" är helt klart för litet:
![]()
Rent filosofiskt, är producenten eller jag den som bör avgöra vad jag tycker låter bäst?Ungefär som varför kör vi alla hembiosystem som färgar ljudet - speciellt vi 2 kanals nördar som går rätt hårt in på bra ljud - när man egentligen ska använda studio högtalare om man ska återskapa ljudet som producenten hörde det?
Högtalare för hur oändliga summor pengar för att färga ett ljud, som man inbillar sig är som producenten ville ha det när han defacto kämpade ihop det på monitorer i 20k klassen.
TL;DR man inbillar sig att det är rätt för att man vill att det ska vara rätt.
Som du sa, man lever bara 1 gång så det är klart man måste ha en stor TVHaha rätta takter![]()
Rent filosofiskt, är producenten eller jag den som bör avgöra vad jag tycker låter bäst?
Tycker ditt resenomang är helt rätt däremot om man vill lyssna på låtar som producenten vill att det ska låta.
Poängen är att folk spenderar hundra tusentals kronor för bra ljud när bra ljud per definition bör väl betyda korrekt ljud?Finns inget tråkigare än "korrekt" ljud
+3-6db i 0-80hz är standard enligt mina önskemål...
Saknar min hemmabio när jag ser det därDet tar tidSjukdom,vab elektrikern sjuk. Får skjuta på premiären en ggn till
![]()
Fan va nice med riktigt biorum!Det tar tidSjukdom,vab elektrikern sjuk. Får skjuta på premiären en ggn till
![]()
![]()
Saknar min ocksåSaknar min hemmabio när jag ser det där![]()
Nä, bra ljud är vad jag tycker låter bra.Poängen är att folk spenderar hundra tusentals kronor för bra ljud när bra ljud per definition bör väl betyda korrekt ljud?![]()
Ska man hårdra det så är det ju väldigt svårt att sätta fingret på vad "riktigt" ljud är.Upp till var och en vad man tycker låter bra. Så länge du är nöjd kan du ju skita i om det är hissat eller ej.
Men, jag har aldrig någonsin fått gåshud av färgat ljud.
Det är gött när det brölar och inredningen skallrar. Inte så noga för min del bara det är högt.
De högtalarna har en av sambons bröder![]()
Cerwin vega 1515 var länge drömhögtalarna när de släpptes på Hifiklubben![]()
De flesta som skaffar dem är ungkarlar, resten blir detDe högtalarna har en av sambons bröder, de kan spela högt
Står i hans källare nu pga sambo nuförtiden
![]()
Kul!Varning för rejält nörderi, men det är ju kul
Resultatet av den senaste kalibreringen av min LG C9:
![]()
Delta E används för att beskriva avvikelser eller fel när det gäller kalibrering. Allt under Delta E 3 anses att ögat inte kan uppfatta. För mer kritisk visning brukar man ofta sträva efter Delta E 1 eller lägre.
Bilden ovan är 1000 uppmätta punkter efter kalibreringen. 5-6st ligger på runt Delta E 1, resten 0.5 eller lägre.
Kul!
Det jag saknar lite med OLED är gråa nyanser i det mörkare segmentet, nära svart.
Det kanske inte går att få fram. Man oavsett så väger det ändå upp det gråa i LED.
Trevligt! De är schyst när en 180cm lång tv-bänk bara precis räcker tillDetta kan man helt klart vänja sig vid:
![]()
Det är lätt hänt att få "black crush" på en OLED. Det man kan göra är att säkerställa att man har rätt ljusstyrka satt för SDR resp HDR (dvs att du faktiskt kan se det som du ska kunna se). Beroende på källmaterial brukar jag och hur mörkt det är i rummet så växlar jag mellan Gamma 2.4, 2.3 och 2.2. Gamma styr hur kurvan från svart ser ut.
Tjejen har propsat för en Samsung Frame 65. Bilden är väl helt ok? Men jag hade kanske valt något annat för dom pengarna.
Vill även slippa kabeldragning och 5.1 då det inte funkar i rummet. Är sonos Arc med sub ett alternativ för att titta på youtube, nyheterna och Pippi osv?
En polare har The Frame och har själv varit sugen på en.Allt är ju relativt men jag antar att när hon har köpt en Frame så är det design som är fokus. Det sitter väl samma panel i den som i 65" Q60 om jag minns rätt. Så det är ju designen på tvn man betalar för, inte bildkvalitén.
Gällande Sonos-soundbar så är de ju populära och lär matcha Frame fint.
Elgiganten har väl 30 dagar öppet köp så det är ju värt att testa.