• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Jag har en gillestuga på +30kvm som idag fungerar som lekrum. Men i takt med kidsen blir äldre försvinner behovet av just ett lekrum. Frugan är, tro det eller ej, helt med på planerna till ett bygga om detta rum till en hemmabio. Tanken är att göra det ordentligt med en riktigt najs biokänsla. Ligger en bit fram innan ombyggnationen drar igång på allvar. Har börjat fönstershoppa lite efter skärm/duk och är väldigt novis. Vad ska man egentligen välja? En 98” TV eller projektor? Någon ”förstå-sig-påare” som arbetade på Samsung sa att tv var att föredra då alla projektorer har en något begränsad brinntid och att bilden efter några tusen timmar försämras?!

Budgeten är inte obegränsad, men heller inte skriven i sten. Lägger hellre till några kronor för att få något schysst än att gå på en budgetlösning jag kommer störa mig på.

Vad hade ni i tråden haft som utgångspunkt? TV eller projektor?
Jag hade haft ljudet som utgångspunkt!
Om du ändå är igång - se till att få det akustikreglerat så att du får förutsättningar för riktigt bra ljud. Jag hade ringt Ingvar Öhman för en konsultation på plats och tillsammans med honom bestämt en lagom nivå på åtgärder som ni känner er nöjda med. Sen måste man inte köpa hans grejer (vilket kan upplevas lite krångligt med demo-tvång, leveranstider osv) utan du kan köpa ljud nån annanstans om du vill.
Bild har nay inte alls koll på så där får någon annan komma med input.
Lycka till och glöm inte rapportera dina framsteg här!

Kan du få det ljuskontrollerat projektor alla dagar i veckan köper du en laserprojektor så behöver du inte bry dig om brinntid! Knappt att du behöver göra det även dem har lampa då du får ut skapligt många timmar 1000+ med lampa, blir rätt många filmstunder.

120" och uppåt gör stor skillnad för upplevelsen.

Har en Valerion Visionmaster Max på ingång (först i maj dock) för övervåningen, de körde via Kickstarter (dotterbolag till Awol) och andra modeller i lineupen verkar riktigt bra. Var bra pris på den när de hade early bird, 250 USD sänkning plus att priset på själva projektorn var lägre än vad list kommer vara även listpriset kommer sjunk en hel del (tror jag). Vertical lenshift, optisk zoom, dynamisk iris och deras EBL-implementation verkar grym. För pengen så tror jag den blir svårslagen

Har även anmält mig för early bird på en Nexigo Aurora Pro 2 (UST), tänkte ha den nere istället för tv, inte alls optimalt men 90 % av tiden kollar vi på kvällen. Den är inte lämpad för icke ljuskontrollerade rum men det får duga. Skall bygga in motoriserad ALR duk i bänk för att få det så stealth som möjligt. Blir 100" nere på 3.2m, har sedan tidigare 117" uppe. Den kör vi på 4m avstånd! Hade det gått så hade 120-130 varit att föredra
Att ljuskontrollera rummet är inget problem. Det är som sagt en gillestuga i källaren med endast två st relativt låga fönster i takhöjd där jag tänkt placera mörkläggningsgardin el. dyl. Som sagt, jag är extremt novis på detta men av ditt svar att döma bör jag tänka projektor?! När det närmar sig inköp kommer jag givetvis rådfråga mer här i tråden. Tack för ditt svar
Jag hade haft ljudet som utgångspunkt!
Om du ändå är igång - se till att få det akustikreglerat så att du får förutsättningar för riktigt bra ljud. Jag hade ringt Ingvar Öhman för en konsultation på plats och tillsammans med honom bestämt en lagom nivå på åtgärder som ni känner er nöjda med. Sen måste man inte köpa hans grejer (vilket kan upplevas lite krångligt med demo-tvång, leveranstider osv) utan du kan köpa ljud nån annanstans om du vill.
Bild har nay inte alls koll på så där får någon annan komma med input.
Lycka till och glöm inte rapportera dina framsteg här!
Jag tänkte vara ”tråkig” och använda det jag har 😔 En ganska fet NAD förstärkare ihop med mitt gamla Cerwin Vega ljud (7.1 system)
Kanske inget för puristerna men rejält tung bas och helt ok ljud överlag. Bör ju i en egen villa utan grannar så att kräma på rejält är inte ett problem.

Självfallet kommer jag posta här. Sen är frågan om själva byggnationens process bör postas här eller i renoveringstråden?

Kan du få det ljuskontrollerat projektor alla dagar i veckan köper du en laserprojektor så behöver du inte bry dig om brinntid! Knappt att du behöver göra det även dem har lampa då du får ut skapligt många timmar 1000+ med lampa, blir rätt många filmstunder.

120" och uppåt gör stor skillnad för upplevelsen.

Har en Valerion Visionmaster Max på ingång (först i maj dock) för övervåningen, de körde via Kickstarter (dotterbolag till Awol) och andra modeller i lineupen verkar riktigt bra. Var bra pris på den när de hade early bird, 250 USD sänkning plus att priset på själva projektorn var lägre än vad list kommer vara även listpriset kommer sjunk en hel del (tror jag). Vertical lenshift, optisk zoom, dynamisk iris och deras EBL-implementation verkar grym. För pengen så tror jag den blir svårslagen

Har även anmält mig för early bird på en Nexigo Aurora Pro 2 (UST), tänkte ha den nere istället för tv, inte alls optimalt men 90 % av tiden kollar vi på kvällen. Den är inte lämpad för icke ljuskontrollerade rum men det får duga. Skall bygga in motoriserad ALR duk i bänk för att få det så stealth som möjligt. Blir 100" nere på 3.2m, har sedan tidigare 117" uppe. Den kör vi på 4m avstånd! Hade det gått så hade 120-130 varit att föredra

En vän till mig har också beställt Valerion. Beställde både den och en Pro2. Blir nog guld!

Blir ny setup nere(Arc Ultra, Era 300, Sub 4), körde med Samsung HW-995B innan. Tror inte det kommer vara mycket bättre i alla fall inte sett till priset.
Knep några Ikea Symfonisk när dem gick för 995 för någon dag sedan. Har kört och kör fortfarande HEOS på en del ställen får se hur Sonos lirar(verkar vara lite si och så med appen och uppkopplingen av det jag läst mig till)

Klarafe inte av de svarta högtalarna i Samsung-setupen
20241226_163022.jpg
Meddela gärna vad du tycker. Gick själv från Sonos 5.1 till en Samsung 995C. Tyckte det var ett rejält lyft för tv men saknar ibland att dra på musik i alla rum med en spellista på Sonos då samsung tagit platsen i vardagsrummet. I övriga rum körs sonos via fem högtalare.

Meddela gärna vad du tycker. Gick själv från Sonos 5.1 till en Samsung 995C. Tyckte det var ett rejält lyft för tv men saknar ibland att dra på musik i alla rum med en spellista på Sonos då samsung tagit platsen i vardagsrummet. I övriga rum körs sonos via fem högtalare.
Har tyvärr inte kopplat upp Era-högtalarna. Beställde dem från Amazon men ena var redan använd. Får förhoppningsvis en ny imorgon.

Har bara kört baren och subben och det jag kan säga nu är att subben spelar bättre. Där är det en märkbar skillnad. Bättre samspel/integration, spelar djupare och mer distinkt

Att ljuskontrollera rummet är inget problem. Det är som sagt en gillestuga i källaren med endast två st relativt låga fönster i takhöjd där jag tänkt placera mörkläggningsgardin el. dyl. Som sagt, jag är extremt novis på detta men av ditt svar att döma bör jag tänka projektor?! När det närmar sig inköp kommer jag givetvis rådfråga mer här i tråden. Tack för ditt svar

Jag tänkte vara ”tråkig” och använda det jag har 😔 En ganska fet NAD förstärkare ihop med mitt gamla Cerwin Vega ljud (7.1 system)
Kanske inget för puristerna men rejält tung bas och helt ok ljud överlag. Bör ju i en egen villa utan grannar så att kräma på rejält är inte ett problem.

Självfallet kommer jag posta här. Sen är frågan om själva byggnationens process bör postas här eller i renoveringstråden?
Jag hade helt klart kört på projektor om du rymmer mer än 100". Blir en helt annan känsla.

Jag hade helt klart kört på projektor om du rymmer mer än 100". Blir en helt annan känsla.
Då blir det nog så. Har inte måtten i huvudet men väggen där duken ska sitta är ca 3,5x2,5m

Ignorera status på rummet på bilden. Det är sen innan vi gjorde lekrum av det. Men det är tänkt att duken ska sitta till vänster om dörren
IMG_8247.jpeg

Villhöver en ny TV.
Kravspecen är 55-65” ska vara snygg och funka med PS5 och runt 10k i budget.

Är denna vettig eller finns det bättre alternativ sett till vad man kan få per krona?

Denna känns väldigt prisvärd. Frågan är bara om den är för stor…

Villhöver en ny TV.
Kravspecen är 55-65” ska vara snygg och funka med PS5 och runt 10k i budget.

Är denna vettig eller finns det bättre alternativ sett till vad man kan få per krona?

Var längesen jag kikade åt Philips men det är en mini led tv så bilden kommer säkerligen vara mycket fin. Så är helt klart en tv från de högre segmentet även om jag inte forskat i det nämnvärt. Duger 55" åt herrn är det nog inte dumt alternativ. Men de sagt finns oled alternativ kring budget i 55" också.

Så de är väl mer frågan vilken teknik du föredrar där. Oled eller mini led.

Då blir det nog så. Har inte måtten i huvudet men väggen där duken ska sitta är ca 3,5x2,5m

Ignorera status på rummet på bilden. Det är sen innan vi gjorde lekrum av det. Men det är tänkt att duken ska sitta till vänster om dörren
IMG_8247.jpeg
Ser ut att vara rätt låg takhöjd, så leta en tyst modell eller en som kan sättas en bit från tittarposition (short/ultrashort throw)

Var längesen jag kikade åt Philips men det är en mini led tv så bilden kommer säkerligen vara mycket fin. Så är helt klart en tv från de högre segmentet även om jag inte forskat i det nämnvärt. Duger 55" åt herrn är det nog inte dumt alternativ. Men de sagt finns oled alternativ kring budget i 55" också.

Så de är väl mer frågan vilken teknik du föredrar där. Oled eller mini led.
För mig som inte är helt intresserad av bildteknik. Vad är för- och nackdelar med oled vs mini-led?

För mig som inte är helt intresserad av bildteknik. Vad är för- och nackdelar med oled vs mini-led?
Jag blev lat och använde chat gpt. Den hade bra koll

Mini-LED och OLED är två olika teknologier som används i moderna skärmar, och de har olika styrkor och svagheter beroende på användningsområde. Här är en jämförelse:

Mini-LED

Teknik: Mini-LED använder små lysdioder (LEDs) som bakgrundsbelysning bakom ett LCD-panel. Dessa små lysdioder möjliggör mer exakt lokal dimning, vilket förbättrar kontrasten och svärtan jämfört med traditionella LCD-skärmar.

Fördelar:

Ljusstyrka: Mycket hög ljusstyrka, vilket gör dem bra för ljusa miljöer och HDR-innehåll.

Livslängd: Ingen risk för inbränning (burn-in), vilket gör dem bättre för statiska bilder, exempelvis i spelmenyer eller produktivitetsapplikationer.

Pris: Ofta billigare än OLED i större skärmstorlekar.

Nackdelar:

Mindre exakt svärta än OLED, eftersom bakgrundsbelysningen inte kan stängas av helt på pixelnivå.

Kan visa något "halo-effekt" kring ljusa objekt mot mörka bakgrunder.

OLED

Teknik: OLED-paneler använder organiska lysdioder som producerar sitt eget ljus, vilket innebär att varje pixel kan tändas och släckas individuellt.

Fördelar:

Kontrast: Perfekt svärta och nästan oändlig kontrast eftersom pixlar kan stängas av helt.

Betraktningsvinklar: Fantastiska betraktningsvinklar utan färgförvrängning.

Färgåtergivning: Utmärkt färgnoggrannhet och livfullhet.

Nackdelar:

Inbränning: Risk för inbränning vid långvarig visning av statiska bilder.

Ljusstyrka: Lägre maximal ljusstyrka än Mini-LED, vilket kan vara en nackdel i mycket ljusa miljöer.

Pris: Dyrare än Mini-LED, särskilt i större storlekar.

Sammanfattning

Mini-LED: Passar för användare som prioriterar hög ljusstyrka, lång livslängd och vill undvika risken för inbränning. Vanligt i datorbildskärmar och TV-apparater med fokus på HDR.

OLED: Perfekt för dem som vill ha bästa möjliga kontrast och färgåtergivning, särskilt för film, spel och mörkare miljöer.

Valet mellan dessa beror på användningsområdet, budgeten och personliga preferenser.

Någon här som utnyttjat Benify vid köp på elgiganten?

Där kan man köpa presentkort med 5% rabatt. Enligt länken från benify finns ingen begränsning om hur många presentkort man kan använda och heller inget max eller att den inte får kombineras med andra erbjudanden. Så skulle jag t.ex. köpa en lg c4 77” så verkar det som jag kan få ner priset från 25000 med 1250. Så långt verkar allt ok. Hittade detta förslag på sweclockers i tråden nedan och kom då på att jag redan är ansluten till benify via jobbet.

Är man nöjd med 55" får man riktigt bra tv för den budgeten. Den oled du länkat till skulle säkert inte göra dig besviken.

Har du haft oled förr?
Jag har en 8(?) år gammal UHD LG med "smart tv"-funktion. Lär ju va LCD?

Tror det är denna. Visst lär skillnaden vara drastisk mot en ny TV?

Här!! Byggprocessen alltså!

Jag har en 8(?) år gammal UHD LG med "smart tv"-funktion. Lär ju va LCD?

Tror det är denna. Visst lär skillnaden vara drastisk mot en ny TV?

Finns bara två olika typer av tv. Oled eller lcd (som är belyst med led, antingen i kanterna eller bakifrån).

Din är en lcd. Om du inte ens ögnat en oled i verkligheten förut så kommer du uppleva en orimligt stor skillnad på bilden jämfört med idag.

Jag köpte min Sony xf9005 i 65" 2019. Det är en lcd med FALD. Bakbelyst led och jag gick då från en ca 5-6år gammal Sony utan denna teknik. Även där var skillnaden i bildkvalitet helt magisk.

Just 2019-2020 rullade animerade filmen bilar 1,2,3 hårt hemma samtidigt som skiftet i tv kom och jag älskade att se om filmerna igen. Det var så många detaljer jag inte såg tidigare som nya tvn faktiskt kunde hantera korrekt.

Du lär bli mycket nöjd med din budget och storlek oavsett val. Både mini led och oled är riktigt vassa tv. Kika i en butik och be att få knappa runt med en fjärr på den som känns mest intressant. Är bilden de du söker och menyer osv känns rätt att knappa runt mellan på en fjärr är du hemma :)

Senast ändrad:
Någon här som utnyttjat Benify vid köp på elgiganten?

Där kan man köpa presentkort med 5% rabatt. Enligt länken från benify finns ingen begränsning om hur många presentkort man kan använda och heller inget max eller att den inte får kombineras med andra erbjudanden. Så skulle jag t.ex. köpa en lg c4 77” så verkar det som jag kan få ner priset från 25000 med 1250. Så långt verkar allt ok. Hittade detta förslag på sweclockers i tråden nedan och kom då på att jag redan är ansluten till benify via jobbet.
Jag gjorde detta, det gick dock inte att genomföra köpet själv online utan var tvungen att ringa kundtjänst som kunde lägga in flera presentkort.
Online verkar man bara kunna fylla i ett presentkort och korten har maxvärde på 5000kr.

Vet inte hur det är i butik.

Jag gjorde detta, det gick dock inte att genomföra köpet själv online utan var tvungen att ringa kundtjänst som kunde lägga in flera presentkort.
Online verkar man bara kunna fylla i ett presentkort och korten har maxvärde på 5000kr.

Vet inte hur det är i butik.
Tack för svar men har precis lagt beställning hos komplett.se. Via benify fick man ytterligare 20% på blackweek-pris som gäller nu i mellandagarna. Inklusive frakt till dörr med postnord. Hoppas jag har den på fredag. Man undrar ju hur mycket återförsäljarna köper in dom för när de påstår att ordinarie pris är 40ksek.
IMG_0033.jpeg

Senast ändrad:
Tack för svar men har precis lagt beställning hos komplett.se. Via benify fick man ytterligare 20% på blackweek-pris som gäller nu i mellandagarna. Inklusive frakt till dörr med postnord. Hoppas jag har den på fredag. Man undrar ju hur mycket återförsäljarna köper in dom för när de påstår att ordinarie pris är 40ksek.
IMG_0033.jpeg
Grymt pris!

IMG_0033.jpeg
Ja riktigt bra pris och riktigt bra TV. Har själv LG C3 i samma storlek och är fantastisk nöjd. Grattis! 🥳

IMG_0033.jpeg

Får man fråga var du hittar kod som ger 20%. Jag hittar nämligen bara två olika koder som ger 10% när jag loggar in på Benify.

Får man fråga var du hittar kod som ger 20%. Jag hittar nämligen bara två olika koder som ger 10% när jag loggar in på Benify.
Rabatter -> elektronik - sen leta upp komplett.
Sen måste man kopiera in koden man får i sin profil på komplett. Tog ett tag innan man såg det på deras sida och i kassan drogs rabatten av.
Det har inte hänt mer än att ordern är under behandling sen i morse så jag kan bara hoppas att allt stämmer

Rabatter -> elektronik - sen leta upp komplett.
Sen måste man kopiera in koden man får i sin profil på komplett. Tog ett tag innan man såg det på deras sida och i kassan drogs rabatten av.
Det har inte hänt mer än att ordern är under behandling sen i morse så jag kan bara hoppas att allt stämmer
Prövade själv med koden och nu funkar den tyvärr inte :-(
Hoppas ditt köp går igenom

Tillbaka
Topp