• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Via LG om någon är sugen
1000025857.jpg
Köpte min 77” för 19990 före jul hos komplett med benify rabatt. Tror det inte var tänkt att det skulle bli så billigt då det dels var blackweek-rabatt och dels benify-rabatt. Efter det att jag la beställning så försvann benify-rabatten. Tror någon upptäckte misstaget att det var dubbla rabatter. Fast jag fick hem den men var lite nervös om de skulle cancellera ordern. Bra pris oavsett på en grymt bra tv.

10.9" ipad nere till vänster som referens :D

1746182250041.png
Den ska som tur är vara kvar nere! Kör projektor på övervåningen. Var dock tillräckligt jobbigt att få upp upp kassetten som mäter 3109mm i längd och väger bly 🤣

En kompis monterade ner trappräcket för att få upp sin 83"

Får lyfta upp via balkongen i värsta fall.....

10.9" ipad nere till vänster som referens :D

1746182250041.png
Haha ja den där kör man inte hem själv. Fick plocka ur sätet på en VW caddy för att få plats med en 77” LG

Blir intressant att höra vad du tycker om TVn sen. Enda TLC TV:n på min referenslista är svärfars 55” med nått år på nacken och även om bild/ljud är OK så blir jag lätt illamående varje gång han frågar om hjälp med nått så man behöver manövrera runt i menyerna för inställningarna med den i mitt tycke hemska fjärrkontrollen.

Haha ja den där kör man inte hem själv. Fick plocka ur sätet på en VW caddy för att få plats med en 77” LG

Blir intressant att höra vad du tycker om TVn sen. Enda TLC TV:n på min referenslista är svärfars 55” med nått år på nacken och även om bild/ljud är OK så blir jag lätt illamående varje gång han frågar om hjälp med nått så man behöver manövrera runt i menyerna för inställningarna med den i mitt tycke hemska fjärrkontrollen.
Den kör ju android operativsystem med google TV 12. Väldigt likt det som finns i chromecast med google TV. Använder inte WebOS alls på vår LG Oled eller magic remote för den delen. Kör bara med chromecasten och dess fjärr.

Men skall bli kul att dra igång den, behöver ha lite bärhjälp först 🤣

Är det någon som kikat på Samsung Frame Pro? Är den mycket bättre än nuvarande modell? Neo Qled och 144hz låter ju bra.

Gillar designen på gamla modellen men tycker bilden var för dålig för priset.

Nu jäklar!

Har beställt en ny lägre bänk.

Har inte hunnit pilla så mycket men det är grymt imponerad över hur den visar svart. Har inte märkt av någon blooming än som stör. Grymt mycket ljusstarkare än LGn.

LGn har aningen skarpare bild utan att se mer överprocesserad ut och har aningen bättre kontrast och hanterar rörelser bättre.

Har redan vant mig vid storleken! Har lite småpill kvar. Målade väggen i mörkare färg för att minska kontrasten lite mellan tv och vägg, blev lite mysigare känsla med.
1000020169.jpg

Senast ändrad:
Nu jäklar!

Har beställt en ny lägre bänk.

Har inte hunnit pilla så mycket men det är grymt imponerad över hur den visar svart. Har inte märkt av någon blooming än som stör. Grymt mycket ljusstarkare än LGn.

LGn har aningen skarpare bild utan att se mer överprocesserad ut och har aningen bättre kontrast och hanterar rörelser bättre.

Har redan vant mig vid storleken! Har lite småpill kvar. Målade väggen i mörkare färg för att minska kontrasten lite mellan tv och vägg, blev lite mysigare känsla med.
1000020169.jpg
Vilken TLC är det där? 855an?

Ät sugen själv på en 98 men inser att min budget på 25 inte riktigt räcker till det jag tänker mig avseende mini-led så jag kanske landar på en 85a istället.

Lite less på att jag missade modellen under 855an när giganten sålde den för 25k i april.

Ät sugen själv på en 98 men inser att min budget på 25 inte riktigt räcker till det jag tänker mig avseende mini-led så jag kanske landar på en 85a istället.

Lite less på att jag missade modellen under 855an när giganten sålde den för 25k i april.
Stämmer bra att det är 855! Riktigt bra bild måste jag säga! Kom närmast från en LG oled. Har redan vant mig vid storleken

Flyttade upp den gamla för lite slötittande. Fan vad liten den är (that's what she said)
20250517_094717.jpg
20250517_094631.jpg

Senast ändrad:
Jag var tvungen att kolla bitrate på Max med deras Premiumabonemang.

Ljudet:
1000043190.jpg

DD+ / Atmos till mitt 7.1.2-system så det bästa som erbjuds. Hade varit kul att se bitrate här.

Totalt sett tar denna stream runt 7Mbps.
1000043191.png

En hyfsad 4K-rip ligger på runt 10-20Mbps.
En bra uppemot 100Mbps.

Rätt ordentligt komprimerat alltså.

Edit:
Testade Prime med.
DD+ deras bästa, vilket är komprimerad Atmos.
Streamen drog runt 3Mbps, så betydligt sämre än Max.
Mycket säkerligen pga ljudet då filmer på Max med DD+ drar ungefär det samma.
A working man , complete bluray UHD
Som sagt lite skillnad på detta och streaming tjänster …
IMG_5091.jpeg

IMG_5095.jpeg

Kul att man får börja posta i lifestyle 😎 Alltid varit filmnörd. När jag flyttade in i denna lägenhet 2018 la jag ner projektor och skaffade Samsungs då värsta 75" (Q9FN) som jag fortfarande är fruktansvärt nöjd med. När den packar ihop blir det en 98", helt klart!

Setupen är mer eller mindre oförändrad sedan inflytt:

XTZ Cinema M8 Towers/center
Orb Audi surroundhögtalare
SVS SB-1000 Pro
Denon avr-x1700h
Nvidia Shield mediaspelare
Samsung 75" Q9FN

Har dolt allt bakom gardinerna, inklusive en 64TB Unraid-server som serverar all media via Plex (som jag kört sedan jag bytte från Kodi, dessförinnan var det XBMC..)

1749338765901.png

1749339037423.png

1749339288085.png

1749339315745.png

Kul att man får börja posta i lifestyle 😎 Alltid varit filmnörd. När jag flyttade in i denna lägenhet 2018 la jag ner projektor och skaffade Samsungs då värsta 75" (Q9FN) som jag fortfarande är fruktansvärt nöjd med. När den packar ihop blir det en 98", helt klart!

Setupen är mer eller mindre oförändrad sedan inflytt:

XTZ Cinema M8 Towers/center
Orb Audi surroundhögtalare
SVS SB-1000 Pro
Denon avr-x1700h
Nvidia Shield mediaspelare
Samsung 75" Q9FN

Har dolt allt bakom gardinerna, inklusive en 64TB Unraid-server som serverar all media via Plex (som jag kört sedan jag bytte från Kodi, dessförinnan var det XBMC..)

1749338765901.png

1749339037423.png

1749339288085.png

1749339315745.png
Riktigt snyggt du bor och grym setup 👍🤟

Känner inte till återförsäljare men rätt bra pris.
De nya modellerna verkar vara riktigt bra. Men för dem pengarna så kanske en LG C4 83a att föredra!? Med det sagt så är det riktigt stor skillnad i bildyta mellan 83-85 till 98

Känner inte till återförsäljare men rätt bra pris.
De nya modellerna verkar vara riktigt bra. Men för dem pengarna så kanske en LG C4 83a att föredra!? Med det sagt så är det riktigt stor skillnad i bildyta mellan 83-85 till 98

Inget fan av Oled är det kommer till ljusa rum vilket jag har där denna ska sitta.

Tänker snarare att om det skulle bli en 85a så är det en 855 likt din i sånt fall.

Inget fan av Oled är det kommer till ljusa rum vilket jag har där denna ska sitta.

Tänker snarare att om det skulle bli en 85a så är det en 855 likt din i sånt fall.
Ja den är väldigt ljusstark.
Vi har stora fönster rakt bakom vår och det funkar över förväntan.

Det gör ont i ögonen till och från när undertexter visas i mörka scener vid kvallstittande 😬

TCLs större TV-apparater är riktigt prisvärda om man är ute efter något riktigt stort. Kalibrerade två olika 98" 955 under förra året och de kunde pumpa ut 400+ nits i SDR och runt 1200 nits i HDR10 vilket ju är praktiskt i ljusa rum. Verkade vara lite buggar i de tidiga firmware releaserna som senare blev fixade.

Själv suktar jag efter en LG G5 77" ska bli kul att se lite mer tester på den, men ser klart lovande ut med den nya tandem panelen.

TCLs större TV-apparater är riktigt prisvärda om man är ute efter något riktigt stort. Kalibrerade två olika 98" 955 under förra året och de kunde pumpa ut 400+ nits i SDR och runt 1200 nits i HDR10 vilket ju är praktiskt i ljusa rum. Verkade vara lite buggar i de tidiga firmware releaserna som senare blev fixade.

Själv suktar jag efter en LG G5 77" ska bli kul att se lite mer tester på den, men ser klart lovande ut med den nya tandem panelen.
Har flera jag känner som köpt TCL, man får bara vara lite mer uppmärksam när det gäller modellnamn och nummer eftersom det är lite mer "högt och lågt" än andra aktörer.
https://rtings.com/ som många säkert känner till har nyttig info när man gräver i djungeln. När jag byter ut min Samsung är målet 98" och då kan absolut TCL bli en contender beroende på hur utbudet ser ut.

Har flera jag känner som köpt TCL, man får bara vara lite mer uppmärksam när det gäller modellnamn och nummer eftersom det är lite mer "högt och lågt" än andra aktörer.
https://rtings.com/ som många säkert känner till har nyttig info när man gräver i djungeln. När jag byter ut min Samsung är målet 98" och då kan absolut TCL bli en contender beroende på hur utbudet ser ut.
Exakt, man behöver kliva upp på de lite värre modellerna som har bättre styrning / fler zoner på bakgrundsbelysningen. Men kommer man från en OLED och är van att sitta i mörkt rum får man räkna med att bilden inte är lika jämn. Min erfarenhet är att i vissa situationer så kan man ana skarvarna vid vissa belysningszoner som också kan vara kopplat till hur bra den blev ihopskruvad i fabriken och hur tajt de olika skikten sprider ljuset över panelen.

Tillbaka
Topp