• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

JanV

Breitling
Vilka fantastiska bilder ni tar, hur gör ni??
Fick till dessa med sonens iPhone X men d gör inte riktigt klockan rättvisa men så här blev den:
IMG_8081.jpeg
IMG_8082.jpeg
IMG_8083.jpeg
IMG_8084.jpeg
IMG_8086.jpeg
iPhone X räcker mera än väl till bra bilder. Tänk på till att ta bilder med mjuk belysning. Man får aldrig bra bilder direkt under ett lysrör eller annan stark ljuskälla. Pröva lägga klockan på t.ex. en fönster bläck med persienn neddragen så du får ett jämnt ljus, eller gå ut i halv soligt / när solen börjar gå ned och ge det ett försök. Här är ett par exempel på bilder tagna med iPhone. För närmare bilder använder jag Camera+ appen var man får en ”macro” funktion för att komma närmare objektet.
173BC5B9-2754-4530-B9C0-5C048B04A272.jpeg
2C59277F-1CBF-42F7-97B6-24551470FE73.jpeg
A40CA1E3-C683-4ADD-A467-BBAB8BDA39AF.jpeg
D764F5B8-93D4-4A3B-8282-BCB955B84F5B.jpeg
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp att säga något om den här något bisarra one-push-kronografen från Heuer. Ett fynd eller skrot, det är frågan. Bandhornen är avsågade, och det lär inte vara det lättaste att återställa / alt. finna donatorboett. Urverket är dock komplett och bör vara original (ref?) dock kommer det behöva kärlek för att gnissla igång. Tänkte putsa upp glaset snart för att få bättre koll på tavlan. Visarna ser udda ut, men jag har å andra sidan inte hittat några liknande referenser.

Vad som är kul? Ett projekt är alltid kul.. samt att tavlan är svart. Stackarn har dock sett bättre dagar.
9D82AE4C-6159-442B-8F03-D40FBC3F0142.jpeg
76B03470-C196-4068-AFCB-571FCE2DFB9C.jpeg
D3C71B96-9F30-4E0E-8CFA-224E2ECAB61F.jpeg
7C7FCEF7-A179-4AB8-A5D0-153D45B006E5.jpeg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp att säga något om den här något bisarra one-push-kronografen från Heuer. Ett fynd eller skrot, det är frågan. Bandhornen är avsågade, och det lär inte vara det lättaste att återställa / alt. finna donatorboett. Urverket är dock komplett och bör vara original (ref?) dock kommer det behöva kärlek för att gnissla igång. Tänkte putsa upp glaset snart för att få bättre koll på tavlan. Visarna ser udda ut, men jag har å andra sidan inte hittat några liknande referenser.

Vad som är kul? Ett projekt är alltid kul.. samt att tavlan är svart. Stackarn har dock sett bättre dagar.
9D82AE4C-6159-442B-8F03-D40FBC3F0142.jpeg
76B03470-C196-4068-AFCB-571FCE2DFB9C.jpeg
D3C71B96-9F30-4E0E-8CFA-224E2ECAB61F.jpeg
7C7FCEF7-A179-4AB8-A5D0-153D45B006E5.jpeg
Wow, den var annorlunda! :p
Utan att vara någon form av expert så ser ju boetten väldigt Camaro-lik ut men urverket undrar jag om det är Heuer överhuvudtaget? Camaron har ju chronograf-visare med start/stopp samt återställarknapp vid på 2 och kl 4, det saknas ju en sådan knapp här. Även visaren för tidtagning/tachymeterskalan saknas verkar det som
Tavlan är inte heller Camaro-lik utan verkar betydligt äldre än boetten.
Jag tror detta är en klassisk IHP eller ett Franken-ur om man så vill..:confused:
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Wow, den var annorlunda! :p
Utan att vara någon form av expert så ser ju boetten väldigt Camaro-lik ut men urverket undrar jag om det är Heuer överhuvudtaget? Camaron har ju chronograf-visare med start/stopp samt återställarknapp vid på 2 och kl 4, det saknas ju en sådan knapp här. Även visaren för tidtagning/tachymeterskalan saknas verkar det som
Tavlan är inte heller Camaro-lik utan verkar betydligt äldre än boetten.
Jag tror detta är en klassisk IHP eller ett Franken-ur om man så vill..:confused:

Boetten påminner definitivt om Camaro, inte minst på grund av bandhornen som ju är lättare att ”såga av” och ändå behålla något slags kuddform.

Mitt spår är att den är äldre, som du är inne på. Det finns en del one push referenser från -38 och framåt, några med Valjoux märkt Heuer. Det som är tråkigt är att jag inte hittat några signeringar, men det är å andra sidan inte jätteovanligt. Detta är det närmsta jag kunnat finna. Såldes på bukten för drygt 22 papp 2017, dock ett helt annat skick. Men det gör forskningen lite mer spännande, även om jag inte utesluter ditt frankenspår heller för den delen. :)

20C39894-1EEC-416D-A942-FD5E8EE6F059.jpeg
DD766A8C-D072-4854-AB99-73994C330C10.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp att säga något om den här något bisarra one-push-kronografen från Heuer. Ett fynd eller skrot, det är frågan. Bandhornen är avsågade, och det lär inte vara det lättaste att återställa / alt. finna donatorboett. Urverket är dock komplett och bör vara original (ref?) dock kommer det behöva kärlek för att gnissla igång. Tänkte putsa upp glaset snart för att få bättre koll på tavlan. Visarna ser udda ut, men jag har å andra sidan inte hittat några liknande referenser.

Vad som är kul? Ett projekt är alltid kul.. samt att tavlan är svart. Stackarn har dock sett bättre dagar.
9D82AE4C-6159-442B-8F03-D40FBC3F0142.jpeg
76B03470-C196-4068-AFCB-571FCE2DFB9C.jpeg
D3C71B96-9F30-4E0E-8CFA-224E2ECAB61F.jpeg
7C7FCEF7-A179-4AB8-A5D0-153D45B006E5.jpeg
Ser grym och äkta ut. Den du länkar till ser mycket sämre ut. Frågan är väl bara hur svårt det är att få till bandhorn på din klocka. Kanske kan pinga in @McGyver ?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ser grym och äkta ut. Den du länkar till ser mycket sämre ut. Frågan är väl bara hur svårt det är att få till bandhorn på din klocka. Kanske kan pinga in @McGyver ?

Roligt att du tycker det. Tror du att det är en sen 30-talare eller yngre än så? Mycket nyfiken på att höra vad forumets hantverkare ställer för diagnos.
 

McGyver

Rolex
Ser grym och äkta ut. Den du länkar till ser mycket sämre ut. Frågan är väl bara hur svårt det är att få till bandhorn på din klocka. Kanske kan pinga in @McGyver ?
Allt går - frågan är om det är värt det pengamässigt/tidsmässigt för ägaren! :)
Man får tillverka fyra bandhorn och svetsa dessa på plats, slipa/polera och snygga till övergångarna - klart!
Tror en duktig guldsmed med en lasersvets är bästa alternativet!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Allt går - frågan är om det är värt det pengamässigt/tidsmässigt för ägaren! :)
Man får tillverka fyra bandhorn och svetsa dessa på plats, slipa/polera och snygga till övergångarna - klart!
Tror en duktig guldsmed med en lasersvets är bästa alternativet!

Frågan är om de skulle kunna tillverka något som kommer nära korrekt utseende. Antar att man behöver ganska tydliga ritningar om man skulle leja en guldsmed. Inget jobb du skulle ta dig an?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Allt går - frågan är om det är värt det pengamässigt/tidsmässigt för ägaren! :)
Man får tillverka fyra bandhorn och svetsa dessa på plats, slipa/polera och snygga till övergångarna - klart!
Tror en duktig guldsmed med en lasersvets är bästa alternativet!
Ja, traditionella bandhorn är lite svårt. Tänkte byglar som ett alternativ om det var enklare. Dock inte min klocka eller mitt projekt men man hade gärna sett att den får leva vidare.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja, traditionella bandhorn är lite svårt. Tänkte byglar som ett alternativ om det var enklare. Dock inte min klocka eller mitt projekt men man hade gärna sett att den får leva vidare.

Min ambition är att få till ett fint och användbart ur utan för stora ingrepp / angrepp på ursprunget. Har kontaktat en erfaren guldsmed för konsultation, men nyfiken på det här med byglar. Är det detsamma som wired-lugs? Tack för engagemanget förresten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min ambition är att få till ett fint och användbart ur utan för stora ingrepp / angrepp på ursprunget. Har kontaktat en erfaren guldsmed för konsultation, men nyfiken på det här med byglar. Är det detsamma som wired-lugs? Tack för engagemanget förresten.
Precis, menar wire lugs. Passar tidsandan hyfsat även om kraftigare moderna hade varit än bättre.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
:pompus:
Precis, menar wire lugs. Passar tidsandan hyfsat även om kraftigare moderna hade varit än bättre.

De jag har sett löds på, vilket ofta skapar ett ganska ojämt och organiskt utseende. Det är så klart ett alternativ, och skulle ju göra uret användbart. Om nu guldsmeden vill åta sig arbetet behöver jag en idé om utseende. Det är kanske inte lika viktigt att försöka imitera ett original som att det ser snyggt och välgjort ut? Det blir ju ändå inte original, tänker jag.
 

McGyver

Rolex
Frågan är om de skulle kunna tillverka något som kommer nära korrekt utseende. Antar att man behöver ganska tydliga ritningar om man skulle leja en guldsmed. Inget jobb du skulle ta dig an? ;)

Hör av din om det inte löser sig med guldsmeden. Att göra nya bandhorn skulle vara kul men hinner tyvärr inte just nu - svetsa på "byglar" däremot borde gå att ordna!
 

Brolle

Omega
Efter mycket om och men har jag äntligen fått ordning på min Heuer! Skrev för ett tag sedan ang haveri med kronan och kronhals.

Efter mycket bra hjälp av Börjessons i Göteborg och nästan 5 månader från min handled är den åter i min ägo.

Fick en nya kronhals och krona. Denna gång original. Mycket nöjd. Tack för all hjälp från denna tråd. :D
EF1F5FE1-F810-4769-A4B0-FCA88DB7663C.jpeg
C2A7D48A-CA91-4817-B92E-495DED32BAF5.jpeg
A3057AA4-45A5-43B7-8001-CCDD1FB90A2D.jpeg
 
Topp