• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Psykel

Patek
:pompus:

De jag har sett löds på, vilket ofta skapar ett ganska ojämt och organiskt utseende. Det är så klart ett alternativ, och skulle ju göra uret användbart. Om nu guldsmeden vill åta sig arbetet behöver jag en idé om utseende. Det är kanske inte lika viktigt att försöka imitera ett original som att det ser snyggt och välgjort ut? Det blir ju ändå inte original, tänker jag.
Ett billigare alternativ är ju att låta nån händig lädersmed på forumet snickra till ett band i stil med "fickursband" som användes under bland annat WWI.
maxresdefault.jpg

IMG_0141.JPG
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ett billigare alternativ är ju att låta nån händig lädersmed på forumet snickra till ett band i stil med "fickursband" som användes under bland annat WWI.
maxresdefault.jpg

IMG_0141.JPG

Tack! Cool idé - den bokförs. Jag är mitt uppe i projektet och har engagerat några guldsmeder. Har lyckats hitta bra referensbilder för bandhorn så jag jobbar på en sådan lösning just nu. Att konstruera fyra identiska har för och nackdelar, främst prismässiga. Så jag undersöker möjligheten att såga av från en befintlig boett och få dem lasersvetsade och passade, det kapar åtminstone några moment.
 

Dushane

Breitling
2-Faktor
Är det någon som vet vart man kan få tag på ett par Heuer visare till denna klocka? Jag har varit förbi några urmakare och det är hittills ingen som har kunnat hjälpa mig.
520BB14A-86D5-425F-8F53-309500C61DD1.png
 
  • Like
Reactions: Ako

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej möglisar!
Testade att ta fram en egen version av ett tidstypiskt band från Heuer där jag testade att köpa ett ful-spänne från Hong Kong, 272 kr ink frakt, och ett italienskt racingläder från Strapco för modesta 294 ink frakt!
Hong Kong-spännet:
IMG_2584.JPG


...och så mitt original från 60- eller 70-talet:
IMG_2585.jpg


Vad tycker ni om resultatet efter montage på Camaron?:rolleyes:
IMG_2582.jpg


IMG_2580.jpg

Jag är helnöjd faktiskt! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej möglisar!
Testade att ta fram en egen version av ett tidstypiskt band från Heuer där jag testade att köpa ett ful-spänne från Hong Kong, 272 kr ink frakt, och ett italienskt racingläder från Strapco för modesta 294 ink frakt!
Hong Kong-spännet:
IMG_2584.JPG


...och så mitt original från 60- eller 70-talet:
IMG_2585.jpg


Vad tycker ni om resultatet efter montage på Camaron?:rolleyes:
IMG_2582.jpg


IMG_2580.jpg

Jag är helnöjd faktiskt! :)
Dyrt, tjockt och lite pinsamt.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej möglisar!
Testade att ta fram en egen version av ett tidstypiskt band från Heuer där jag testade att köpa ett ful-spänne från Hong Kong, 272 kr ink frakt, och ett italienskt racingläder från Strapco för modesta 294 ink frakt!
Hong Kong-spännet:
IMG_2584.JPG


...och så mitt original från 60- eller 70-talet:
IMG_2585.jpg


Vad tycker ni om resultatet efter montage på Camaron?:rolleyes:
IMG_2582.jpg


IMG_2580.jpg

Jag är helnöjd faktiskt! :)
Tycker väl remmen kan funka, men spännet går bort. Det finns nytillverkade Heuer spännen från Tag Heuer som är bättre alternativ. Lite dyrare men med rätt form. Loggan på det här var inte vacker.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tycker väl remmen kan funka, men spännet går bort. Det finns nytillverkade Heuer spännen från Tag Heuer som är bättre alternativ. Lite dyrare men med rätt form. Loggan på det här var inte vacker.
Det ser bättre ut i verkligheten än på bilden och har ett tredimensionellt djup precis som på originalet men visst, det blir aldrig lika bra eller samma känsla som ett från 60- eller 70-talet, men det hade jag inte heller förväntat mig! ;)
Har inte hittat några nytillverkade från Tag/Heuer som legat under 2500 kr och det tycker jag är för mycket för nytillverkat!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det ser bättre ut i verkligheten än på bilden och har ett tredimensionellt djup precis som på originalet men visst, det blir aldrig lika bra eller samma känsla som ett från 60- eller 70-talet, men det hade jag inte heller förväntat mig! ;)
Har inte hittat några nytillverkade från Tag/Heuer som legat under 2500 kr och det tycker jag är för mycket för nytillverkat!
Är det alltså en ren kopia? I så fall så går det bort. Inte tillåtet med varumärkesförfalskningar på forumet.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det är 100% ett fejkspänne. Har bara funnits fyra olika originalspännen och inget av dem
har sett ut så där.
Se där! :bag:
Har nu beställt ett spänne som utger sig för att vara original Heuer från en av de företag du länkade till i den andra tråden, så det blir spännande att se när det kommer hem! :p
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har nu fått det nytillverkade Heuer-spännet som utger sig för att vara 100% autentiskt. Tack #PR1973 för tipset! ;)
Det börjar i alla fall bra bra när man öppnat kuvertet:
IMG_2662.JPG


Ännu några öppnade påsar senare ser det ut så här:
IMG_2663 2.JPG


Lade upp alla tre spännen i rad med både fram- och baksida synlig och visst är det tydliga skillnader mellan dem:
IMG_2664.JPG

IMG_2668 2.JPG


Så nu har det svarta racingbandet fått det nytillverkade men förmodat äkta Heuer-spännet monterat:
IMG_2669 2.JPG


Det gamla trevliga och garanterat äkta Heuer-spännet, med beta-loggan på insidan, tänkte jag montera på det handgjorda och specialbeställda bandet från Heuerville straps när det nu dyker upp, fortsättning följer! :p
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Har nu fått det nytillverkade Heuer-spännet som utger sig för att vara 100% autentiskt. Tack #PR1973 för tipset! ;)
Det börjar i alla fall bra bra när man öppnat kuvertet:
IMG_2662.JPG


Ännu några öppnade påsar senare ser det ut så här:
IMG_2663 2.JPG


Lade upp alla tre spännen i rad med både fram- och baksida synlig och visst är det tydliga skillnader mellan dem:
IMG_2664.JPG

IMG_2668 2.JPG


Så nu har det svarta racingbandet fått det nytillverkade men förmodat äkta Heuer-spännet monterat:
IMG_2669 2.JPG


Det gamla trevliga och garanterat äkta Heuer-spännet, med beta-loggan på insidan, tänkte jag montera på det handgjorda och specialbeställda bandet från Heuerville straps när det nu dyker upp, fortsättning följer! :p
Även det nya spännet är äkta, så du kan vara lugn :) Fint beta-spänne också!
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Tack!
Ja, det är väl det men det är extra roligt med ett tidsenligt original-spänne som matchar Camaron! När slutade beta-spännet tillverkas tro?
Lite osäker på exakt när beta spännena tillverkades. Innan dess fanns det sun varianten och jag skulle tro att beta modellen kom i mitten av 70-talet och sedan hängde kvar till Heuer såldes till Tag, dvs mitten av 80-talet. Men de kan ha försvunnit redan 82-83 för de flesta av de klassiska modellerna vid det laget hade länk och 2000 modellerna och en del andra som kom i början av 80-talet hade en annan variant av spänne.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Lite osäker på exakt när beta spännena tillverkades. Innan dess fanns det sun varianten och jag skulle tro att beta modellen kom i mitten av 70-talet och sedan hängde kvar till Heuer såldes till Tag, dvs mitten av 80-talet. Men de kan ha försvunnit redan 82-83 för de flesta av de klassiska modellerna vid det laget hade länk och 2000 modellerna och en del andra som kom i början av 80-talet hade en annan variant av spänne.
Vilken kunskapsbank, imponerande! :)
Ok, det är så pass sent ändå..? Camaron är ju förmodligen från 1971 så då skulle den haft ett sun-spänne då menar du? Hur såg det ut?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Vilken kunskapsbank, imponerande! :)
Ok, det är så pass sent ändå..? Camaron är ju förmodligen från 1971 så då skulle den haft ett sun-spänne då menar du? Hur såg det ut?

De ser ut såhär (bild lånad från nätet). De var vanliga på äldre kronografer och kom oftast som 16- eller 18mm. Letar själv efter ett gammalt 18.
AFD995DC-9E97-4813-839E-EFAF4C4DB5D2.jpeg
 
Topp