• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Stort tack för svaren.

Jag vet att klockan betyder mycket för min vän och att hon gärna skulle få den åtgärdad. Sen om det räcker med en service eller om något annat som också behöver åtgärdas återstår att se, men jag vet att klockan länge legat oanvänd en längre tid så förhoppnings vis räcker det med en service.

Kanon då har jag information att ge min vän.
Kostar en service ca 7.000:- om inte några delar behöver bytas eller är jag helt ute och cyklar?

Tackar för hjälpen.

Pröjsade nyligen 300 £ för en service med glasbyte och byte av visare. Tyckte det var som hittat, det var på caliber 15.

image.jpg

Kan vara knepigt att hitta en urmakare i Sverige som vill serva cal 12, Farfars klocka har t.ex. nekat det tidigare. Carreran Criss Cross ska serva där har ett Valjoux 7734, eller hur?

För service av ett cal 12 skulle jag ha valt Abel i Belgien: http://www.heuertime.com/?lang=eng&p=home
Eller Richard i UK: http://thewatchspotblog.com/

I know Abel very well & must sadly report that he is no longer taking on any further work.
He has the next 3+ years worth of work booked ahead already & is infact pursuing other business interests on top of this.
A great watchmaker & even nicer guy in person but sadly his skills have crippled his personal timetable as the masses have flocked towards him hoping to restore their vintage treasures.
Good luck to the original poster finding a good watchmaker - Darren

Would anyone like to help me dig up a little history on a watch ?
I purchased this Heuer 2447 from Linköping a couple of years ago, it was described as an estate sale. I estimate it to be from the 1950's but cant say exactly when (it has an early movement serial number which i believe is prior to 1955) but to be honest its year could be +/- 5 years.

It came with its original case & is in beautiful condition.

It has a name engraving on the back case : Ragnar Åstrand - I have no idea how common a name would this have been back in the 1950's ?

I have googled the name with Linköping & found a doctor with that name born 5 Dec 1923 -
I like to imagine this watch could have been a graduation gift to Ragnar for becoming a doctor.
Anyone else care to dig a little deeper & find some history on this watch for me.

Thanks - Darren

Initially I'd guess the first half of the 50's. Can't say anything more than that.

I like the contrast of the black and yellow on the dial.

Would anyone like to help me dig up a little history on a watch ?
I purchased this Heuer 2447 from Linköping a couple of years ago, it was described as an estate sale. I estimate it to be from the 1950's but cant say exactly when (it has an early movement serial number which i believe is prior to 1955) but to be honest its year could be +/- 5 years.

It came with its original case & is in beautiful condition.

It has a name engraving on the back case : Ragnar Åstrand - I have no idea how common a name would this have been back in the 1950's ?

I have googled the name with Linköping & found a doctor with that name born 5 Dec 1923 -
I like to imagine this watch could have been a graduation gift to Ragnar for becoming a doctor.
Anyone else care to dig a little deeper & find some history on this watch for me.

Thanks - Darren

WOW! Beautiful watch in excellent condition. Congratulaitons on a nice catch!

Bland det coolaste jag sett!! Förlåt för noob-fråga men vad är de fem hålen i tavlan för? En vild gissning är att den sekundära kronan har något med saken att göra...

Kort och gott kan man säga att båtar inte riktigt kan köra en stillastående start, segelbåtar alltså.. Så segelbåtarna glider runt i ca 30min innan start och när det är fem min innan start så går en signal, man klickar igång och så motsvarar varje hål 1min och sedan drar man liksom..

Här kan du läsa mer om det intresserar dig :)
http://wornandwound.com/2013/10/11/yachting-timers-watches/

Aquastar är såvitt jag vet den aktör som kom med denna funktion först på sina klockor nångång på 60-talet..

Jag hade tidigare en Heuer Skipper, googla dem så får du se, dem är coola :D

Kort och gott kan man säga att båtar inte riktigt kan köra en stillastående start, segelbåtar alltså.. Så segelbåtarna glider runt i ca 30min innan start och när det är fem min innan start så går en signal, man klickar igång och så motsvarar varje hål 1min och sedan drar man liksom..

Här kan du läsa mer om det intresserar dig :)
http://wornandwound.com/2013/10/11/yachting-timers-watches/

Aquastar är såvitt jag vet den aktör som kom med denna funktion först på sina klockor nångång på 60-talet..

Jag hade tidigare en Heuer Skipper, googla dem så får du se, dem är coola :D

Fråga NiklasArvid om Aquastar var först...

Gick till Kaplans för att kolla på denna automatiska Carrera idag.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2766/vara/1075892

Men alltså, fan vad tjock den blir med automatur. Har ju själv "bara" manuella Heuers idag och måste säga att jag föredrar min Carrera. Mycket tunnare och uppdraget på rätt sida. Är alla Heuers så tjocka?
Den där som ligger på Kaplans är jag småsugen på. Hur ser den ut? Enligt bilderna så tycker jag den ser fin ut men när jag Googlar så hittar jag knappt någon likadan?

Jag kan verkligen noll om Heuer men vill gärna ha en. Ni som kan er sak, stämmer allt på denna klocka? http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2766/vara/1075892

Ping TorNet Darren Cal.11/12 Aurum Criss Cross

Den där som ligger på Kaplans är jag småsugen på. Hur ser den ut? Enligt bilderna så tycker jag den ser fin ut men när jag Googlar så hittar jag knappt någon likadan?

Jag kan verkligen noll om Heuer men vill gärna ha en. Ni som kan er sak, stämmer allt på denna klocka? http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2766/vara/1075892

Ping TorNet Darren Cal.11/12 Aurum Criss Cross

Kombinationen ljus tavla och ljus tachyring är ovanlig, är det superovanligt eller är den eftermonterad?

Tavlan är silverfärgad, inte vit som bilden ger sken av. Plexit behöver en rejäl polering. Annars ett ok ex.

Kombinationen ljus tavla och ljus tachyring är ovanlig, är det superovanligt eller är den eftermonterad?

Ovanlig kombination pga att den inte är original - en silverfärgad urtavla ska ha grå tachymeterskala precis som på din manuella Carrera. Den vita tachymeterskalan på klockan på Kaplans kommer sannolikt från en Carrera med blå urtavla.

Ovanlig kombination pga att den inte är original - en silverfärgad urtavla ska ha grå tachymeterskala precis som på din manuella Carrera. Den vita tachymeterskalan på klockan på Kaplans kommer sannolikt från en Carrera med blå urtavla.

Misstänkte det.
Tycker att det är dåligt att dom inte informerar om det i beskrivningen och i övrigt tycker jag att deras bilder är missvisande. Photoshoppade typ. Tavlan ser ju ut att vara vit.

Snygg combo förvisso. Ska denna modell inte ha någon sekundvisare? Ingen av subdials tickade nämligen på Kaplans ex.

Nix, ingen sekundvisare på dessa m Cal 11/12-verk. Bara kronograf-visare i sub-dials. Den ena m 1/2-timme på ett varv, den andra 12 timmar (!). Jag saknar faktiskt nåt som rör sig på tavlan lite.

Men dom är läckra ändå! :)

Så här ser min svarta ut:

image.jpg

Tillbaka
Topp