• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Fyndläge!

http://www.classicheuer.de/Englisch/verkaufheuerautavia12engl.html

Enbart 6900€ fick jag som svar på min prisfråga...något speciellt som jag missar?

Experterna, vad säger ni? Mellan 25-30 känns väl rimligt för en Autavia 3646? TorNet Darren Cal.11/12 mfl.

Det höga priset har inget med klockan att göra, det beror nog snarare på att det är en professionell säljare. Misstänker också att du inte riktigt tillhör säljarens målgrupp - du är alldeles för välinformerad och prismedveten. Herr och Fru Bitter hittar nog snarare sina kunder när de dricker champagne med David Coulthard och Derek Bell i depån på veteranbilsträffar runt om i Europa: http://chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?md=read;id=73291

BOOOM!!
Vintage Heuer Autavia 1163 GMT MKII - Original Box, GF Bracelet & Papers

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Heu...356812098?pt=Wristwatches&hash=item4d2667b342

Kommer inte bli billig men klart värt det. Bara lådan drar iväg flera tusenlappar och med papperna än mer, GF bracelet.. Svårt att hitta ett såpass komplett sett :)

$_57.JPG

$_57.JPG

Herre min Gud så läcker! Vad kommer den sluta på?

Under 60 skulle förvåna mig, då den är komplett så drar det upp för dem som verkligen är entusiaster. Kan sluta hur som helst om två entusiaster hamnar i krig.. Men det är lite svårt att säga då dessa kompletta sällan eller typ aldrig dyker upp.

Lite intressant tycker jag det är när man kikar närmare på hur vissa tillverkares ur åldras genom åren.
Kikar man på Rolex kontra Heuers tavlor så måste man ifrågasätta hur det kan vara en såpass varierande och ibland dålig kvalitet hos Rolex. Sällan man ser en Heuer tavla i ett lika slitet/åldrat/patinerat skick som en Rolex. Fler som noterat de stora skillnaderna?

BOOOM!!
Vintage Heuer Autavia 1163 GMT MKII - Original Box, GF Bracelet & Papers

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Heu...356812098?pt=Wristwatches&hash=item4d2667b342

Kommer inte bli billig men klart värt det. Bara lådan drar iväg flera tusenlappar och med papperna än mer, GF bracelet.. Svårt att hitta ett såpass komplett sett :)

$_57.JPG

$_57.JPG

A great package & a great honest seller too !! I love the faded bezel.

I can vouch for the good charactor of the seller as i know him from trading & from the On The Dash forum. Happy, safe bidding one and all !!!!
- Darren

Lite intressant tycker jag det är när man kikar närmare på hur vissa tillverkares ur åldras genom åren.
Kikar man på Rolex kontra Heuers tavlor så måste man ifrågasätta hur det kan vara en såpass varierande och ibland dålig kvalitet hos Rolex. Sällan man ser en Heuer tavla i ett lika slitet/åldrat/patinerat skick som en Rolex. Fler som noterat de stora skillnaderna?

Har mest funderat på varför det är så stor premium på patinerade Rolex tavlor, när andra tillverkares klockor helst ska vara NOS.

Har mest funderat på varför det är så stor premium på patinerade Rolex tavlor, när andra tillverkares klockor helst ska vara NOS.

I hate to come in & counter the point you've just made but we have noted more recently the same trend creeping into the world of collecting Heuer's. People are setting a premium on complete originality over brand spanking new. Even some of the sales termanology is being repeated from the Rolex world - we keep reading "creamy lume" & "case never polished".
Is this the turning point for Heuer ? Will we see collectors moving away from mint pieces, refurbished & packed with NOS components towards real world loved but used watches?
I have both types in my collection but find more & more that i'm wearing the honest used & delightfully aged examples as i feel i am not in danger of knocking a good % of value off my treasure with the simple knock they can pick up in the day to day.
More for us all to ponder ... Now i'm off to ebay to fish up another treasure ;-/
- Darren

Jag önskar att jag hade ett eget objekt att tillföra till denna tråd, tills dess får jag leva på era fantastiska bilder :cigar: Keep up the good work.

Premiär idag för den här, en riktigt tidig 844. Katedral- och lollipopvisare och FE verk. Kass precision på lumet och fransk stavning på uttavlan. Har sett några andra med samma set up och det råder delade meningar om det är "prototyper" eller om dom är gjordes i samband med att Heuer tog över tillverkningen själva. Nån som vet om serienumrena på 844 är i en serie eller om dom startade om efter varje version?

VlMlkO5.jpg

Dykringen är tyvärr inte original, dom verkar i princip vara omöjliga att hitta. Men en original Tropic rem är i alla fall på väg :)

Premiär idag för den här, en riktigt tidig 844. Katedral- och lollipopvisare och FE verk. Kass precision på lumet och fransk stavning på uttavlan. Har sett några andra med samma set up och det råder delade meningar om det är "prototyper" eller om dom är gjordes i samband med att Heuer tog över tillverkningen själva. Nån som vet om serienumrena på 844 är i en serie eller om dom startade om efter varje version?

VlMlkO5.jpg

Dykringen är tyvärr inte original, dom verkar i princip vara omöjliga att hitta. Men en original Tropic rem är i alla fall på väg :)

Trevligt ur, men försök att hitta original bezeln och länken så blir den ännu trevligare.

Trevligt ur, men försök att hitta original bezeln och länken så blir den ännu trevligare.

Original bezeln är som sagt väldigt svår att hitta. Men om nån råkar sitta på en så köper jag på studs :) Den har suttit på andra fabrikat med samma boett också.

Bild stulen från nätet:
4VWAlya.jpg

Originallänk på de tidigaste 844:eek:rna var en vanlig oyster så det är i alla fall görbart.

VlMlkO5.jpg

Är teorin att den här modellen kom innan den med röda siffror..? Den "klassiska" Heuer by Monnin...

Mvh

Är teorin att den här modellen kom innan den med röda siffror..? Den "klassiska" Heuer by Monnin...

Mvh

Det är precis det som är teorierna. Antingen att den tillverkades av Monnin och förgick den med röda siffror eller att det var de första som tillverkades av Heuer själva. Serienumret är lägre än på någon av de med röda siffror jag har sett. Men de kan ju ha startat om!? Verket är samma som i de med röda siffror och det är fransk stavning på urtavlan.

Ok...då är jag med i matchen. Heuer kanske adopterade tavlorna som Monnin hade kvar i början av sin egna produktion. Oavsett så är den en cool pjäs med Lollipop visaren....

Mvh

Ok...då är jag med i matchen. Heuer kanske adopterade tavlorna som Monnin hade kvar i början av sin egna produktion. Oavsett så är den en cool pjäs med Lollipop visaren....

Mvh

Exakt! Det kan förklara varför det inte står varken made in france eller swiss på urtavlan också.

Just setting some facts out online.

People have asked me how i have found so many nice vintage Heuer's.
Well to be fair i started some years ago but the essence of my collection has come from the fact that i acted on the right watch when it was available.

My point : right now there is an epic number of very special & collectable vintage Heuers on ebay.
Now ebay may not be your favourite place to reach out for a special watch but there is an amazing choice right now ( mostly in the USA ) - maybe more than i've seen in the last 5 years.

White dial 11630 Autavia
1st execution 2446C Autavia GMT
1563 Exotic dial Autavia
1962 Dauphine hand Big Register 2446 Autavia project
1163 GMT Autavia Full set with bracelet box & papers
Early execution 1163 Siffert Autavia

Well to be fair theres even more out there BUT everyone of these is a rare and desireable model.

Just saying !!

- Darren

Just setting some facts out online.

People have asked me how i have found so many nice vintage Heuer's.
Well to be fair i started some years ago but the essence of my collection has come from the fact that i acted on the right watch when it was available.

My point : right now there is an epic number of very special & collectable vintage Heuers on ebay.
Now ebay may not be your favourite place to reach out for a special watch but there is an amazing choice right now ( mostly in the USA ) - maybe more than i've seen in the last 5 years.

White dial 11630 Autavia
1st execution 2446C Autavia GMT
1563 Exotic dial Autavia
1962 Dauphine hand Big Register 2446 Autavia project
1163 GMT Autavia Full set with bracelet box & papers
Early execution 1163 Siffert Autavia

Well to be fair theres even more out there BUT everyone of these is a rare and desireable model.

Just saying !!

- Darren

So what you're saying is: "Get out there and spend some cash, you cheap Swedes..." :)

A Siffert or a GMT would be a nice thing to add to my very humble collection.

Under 60 skulle förvåna mig, då den är komplett så drar det upp för dem som verkligen är entusiaster. Kan sluta hur som helst om två entusiaster hamnar i krig.. Men det är lite svårt att säga då dessa kompletta sällan eller typ aldrig dyker upp.
Den gick under 50 till och med! Måste ha varit ett riktigt fynd?

Tillbaka
Topp