• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

HEUER-tråden

Me 2 :)
IMG_3049.JPG
mSykW4x

Bra du er fornøyd med 2446'en. Jeg synes den ble for stor og ikke minst høy, Bestilte før den hadde kommet i salg og hadde mulighet til å prøve den på armen. Valgte derfor å la en annen overta den. Vintage ligger nok mer for meg :)

Senast ändrad:
Varför Tradera och inte någon av höstauktionerna i Stockholm? Den får ju bara en bråkdel av exponeringen genom att ligga på Tradera under sommaren.

Jag kan bara säga att det i slutändan var kundens val att gå lokalt och köra Tradera. Jag har pratat med samlare redan, en del annat folk, tradera kommer att lyfta den och den kommer att synas på CT m.m. så det kommer att bli bra i alla fall. Jag har dock inte hanterat affären då det inte är min roll, men kunden har fått options med Kaplans, Lauritz, Sthlms Auktionsverk osv då vi har samarbeten med samtliga, så valet var inte vårt.

Jag kan bara säga att det i slutändan var kundens val att gå lokalt och köra Tradera. Jag har pratat med samlare redan, en del annat folk, tradera kommer att lyfta den och den kommer att synas på CT m.m. så det kommer att bli bra i alla fall. Jag har dock inte hanterat affären då det inte är min roll, men kunden har fått options med Kaplans, Lauritz, Sthlms Auktionsverk osv då vi har samarbeten med samtliga, så valet var inte vårt.
Sicken tok. :)

Rätt enkelt, om köparen får mer pengar i fickan är det bättre betalt. Vilken kanal som är bäst i detta fall har jag ingen aning om, varierar från tillfällen och modeller. Förstår inte hur du kan vara så säker bara?
Två auktionshus som skriker efter bra klockor ger bra möjligheter till låga avgifter. Historiskt sett så ger Kaplans väldigt bra priser på denna typ av ur och jag har svårt att se att Tradera kan konkurrera.

Jaja, inte min klocka. Med lite tur så landar den väl förhoppningsvis hos någon trevlig medlem här på KS.

Två auktionshus som skriker efter bra klockor ger bra möjligheter till låga avgifter. Historiskt sett så ger Kaplans väldigt bra priser på denna typ av ur och jag har svårt att se att Tradera kan konkurrera.

Jaja, inte min klocka. Med lite tur så landar den väl förhoppningsvis hos någon trevlig medlem här på KS.
Har sett tradera/ebay vinna på många klockor, speciellt när de inte är i superskick. Kul vi ser två olika verkligheter när vi lever i samma.

Har sett tradera/ebay vinna på många klockor, speciellt när de inte är i superskick. Kul vi ser två olika verkligheter när vi lever i samma.
Denna är absolut i fint skick och jag tror att den sålt relativt högt på Kaplans.

Är det ägaren eller en auktionsfirma som säljer klockan på Tradera @Donkii?

Oprutad provision på Kaplans = 20% för köparen + 15% för säljaren = 35% av kakan till tredje part.

Avgift på Tradera = 150 kr.

Krävs mycket "exponering" för att kompensera den skillnaden.

Oprutad provision på Kaplans = 20% för köparen + 15% för säljaren = 35% av kakan till tredje part.

Avgift på Tradera = 150 kr.

Krävs mycket "exponering" för att kompensera den skillnaden.
Well.. :)

Fin klocka och tävlande auktionshus så kan du säkert sälja för mellan 0-10% provision. Köparprovision absolut men också ett garanterat bra pris. Att sälja genom en auktionsfirma på Tradera kostar gissningsvis mer än 150kr. För all del så förstår jag auktionsfirman som förmodligen tjänar mer på att sälja objektet lite billigare själv än dyrare om de måste dela på provisionen med någon annan.

Jag hoppas att den säljer dyrt ändå men exponeringsmässigt så är knappast valet optimalt på en dyrare klocka som säkerligen sålt bra på finauktion. Om den säljer billigt så hoppas jag att den landar här. :)

Denna är absolut i fint skick och jag tror att den sålt relativt högt på Kaplans.

Är det ägaren eller en auktionsfirma som säljer klockan på Tradera @Donkii?
Auktionsfirman.
Jag är övertygad om att priset, trots Tradera, kommer att bli marknadsmässigt :)

Det handlade inte om att dela provisionen med något annat auktionshus heller. Skulle kunden ha valt att gå med någon annan så hade vi släppt den dit helt enkelt. Men ombesörjt frakten dit istället..

Oavsett så finns det en uppsida med att inte gå via auktionshus likt Kaplans.. Köparen slipper slaget på 20%.. Pengar som istället kan läggas på att trycka upp priset.. Men jag hajar såklart vad du menar, en bredare köpstark publik på t.ex. Kaplans. Vi får helt enkelt se vad Tradera mäktar med :)

FullSizeRender.jpg
rimligt pris på en sådan här ?
Fungerar men i behov av service !!?
Mvh
Lite svårt att se skicket på boetten (det som är mest avgörande egentligen) men om den radiala slipningen fortfarande är tydlig och kanterna skarpa och bra så säger jag runt 25 även med servicebehov. Om det bara är service som behövs så är den inte så dyr. Behövs det delar kan det bli betydligt dyrare och svårare (beroende på vad det handlar om för delar). Tex kronan är rätt dyr om den behöver bytas. Med bättre/fler bilder blir det lättare att uttala sig :)

IMG_8787.JPG
Lite svårt att se skicket på boetten (det som är mest avgörande egentligen) men om den radiala slipningen fortfarande är tydlig och kanterna skarpa och bra så säger jag runt 25 även med servicebehov. Om det bara är service som behövs så är den inte så dyr. Behövs det delar kan det bli betydligt dyrare och svårare (beroende på vad det handlar om för delar). Tex kronan är rätt dyr om den behöver bytas. Med bättre/fler bilder blir det lättare att uttala sig :)
Tack
Här kommer en bild till

Tillbaka
Topp