• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Dushane

Breitling
2-Faktor
Tyvär det är inte 2447 det är mindre version 36mm tror jag!
IMG_4942.PNG
Vad tror du gällande urverket? :) eller vet du någon man skulle kunna fråga. Fick höra att det var den klockan som såldes på auktionen i Borlänge.
 
Vad tror experterna om denna Heuer.
Jag har försökt fått tag på mer info om den. Kan det vara ref 2447? Vad tror ni om urverket? Då det inte verkar vara signerat.
IMG_1665.JPG
IMG_1664.JPG


IMG_1659.JPG

Its most definately a Valjoux.71 movement but its not Heuer marked like my example.
I have the same model in white dial !
CDFE5E61-C4EF-49CA-92B2-80755560EE2C.jpg


The early Heuer's can be difficult to identify even when comparing directly to catalogs but i believe we have examples of the model 345 from 1945.
Mine is currently out for service ( expected back soon ).
Have a look to see if yours has part number 49921 stamped on the inner caseback ( please note this is a part number - not a model designation )
- Darren
 
Senast ändrad:
IMG_1660.JPG





Det verkar stå 44136 på insidan av bakboetten. Är det någon referens eller är det ett serienummer?

No the 44136 is not a serial number. Its the parts producers product number.
It looks to be the same type of caseback but strange it has a different part number on it. Could it be an earlier run of the same model watch ???
A little odd that there is no Heuer marking or number on the bridge. At the point in time Heuer movements were generally numbered.
 

Daggen

Breitling
Hej alla Klocksnackare! Jag har hittat en Heuer-kronograf hemma hos mina föräldrar som tillhört min farfar! Klockan är från mitten av 40-talet (antagligen 1946) och har inte använts på 40-50 år. Klockan fungerar tyvärr inte alls i nuvarande skick. Jag tänker renovera klockan och har tagit med den till både Farfars Klocka och Werner Koch på ABC Service Centrum. Farfars Klocka sa att han ev. kan reparera klockan givet att han får tag på delar om nya behövs. Werner kunde inte serva klockan i och med att han bara jobbar med vissa tillverkare (vilket jag inte var medveten om). Han hjälpte mig dock att bestämma urverket i klockan, enligt honom har klockan troligen ett Landeron 13-urverk. Werner rekommenderade mig istället att lämna in klockan hos en AD för TAG Heuer och låta dem skicka klockan för fabriksrenovering, vilket jag sedan gjorde. Klockan skickades sedan från AD:n till TAG Heuers svenska servicecenter i Skövde, som i sin tur skickade ned den till Schweiz.

Via AD:n har jag nu fått kostnadsförslag på renovering samt följande info:
  • Heuer kronograf, ref. 2406
  • Urverk: caliber 13’’’ Hahn
Nödvändiga åtgärder:
  • Ny krona
  • Nya pushers
  • Nytt glas
  • Nya packningar
  • Demontering och rengöring av urverk
  • Boettrengöring
  • Ersättning av "lever spring", nuvarande trasig
För detta vill AD:n ha 30.600 kr. Känns denna kostnad rimlig i förhållande till de åtgärder som listas ovan? Har själv ingen erfarenhet av att skicka klockor för fabriksrenovering så försöker nu bilda mig en uppfattning :) Undrar dessutom om det finns någon koppling mellan Landeron och Hahn (det verkar nästan så efter lite googling)? Hoppas någon kan hjälpa mig med frågorna!

Bjuder på lite bilder på klockan med!

IMG_1783.jpg


IMG_1790.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej alla Klocksnackare! Jag har hittat en Heuer-kronograf hemma hos mina föräldrar som tillhört min farfar! Klockan är från mitten av 40-talet (antagligen 1946) och har inte använts på 40-50 år. Klockan fungerar tyvärr inte alls i nuvarande skick. Jag tänker renovera klockan och har tagit med den till både Farfars Klocka och Werner Koch på ABC Service Centrum. Farfars Klocka sa att han ev. kan reparera klockan givet att han får tag på delar om nya behövs. Werner kunde inte serva klockan i och med att han bara jobbar med vissa tillverkare (vilket jag inte var medveten om). Han hjälpte mig dock att bestämma urverket i klockan, enligt honom har klockan troligen ett Landeron 13-urverk. Werner rekommenderade mig istället att lämna in klockan hos en AD för TAG Heuer och låta dem skicka klockan för fabriksrenovering, vilket jag sedan gjorde. Klockan skickades sedan från AD:n till TAG Heuers svenska servicecenter i Skövde, som i sin tur skickade ned den till Schweiz.

Via AD:n har jag nu fått kostnadsförslag på renovering samt följande info:
  • Heuer kronograf, ref. 2406
  • Urverk: caliber 13’’’ Hahn
Nödvändiga åtgärder:
  • Ny krona
  • Nya pushers
  • Nytt glas
  • Nya packningar
  • Demontering och rengöring av urverk
  • Boettrengöring
  • Ersättning av "lever spring", nuvarande trasig
För detta vill AD:n ha 30.600 kr. Känns denna kostnad rimlig i förhållande till de åtgärder som listas ovan? Har själv ingen erfarenhet av att skicka klockor för fabriksrenovering så försöker nu bilda mig en uppfattning :) Undrar dessutom om det finns någon koppling mellan Landeron och Hahn (det verkar nästan så efter lite googling)? Hoppas någon kan hjälpa mig med frågorna!

Bjuder på lite bilder på klockan med!

IMG_1783.jpg


IMG_1790.jpg
Det är säkert så att en del av de delar som behövs kan vara svåra att få tag på men kostnaden låter helt galen. Borde gå att få gjort betydligt billigare. Jag har väldigt god erfarenhet av Richard Askham i England, (thewatchspotblog.com) som servat och reparerat flera Heuer till mig. Vet inte om han jobbar med så här gamla modeller men det kan vara värt att kolla!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej alla Klocksnackare! Jag har hittat en Heuer-kronograf hemma hos mina föräldrar som tillhört min farfar! Klockan är från mitten av 40-talet (antagligen 1946) och har inte använts på 40-50 år. Klockan fungerar tyvärr inte alls i nuvarande skick. Jag tänker renovera klockan och har tagit med den till både Farfars Klocka och Werner Koch på ABC Service Centrum. Farfars Klocka sa att han ev. kan reparera klockan givet att han får tag på delar om nya behövs. Werner kunde inte serva klockan i och med att han bara jobbar med vissa tillverkare (vilket jag inte var medveten om). Han hjälpte mig dock att bestämma urverket i klockan, enligt honom har klockan troligen ett Landeron 13-urverk. Werner rekommenderade mig istället att lämna in klockan hos en AD för TAG Heuer och låta dem skicka klockan för fabriksrenovering, vilket jag sedan gjorde. Klockan skickades sedan från AD:n till TAG Heuers svenska servicecenter i Skövde, som i sin tur skickade ned den till Schweiz.

Via AD:n har jag nu fått kostnadsförslag på renovering samt följande info:
  • Heuer kronograf, ref. 2406
  • Urverk: caliber 13’’’ Hahn
Nödvändiga åtgärder:
  • Ny krona
  • Nya pushers
  • Nytt glas
  • Nya packningar
  • Demontering och rengöring av urverk
  • Boettrengöring
  • Ersättning av "lever spring", nuvarande trasig
För detta vill AD:n ha 30.600 kr. Känns denna kostnad rimlig i förhållande till de åtgärder som listas ovan? Har själv ingen erfarenhet av att skicka klockor för fabriksrenovering så försöker nu bilda mig en uppfattning :) Undrar dessutom om det finns någon koppling mellan Landeron och Hahn (det verkar nästan så efter lite googling)? Hoppas någon kan hjälpa mig med frågorna!

Bjuder på lite bilder på klockan med!

IMG_1783.jpg


IMG_1790.jpg
Hade aldrig fabriksservat den. Hade inte heller bytt krona och tryckknappar. Priset låter lite högt, även om jag inte har erfarenhet at fabriksservice av äldre ur. Ta hem den och låt Farfars eller annan duktig icke-AD serva uret. Riktigt trevligt ur, en fröjd att höra om ett sådant fint arv.
 

Daggen

Breitling
Det är säkert så att en del av de delar som behövs kan vara svåra att få tag på men kostnaden låter helt galen. Borde gå att få gjort betydligt billigare. Jag har väldigt god erfarenhet av Richard Askham i England, (thewatchspotblog.com) som servat och reparerat flera Heuer till mig. Vet inte om han jobbar med så här gamla modeller men det kan vara värt att kolla!

Hade aldrig fabriksservat den. Hade inte heller bytt krona och tryckknappar. Priset låter lite högt, även om jag inte har erfarenhet at fabriksservice av äldre ur. Ta hem den och låt Farfars eller annan duktig icke-AD serva uret. Riktigt trevligt ur, en fröjd att höra om ett sådant fint arv.

Tack PR1973 och Aurum för svar! Ok då lutar det nog åt att jag plockar hem den och ber en oberoende part serva klockan precis som ni säger ovan. Tyvärr är kronan skadad (se bild) så antar att det blir svårt att inte byta den? Vad säger ni om att restaurera urtavlan och reluma visarna (lysmassa saknas på timvisaren vilket ses i bilden i det tidigare inlägget)? Har tänkt låta urtavlan vara som den är men fixa visarna. Farfars var dock väldigt sugen på att renovera även urtavlan när jag var förbi honom. Hur hade ni tänkt?

IMG_1787.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack PR1973 och Aurum för svar! Ok då lutar det nog åt att jag plockar hem den och ber en oberoende part serva klockan precis som ni säger ovan. Tyvärr är kronan skadad (se bild) så antar att det blir svårt att inte byta den? Vad säger ni om att restaurera urtavlan och reluma visarna (lysmassa saknas på timvisaren vilket ses i bilden i det tidigare inlägget)? Har tänkt låta urtavlan vara som den är men fixa visarna. Farfars var dock väldigt sugen på att renovera även urtavlan när jag var förbi honom. Hur hade ni tänkt?

IMG_1787.JPG
Rör inte tavlan! Ser ju fin ut. Hoppas farfar hittar delar och fixar att serva den.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack PR1973 och Aurum för svar! Ok då lutar det nog åt att jag plockar hem den och ber en oberoende part serva klockan precis som ni säger ovan. Tyvärr är kronan skadad (se bild) så antar att det blir svårt att inte byta den? Vad säger ni om att restaurera urtavlan och reluma visarna (lysmassa saknas på timvisaren vilket ses i bilden i det tidigare inlägget)? Har tänkt låta urtavlan vara som den är men fixa visarna. Farfars var dock väldigt sugen på att renovera även urtavlan när jag var förbi honom. Hur hade ni tänkt?

IMG_1787.JPG

Rör inte tavlan , möjligtvis utbyte av kronan om du stör dig på den. Själv hade jag inte rört något ENDAST servat urverket
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack PR1973 och Aurum för svar! Ok då lutar det nog åt att jag plockar hem den och ber en oberoende part serva klockan precis som ni säger ovan. Tyvärr är kronan skadad (se bild) så antar att det blir svårt att inte byta den? Vad säger ni om att restaurera urtavlan och reluma visarna (lysmassa saknas på timvisaren vilket ses i bilden i det tidigare inlägget)? Har tänkt låta urtavlan vara som den är men fixa visarna. Farfars var dock väldigt sugen på att renovera även urtavlan när jag var förbi honom. Hur hade ni tänkt?

IMG_1787.JPG
Som flera har sagt finns det ingen anledning att fixa tavlan. Om det varit mig själv hade jag möjligtvis fixat lumen i timvisaren med en re-lume matchande minutvisaren (och säkrat lumen i minutvisaren med lim på baksidan av lumen)
Efter det hade jag låtit serva urverket. Tryckknappar och krona hade jag låtit vara som de är.
 
Topp