• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag ska möjligens börja jobba för tag heuer, och tyvärr får vi inte jobbklockor. Men jag vill så gärna bära en klocka i jobbsyfte, och älskar Heuer designen så mycket mer än det morderna tag loggan. Så om någon har något trevligt under 10k att visa fram här! så uppskattas det jättemycket för inspo!
Vilket spännande uppdrag, grattis! 🤗

Jag håller med dig helt och hållet och tycker att den nyare TAG/Heuer loggan är avskyvärd faktiskt....det gamla originalet har så mycket mer att erbjuda i form formspråk och skulle knyta ihop det gamla arvet med det nya men uppenbarligen tycker ledningen annorlunda...🤷‍♂️

Att hitta en trevlig äkta Heuer under 10k kan nog blir svårare men lite nyare quartz-klockor med gamla loggan borde ju kunna glida in under ribban...överlämnar dock klocktipsen till de som kan detta bättre då jag "bara" fokuserat på Heuer Camaro demo modell! 🤪

tempImagecvdhFk.png
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag ska möjligens börja jobba för tag heuer, och tyvärr får vi inte jobbklockor. Men jag vill så gärna bära en klocka i jobbsyfte, och älskar Heuer designen så mycket mer än det morderna tag loggan. Så om någon har något trevligt under 10k att visa fram här! så uppskattas det jättemycket för inspo!
Heuer och TAG Heuers dykare är prisvärda tycker jag. Kultiga 80-talare.

Har tidigare haft en 1000 och nu har jag en 3000.
IMG_2205.jpeg
IMG_8083.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det skrutt att köpa en Heuer Carrera i stål med guldöverdrag? Jag har för mig att jag läste någonstans att lagret med guld är tjockare än vanligt så det är sällan som det nöts ner så stålet syns. Någon som vet eller är det bättre att köpa en i helguld? Har svårt för helguldspriserna bara. Ca 100000 kr är väl alldeles för dyrt?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Är det skrutt att köpa en Heuer Carrera i stål med guldöverdrag? Jag har för mig att jag läste någonstans att lagret med guld är tjockare än vanligt så det är sällan som det nöts ner så stålet syns. Någon som vet eller är det bättre att köpa en i helguld? Har svårt för helguldspriserna bara. Ca 100000 kr är väl alldeles för dyrt?

Vilken boett är du efter? Har sett varianter med både 14k och 18k som skiljer mycket i pris f.ö, också sett många fina med överdrag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilken boett är du efter? Har sett varianter med både 14k och 18k som skiljer mycket i pris f.ö, också sett många fina med överdrag.
Det är inte så noga vilket boett det är, eller rättare sagt, jag vet inte skillnaden mer än det jag ser. Vissa har 2 kronografvisare men de flesta verkar ha tre. Den här begär de 30K för och sägs vara från 1963. Då är det radium va? Det kanske inte är så bra om man tänker använda den ofta 🤔.

Skärmavbild 2024-04-02 kl. 16.08.33.png
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är inte så noga vilket boett det är, eller rättare sagt, jag vet inte skillnaden mer än det jag ser. Vissa har 2 kronografvisare men de flesta verkar ha tre. Den här begär de 30K för och sägs vara från 1963. Då är det radium va? Det kanske inte är så bra om man tänker använda den ofta 🤔.

Skärmavbild 2024-04-02 kl. 16.08.33.png
Tror att de slutade med radium tidigare. 50-talet typ. Med betoning på tror.

Bandhornen såg väldigt skavda ut på den. Har tolkat det som värre att ha klockor liggande i sovrummet än att använda dem. Kan bli radon i luften. Läst på internet. Minns inte vart jag läste det om klockor, men rent allmänt:
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är inte så noga vilket boett det är, eller rättare sagt, jag vet inte skillnaden mer än det jag ser. Vissa har 2 kronografvisare men de flesta verkar ha tre. Den här begär de 30K för och sägs vara från 1963. Då är det radium va? Det kanske inte är så bra om man tänker använda den ofta 🤔.

Skärmavbild 2024-04-02 kl. 16.08.33.png

Finns ju med de rundare, kuddlika boetterna också. Tror inte det är radium -63. Grovt brukar man säga att brytpunkten är 1960, men det finns troligtvis undantag som bekräftar regeln.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är inte så noga vilket boett det är, eller rättare sagt, jag vet inte skillnaden mer än det jag ser. Vissa har 2 kronografvisare men de flesta verkar ha tre. Den här begär de 30K för och sägs vara från 1963. Då är det radium va? Det kanske inte är så bra om man tänker använda den ofta 🤔.

Skärmavbild 2024-04-02 kl. 16.08.33.png
De är slitna som den ovan. Skulle inte rekommendera en guldbelagd. Finns ju en re-edition som är rätt trogen originalet. De finns i guld med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De är slitna som den ovan. Skulle inte rekommendera en guldbelagd. Finns ju en re-edition som är rätt trogen originalet. De finns i guld med.
Du brukar alltid förespråka samma material rakt igenom. Jag lyssnar på det. Är det inte så med re-edition att det blir lite som att sminka en gris? Då återstår bara ett fint ex av originalet. Det är en ikonisk klocka så kanske är det värt det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du brukar alltid förespråka samma material rakt igenom. Jag lyssnar på det. Är det inte så med re-edition att det blir lite som att sminka en gris? Då återstår bara ett fint ex av originalet. Det är en ikonisk klocka så kanske är det värt det?
Jag hade kunnat leva med nyutgåvan. Den är ju dock inte alls lika kul som de gamla. Är lite osäker på vilka tavlor som finns till dem i solitt guld. Har inte riktigt fastnat vid någon.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag hade kunnat leva med nyutgåvan. Den är ju dock inte alls lika kul som de gamla. Är lite osäker på vilka tavlor som finns till dem i solitt guld. Har inte riktigt fastnat vid någon.
Det verkar vara silvertavlor oftast men svart vill jag ha. De verkar finnas i 36 mm och 39 mm. Jag vill helst ha 36 mm. Jo, det är klart roligast med en äldre men svårare.
 

JLeh

Breitling
Detta har kanske diskuterats några gånger redan men jag kör ändå!

Jag gillar verkligen skeleton klockor. Kikade på en Hubbe för något år sedan och efter det fick jag känna lite på en Carrera (Heuer 01). Jag gillar verkligen Carreran och skulle kunna slå till på en sån, med svarta urtavlan, så småningom.

En klocka ska man ha för att man själv gillar den men är lite nyfiken på vad ni andra känner om skeleton?

Knappast ett nytt koncept men kan inte riktigt skaka av mig känslan av att det är en typ ”mode grej” och att den kanske inte åldras så väl?
 

Frans R

Breitling
Hej, skulle behöva tråden kompetens. Vad är rimligt att betala för en Tag Heuer refnr: WAK2110.BA0830? (klockan som intresserar mig är i mkt bra skick)
 

Bilagor

  • IMG_3120.jpeg
    IMG_3120.jpeg
    60.3 KB · Visningar: 3

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej, skulle behöva tråden kompetens. Vad är rimligt att betala för en Tag Heuer refnr: WAK2110.BA0830? (klockan som intresserar mig är i mkt bra skick)
Låter halva listpriset okey? Det är väl där ungefär som jag själv skulle se som rimligt, utan att ha koll på just den modellen.
 

deddas

Rolex
Du brukar alltid förespråka samma material rakt igenom. Jag lyssnar på det. Är det inte så med re-edition att det blir lite som att sminka en gris? Då återstår bara ett fint ex av originalet. Det är en ikonisk klocka så kanske är det värt det?
Finns flera re-editions av just den där Carreran också? Har för mig det iaf? En kom på 90-talet och är väldigt trogen originalet vad gäller storlek osv.


Kontra denna som är 39mm:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Finns flera re-editions av just den där Carreran också? Har för mig det iaf? En kom på 90-talet och är väldigt trogen originalet vad gäller storlek osv.


Kontra denna som är 39mm:
Jo, jag har sett det. Det är bland de re-edition från 1990-talet som den i gulddoble finns. Tror t.o.m. att det verkar vara samma urverk, Lagonda 72. Kan ha fel där så läs inte mitt inlägg som facit 😀. 36 mm är den enda tänkbara för min del. Jag skulle inte grina om det blev en i stål så….. gulguldsboetter går att hitta hos andra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, jag har sett det. Det är bland de re-edition från 1990-talet som den i gulddoble finns. Tror t.o.m. att det verkar vara samma urverk, Lagonda 72. Kan ha fel där så läs inte mitt inlägg som facit 😀. 36 mm är den enda tänkbara för min del. Jag skulle inte grina om det blev en i stål så….. gulguldsboetter går att hitta hos andra.
Tror inte re-edition från 90-talet finns guldbelagda. De har inte heller Valjoux 72. Tror du pratar om originalet då.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tror inte re-edition från 90-talet finns guldbelagda. De har inte heller Valjoux 72. Tror du pratar om originalet då.
Aha! Det är rörigt nu. Rörigare än jag själv var medveten om 😅. Vad kan det vara för urverk i re-edtionmodellerna? Jag känner att just Valjoux 72 är något man vill ha. Då blir det till att leta bland originalen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aha! Det är rörigt nu. Rörigare än jag själv var medveten om 😅. Vad kan det vara för urverk i re-edtionmodellerna? Jag känner att just Valjoux 72 är något man vill ha. Då blir det till att leta bland originalen.
Beroende på hur kräsen du är hade jag satsat på re-edition. Jag har hellre re-edition och solitt guld än originalet i guldbelagt.


Verket är helt ok (lemania 1873):
c553dcef-9a53-4a7a-80bb-8f5dfd9da93f-jpeg.16466608
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Denna 980 006 L har suttit på sen den kom förra veckan. AM-länken som följde med var tyvärr för lång även när jag tagit bort alla länkbitar och satt microjusteringen i innersta läget. Tur att den är fantastisk på nato.
Men jag har en fundering kring kronan. Det är push-krona, med Heuer-logga, men den snurrar "fritt" i intryckt läge. Är det nån som har/haft en liknade och känner igen detta? Dessa kan tydligen ha antingen skruvad eller push-krona. Jag har aldrig haft nån quartz med push-krona så det är kanske helt normalt.
20240409_092432.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Denna 980 006 L har suttit på sen den kom förra veckan. AM-länken som följde med var tyvärr för lång även när jag tagit bort alla länkbitar och satt microjusteringen i innersta läget. Tur att den är fantastisk på nato.
Men jag har en fundering kring kronan. Det är push-krona, med Heuer-logga, men den snurrar "fritt" i intryckt läge. Är det nån som har/haft en liknade och känner igen detta? Dessa kan tydligen ha antingen skruvad eller push-krona. Jag har aldrig haft nån quartz med push-krona så det är kanske helt normalt.
20240409_092432.jpg
Jag var tvungen att känna på en av mina kvartser som inte har skruvad krona och det är likadant. Grattis till klockan förresten. Riktigt trevlig!
 
Topp