• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Kvalitet och elegans i minsta detalj, en av Heuers vackraste klockor i mina ögon!

tempImageH1vYVa.png
tempImagewj0N9T.png
tempImageY8bKod.png
 
Hej! Helt ny på forumet och i klockvärlden. Hoppas det är okej att jag dyker in med ett par frågor.
När jag rensade mina framlidna föräldrars lägenhet så hittade jag en riktigt skruttig klocka som först var på väg till skroten innan jag tittade noggrannare och hejdade mig. Det verkar vara en fyrtiotalskronograf som gissningsvis tillhört en äldre släkting (som jag kanske fått mitt mellannamn ifrån). Om nån kan fylla i mer info skulle jag vara mycket tacksam! Jag undrar också om det är sannolikt att den går att reparera, och vart jag kan vända mig. Jag har förstått att auktoriserad urmakare finns i skövde, men att tidlösa i uppsala skall vara bra? Just nu går den inte alls, och är ju väldigt repig etc.
Det vore roligt att kunna ge denna ett fortsatt liv i släkten.

IMG_8648.jpeg
IMG_8645.jpeg
IMG_8646.jpeg
IMG_8644.jpeg
Fin Klocka!
Jag har fått ärva en Heuer Skipper av min Farfar, som jag tillförde en hel del "patina" till aka vanvårdade som ung grabb. Jag lämnade in den på service hos Tidlösa ur i Uppsala (Ulva Kvarn) och är riktigt nöjd! Fick behålla samtliga delar som behövdes bytas. Servicen skulle ta 8 - 12 veckor men jag bad om att få den tidigare då jag ville bära klockan vid mitt bröllop. De servade klockan på 4 veckor, bad om att behålla klockan så orginal som möjligt samt att de inte skulle polera klockan. Kalaset fick på runt 10.000 kronor. Summa summarum, jag är väldigt nöjd med servicen och bemötandet på Tidlösa Ur i Uppsala! Nästa Vintage klocka som jag får mina händer på kommer definitivt att servas där.
 
Här kommer mitt bidrag till denna härliga Heuer tråden.
Detta är min Heuer Skipper ref. 15640 vilket daterar klockan till ungefär 1972. Klockan är inköpt i Uppsala av min Farmor som en present till min Farfar. Jag har fått ärva klockan och förhoppningen är att den kommer vandra vidare i familjen. I mina ögon är Skipper'n den perfekta klockan som passar i alla tillfällen. Jag har klurat senaste tiden över om jag ska försöka införskaffa mig ett annat armband. Då klockan ursprungligen levererades med antingen ett "Rice band" eller Heuer läderarmband så funderar jag på om jag ska införskaffa och byta ut det nuvarande bandet, eller om jag ska behålla klockan som den är. Vad jag fått höra från Farfar är att bandet som sitter på klockan idag är samma band som satt på klockan när han fick klockan. Är det någon här som vet varför / om affärerna som sålde klockor på 70-talet själva bytte banden på klockorna som de sålde?
Är det någon här som kanske har ett Heuer Rice band (Eller ett GF braclet) liggandes så hojta gärna!
 

Bilagor

  • IMG_0429.jpeg
    IMG_0429.jpeg
    771.3 KB · Visningar: 19
  • IMG_0434.jpeg
    IMG_0434.jpeg
    304.5 KB · Visningar: 20
  • IMG_0433.jpeg
    IMG_0433.jpeg
    358.3 KB · Visningar: 14
  • IMG_0431.jpeg
    IMG_0431.jpeg
    301.2 KB · Visningar: 12
  • IMG_0432.jpeg
    IMG_0432.jpeg
    316.6 KB · Visningar: 13

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Här kommer mitt bidrag till denna härliga Heuer tråden.
Detta är min Heuer Skipper ref. 15640 vilket daterar klockan till ungefär 1972. Klockan är inköpt i Uppsala av min Farmor som en present till min Farfar. Jag har fått ärva klockan och förhoppningen är att den kommer vandra vidare i familjen. I mina ögon är Skipper'n den perfekta klockan som passar i alla tillfällen. Jag har klurat senaste tiden över om jag ska försöka införskaffa mig ett annat armband. Då klockan ursprungligen levererades med antingen ett "Rice band" eller Heuer läderarmband så funderar jag på om jag ska införskaffa och byta ut det nuvarande bandet, eller om jag ska behålla klockan som den är. Vad jag fått höra från Farfar är att bandet som sitter på klockan idag är samma band som satt på klockan när han fick klockan. Är det någon här som vet varför / om affärerna som sålde klockor på 70-talet själva bytte banden på klockorna som de sålde?
Är det någon här som kanske har ett Heuer Rice band (Eller ett GF braclet) liggandes så hojta gärna!

Supertrevlig klocka att ärva och föra vidare. Vad var det för delar som byttes ut?
 
Topp