Jag har inte varit i Patek-svängen särskilt länge men jag har fått lära mig den hårda vägen att köphistorik för andra märken inte nödvändigtvis innebär goodwill och tillgänglighet på PP-fronten. Kan vara styrt av endera AD eller Patek själva men jag lutar åt det sistnämnda.
I slutändan är det nog så att de allra flesta av oss inte inser eller helst inte vill acceptera att Patek inte intresserade av ”vanligt folk” mer än som ekokammare för brand hype, på samma sätt som Ferrari säljer merch till folk som aldrig kommer att köpa en bil hos dem. Bara det faktum att PPs produktcykler är så korta att de ofta hinner sluta tillverka vissa modeller innan man rimligen kunnat spara ihop till den från det att den lanseras säger lite om vilken typ av kunder de har i åtanke. Krävs en rarifierad inkomst/förmögenhet utöver klockintresse för att man ska kunna följa släppen och plocka minst en Patek varje år och dessutom kunna hoppa på erbjudanden när AD får in något roligt eller om PP ringer från Geneve med specialare.
Så kan det vara, men gången jag var in för handel, då handlade det om minst en klocka för 6 siffrigt belopp. Exakta antalet varken kan eller vill jag nämna, ellet det exakta (eller ungefärliga) listpriset. Men du hade kunnat köpa en ny bil av hygglig modell från ansett märke för de pengarna iaf. Dock var ingen av de klockorna varken patek eller sportstål från Rolex, och bara EN Rolex öht.
Och till "hans försvar" så kunde jag såklart ha betett mig som en fönatershoppare utan all världens vetskap. Men det spelar ingen roll om du utger dig för att (EVENTUELLT) vara köpare av klockor som prismässigt motsvarar flera Patek.
Hur mkt fönatershoppare och däcksparkare han TRODDE att jag var så borde han ha tagit mig på allvar och kollat med ain chef vad de klockor som intresserade mig hade landat på för slut pris efter avdragen prutning mm.
Det måste vara tjänstefel att inte ens visa en (ev) kund de klockor han eller hon ber att få se och prova när det enda köpet motsvarar en hygglig årslön. Att bara vifta bort kunden/kunderna med suckar och axelryckningar för att jag var klädd i tweed och flanell och kängor, ist för italienska kostym/rock och skor och kanske ställde vad han ansåg vara dumma frågor.
Poängen är att jag gicknin där först, hade jag blivit bra behandlad så jade min fortsätta köphistorik naturligtvis sett bättre ut idag några år senare, de ev patek klockorna hade kanske köpts redan innan hypen?
Sånt kan man inte veta.
Det hela handlar om att EN MAN såg till att den butiken den dagen missade ett större sälj, och genom åren (bara genom hans beteende den dagen) bevisligen har missat flera kunder som tänkt handla 6 siffrigt i guld, det framgår i tråden, de kunderna har följt råd och öst gått till krons/Nymans
(De som frågat mig Ang vilken AD de bör gå till eller inte)
Jag menar bara att den mannens dåliga dag(?) Eller missbedömning av mig som person, eller bara helt enkelt hans överlägsna och snorkiga attityd, kan ha kostat butiken han presenterar/presenterade 10 tals miljoner som öst gått till andra.
Givetvis är han inte den enda som gjort liknande saker, och alla är såklart inte anställda hos samma försäljare. Men det är ett utmärkt exempel på hur 5 minuter av kundbemötande kan skilja flertalet miljoner i intäkter under en period av några år.
Kan bara bra som nämnts i tråden att bemöta ALLA som potentiella kunder.
Hur många skulle tro att Bill Gates skulle kunna köpa 10 patek på ett bräde, om han kom in i sina vanliga "no brand kläder" och 100$ skor och med sin 200$ klocka, om man inte kände till mannen och hans bedrifter från andra kanaler?
Bara en tanke...