Rob E har levt på andra affärer så att säga. Blir nog ett helt annat bemötande framöver
(Delar för övrigt kritiken av Rob E. Fullständigt ointresserad och dessutom okunnig kinestjej bakom disken. Urmakaren var dock bra och vettig.)
Men VARFÖR uppträda så nonchalant och ibland tom ohövligt mot sina kunder? Det gynnar ju knappast butikens varumärke att ha nån världsmästare som står och rullar med ögonen eller skrattar åt kunder när de ställer en fråga (som för en insatt kan verka självklar, men för någon som för första gången ska spendera 50 pistoler på en jäkla klocka är det inte lika självklart) - Nymans/Krons har också tidvis eller delar av året (säsong?) Kineser anställda. Kanske har det att göra med och sammanfaller med kinesiska semestrar? Inte många "infödingar" i det här landet talar kinesiska/mandarin. Men jag har faktiskt aldrig någonsin, inte ens av "säsongsanställda" blivit på något sätt dåligt eller ohövligt bemött hos Nymans eller Krons.
Och jag ska understryka att hade jag blivit det så hade jag nämnt det.
Det finns ingen anledning att inte skriva sanningen.
Det absolut "sämsta" jag varit med om från deras sida måste vara när jag skulle byta in en klocka och (personligen) ansåg att jag blev erbjuden ett riktigt skambud.
Men å andra sidan så fick jag budet över telefon, utan mailade bilder, så de hade inget annat än min beskrivning på en ett år gammal klocka att gå på, och som säljare brukar man i regel skryta upp sina egna saker för att öka dess värde, det är inget konstigt. Så jag antar att de utgick ifrån någonting när de gav mig budet, troligen hade det varit lite högre om jag kommit in med klockan då den var i princip oanvänd och helt repfri/felfri. Men, de kan ju inte de räkna med och lova mig ett pris på mitt ord..
Hur som helst, det är nog det "sämsta" jag skulle kunna säga om dem.
Men jag kom på att jag faktiskt har ringt Rob en gång ganska nyligen, ang intresse för en Patek.
Jag hann ställa två frågor innan det började suckas och efter kanske fem frågor kom fnissandet/hånskrattet..
"Ja men du förstår väl att de som köper en Patek inte påverkas av Corona liksom, de som köper en Patek...*minns inte vad han sa exakt*, men han menade att de som köper/tänkt köpa en patek knappast lär låta bli pga en sådan sak som att de skulle bli av med jobbet...
- Nej, det gör jag inte, är patekägare immuna mot att bli sjuka, dö eller bli av med jobbet för att de har anmält intresse för en Patek? Är den här klockan viktigare för dem än att behålla hemmet, bilen, båten, skärgårdssruga etc, tills de skaffat nytt jobb? Kanske för några. Men knappast för majoriteten.
Då ställde jag generellt frågor om intresset hade minskat rent generellt för märket och i synnerhet för en speciell modell nu när ekonomin, även många privatekonomier påverkas av Corona.
Men även här, på telefon kände jag hur försäljaren försökte "förminska" mig, nästan idiot/dumförklara mig pga att jag ställde några frågor..
Jag hoppas att Nymans förhandlar till sig ett kontrakt med Patek.
Berggren har jag ingen åsikt om då jag faktiskt glömde bort att det finns två AD för Patek i Sverige, och när jag pratat med Robs försäljare så kände jag ingen vidare lust att fortsätta mina förfrågningar..
*Odin Allfader - gör så dessa otrevliga och nonchalanta försäljare får tillbrimga resten av sin karriär i Dressmankostymer och Eccoskor!*