• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Va inne på #RobEngström i Stockholm på Drottninggatan. Har aldrig blivit bemött så otrevligt tidigare. Frågade efter klockor i 400k klassen och fick frågan:
-har du handlat här tidigare? Inte? Ja, vi tar endast emot kunder som handlat tidigare…
Ungefär som om jag skulle sticka och lämna butiken för att jag inte var en tidigare kund. Kommer ALDRIG att rekommendera Rob Engström igen. Fy faan vilket skit AD.
😡 😡 😡

DBFE65A5-0514-47E3-9C6A-7F50AF143295.jpeg
63A1E919-3704-426B-B90B-F882D4BDA477.jpeg
Konstigt.
Personligen har jag alltid fått bra bemötande hos Rob E och deras urmakeri har speciellt varit suverän.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nej jag blev så jäkla arg och förmjukad att jag bara gick. Aldrig igen. Vilket skitbolag Rob Engström är.
Trist, tycker absolut inte att du ska känna dig förödmjukad. Om de agerat annorlunda så hade du inte skrivit här. Their loss!
- Krons: Fruktansvärt dåligt bemötande, fick känslan av att de inte brydde sig ett skit om mig som kund. Personer med kostym fick gå före mig i kön in dit verkade det som… Där sätter jag aldrig foten igen.
Kan vara lite varierande på Krons har jag upplevt. Men överlag bra upplever jag och då tillhör jag inte den kategorin som bär kostym. Har tidigare gett både ris och ros till dem här i tråden.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Har endast blivit bra bemött på Franks (bäst), Nymans och Rob, det som har stört mig är ”näsan i vädret” kunder med vassa armbågar, som endast handlar av prestige skäl…
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Kanske lite OT men när jag var inne med min sambo hos en AD i somras så kom det in en kvinna och frågade om dom hade någon klocka för 120 000:-. När de sen tog fram ett par så fråga hon om champagne, varpå de frågade om hon menade champagnefärgad tavla, och hon svarar "-nej nej, drycken".

Edit: Jag vill alltså dissa henne som kund.
Kanske skulle ha en tråd där vi hissar och dissar andra kunder vi tjuvlyssnat på hos AD's...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kanske lite OT men när jag var inne med min sambo hos en AD i somras så kom det in en kvinna och frågade om dom hade någon klocka för 120 000:-. När de sen tog fram ett par så fråga hon om champagne, varpå de frågade om hon menade champagnefärgad tavla, och hon svarar "-nej nej, drycken".

Edit: Jag vill alltså dissa henne som kund.
Kanske skulle ha en tråd där vi hissar och dissar andra kunder vi tjuvlyssnat på hos AD's...
Fixat
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har varit på några olika AD:s med varierat bemötande. Spännande ändå att alla har så olika åsikter om de olika AD:s.

- Krons: Fruktansvärt dåligt bemötande, fick känslan av att de inte brydde sig ett skit om mig som kund. Personer med kostym fick gå före mig i kön in dit verkade det som… Där sätter jag aldrig foten igen.

- Franks: Fantastiskt bemötande och jag kände mig verkligen välkommen. Säljaren var artig och kändes genuint intresserad av att hjälpa mig och även att bara surra om lite klockor.

- Rob E: Lämnade in en ”billigare” klocka på service där. Trevlig bemötande, inget utöver det vanliga men helt klart godkänt och jag fick hjälp med det jag ville.

Har endast blivit bra bemött på Franks (bäst), Nymans och Rob, det som har stört mig är ”näsan i vädret” kunder med vassa armbågar, som endast handlar av prestige skäl…

Kul att ni fått bra bemötande från Franks ur. Var där med sambon. När vi kom ut sa sambon: fyfan hur kan man jobba i en servicebransch när man är så extremt värdelösa på service. Lova att aldrig handla något där. Vem fan vill spendera så mycket pengar när dom är så sjukt otrevliga och oserviceminded.

Så var hon irriterad och förbannad i en timme efteråt och då var det inte ens henne de var dryga mot.
Fullt befogat att hon blev så irriterad dock. Kul när en som inte är i klocksvängen som är van med branschen ser det ur ett annat perspektiv.
 

DrKlocka

Audemars
Konstigt.
Personligen har jag alltid fått bra bemötande hos Rob E och deras urmakeri har speciellt varit suverän.
Kan bara hålla med.. Nu var det några år sedan jag var där sist, men har varit där iklädd i både jeans och i princip pyjamas och fått toppenservice trots att jag inte köot något dyrt eller är superkund. De kanske bara tyckte synd om mig 🤷‍♂️
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kul att ni fått bra bemötande från Franks ur. Var där med sambon. När vi kom ut sa sambon: fyfan hur kan man jobba i en servicebransch när man är så extremt värdelösa på service. Lova att aldrig handla något där. Vem fan vill spendera så mycket pengar när dom är så sjukt otrevliga och oserviceminded.

Så var hon irriterad och förbannad i en timme efteråt och då var det inte ens henne de var dryga mot.
Fullt befogat att hon blev så irriterad dock. Kul när en som inte är i klocksvängen som är van med branschen ser det ur ett annat perspektiv.
Verkligen intressant hur det kan vara så olika. Men efter att ha läst lite i den här tråden känns det som att ingen generell favorit kan fås, utan man får gå och kika själv och bilda sig sin egen uppfattning.

Måste varit ett riktigt dåligt besök om hon kände så😱
 

Falken

Panerai
Jag bor i glesbygden och har idag lagt ungefär halva dagen på att köra tur/retur till Bergströms i Göteborg för att få en Rolex ruckad (eventuellt avmagnetiserad) Klockan är från 2007 och nyligen "handlarservad".

Efter att butiksbiträdet har konstaterad en hög och fin amplitud samt gångavvikelse på ca +40spd så säger han:

"Ja, vi får se vad urmakaren säger, det är inte säkert att han vill rucka den eftersom att den inte är servad hos ad/Rolex. Vi hör av oss om ca 2v när han har kollat på den"

Fet jävla diss från mig till Bergströms Gbg.
Tyvärr sjukt kassa. Skulle beställa ny ändlänk till min 1601 förut. Då ville de ta in klockan +2 veckor för att kunna ta hem den.... 🤨
 

Falken

Panerai
Ja, det gjorde de! Men jag är rätt så säker på att det är någon typ av ny ''common practice'' hos AD; alltså att de inte får ta ut en avgift för länkjustering på en Rolex oavsett vilken AD du kliver in på runt om i världen. Fick höra detta av en kollega förra året som var inne på Bergströms Ur i Uppsala och fick sin länk justerad. Han förväntade sig inte att det skulle vara gratis och då fick han det berättat. Någon som är mer insatt får jättegärna rätta mig om jag har fel.
Känns väl rimligt. Tar ju typ 3sek att skruva ut en länkbit.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Verkligen intressant hur det kan vara så olika. Men efter att ha läst lite i den här tråden känns det som att ingen generell favorit kan fås, utan man får gå och kika själv och bilda sig sin egen uppfattning.

Måste varit ett riktigt dåligt besök om hon kände så😱
Det var inget höjdarbesök. Dom hade bl.a nya speedmastern och zenith chronomaster sport när dem var i princip helt nya och många här skrivit att det var väntetid på dem. Så frågade om dom som var på display var till försäljning eller om det endast var visningsex. Vi fick en blick som om jag ställt den mesta idiotiska frågan följt av ett skratt från båda i personalen efter lite tystnad sen kom kommentaren "ja det är klart dem är till försäljning, vad tror du själv?"

Och det var typ det trevligaste dom sa under besöket. Säger något om nivån. :)
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det var inget höjdarbesök. Dom hade bl.a nya speedmastern och zenith chronomaster sport när dem var i princip helt nya och många här skrivit att det var väntetid på dem. Så frågade om dom som var på display var till försäljning eller om det endast var visningsex. Vi fick en blick som om jag ställt den mesta idiotiska frågan följt av ett skratt från båda i personalen efter lite tystnad sen kom kommentaren "ja det är klart dem är till försäljning, vad tror du själv?"

Och det var typ det trevligaste dom sa under besöket. Säger något om nivån. :)
Vilket kasst bemötande…😬
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det var inget höjdarbesök. Dom hade bl.a nya speedmastern och zenith chronomaster sport när dem var i princip helt nya och många här skrivit att det var väntetid på dem. Så frågade om dom som var på display var till försäljning eller om det endast var visningsex. Vi fick en blick som om jag ställt den mesta idiotiska frågan följt av ett skratt från båda i personalen efter lite tystnad sen kom kommentaren "ja det är klart dem är till försäljning, vad tror du själv?"

Och det var typ det trevligaste dom sa under besöket. Säger något om nivån. :)
Det hela är så absurt. Har aldrig varit inne på Franks men funderat ett par gånger när jag kikat i fönstret. Men efter att återkommande läsa kommentarer här så lockar det inte precis.
Sedan ligger de ju på Stockholms största turiatstråk ….
 
Senast ändrad:

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det var inget höjdarbesök. Dom hade bl.a nya speedmastern och zenith chronomaster sport när dem var i princip helt nya och många här skrivit att det var väntetid på dem. Så frågade om dom som var på display var till försäljning eller om det endast var visningsex. Vi fick en blick som om jag ställt den mesta idiotiska frågan följt av ett skratt från båda i personalen efter lite tystnad sen kom kommentaren "ja det är klart dem är till försäljning, vad tror du själv?"

Och det var typ det trevligaste dom sa under besöket. Säger något om nivån. :)
Var där i veckan, såg en FOIS i skylten och sa oj, har ni kvar en till salu? Nej, den sparade de bara... i fönstret vid alla speedys.. med prislapp kvar 🤷‍♂️
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vilket kasst bemötande…😬

Det hela är så absurt. Har aldrig varit inne på Franks men funderat ett par gånger när jag kikat i fönstret. Men efter att återkommande läsa kommentarer här så lockar det inte precis.
Sedan ligger de ju på Stockholms största turiatstråk ….

Var där i veckan, såg en FOIS i skylten och sa oj, har ni kvar en till salu? Nej, den sparade de bara... i fönstret vid alla speedys.. med prislapp kvar 🤷‍♂️
Rätt orimligt. Frågade om dem kunde byta en sprint på min GP laureato som dom inte är ad för. Svaret lät "vi är inte auktoriserade "dealers" för det märket så vi kan inte hjälpa dig. Du borde gå någon annanstans" för mig är att byta en sprint för en urmakare bland det lättaste man kan göra oavsett ad eller ej
 

martaSM30

Audemars
Var inne hos två AD i helgen för att nöjestitta på klockor. Vet inte om det var roliga saker jag fick höra, kanske mest tragikomiskt.

Hos AD nr 1: Villhöver en liten klocka på länk och hade sett Tudors Clair de Rose. Ska bli kul att prova på! Den finns inne men i fel storlek (35mm), så jag frågor efter den mindre på 26mm. Expediten säger och
”den har vi inte inne, den är för liten. En sån kan du inte ha. Den är ju jätte-liten”.
Haha! Jag bara ”nähe?” Vid besöket har jag en 23 mm Cartier Panthére på mig….Men han ger sig liksom inte, den är för liten och han liksom tappar intresset för mig och går iväg🤷🏼‍♀️

Hos AD nr 2: efter att ha tittat lite inser jag att jag kan passa på att köpa ett spänne till klockan jag har på mig. För att hitta rätt spänne ber urmakaren mig att ta av mig klockan. Bandet är nytt och lite styvt, jag pillar en stund då han frågar:
”Ska pappa hjälpa dig?”
Ehh?

Det blev inget klockköp denna helgen🤦🏼‍♀️
AD nr 1 är Bergströms
AD nr 2 är Hukes
Båda i Malmö
 

Kujoni

Omega
Jag måste få slå ett slag för Erikssons Ur, jag har enbart varit inne någon enstaka gång tidigare och känner inte personalen. Men hoppar in efter ett kundbesök i sumpan och tid över innan hemresa. Jag blir superfint mottagen och hittar den klockan som jag suktat efter länge som pre-owned i ett löjligt fint "nyskick", dessutom så får jag en fin fredagsrabatt på monterpriset. Jag är supernöjd och kan verkligen rekommendera ett besök där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Erikson Urhandel är förmodligen en av få butiker som om du kommer in i morgonrock skulle bjuda på kaffe och en tidning. Avslappnade, trevliga och väldigt artiga. Rekommenderas varmt.
Finns nog fler ställen. Jag får alltid kaffe i personalrummet när jag besöker Mårtenssons (dock ej iklädd morgonrock). 🤣
 

bluetrain

Cartier
Bergströms, Malmö
Gissar jag inte är ensam om att ha en mindre positiv bild av Bergströms men tyvärr tycker jag inte de lever upp till mina förväntningar av en Rolex AD. Min upplevelse är att de säljare som jobbat där varit tämligen ointresserade och ganska nonchalanta ärligt talat. Fick känslan av att de blev lite störda och tyckte det var jobbigt med frågor etc.

Vad det gäller deras inhouse-urmakare är jag inte heller där helt imponerad. Föreslog vid ett tillfälle en dyrare service som behövdes visade det sig vid 2nd opinion och i andra fallet så ville de inte ens undersöka, "...måste skickas till Schweiz" för där menade de att de riskerade förstöra klockan vid närmare undersökning. Även där vid 2nd opinion fick jag ett bättre (och mer korrekt!) svar. Och nej, klockan gick inte sönder. Oklart om detta beror på låg kompetens (trainees??) eller om de kör den gamla "går det så går det" för det är ju alltid bäst att byta alla delar i hela klockan än bara enskilda för att vara på säkra sidan, så att säga!

Det var i våras jag var där senast så det kanske var tillfällig personal som jobbade då och de kanske skärpt till sig nu. Hoppas det! Man röstar ju med fötterna och struntar i att handla där helt enkelt men det bästa scenariot i min bok är ändå ha en lokal AD som är bra att ha att göra med både för service och att köpa nytt.
 
Bergströms, Malmö
Gissar jag inte är ensam om att ha en mindre positiv bild av Bergströms men tyvärr tycker jag inte de lever upp till mina förväntningar av en Rolex AD. Min upplevelse är att de säljare som jobbat där varit tämligen ointresserade och ganska nonchalanta ärligt talat. Fick känslan av att de blev lite störda och tyckte det var jobbigt med frågor etc.

Vad det gäller deras inhouse-urmakare är jag inte heller där helt imponerad. Föreslog vid ett tillfälle en dyrare service som behövdes visade det sig vid 2nd opinion och i andra fallet så ville de inte ens undersöka, "...måste skickas till Schweiz" för där menade de att de riskerade förstöra klockan vid närmare undersökning. Även där vid 2nd opinion fick jag ett bättre (och mer korrekt!) svar. Och nej, klockan gick inte sönder. Oklart om detta beror på låg kompetens (trainees??) eller om de kör den gamla "går det så går det" för det är ju alltid bäst att byta alla delar i hela klockan än bara enskilda för att vara på säkra sidan, så att säga!

Det var i våras jag var där senast så det kanske var tillfällig personal som jobbade då och de kanske skärpt till sig nu. Hoppas det! Man röstar ju med fötterna och struntar i att handla där helt enkelt men det bästa scenariot i min bok är ändå ha en lokal AD som är bra att ha att göra med både för service och att köpa nytt.
Vad gällde det för klocka och vad skulle göras? känns som det utelämnas en hel del info.
 
Jag kan ev ha blivit "lurad" att köpa en klocka för dryga 100k kr. Så jag är mer än lite bitter! 🤨😠
Men det kan kanske hända att jag tolkat mailet jag fick lite galet så jag väntar på svaret på mitt eget svarsmail innan jag tar fram riset och dissar någon som jag sedan får stå med mössan i hand och skamsen be om ursäkt för att jag målat ut någon oförtjänt som niding. 🙄
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan ev ha blivit "lurad" att köpa en klocka för dryga 100k kr. Så jag är mer än lite bitter! 🤨😠
Men det kan kanske hända att jag tolkat mailet jag fick lite galet så jag väntar på svaret på mitt eget svarsmail innan jag tar fram riset och dissar någon som jag sedan får stå med mössan i hand och skamsen be om ursäkt för att jag målat ut någon oförtjänt som niding. 🙄
Hur händer ens detta?
 
Topp