Här är några upplevelser med diverse urisar i Stockholm. Jag har blivit stammis hos alla och tänkte dela med mig av lite spontana tips, då urisar kan ha små charmiga egenheter.
Farfars Klocka: Har väldigt udda öppettider, 16-18 på vardagar. En riktig mysgubbe. Han har ett annat jobb också som han jobbar natt på och dom dagar han jobbat natt kan han vara lite mer kortfattad - det är verkligen ganska slumpmässigt när han jobbat natt och inte. Han är en hejare på handjagade vintage klockor och har mycket delar till mycket - kronor, tavlor, verkdelar etc. Han har en tendens att smått ogilla att jobba med automater - han klarar dom finfint men om du vill få honom att skina upp som en sol kom in med en 40-tals Tissot och du får dig garanterat trevligt snack. Pluspoäng om det är en Pointer Date eller Jubileum modell. Man vet aldrig vad han har och ju mer du blir vän med han desto mer kan han överraska dig. Helt klart rekommenderat för upplevelsen att ha att göra med en charmigt egensinnig uris som inte har stor risk att vara sur. Snittpris för en service på en handjagad vintageklocka utan en massa delar som ska bytas ut är runt 2300kr.
ABC Servicecentrum: Öppet Måndag till Torsdag. Drivs av Werner Koch. Herr Koch är mycket känd i vintage världen, främst för att vara Stockholms kung på Omega men också för sitt beryktade oberäkneliga humör. Han kan vara brysk minst sagt mot oartiga kunder men ryktet till trots är han faktiskt väldigt snäll - han kan verkligen sina grejer och när han är glad så är han mycket, mycket trevlig att ha att göra med. Visa intresse för hans fantastiska samling av egenproducerade verktyg och du kan råka stanna där i timmar utan att spendera en enda krona. Mitt pro tip är att gå på Torsdagar - Herr Koch brukar vara mycket mer avslappnad då för han inte har jobb han stressar med och har sin thaimat som han brukar käka till middag då att se fram emot så han brukar vara på härligt humör då. Standard pris på service börjar på runt 3500kr, men förvänta dig mycket bra jobb.
Gamla Klockor: Kanske den mysigaste affären i Stockholm. Luktar gamla verktyg och äldre man på bästa möjliga sätt. Herr Muller är en riktig pärla, legitimerad psykolog och full av anekdoter om allt. Han är dock en man som uppskattar ordning och artighet; om du letar efter något speciellt så skulle jag rekommendera att ringa i förväg - då brukar han erbjuda sig att leta efter något. Jag skulle också avråda om att fråga om för mycket samtidigt - han har sitt eget workflow och när du väl får bollen i rullning visar han dig gärna fantastisk skatt efter skatt i en rasande takt men man får spela lite på hans regler. Han är mer en återförsäljare av vintage klockor än att ta sig an service jobb, men han är värd att fråga ifall du har behov av något - hans priser kan variera något, men de brukar vara hyfsat bra valuta för pengarna.
Det är några favoriter i Stockholm. Jag rekommenderar alla väldigt varmt - innehavarna är alla lite egensinniga på ett otroligt charmigt sätt och jag skulle inte ändra på någonting. Hoppas att det hjälper någon