• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Samtidigt borde väl en AD även i våra utkanter få större tilldelning av massproducerade stålklockor, (Daytona, m.fl), än att varje klocka kan tussas ihop med ett köp i miljonklassen? Dvs, det borde finnas ett antal klockor kvar även för den som har en kölista som enda tillgängliga strategi?

Absolut, men tänk någon som kommer in och är sugen på ett större köp, ett antal klockor och vill ha rabatt, samma princip gäller där.
Det jag menar är helt enkelt att butikerna inte har någon ekonomisk vinning i att sälja till någon okänd som kommer in, när det absolut finns rum för ekonomisk vinning när de kan luska fram om en köpare faktiskt har kapital nog på kontot att köpa avsevärt mer än klockan han kikat på.

Många verkar ha missat att det här handlar om business. It's about making money. De har hittat sätt att tjäna mer med samma produkter. Det vore rätt korkat ekonomiskt av en butik att inte göra såhär, om situationen ser ut som den gör.

Här är några upplevelser med diverse urisar i Stockholm. Jag har blivit stammis hos alla och tänkte dela med mig av lite spontana tips, då urisar kan ha små charmiga egenheter.

Farfars Klocka: Har väldigt udda öppettider, 16-18 på vardagar. En riktig mysgubbe. Han har ett annat jobb också som han jobbar natt på och dom dagar han jobbat natt kan han vara lite mer kortfattad - det är verkligen ganska slumpmässigt när han jobbat natt och inte. Han är en hejare på handjagade vintage klockor och har mycket delar till mycket - kronor, tavlor, verkdelar etc. Han har en tendens att smått ogilla att jobba med automater - han klarar dom finfint men om du vill få honom att skina upp som en sol kom in med en 40-tals Tissot och du får dig garanterat trevligt snack. Pluspoäng om det är en Pointer Date eller Jubileum modell. Han avskyr att jobba på Amerikanska fickur bör nämnas. Man vet aldrig vad han har och ju mer du blir vän med han desto mer kan han överraska dig. Helt klart rekommenderat för upplevelsen att ha att göra med en charmigt egensinnig uris som inte har stor risk att vara sur. Snittpris för en service på en handjagad vintageklocka utan en massa delar som ska bytas ut är runt 2300kr.

ABC Servicecentrum: Öppet Måndag till Torsdag. Drivs av Werner Koch. Herr Koch är mycket känd i vintage världen, främst för att vara Stockholms kung på Omega men också för sitt beryktade oberäkneliga humör. Han kan vara brysk minst sagt mot oartiga kunder men ryktet till trots är han faktiskt väldigt snäll - han kan verkligen sina grejer och när han är glad så är han mycket, mycket trevlig att ha att göra med. Visa intresse för hans fantastiska samling av egenproducerade verktyg och du kan råka stanna där i timmar utan att spendera en enda krona. Mitt pro tip är att gå på Torsdagar - Herr Koch brukar vara mycket mer avslappnad då för han inte har jobb han stressar med och har sin thaimat som han brukar käka till middag då att se fram emot så han brukar vara på härligt humör då. Standard pris på service börjar på runt 3500kr, men förvänta dig mycket bra jobb.

Gamla Klockor: Kanske den mysigaste affären i Stockholm. Luktar gamla verktyg och äldre man på bästa möjliga sätt. Herr Muller är en riktig pärla, legitimerad psykolog och full av anekdoter om allt. Han är dock en man som uppskattar ordning och artighet; om du letar efter något speciellt så skulle jag rekommendera att ringa i förväg - då brukar han erbjuda sig att leta efter något. Jag skulle också avråda om att fråga om för mycket samtidigt - han har sitt eget workflow och när du väl får bollen i rullning visar han dig gärna fantastisk skatt efter skatt i en rasande takt men man får spela lite på hans regler. Han är mer en återförsäljare av vintage klockor än att ta sig an service jobb, men han är värd att fråga ifall du har behov av något - hans priser kan variera något, men de brukar vara hyfsat bra valuta för pengarna.

EDIT: Jag glömde en solklar favorit (och en bubblare)!

Ur & Smycken: Ligger på Folkungagatan och har faktiskt hyfsat normala öppettider, stänger dock 17:00 på vardagar. Här jobbar Haydar och Johan - Haydar är ägaren och tar han om större ur. Johan är väldigt ung för att vara uris men är examinerad från urmakareskolan i Mottala och WOSTEP certifierad - han kan verkligen sina grejer och är väldigt trevlig och enkel att ha att göra med. Med Johan kommer du garanterat att få bra snack; nämn Longines kronografer, mögliga dykare och DS2-or och du har en ny kompis. Man vet verkligen aldrig vad man hittar i den här butiken så den är värd att trilla in i om du är på Söder. Kan faktiskt inte priserna på service, men tror de börjar på runt 2500kr. Rekommenderas varmt om du vill ha en lite mer "straight forward" upplevelse. PS. har du en länk till en Longines 8229-2 dykarkronograf? I så fall snacka med Johan - han är verkligen sugen på en originallänk till sin älskade Longines och betalar bra för den.

KG Urmakeri
: Också på folkis. Hmm, vad ska jag säga om herr KG? Jag ska vara ärlig och säga att jag inte känner han så väl - han är verkligen minst sagt dynamisk i hur samarbetsvillig han är från dag till dag. Jag har sett denna man neka service på en vintage Jaeger Lecoultre men för att några minuter sedan sjunga lovord om en enklare Seiko och glatt acceptera den för service. Jag måste ändå säga att jag gillar han - han kanske inte alltid är den allra mest konsekutivt samarbetsvilliga urisen i min erfarenhet men han sitter på mycket bra grejer samt de jobb han gjort för mig har varit bra (han är en hejare på "hjärt och lung"-räddning av quartzur t ex) och han är värd ett besök (försök?) om du letar efter något speciellt - men det är en hail mary ibland om jag får vara ärlig. Du kommer garanterat ha en minnesvärd upplevelse i allafall.

Det är några favoriter i Stockholm. Jag rekommenderar alla väldigt varmt - innehavarna är alla lite egensinniga på ett otroligt charmigt sätt och jag skulle inte ändra på någonting. Hoppas att det hjälper någon :D

Senast ändrad:
Det jag menar är helt enkelt att butikerna inte har någon ekonomisk vinning i att sälja till någon okänd som kommer in, när det absolut finns rum för ekonomisk vinning när de kan luska fram om en köpare faktiskt har kapital nog på kontot att köpa avsevärt mer än klockan han kikat på.
Det där förstod jag inte riktigt…

Hur kan de veta att de inte har någon ekonomisk vinning att sälja till någon okänd?
Det kan ju vara en för ADn okänd person som kan öppna plånboken på riktigt och tömma butiken på Pateks och som inte har några problem att köpa några TT Datejusts till vänner och bekanta på samma gång.

Jag förstår ju att de premierar gamla trogna kunder men som du säger så handlar det ju i slutändan om business.

Det där förstod jag inte riktigt…

Hur kan de veta att de inte har någon ekonomisk vinning att sälja till någon okänd?
Det kan ju vara en för ADn okänd person som kan öppna plånboken på riktigt och tömma butiken på Pateks och som inte har några problem att köpa några TT Datejusts till vänner och bekanta på samma gång.

Jag förstår ju att de premierar gamla trogna kunder men som du säger så handlar det ju i slutändan om business.

De vet inte alltid det, men de har också många, många kunder på rad som de redan vet har möjligheten. Några av de vassare säljarna jag jobbat med är oerhört duktiga på att läsa av vad för typ av person deras kund är, och alltid kunna sälja in rätt sak på rätt sätt. De som bara står i disken med en kortläsare blir antingen inte kvar särskilt länge, eller kommer ingenstans.

Men det går absolut inte alltid att läsa av allt, men det finns alltid säkrare kort att spela. Om man är AD för Rolex/Patek så är listan på potentiella kunder som redan köpt garanterat väldigt lång.

Här är några upplevelser med diverse urisar i Stockholm. Jag har blivit stammis hos alla och tänkte dela med mig av lite spontana tips, då urisar kan ha små charmiga egenheter.

Farfars Klocka: Har väldigt udda öppettider, 16-18 på vardagar. En riktig mysgubbe. Han har ett annat jobb också som han jobbar natt på och dom dagar han jobbat natt kan han vara lite mer kortfattad - det är verkligen ganska slumpmässigt när han jobbat natt och inte. Han är en hejare på handjagade vintage klockor och har mycket delar till mycket - kronor, tavlor, verkdelar etc. Han har en tendens att smått ogilla att jobba med automater - han klarar dom finfint men om du vill få honom att skina upp som en sol kom in med en 40-tals Tissot och du får dig garanterat trevligt snack. Pluspoäng om det är en Pointer Date eller Jubileum modell. Man vet aldrig vad han har och ju mer du blir vän med han desto mer kan han överraska dig. Helt klart rekommenderat för upplevelsen att ha att göra med en charmigt egensinnig uris som inte har stor risk att vara sur. Snittpris för en service på en handjagad vintageklocka utan en massa delar som ska bytas ut är runt 2300kr.

ABC Servicecentrum: Öppet Måndag till Torsdag. Drivs av Werner Koch. Herr Koch är mycket känd i vintage världen, främst för att vara Stockholms kung på Omega men också för sitt beryktade oberäkneliga humör. Han kan vara brysk minst sagt mot oartiga kunder men ryktet till trots är han faktiskt väldigt snäll - han kan verkligen sina grejer och när han är glad så är han mycket, mycket trevlig att ha att göra med. Visa intresse för hans fantastiska samling av egenproducerade verktyg och du kan råka stanna där i timmar utan att spendera en enda krona. Mitt pro tip är att gå på Torsdagar - Herr Koch brukar vara mycket mer avslappnad då för han inte har jobb han stressar med och har sin thaimat som han brukar käka till middag då att se fram emot så han brukar vara på härligt humör då. Standard pris på service börjar på runt 3500kr, men förvänta dig mycket bra jobb.

Gamla Klockor: Kanske den mysigaste affären i Stockholm. Luktar gamla verktyg och äldre man på bästa möjliga sätt. Herr Muller är en riktig pärla, legitimerad psykolog och full av anekdoter om allt. Han är dock en man som uppskattar ordning och artighet; om du letar efter något speciellt så skulle jag rekommendera att ringa i förväg - då brukar han erbjuda sig att leta efter något. Jag skulle också avråda om att fråga om för mycket samtidigt - han har sitt eget workflow och när du väl får bollen i rullning visar han dig gärna fantastisk skatt efter skatt i en rasande takt men man får spela lite på hans regler. Han är mer en återförsäljare av vintage klockor än att ta sig an service jobb, men han är värd att fråga ifall du har behov av något - hans priser kan variera något, men de brukar vara hyfsat bra valuta för pengarna.

Det är några favoriter i Stockholm. Jag rekommenderar alla väldigt varmt - innehavarna är alla lite egensinniga på ett otroligt charmigt sätt och jag skulle inte ändra på någonting. Hoppas att det hjälper någon :D
Klockvärldens soup nazis. Love it!

De vet inte alltid det, men de har också många, många kunder på rad som de redan vet har möjligheten. Några av de vassare säljarna jag jobbat med är oerhört duktiga på att läsa av vad för typ av person deras kund är, och alltid kunna sälja in rätt sak på rätt sätt. De som bara står i disken med en kortläsare blir antingen inte kvar särskilt länge, eller kommer ingenstans.

Men det går absolut inte alltid att läsa av allt, men det finns alltid säkrare kort att spela. Om man är AD för Rolex/Patek så är listan på potentiella kunder som redan köpt garanterat väldigt lång.
Alltså. Jag är med på hela AD har övertaget grejen år 2021.

Men. I @Hela dagen runt tavlan fall handlar det ändå om att AD ordagrant sa köp X för list så får du Y, som sedan backar ut från hela dealen.

Ska man bara knyta näven i fickan och säga att livet är orättvist då?

Måste ännu en gång få hissa @ERIKSON URHANDEL!

Även fast jag inte fått tillfälle att handla något av dom sedan jag köpte min Sinn 104 förra året, skickar dom ändå ett handsignerat gratulationskort till min födelsedag även i år!

Utöver den underbara servicen jag fick när jag köpte klockanm, så är det även sådant här som gör att jag kommer välja dom nästa gång jag "behöver" en klocka som dom har på lager.

Än en gång tusen tack, nästa gång jag är i huvudstaden måste jag kika förbi och träffa er live :)

IMG20211030161317.jpg

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA kan denna tråd få återgå till att bli en referenstråd för ADs? 1 inlägg = 1 recension. Positivt och negativt.

(Dvs inte 28 luddiga inlägg om nån som blivit "lurad" på en Daytona av namnlös AD)
Nej, du har rätt. Jag ville väl mest tala om att det här är verklighet, och att jag då ska föreställa "vipkund" hos denna AD.
Men att de ändå undviker att svara, låter bli att återkomma mm mm.

Jag kommer att skriva ut en diss, om det inte visar sig att jag har fel (vilket jag inte tror)
Jag kommer även då att starta en egen tråd där jag förklarar och beskriver så grundligt jag kan. Kanske även vilka jag pratat med och vem som sagt vad.

Nu kan vi väl släppa det då?
Än en gång en ursäkt för OT.

Mvh.

Nej, du har rätt. Jag ville väl mest tala om att det här är verklighet, och att jag då ska föreställa "vipkund" hos denna AD.
Men att de ändå undviker att svara, låter bli att återkomma mm mm.

Jag kommer att skriva ut en diss, om det inte visar sig att jag har fel (vilket jag inte tror)
Jag kommer även då att starta en egen tråd där jag förklarar och beskriver så grundligt jag kan. Kanske även vilka jag pratat med och vem som sagt vad.

Nu kan vi väl släppa det då?
Än en gång en ursäkt för OT.

Mvh.
Har du inte fått nåt svar vid det här laget tror jag inte att kommer få det heller.

Ut i ljuset med dissen.

Har du inte fått nåt svar vid det här laget tror jag inte att kommer få det heller.

Ut i ljuset med dissen.
Jag tror heller inte det. Men har jag fel så kastar jag ju skit på dem oförtjänt, och får ALDRIG mer en möjlighet att handla där.

Jag ska ta upp det med butikschefen nästa vecka och se hur han ställer sig i det här.
Om jag tolkat fel, om säljarna jag pratat med tagit "egna initiativ" wller om de verkligen menar det de skrev.

Jag får ju knte publicera inspelningar på wtt forum, men ingwt hindrar mig från att spela upp de privat för mina vänner tex, eller att återge vem som har sagt vad och när.

Men som sagt, det har varit väldigt mkt off topic nu.

Men det kommer en diss, alternativt en hiss (och då ska jag öppet/offentligt be om ursäkt i tråden) så småningom.
Jag vill bara vara helt säker på var ledningen står i det här först.

Mvh

Jag tror heller inte det. Men har jag fel så kastar jag ju skit på dem oförtjänt, och får ALDRIG mer en möjlighet att handla där.

Jag ska ta upp det med butikschefen nästa vecka och se hur han ställer sig i det här.
Om jag tolkat fel, om säljarna jag pratat med tagit "egna initiativ" wller om de verkligen menar det de skrev.

Jag får ju knte publicera inspelningar på wtt forum, men ingwt hindrar mig från att spela upp de privat för mina vänner tex, eller att återge vem som har sagt vad och när.

Men som sagt, det har varit väldigt mkt off topic nu.

Men det kommer en diss, alternativt en hiss (och då ska jag öppet/offentligt be om ursäkt i tråden) så småningom.
Jag vill bara vara helt säker på var ledningen står i det här först.

Mvh
Möjligen skulle du ha väntat med dina inlägg om detta tills du är helt säker på vad som inträffat.

Måste ännu en gång få hissa @ERIKSON URHANDEL!

Även fast jag inte fått tillfälle att handla något av dom sedan jag köpte min Sinn 104 förra året, skickar dom ändå ett handsignerat gratulationskort till min födelsedag även i år!

Utöver den underbara servicen jag fick när jag köpte klockanm, så är det även sådant här som gör att jag kommer välja dom nästa gång jag "behöver" en klocka som dom har på lager.

Än en gång tusen tack, nästa gång jag är i huvudstaden måste jag kika förbi och träffa er live :)

IMG20211030161317.jpg
Stort Tack för dina värmande ord och hälsar dig varmt välkommen!

Stort Tack för dina värmande ord och hälsar dig varmt välkommen!
Jag har adrig handlat av dig,men ger dig anda fem stjarnor for hur du verkar behandla dina kunder.
Andra handlare borde se och lara hur man ska gora for att forsoka fa kunder (bade nya och gamla) kanna sig just uppskattade.
Formodligen ett av de billigaste och mest effektiva satt att bli ihagkommen som naringsidkare,och darmed ofta framgangsrik

Nasta gang jag ar i Stockholm jag jag forsoka titta in, saga Hej och dricka en kopp kaffe...

Onskar dig en trevlig sondagskvall i Sverige!

Hade en riktigt trevlig stund inne på Krons Ur. Provade bla senaste Explorern i two-tone.

Besökt de några gånger tidigare och alltid blivit vänligt och proffsigt bemött även om det är ganska klart att jag inte tänker handla.

Sebastian, som jag hjälpts av de senaste gångerna, är riktigt skön och trevlig med en självklarhet som får en att känna sig avslappnad.

Får tyvärr säga ”diss” på Rob Engström. Lämnade in till dem för att byta ett trasigt stift till länken på min Constellation Chrono. Tog två dagar att få ett kostnadsförslag, fick då ett förslag på att byta ut alla stift och rör i hela länken, vilket jag inte ville men det var ju ändå ett rimligt förslag i mina ögon. Däremot fick jag även ett (valfritt) förslag på en helt ny komplett boett för 10.500kr då ”Klockans bakboett och boett är kraftigt repade på baksidan”. Jag vet inte om jag är blind, men tycker då inte baksidan ser särskilt hemsk ut🙄 Det slutade dock bra med att de endast fixade det trasiga stiftet för det mer rimliga priset på 400kr.

Och så en bild på klockan och den fruktansvärt hemska baksidan…
77BB6B79-2508-4A84-9CD4-8ED67E84FA16.jpeg
70B482D1-56B8-403B-B80E-36DDB4463FD9.jpeg

Lägg därtill att bemötandet var minst sagt ljummet när jag bara skulle lämna in en skruttig gammal Omega för trasigt stift. Hädanefter håller jag mig nog undan från dem faktiskt, och går till andra klockbutiker där de faktiskt är trevliga och tillmötesgående oavsett ärende🙂

Tillbaka
Topp