• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

FlipSwede

Rolex
Om jag hade varit i den situationen och haft tung bevisning på att de lovat dig det i samband med det andra köpet hade jag nog hotat med att gå vidare civilrättsligt. I och med att de säljs med premium på marknaden och de bryter ert avtal så blir de skadeståndskyldiga. Är bevisningen stark och du hade öppnat upp med en stämning hade det snabbt blivit väldigt dyrt för dem. Risken finns ju att de tvärvägrar av princip men rätt spelat är det kanske en väg att gå. Lite löjligt, jovisst, men då ska man inte ingå avtal som man inte kan hålla. Kräv att de återköper klockan eller levererar en daytona. Utmaningen för dig är ju att kunna göra detta utan att du själv drar på dig advokatkostnader, då kan du ju lika gärna gå till gråhandlaren över gatan.
Later bra i teorin,men i verkligheten ar det nagot helt annat.
 

oystercase

Cartier
Plus att dörren är stängd för att köpa så mycket som en mutter hos en AD för all framtid. Sannolikt alla ADs i den staden också. Kanske till och med landet.
Att man bryter med en AD efter en sådan behandling/lösning är väl ganska självklart. Sedan kommer man ju oftast framåt med lite smidig förhandling som första val.
 

oystercase

Cartier
Later bra i teorin,men i verkligheten ar det nagot helt annat.
Allt beror på hur bra bevis man har. Man kan bli helt förstummad hur dumma saker folk gör. Ingår avtal som de sedan skiter i medvetet. Min erfarenhet av likande fall i affärsvärlden är att det ofta är en utmärkt strategi att dra igång en rättsprocess. Blir snabbt jävligt dyrt för motparten och vid förberedande förhandling så inser motpartens jurister att motparten klampat i klaveret.

Jag förutsätter så klart att det finns svart på vitt att X utlovades vid köpet av Y. Konsumenternas rättigheter har rätt starkt lagstöd i Sverige. Man kan även börja en sådan vända via arn. (Antagligen ännu bättre).

Jag har som sagt vunnit ett antal case i denna stil (och inte förlorat något), oftast p.g.a. att motparten är idioter som bryter ingågna avtal för att de tror de kommer undan. Nu har jag varit tillräckligt kunnig för att driva stora delar av de processerna själv, ska man ta avlönade jurister till hjälp så blir det snabbt svårt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Allt beror på hur bra bevis man har. Man kan bli helt förstummad hur dumma saker folk gör. Ingår avtal som de sedan skiter i medvetet. Min erfarenhet av likande fall i affärsvärlden är att det ofta är en utmärkt strategi att dra igång en rättsprocess. Blir snabbt jävligt dyrt för motparten och vid förberedande förhandling så inser motpartens jurister att motparten klampat i klaveret.

Jag förutsätter så klart att det finns svart på vitt att X utlovades vid köpet av Y. Konsumenternas rättigheter har rätt starkt lagstöd i Sverige. Man kan även börja en sådan vända via arn. (Antagligen ännu bättre).

Jag har som sagt vunnit ett antal case i denna stil (och inte förlorat något), oftast p.g.a. att motparten är idioter som bryter ingågna avtal för att de tror de kommer undan. Nu har jag varit tillräckligt kunnig för att driva stora delar av de processerna själv, ska man ta avlönade jurister till hjälp så blir det snabbt svårt.
Du kanske kan ge en hjälpande hand då? Pro bono? 😌
 

FlipSwede

Rolex
Allt beror på hur bra bevis man har. Man kan bli helt förstummad hur dumma saker folk gör. Ingår avtal som de sedan skiter i medvetet. Min erfarenhet av likande fall i affärsvärlden är att det ofta är en utmärkt strategi att dra igång en rättsprocess. Blir snabbt jävligt dyrt för motparten och vid förberedande förhandling så inser motpartens jurister att motparten klampat i klaveret.

Jag förutsätter så klart att det finns svart på vitt att X utlovades vid köpet av Y. Konsumenternas rättigheter har rätt starkt lagstöd i Sverige. Man kan även börja en sådan vända via arn. (Antagligen ännu bättre).

Jag har som sagt vunnit ett antal case i denna stil (och inte förlorat något), oftast p.g.a. att motparten är idioter som bryter ingågna avtal för att de tror de kommer undan. Nu har jag varit tillräckligt kunnig för att driva stora delar av de processerna själv, ska man ta avlönade jurister till hjälp så blir det snabbt svårt.
Vilka fall i affarsvarlden dar ett muntligt lofte om att fa kopa pryl X senare om man koper pryl Y nu som gatt till domstol dar karandens talan bifallits kan du referera till som prejudikat?
Konsument? Vad har det med saken att gora? ARN? Vad ar det for fel som ska reklameras? Hanger inte med pa hur du tanker har.

Du far garna dela med dig om vilka fall du sjalv drivit och vunnit dar nagon lovat dig nagot som beloning senare for att du gor/koper nagot nu och sedan sagt Tyvarr...

Jag personligen skulle slappa detta och ga vidare i livet.
Surt och trakigt att kanna man blivit lurad och utnyttjad? Absolut.
Vart att lagga timmar av mitt liv pa att fortsatta forsoka forma nagon som inte vill anda gora det "ratta"? Inte vart det for mig personligen.

Min Morfar larde mig foljande som liten parvel.

Har du lart dig nagot av ditt misstag sa har du aldrig betalat formycket
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag måste verkligen passa på att hissa Klockmaster Hansson och kanske framförallt Dennis där. Jäklar vilken trevlig karl det är! Tar sig alltid tid att på ett glatt sätt visa och diskutera de klockor (GS och Seiko) som jag velat klämma på utan att jag skickat någon direkt köpsignal. Men när det väl är dags att köpa så vet jag vart jag kommer gå, det är så man lockar till sig kunder :) 5/5!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Avtal är avtal och muntliga är lika giltiga som skriftliga för det. Har man det dessutom tydligt dokumenterat så är det ju inte så svårt att föra i bevis (vilket jag förstod att trådstartaren hade). ARN hanterar även sådana här ärenden. Behöver inte vara rena reklamationer.

Jag tror vi släpper det här. Vi har uppenbarligen olika åsikt om vad som funkar eller inte, och självklart beror det på vilka "bevis" om avtal som finns.

Sedan kan jag hålla med om att man ofta mår bättre av att bara släppa saker och gå vidare.

1: Få rätt
2: Hämnas
3: Knyta näven i fickan och tänka onda tankar
 

oystercase

Cartier
Du kanske kan ge en hjälpande hand då? Pro bono? 😌
Även om jag är rätt väl bevandrad i området så är jag inte en arbetande jurist. Jag tar själv hjälp av mina juristvänner på olika sätt. Däremot förvånar det mig lite att jag aldrig sett någon av alla advokater/jurister som hänger här på KS ställa upp med råd eller hjälp.

För att vara lite tydligare om hurnjag fungerar.
1. Vet dina rättigheter
2. Förhandla/resonera dig fram till en lösning med motparten
3. Om motparten är dum i huvudet/omedgörlig trots ex. Uppenbart avtalsbrott med tydliga bevis, hota med civilrättsliga åtgärder.
4. Om det känns vettigt, gå vidare med ex en stämning eller ARN för att sätta ytterliggare press på dem. Man kan alltid backa utär det
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Även om jag är rätt väl bevandrad i området så är jag inte en arbetande jurist. Jag tar själv hjälp av mina juristvänner på olika sätt. Däremot förvånar det mig lite att jag aldrig sett någon av alla advokater/jurister som hänger här på KS ställa upp med råd eller hjälp.

För att vara lite tydligare om hurnjag fungerar.
1. Vet dina rättigheter
2. Förhandla/resonera dig fram till en lösning med motparten
3. Om motparten är dum i huvudet/omedgörlig trots ex. Uppenbart avtalsbrott med tydliga bevis, hota med civilrättsliga åtgärder.
4. Om det känns vettigt, gå vidare med ex en stämning eller ARN för att sätta ytterliggare press på dem. Man kan alltid backa utär det
Jag har väldigt svårt att se att detta ska gå att vinna juridiskt. Att han inte får köpa Daytonan är, enligt min begränsade erfarenhet, i juridisk mening inte en skada utan en teoretisk utebliven vinst.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tycker diskussionen börjar spåra om man ser till trådens syfte. Eftersom @Hela dagen runt tavlan varit tydlig med att inte lägga ut AD´s namn i hopp om att det blir löst offline så börjar tråden bli mer spekulationer. Givetvis är diskussionen viktig och väcker många andra frågor speciellt när det gäller hur AD´s agerar. Men fram till att det läggs ut mer konkret i detta fallet kanske det kan ge upphov till en egen men likväl lika intressant diskussion? :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tycker diskussionen börjar spåra om man ser till trådens syfte. Eftersom @Hela dagen runt tavlan varit tydlig med att inte lägga ut AD´s namn i hopp om att det blir löst offline så börjar tråden bli mer spekulationer. Givetvis är diskussionen viktig och väcker många andra frågor speciellt när det gäller hur AD´s agerar. Men fram till att det läggs ut mer konkret i detta fallet kanske det kan ge upphov till en egen men likväl lika intressant diskussion? :)
Diskussionen tycker jag inte är OT eller oviktig men vad gäller denna tråd… dissar man en AD måste man ju skriva vilken.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Så länge som AD’n inte är namngiven eller saknar avslut så är det imo en diskussion för en annan tråd (och som nämnts likväl intressant men kanske inte här).

Ja men likväl kan diskussionen vara intressant. Vad gör man som köpare om man blir påprackad en dyr klocka mot löftet att få köpa en som man egentligen vill ha, men ett löfte som "faller mellan stolarna" när det väl gäller?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om man nu verkligen vill dra det vidare och har riktigt torrt på fötterna med bevis så hade jag nog 1. Förhandlat själv 2. Kört det mot ARN.

Haha. Nä de jurister jag jobbat med har väl varit bra i det hänseendet om man hållt efter dem men jag har stött på flera av den andra sorten. Någonstans undrar man om de bara vill dra fler timmar? Man kan så klart inte dra alla över en kam men generellt så tycker jag svenska jurister inte alls har samma mentalitet som amerikanska i det hänseendet.
Så kan det vara. Med rätt svenska jurister brukar det vara bra driv, jänkarna har en tendens att göra alla grejer extrem dokumentationstunga och riktigt dyra. De bra svenska affärsjuridiska byråerna håller god kvalitet för pengarna.
 

FlipSwede

Rolex
Ja men likväl kan diskussionen vara intressant. Vad gör man som köpare om man blir påprackad en dyr klocka mot löftet att få köpa en som man egentligen vill ha, men ett löfte som "faller mellan stolarna" när det väl gäller?

Man lar sig av sina misstag och gor inte om dessa,samt hjalper andra att slippa gora om samma sak man sjalv gjort.
Kanske denna trad hjalper nagon slippa samma olustkanslor och da har den fyllt sitt syfte val.

Jag har ocksa fatt samma forslag som vi diskuterar har. Kop skit nu och fa godis sedan.
Mitt svar har varit att nar godiset finns att hamta ut sa koper jag skiten,da detta alltid finns i lager/gar att fa hem pa nagon dag/vecka.
Vill ni inte det....ja da tror jag att jag passar pa denna affar alternativt utgar fran att nagot godis far jag aldrig,och skulle jag nu fa det sa ar det enbart en stor bonus.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte fått några svar på mitt msil än.
Men jag har funderat lite..
Skulle jag slänga ut vad jag har som bevis för att denna överenskommelse faktiskt existerar så tror jag ingen skulle misstro mig.
Men vad vinner jag på det?
Jag lär ju knappast få dem att efter att ha gjort något sånt kunna räkna med att bli trevligt bemött i fortsättningen..

Jag känner mig bara jäkligt ledsen över att de väljer att göra såhär mot en trogen, återkommande (VIP)kund (en säljare vände på skärmen och visade mig att det stod vipkund med stora bokstäver alldeles under mitt namn när de skrev in det i datorn. Så det är ju tydligt iaf..

Hela historien i stort går ut på att jag, för två år sedan kikade på en klocka.
Säljaren sa då åt mig att han hade "lov" uppifrån att lova mig att jag skulle få köpa en daytona 116500 med valfri färg på tavlan inom 24 månader om det blev affär på klockan jag kikade på "idag".

Jag köpte den klockan för 120k och tog säljaren på orden.
Jag trodde jag kunde lita på dem då jag spenderat en hel del hos dem innan.

Nu, när det gått två år så får jag höra att jag hämtade ut en annan klocka för ett halvår sedan, så det "kan bli svårt" att leverera en daytona OCKSÅ.

Jag menade då att jag ju redan stod på intresselistan för den andra klockan när säljaren gav mig löftet och hade gjort i över ett år. Samt att jag ALDRIG fått höra en stavelse om att jag, om jag köper den ena inte skulle få köpa den andra.

Inte förrens det sista mailet, trots att jag som jag sagt har inspelade samtal med säljaren som gav mig löftet och ett par andra där det tydligt framgår att jag har blivit lovad det jag hävdar.

(Första gången jag fick frågan om jag hade "papper på detta löfte" så kände jag att jag ju faktiskt bara har mitt eget ord på qtt få köpa en av de absolut mest efterfrågade klockorna i världen. Varför skulle de tro på mig? Jag har "köat" på en daytona I 3 år nu ca. (Det var därför de erbjöd mig just den inom en viss tid) så DÄRFÖR valde jag att spela in vissa samtal, så kag skulle ha NÅNTING om det skulle bli såhär.

Men trots att de har pratat med säljaren som lovat mig det här, och även hans chef som också sagt samma sak som jag, enligt de själva iaf.

Och att jag nämner att jag ju faktiskt har "bevis" på att jag blivit lovad detta, så säger de nu att jag ju fick köpa en annan klocka i våras, så det nu kan bli svårt att leverera mig även en daytona.

Jag känner väl liksom att om det är så de behandlar sina trogna "vip"kunder, att de inte vill (trots de "bevis" jag har och de anställda som bekräftar mina ord) så måste det finnas nån anledning till det, det kan inte handla om att vara "rättvis mot kunderna", isåfall hade de väl stått vid den överenskommelse de ingått?

Hur som helst. Detta är vad som hänt och varför kag känner mig lurad, när jag ser att andra, som handlat betydligt mindre än jag köper "listklockor" med jämna mellanrum. Jag har ändå väntat ca 3 år på den enda sk "listklocka" jag köpt.

Men ja, jag hoppas ju att de ska vara shyssta och faktiskt stå vid sitt ord, när jag har varit tråden dem och köpt ca 20talet klockor de senaste 4 - 5 åren..

Jag har svårt att se varför de inte vill sälja mig en klocka, jag betalar ju lika mycket som någon annan, och jag har "bevis" på att detta löfte givits mig och att kag där köpte en klocka för över 100k..

😔
Det här är ju helt sjukt ju!
Tycker det förtjänar en egen tråd faktiskt. Förstår inte varför du går med på detta märkliga spel. Du kommer ju känna dig helt förödmjukad om du framöver väl får köpa den där klockan. Köp något bättre någon annanstans är mitt tips. Fy fan för att behöva truga på detta sätt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Finns ju inte många Rolexhandlare i Sverige så inte direkt svårt att lista ut vilken AD det handlar om.
Har mina aningar men tycker att @Hela dagen runt tavlan kan skriva ut det så vi kan få en tydlig diskussion om den specifika AD’n istället för massa sidospår. :cool: Eller som jg också nämnde skapa en separat tråd då det absolut är ett ämne värt att diskutera vidare på.
 
Alltså, folk verkar ha missat inlägget jag skrivit gång på gång här på KS om hur det funkar.
Jag har tidigare stått på andra sidan disken med just Rolex, och även Patek. Jag vet hur det funkar. Jag har skrivit det. Flera gånger.

Men ändå jämrar sig folk som @Hela dagen runt tavlan att det inte blivit deras "tur".
Tldr versionen: Gillar de inte dig, kommer du inte få köpa. Är du dryg, kommer du inte få köpa. Är du tjatig, kommer du inte få köpa.
VARFÖR ska de sälja denna till just DIG? För att du fått för dig att du blivit uppskriven på en lista? (Som för övrigt inte existerar, och om den mot all förmodan gör det så ignoreras den helt ändå.)

Dessa extremt eftertraktade pjäser så som Daytona används som säljverktyg. De används som medel istället för prisändringar för avsevärt dyrare klockor.
Kliver du in och vill köpa en ROO Tourbillon/Annat dyrt i högra hundratusentalen, eller miljontalet, men vill ha en viss procent rabatt?
Voilá, en 116500LN trollas fram från rockärmen, som du får köpa till list och får ett "under bordet" OK att sälja vidare direkt. Helt plötsligt är kunden nöjd, då denne antagligen fått ut mer ekonomiskt än den ursprungliga rabatten.
AD:n är då extremt nöjd, de har sålt en dyr eller eventuellt svårsåld klocka till list, och en Daytona för exakt den högsta summan de får sälja den för. Men de har vunnit ekonomiskt mer på denna typ av affär, än att ge kunden 10% till exempel på den dyra klockan och sedan sälja Daytonan till tjat-pelle som hetsat och gnällt i två år om att få köpa den.

Om det är en sak som både Rolex och Patek stampar ner EXTREMT hårt på så är det att rakt av sälja för högre än deras rekommenderade priser. Man blir av med deras kontrakt rätt omgående.
Hur kringgår de detta problem när vissa modeller är värda aavsevärt mer än det monetära värdet som de får sälja den för?
Jo, på ovannämnda viset. Som verktyg att ordna annat.

Suger detta för någon som helt enkelt vill ha en Daytona i stål? Rätt så, man får helt enkelt gå på marknadspriset, eftersom listpriset inte är tillgängligt utan någon stark relation, större köp eller annan fördelaktig vinkel.

Life ain't fair, the game is what it is.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså, folk verkar ha missat inlägget jag skrivit gång på gång här på KS om hur det funkar.
Jag har tidigare stått på andra sidan disken med just Rolex, och även Patek. Jag vet hur det funkar. Jag har skrivit det. Flera gånger.

Men ändå jämrar sig folk som @Hela dagen runt tavlan att det inte blivit deras "tur".
Tldr versionen: Gillar de inte dig, kommer du inte få köpa. Är du dryg, kommer du inte få köpa. Är du tjatig, kommer du inte få köpa.
VARFÖR ska de sälja denna till just DIG? För att du fått för dig att du blivit uppskriven på en lista? (Som för övrigt inte existerar, och om den mot all förmodan gör det så ignoreras den helt ändå.)

Dessa extremt eftertraktade pjäser så som Daytona används som säljverktyg. De används som medel istället för prisändringar för avsevärt dyrare klockor.
Kliver du in och vill köpa en ROO Tourbillon/Annat dyrt i högra hundratusentalen, eller miljontalet, men vill ha en viss procent rabatt?
Voilá, en 116500LN trollas fram från rockärmen, som du får köpa till list och får ett "under bordet" OK att sälja vidare direkt. Helt plötsligt är kunden nöjd, då denne antagligen fått ut mer ekonomiskt än den ursprungliga rabatten.
AD:n är då extremt nöjd, de har sålt en dyr eller eventuellt svårsåld klocka till list, och en Daytona för exakt den högsta summan de får sälja den för. Men de har vunnit ekonomiskt mer på denna typ av affär, än att ge kunden 10% till exempel på den dyra klockan och sedan sälja Daytonan till tjat-pelle som hetsat och gnällt i två år om att få köpa den.

Om det är en sak som både Rolex och Patek stampar ner EXTREMT hårt på så är det att rakt av sälja för högre än deras rekommenderade priser. Man blir av med deras kontrakt rätt omgående.
Hur kringgår de detta problem när vissa modeller är värda aavsevärt mer än det monetära värdet som de får sälja den för?
Jo, på ovannämnda viset. Som verktyg att ordna annat.

Suger detta för någon som helt enkelt vill ha en Daytona i stål? Rätt så, man får helt enkelt gå på marknadspriset, eftersom listpriset inte är tillgängligt utan någon stark relation, större köp eller annan fördelaktig vinkel.

Life ain't fair, the game is what it is.
Skillnaden är dock att man ”lätt” kunde få minst 20% off på samma klockor när du sålde dem. Jag har extremt svårt att förstå varför folk kämpar så in i helvete för att köpa ”samma” klockor nu. Det köps klockor för flera 100-tusen, spelas in samtal osv. Helt sjukt faktiskt. Blir jag inte behandlad bra i en affär så flyttar jag på mig, varesig det är en klockbutik, bilsäljare eller Ica.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltså, folk verkar ha missat inlägget jag skrivit gång på gång här på KS om hur det funkar.
Jag har tidigare stått på andra sidan disken med just Rolex, och även Patek. Jag vet hur det funkar. Jag har skrivit det. Flera gånger.

Men ändå jämrar sig folk som @Hela dagen runt tavlan att det inte blivit deras "tur".
Tldr versionen: Gillar de inte dig, kommer du inte få köpa. Är du dryg, kommer du inte få köpa. Är du tjatig, kommer du inte få köpa.
VARFÖR ska de sälja denna till just DIG? För att du fått för dig att du blivit uppskriven på en lista? (Som för övrigt inte existerar, och om den mot all förmodan gör det så ignoreras den helt ändå.)

Dessa extremt eftertraktade pjäser så som Daytona används som säljverktyg. De används som medel istället för prisändringar för avsevärt dyrare klockor.
Kliver du in och vill köpa en ROO Tourbillon/Annat dyrt i högra hundratusentalen, eller miljontalet, men vill ha en viss procent rabatt?
Voilá, en 116500LN trollas fram från rockärmen, som du får köpa till list och får ett "under bordet" OK att sälja vidare direkt. Helt plötsligt är kunden nöjd, då denne antagligen fått ut mer ekonomiskt än den ursprungliga rabatten.
AD:n är då extremt nöjd, de har sålt en dyr eller eventuellt svårsåld klocka till list, och en Daytona för exakt den högsta summan de får sälja den för. Men de har vunnit ekonomiskt mer på denna typ av affär, än att ge kunden 10% till exempel på den dyra klockan och sedan sälja Daytonan till tjat-pelle som hetsat och gnällt i två år om att få köpa den.

Om det är en sak som både Rolex och Patek stampar ner EXTREMT hårt på så är det att rakt av sälja för högre än deras rekommenderade priser. Man blir av med deras kontrakt rätt omgående.
Hur kringgår de detta problem när vissa modeller är värda aavsevärt mer än det monetära värdet som de får sälja den för?
Jo, på ovannämnda viset. Som verktyg att ordna annat.

Suger detta för någon som helt enkelt vill ha en Daytona i stål? Rätt så, man får helt enkelt gå på marknadspriset, eftersom listpriset inte är tillgängligt utan någon stark relation, större köp eller annan fördelaktig vinkel.

Life ain't fair, the game is what it is.

Samtidigt borde väl en AD även i våra utkanter få större tilldelning av massproducerade stålklockor, (Daytona, m.fl), än att varje klocka kan tussas ihop med ett köp i miljonklassen? Dvs, det borde finnas ett antal klockor kvar även för den som har en kölista som enda tillgängliga strategi?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Alltså, folk verkar ha missat inlägget jag skrivit gång på gång här på KS om hur det funkar.
Jag har tidigare stått på andra sidan disken med just Rolex, och även Patek. Jag vet hur det funkar. Jag har skrivit det. Flera gånger.

Men ändå jämrar sig folk som @Hela dagen runt tavlan att det inte blivit deras "tur".
Tldr versionen: Gillar de inte dig, kommer du inte få köpa. Är du dryg, kommer du inte få köpa. Är du tjatig, kommer du inte få köpa.
VARFÖR ska de sälja denna till just DIG? För att du fått för dig att du blivit uppskriven på en lista? (Som för övrigt inte existerar, och om den mot all förmodan gör det så ignoreras den helt ändå.)

Dessa extremt eftertraktade pjäser så som Daytona används som säljverktyg. De används som medel istället för prisändringar för avsevärt dyrare klockor.
Kliver du in och vill köpa en ROO Tourbillon/Annat dyrt i högra hundratusentalen, eller miljontalet, men vill ha en viss procent rabatt?
Voilá, en 116500LN trollas fram från rockärmen, som du får köpa till list och får ett "under bordet" OK att sälja vidare direkt. Helt plötsligt är kunden nöjd, då denne antagligen fått ut mer ekonomiskt än den ursprungliga rabatten.
AD:n är då extremt nöjd, de har sålt en dyr eller eventuellt svårsåld klocka till list, och en Daytona för exakt den högsta summan de får sälja den för. Men de har vunnit ekonomiskt mer på denna typ av affär, än att ge kunden 10% till exempel på den dyra klockan och sedan sälja Daytonan till tjat-pelle som hetsat och gnällt i två år om att få köpa den.

Om det är en sak som både Rolex och Patek stampar ner EXTREMT hårt på så är det att rakt av sälja för högre än deras rekommenderade priser. Man blir av med deras kontrakt rätt omgående.
Hur kringgår de detta problem när vissa modeller är värda aavsevärt mer än det monetära värdet som de får sälja den för?
Jo, på ovannämnda viset. Som verktyg att ordna annat.

Suger detta för någon som helt enkelt vill ha en Daytona i stål? Rätt så, man får helt enkelt gå på marknadspriset, eftersom listpriset inte är tillgängligt utan någon stark relation, större köp eller annan fördelaktig vinkel.

Life ain't fair, the game is what it is.
Det kommer bli så sött när konjunkturen går ner och butiksbiträden i klockbutiker taggar ner en smula.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Alltså, folk verkar ha missat inlägget jag skrivit gång på gång här på KS om hur det funkar.
Jag har tidigare stått på andra sidan disken med just Rolex, och även Patek. Jag vet hur det funkar. Jag har skrivit det. Flera gånger.

Men ändå jämrar sig folk som @Hela dagen runt tavlan att det inte blivit deras "tur".
Tldr versionen: Gillar de inte dig, kommer du inte få köpa. Är du dryg, kommer du inte få köpa. Är du tjatig, kommer du inte få köpa.
VARFÖR ska de sälja denna till just DIG? För att du fått för dig att du blivit uppskriven på en lista? (Som för övrigt inte existerar, och om den mot all förmodan gör det så ignoreras den helt ändå.)

Dessa extremt eftertraktade pjäser så som Daytona används som säljverktyg. De används som medel istället för prisändringar för avsevärt dyrare klockor.
Kliver du in och vill köpa en ROO Tourbillon/Annat dyrt i högra hundratusentalen, eller miljontalet, men vill ha en viss procent rabatt?
Voilá, en 116500LN trollas fram från rockärmen, som du får köpa till list och får ett "under bordet" OK att sälja vidare direkt. Helt plötsligt är kunden nöjd, då denne antagligen fått ut mer ekonomiskt än den ursprungliga rabatten.
AD:n är då extremt nöjd, de har sålt en dyr eller eventuellt svårsåld klocka till list, och en Daytona för exakt den högsta summan de får sälja den för. Men de har vunnit ekonomiskt mer på denna typ av affär, än att ge kunden 10% till exempel på den dyra klockan och sedan sälja Daytonan till tjat-pelle som hetsat och gnällt i två år om att få köpa den.

Om det är en sak som både Rolex och Patek stampar ner EXTREMT hårt på så är det att rakt av sälja för högre än deras rekommenderade priser. Man blir av med deras kontrakt rätt omgående.
Hur kringgår de detta problem när vissa modeller är värda aavsevärt mer än det monetära värdet som de får sälja den för?
Jo, på ovannämnda viset. Som verktyg att ordna annat.

Suger detta för någon som helt enkelt vill ha en Daytona i stål? Rätt så, man får helt enkelt gå på marknadspriset, eftersom listpriset inte är tillgängligt utan någon stark relation, större köp eller annan fördelaktig vinkel.

Life ain't fair, the game is what it is.
Word to the MF-streets yo!

Jag har egentligen inget problem med detta förfarande när jag tänker på det. Butiken ska nå sina mål och om jag inte har råd med något (ink extraköp) så har jag inte det. Finns massor med andra saker där ute jag kan lägga mina pengar på, alla klockor jag äger är till slut bara en…grej (och smekmånaden går alltid över).
 
Skillnaden är dock att man lätt kunde få minst 20% off på samma klockor när du sålde dem. Jag har extremt svårt att förstå varför folk kämpar så in i helvete för att köpa ”samma” klockor nu. Det köps klockor för flera 100-tusen, spelas in samtal osv. Helt sjukt faktiskt. Blir jag inte behandlad bra i en affär så flyttar jag på mig, varesig det är en klockbutik, bilsäljare eller Ica.

Sant, tycker personligen att det är rätt skevt hur det hela blivit. Hypen har gått upp, procentuellt fler som köper klockor vad jag märkt, men min syn i det är förvisso rätt vinklad med tanke på min sits i det hela så det är absolut inte fakta, snarare egen uppfattning.
Men det du säger är rätt, det är sjukt att så många går så långt att få tag på dessa att de håller på såhär.
 
Topp