• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Får tyvärr säga ”diss” på Rob Engström. Lämnade in till dem för att byta ett trasigt stift till länken på min Constellation Chrono. Tog två dagar att få ett kostnadsförslag, fick då ett förslag på att byta ut alla stift och rör i hela länken, vilket jag inte ville men det var ju ändå ett rimligt förslag i mina ögon. Däremot fick jag även ett (valfritt) förslag på en helt ny komplett boett för 10.500kr då ”Klockans bakboett och boett är kraftigt repade på baksidan”. Jag vet inte om jag är blind, men tycker då inte baksidan ser särskilt hemsk ut🙄 Det slutade dock bra med att de endast fixade det trasiga stiftet för det mer rimliga priset på 400kr.

Och så en bild på klockan och den fruktansvärt hemska baksidan…
77BB6B79-2508-4A84-9CD4-8ED67E84FA16.jpeg
70B482D1-56B8-403B-B80E-36DDB4463FD9.jpeg

är nog ngn tidigare klåpares entré i klockan som gör att de inte kan garantera tätheten som föranleder förslaget.

C2C01095-76DD-4391-8F93-44EFD80D3CCF.png

är nog ngn tidigare klåpares entré i klockan som gör att de inte kan garantera tätheten som föranleder förslaget.

C2C01095-76DD-4391-8F93-44EFD80D3CCF.png
Möjligtvis, dock är den trycktestad och tät (fast det visste ju inte de på Rob). Tycker bara att det är en konstig sak att ha med, även som valfritt, när jag bara vill fixa ett nytt stift till länken🤨

En diss som känns tråkig men berättigad är till Krons pre-owned i nuläget.
Tar flera veckor innan man får svar och sen även under pågående dialog kan svaret dröja ytterligare flera veckor.
Ska väl inte behöva ta en månad innan man kan komma till en vettig affärsuppgörelse.
Känns som ett sömnigt beteende.

Har innan dom bytte personal på pre-owned gjort ett flertal affärer där med en snabb och trevlig respons.
Får hoppas på uppryckning framledes.

Är väl iof bra att de kollar andra grejer på samma gång. Det är ju valfritt om man vill åtgärda eller inte.

Tror att @limee syftade mer på bemötandet. Att vilja sälja mertjänster är OK, men man kan även respektera kundensval. Som I detta fallet är bemötandet avgörande om man återkommer eller inte.
Det har du rätt i @Zorin, konstigt bara att erbjuda en sådan sak när jag bara ville ha hjälp med ett nytt stift. Fick dessutom inte något kostnadsförslag på just den saken, vilket var anledningen till att jag kom in med klockan. Det fick jag fråga om i efterhand efter förslaget.

Exakt @Cosmo, att få förslag på byte av hela boetten men inte den enda saken som jag kom in och frågade om kändes lite märkligt. Rob E är säkert duktiga annars, men tyvärr har min subjektiva upplevelse av deras service och kontakt inte varit någon höjdare. Bör väl tilläggas att jag även var missnöjd med kontakten vid en tidigare service där, då saker byttes trots att jag sagt att jag ville behålla de delarna…

Senast ändrad:
Tror att @limee syftade mer på bemötandet. Att vilja sälja mertjänster är OK, men man kan även respektera kundensval. Som I detta fallet är bemötandet avgörande om man återkommer eller inte.
Om man som saljare vill forsoka med "upsell" ar forstaligt. Speciellt om man har nagon form av provision pa det man saljer.
Men da maste man ocksa leverera kundservice i toppklass om man ska lyckas.

Och jag tillagger att aven jag upplevde bemotandet hos just Rob E som halvt ointresserat nar jag besokte dem i somras.
Dalig dag? Trott pa att hora samma forfragningar flera ganger varje dag? Ny pa jobbet och darfor maste fraga den som bestammer?
Sa kan det sakert vara. Men saljer man totalt onodiga kapitalvaror sa maste man snabbt lara sig att detta aldrig far ga ut over hur man bemoter en potentiell kund.
Det kan kosta mer an det smakar

Senast ändrad:
Om man som saljare vill forsoka med "upsell" ar forstaligt. Speciellt om man har nagon form av provision pa det man saljer.
Men da maste man ocksa leverera kundservice i toppklass om man ska lyckas.

Och jag tillagger att aven jag upplevde bemotandet hos just Rob E som halvt ointresserat nar jag besokte dem i somras.
Dalig dag? Trott pa att hora samma forfragningar flera ganger varje dag? Ny pa jobbet och darfor maste fraga den som bestammer?
Sa kan det sakert vara. Men saljer man totalt onodiga kapitalvaror sa maste man snabbt lara sig att detta aldrig far ga ut over hur man bemoter en potentiell kund.
Det kan kosta mer an det smakar
Om man pratar direkt med urmakarna på plats där så brukar man få service av toppklass, det är iallafall min erfarenhet. Sen har även jag råkat ut för ett stolpskott där men överlag är de som är bra där verkligen jättebra.

Jag vill hissa Rob Engström. Var där igår och köpte en Datejust. Trevligt och bra bemötande hela tiden från säljaren där det pratades både om klockor och annat. Givetvis bör det vara en självklarhet att få ett trevligt bemötande när man handlar i butiken men har upplevt annat hos vissa andra ADs där hela upplevelsen har varit stel.

En allmänn diss till de flesta ADs i Sthlm. Det är väldigt sällan man träffar en säljare som kan något om klockorna (dvs klockor är inget intresse de har). Ex. när jag var på RobE så visste inte säljaren att vridringen på Tudor GMT var Bi-directional samt att den hade färre klick än en dykare (funktionen med detta):banghead: Upplever även att när man frågor om en ref. så har de oftast ingen aning vilken klocka man pratar om utan de får gå till datorn och söka.

Tar flera veckor innan man får svar och sen även under pågående dialog kan svaret dröja ytterligare flera veckor.
Ska väl inte behöva ta en månad innan man kan komma till en vettig affärsuppgörelse.

Har innan dom bytte personal på pre-owned gjort ett flertal affärer där med en snabb och trevlig respons.
Det är riktigt bedrövligt på Krons numera. Jag har varit ute efter nya band till min IWC BP43. Först ringde jag och de bad mig skicka ett mail. Mailade men fick inte svar på över en månad. Gick då till butiken. Väl där var det ingen som kunde hjälpa mig men de bad mig lämna mitt nummer, så killen som är ansvarig för IWC men som inte var på plats kunde höra av sig till mig. Det har nu gått över två månader sen dess och - ingenting. Jag har gjort mitt hos dem nu.

Måste tyvärr instämma. Vid alla förfrågningar för både köp eller sälj har servicen varit sparsmakad minst sagt. Antingen ouppdaterad sida, personen som ansvarar inte inne på en vecka eller två eller svar från chef som dröjer.

En allmänn diss till de flesta ADs i Sthlm. Det är väldigt sällan man träffar en säljare som kan något om klockorna (dvs klockor är inget intresse de har). Ex. när jag var på RobE så visste inte säljaren att vridringen på Tudor GMT var Bi-directional samt att den hade färre klick än en dykare (funktionen med detta):banghead: Upplever även att när man frågor om en ref. så har de oftast ingen aning vilken klocka man pratar om utan de får gå till datorn och söka.
Håller helt med, skulle nog säga att personalen på de flesta lyxbutikerna i sthlm är allmänt trötta.

Precis. Kan liksom inte vara såååå jäkla svårt att lära sig den relativt lilla produktportfölj en klockbutik normalt har. Handlar ju ändå inte om hundratals produkter. Jämför med Clas Ohlson-anställda som kan svara på precis allt och de har tusentals grejer allt hålla reda på. :D

Tycker det finns mycket befogad kritik mot AD’s när det kan gälla olika service och försök till merförsäljning eller listor. Men att de ska kunna vara experter på hela inventariet speciellt på referenser är att sätta rätt höga förväntningar. OK om det handlar om traditionellt klassiska men annars är det för mig rätt egalt. Och hellre att de kikar upp än att de höftar och gissar.

Precis. Kan liksom inte vara såååå jäkla svårt att lära sig den relativt lilla produktportfölj en klockbutik normalt har. Handlar ju ändå inte om hundratals produkter. Jämför med Clas Ohlson-anställda som kan svara på precis allt och de har tusentals grejer allt hålla reda på. :D
Svaret på det hittar man nog inte hos personalen, utan hos personalansvariga. Det är trist att det blivit så bekvämt att sälja Rolex.
Instämmer om att attityden hos vissa butiksbiträden kan vara riktigt riktigt trötta. Krons är tyvärr en av de butiker som kan ge en kanonupplevelse men samtidigt vara oerhört sparsmakad.

Sedan kan man inte jämföra med te x. en butik utanför city. Mindre klientel, mindre däcksparkande och helt andra förutsättningar. Det är som att begära att listorna ska vara lika korta eller inte alls som på en mindre ort. Sedan beror det på när man kikar in. Upplever att servicenivån en fredag eftermiddag är betydligt bättre än en lördagförmiddag.

Tycker det finns mycket befogad kritik mot AD’s när det kan gälla olika service och försök till merförsäljning eller listor. Men att de ska kunna vara experter på hela inventariet speciellt på referenser är att sätta rätt höga förväntningar. OK om det handlar om traditionellt klassiska men annars är det för mig rätt egalt. Och hellre att de kikar upp än att de höftar och gissar.
Det handlar inte om att vara experter utan att ha lite kunskap om produktportföljen. När jag besökt handlarna så har jag upplevt att i 8 av 10 fall har detta saknats. Håller med om att de inte ska gissa men tycker att när man säljer så pass dyra produkter så bör man ha viss kunskap.

Det handlar inte om att vara experter utan att ha lite kunskap om produktportföljen. När jag besökt handlarna så har jag upplevt att i 8 av 10 fall har detta saknats. Håller med om att de inte ska gissa men tycker att när man säljer så pass dyra produkter så bör man ha viss kunskap.
Förlåt att jag frågar men på vilken nivå menar du? Jag tror att det är rätt svårt Att sätta sig in i om man håller 20-tal olika märken varav de kanske släpper 5-10 nya modeller per år varav 1/3 är snarlik tidigare år. Men som sagt... vissa flaggskeppsmodeller bör de ha viss koll på.

Förlåt att jag frågar men på vilken nivå menar du? Jag tror att det är rätt svårt Att sätta sig in i om man håller 20-tal olika märken varav de kanske släpper 5-10 nya modeller per år varav 1/3 är snarlik tidigare år. Men som sagt... vissa flaggskeppsmodeller bör de ha viss koll på.
Det är väldigt få ADs (om någon? 🤔) som har ett 20tal märken. Men tänker mig att man bör känna till de vanligaste modellerna från resp. märke. Om man inte har den kunskapen hur kan man då erbjuda kunden alternativ?
Ex. Kund kommer in och vill ha en modell som inte finns inne. Då bör man som säljare kunna hitta alternativ. Känner man inte till vad de olika märkena har att erbjuda så blir det rätt svårt att göra sitt jobb?

Men det är väl såhär världen ser ut nu. som du skrev ovan så är de butiksbiträden och inte säljare. Nu förtiden, oberoende av produkt, så har konsumenten mer kunskap iom att man läst på innan. Personen i butiken är främst där för att ta din beställning.

Inte bara på Rolex utan alla lyxmärken. Det är stor skillnad på bemötande i butiker i Svea och utomlands
Och jag sticker ut hakan. Tycker jag far minst lika bra service i Sverige som har. Oftast battre.
En anledning kan ju vara att jag trots snart 20ar i landet fortfarande ha en svensk accent pa mitt uttal och darfor kan uppfattas som turist antar jag.

Men till slut sa ar det ju den person man har turen eller oturen att traffa just dar och da som blir hur man upplever market/butiken. Medan killen brevid kanske far en helt annan upplevelse an du i samma butik i samma stund.
Ett daligt bemotande...da vill ju inte jag dra upp planboken. Och det ar mina och dina pengar butikerna och saljarna lever pa.

Jag kan dock forsta om man personligen ar trott pa att fa frangan om StalDaytonaSubGMTellerRO tjugofem ganger om dagen. Varje dag. Varje vecka.
Och less pa ickekopare som "tar upp ens tid"
Men det ska en saljare som ar duktig pa sitt jobb kunna hantera. Ingar i grundutbildningen att man aldrig vet hur en kopare ser ut och maste behandla alla som kliver ingenom dorrarna som potentiella kunder.

Klockmaster Globen.
Trevligt och professionellt bemötande och fantastisk service men allt det där visste ni ju redan…
+1 på den.
Skulle byta batteri i en gammal Longines men fick trycktest dokumenterat och en allmän genomgång av klockan på köpet. Tyvärr hade subdialsen på kronografen packat ihop men tydligen hade de gjort vad de kunde för att få igång dem.

Knatade iväg med gammel-Omegan till Werner Koch idag efter tips i tråden. Blev mycket riktigt en ordentlig pratstund och förevisning av allehanda verktyg, mnimala skruvar, ceritifikat och annat. Härligt att sådana ställen och människor ännu finns! Känns roligare att betala vad servicen kostar där än när de nyare klockorna ska skickas till Schweiz för att pysslas om…

Passar också på att hylla Fredmans på Strandvägen. Köpte en Longines 24h av dem tidigare i höstas och på något sätt hade jag lyckats få till en väsentligt högre rabattsats i nätbutiken än vad den aktuella modellen betingade. Vi möttes mitt emellan detta och den rätta rabatten och som kompensation skickade de med en flott Longinespenna också. Snyggt skött och trevlig kommunikation.

Nymans ur

Trevligt bemötande via telefon och mejl men otrevlig och dryg säljare i butiken.

Åkte upp från Gbg efter att de ringde och sa att klockan jag anmält intresse för har kommit in. En Datejust 41 med blå tavla. Stod i kö utanför butiken i minst 30 minuter vilket man kan ha förståelse för p.g.a. restriktioner. Blev tillslut insläppt av en trevlig vakt som sa att det var en kund före mig. När det väl var min tur så blev jag bemött av en otroligt dryg och otrevlig säljare. Jag fick inte ens ett ”Hej” utan han bara stirrade på mig tills jag började prata. Slutade med att jag köpte klockan ändå men han var dryg och nonchalant genom hela köpet.

Tillbaka
Topp