• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

HISS - Eriksson Urhandel som leverar snabbt efter köp från deras e-handel.

DISS - Bergströms Ur i Malmö som var mycket ohjälpsamma och motsträviga till att hjälpa en närstående som ville trycktesta och rengöra sin klocka inför sommaren. Enligt Bergström är ett trycktest TOTALT ONÖDIGT "för det ger bara en ögonblicksbild".
Absolut, ett passerat trycktest idag säkerställer inte att klockan är tät imorgon. Men argumentet saknar total grund, får man inte trycktesta vet vi ju inte ens om den är tät just nu?? Och skulle den inte vara tät just nu är den definitivt inte tät imorgon.
Därtill ville de inte heller ta emot och rengöra länken till klockan. Värt att notera är att de är återförsäljare av märket på klockan i fråga. Sammanfattat presterar Bergströms under all kritik.
 
HISS - Eriksson Urhandel som leverar snabbt efter köp från deras e-handel.

DISS - Bergströms Ur i Malmö som var mycket ohjälpsamma och motsträviga till att hjälpa en närstående som ville trycktesta och rengöra sin klocka inför sommaren. Enligt Bergström är ett trycktest TOTALT ONÖDIGT "för det ger bara en ögonblicksbild".
Absolut, ett passerat trycktest idag säkerställer inte att klockan är tät imorgon. Men argumentet saknar total grund, får man inte trycktesta vet vi ju inte ens om den är tät just nu?? Och skulle den inte vara tät just nu är den definitivt inte tät imorgon.
Därtill ville de inte heller ta emot och rengöra länken till klockan. Värt att notera är att de är återförsäljare av märket på klockan i fråga. Sammanfattat presterar Bergströms under all kritik.
Tyvärr inte förvånad ang. Bergströms Ur..
 
HISS - Eriksson Urhandel som leverar snabbt efter köp från deras e-handel.

DISS - Bergströms Ur i Malmö som var mycket ohjälpsamma och motsträviga till att hjälpa en närstående som ville trycktesta och rengöra sin klocka inför sommaren. Enligt Bergström är ett trycktest TOTALT ONÖDIGT "för det ger bara en ögonblicksbild".
Absolut, ett passerat trycktest idag säkerställer inte att klockan är tät imorgon. Men argumentet saknar total grund, får man inte trycktesta vet vi ju inte ens om den är tät just nu?? Och skulle den inte vara tät just nu är den definitivt inte tät imorgon.
Därtill ville de inte heller ta emot och rengöra länken till klockan. Värt att notera är att de är återförsäljare av märket på klockan i fråga. Sammanfattat presterar Bergströms under all kritik.
De vill antagligen utföra en större service för 7-8000.
 
De vill antagligen utföra en större service för 7-8000.
Möjligt, men en full service var ursprugsplanen och den hade gått på minst 5000 enligt Omegas hemsida. Detta var min syster redo att betala.

När hon i princip nekades service ringde hon mig varpå jag bad henne att åtminstone rengöra länken och trycktesta klockan. Inte heller det ville de hjälpa till med utan argumenterade vilt varför det var onödigt. Tyvärr var inte jag med henne i butiken..
 
Möjligt, men en full service var ursprugsplanen och den hade gått på minst 5000 enligt Omegas hemsida. Detta var min syster redo att betala.

När hon i princip nekades service ringde hon mig varpå jag bad henne att åtminstone rengöra länken och trycktesta klockan. Inte heller det ville de hjälpa till med utan argumenterade vilt varför det var onödigt. Tyvärr var inte jag med henne i butiken..
Bergströms verkar vara lite hit/miss. Jag har bara haft bra erfarenhet även om en person i butiken varit lite "kantig" i beteendet till och från.
 
Tänkte titta in på Nymans igår men då sket jag mig på tummen. Man måste numera boka tid för att bli insläppt 😂 Tur att det finns andra butiker…
Kan se följande förlopp framför mig.

Intressent ringer nymans för att köa på sportstål.
Intressent: Hej blabla yadayada…
Nymans: Tyvärr vi tar inte emot förfrågningar per telefon

Intressent besöker butik
Vakt: Tyvärr det är fullt, boka tid.

Intressent går hem och ringer (igen), bokar tid.

Intressent besöker butik (igen)
Intressent: Hej jag skulle vilja köa på sportstål.
Nymans: Tyvärr, kölistan är tjockare än bibeln väntetiden är 250 år.

Jobbigt om man har 20+ mil till butik.
😂😂
 
HISS - Eriksson Urhandel som leverar snabbt efter köp från deras e-handel.

DISS - Bergströms Ur i Malmö som var mycket ohjälpsamma och motsträviga till att hjälpa en närstående som ville trycktesta och rengöra sin klocka inför sommaren. Enligt Bergström är ett trycktest TOTALT ONÖDIGT "för det ger bara en ögonblicksbild".
Absolut, ett passerat trycktest idag säkerställer inte att klockan är tät imorgon. Men argumentet saknar total grund, får man inte trycktesta vet vi ju inte ens om den är tät just nu?? Och skulle den inte vara tät just nu är den definitivt inte tät imorgon.
Därtill ville de inte heller ta emot och rengöra länken till klockan. Värt att notera är att de är återförsäljare av märket på klockan i fråga. Sammanfattat presterar Bergströms under all kritik.
Det verkar vara ett nytt argument att inte trycktesta för att det kan läcka in i morgon. Samma sak råkade jag ut för på Nymans ur för någon månad sedan men de erbjöd mig en service med 2 månaders väntetid. Jag fick inte klockan trycktestad och någon service har det inte blivit än. Varför det ska vara så svårt att vänligt tryckteasta om man frågar efter det förstår jag inte, men det kan bero på att någon som de hjälpt kommer tillbaka med en vattendränkt klocka dagen efter och säger att det är urmakarens fel. De sa att den var tät, nu vill jag inte betala för de kostnader läckan orsakat. Det är lätt att hitta fel på AD men kunder kan vara sju resor värre och det får vi andra sota för.
 
Det verkar vara ett nytt argument att inte trycktesta för att det kan läcka in i morgon. Samma sak råkade jag ut för på Nymans ur för någon månad sedan men de erbjöd mig en service med 2 månaders väntetid. Jag fick inte klockan trycktestad och någon service har det inte blivit än. Varför det ska vara så svårt att vänligt tryckteasta om man frågar efter det förstår jag inte, men det kan bero på att någon som de hjälpt kommer tillbaka med en vattendränkt klocka dagen efter och säger att det är urmakarens fel. De sa att den var tät, nu vill jag inte betala för de kostnader läckan orsakat. Det är lätt att hitta fel på AD men kunder kan vara sju resor värre och det får vi andra sota för.
Fast det är ju enkelt förklarat att ett trycktest inte är en garanti.
 
Jag tänkte mer på hur kunder kan uppleva det oavsett om det är logiskt eller inte. Vad du att det beror på att de inte vill trycktesta?
Ingen aning faktiskt. Antingen har de en sur säljare eller så kanske de inte tycker mecket är värt 200kr. Jag brukar trycktesta hos KLM Hanssons ibland, inte för att det ger någon garanti utan för att det känns gött att veta att klockan är någorlunda intakt.
 
Kan se följande förlopp framför mig.

Intressent ringer nymans för att köa på sportstål.
Intressent: Hej blabla yadayada…
Nymans: Tyvärr vi tar inte emot förfrågningar per telefon

Intressent besöker butik
Vakt: Tyvärr det är fullt, boka tid.

Intressent går hem och ringer (igen), bokar tid.

Intressent besöker butik (igen)
Intressent: Hej jag skulle vilja köa på sportstål.
Nymans: Tyvärr, kölistan är tjockare än bibeln väntetiden är 250 år.

Jobbigt om man har 20+ mil till butik.
😂😂
Det är värre än att försöka komma fram till Skatteverket eller försäkringskassan. Det är skrämmande vilken kundpolitik man kommer undan med i denna marknad.

Nu vet jag att det finns ADs som faktiskt kan vara vettiga att ha att göra med men just nymans har jag typ råkat ut för just ditt exempel 🤓. Jag kommer inte höra av mig till dem igen, att inte respektera andras tid är bland det värsta jag vet.
 
L
Det är värre än att försöka komma fram till Skatteverket eller försäkringskassan. Det är skrämmande vilken kundpolitik man kommer undan med i denna marknad.

Nu vet jag att det finns ADs som faktiskt kan vara vettiga att ha att göra med men just nymans har jag typ råkat ut för just ditt exempel 🤓. Jag kommer inte höra av mig till dem igen, att inte respektera andras tid är bland det värsta jag vet.
Du får köpa något annat först för ett par tre 100'. Jag lyckades få beställa en OP 31 Tiffany. Men det kanske alla kan göra? Det kändes i vart fall exklusivt. Om det kan ha någonting med köpet av denna först vet jag inte. Något annat gick inte att köa till. Jag har dock haft möjlighet att köpa någon enstaka stål 34 o 36 mm när jag svängt förbi butiken men avstått. Det har hänt en gång. Den ena låg i skylten och den andra var nog ett kundexemplar som inte hade hämtats ut.

40FFD764-498B-45A0-B375-909F8B43402B.jpeg
 
Det verkar vara ett nytt argument att inte trycktesta för att det kan läcka in i morgon. Samma sak råkade jag ut för på Nymans ur för någon månad sedan men de erbjöd mig en service med 2 månaders väntetid. Jag fick inte klockan trycktestad och någon service har det inte blivit än. Varför det ska vara så svårt att vänligt tryckteasta om man frågar efter det förstår jag inte, men det kan bero på att någon som de hjälpt kommer tillbaka med en vattendränkt klocka dagen efter och säger att det är urmakarens fel. De sa att den var tät, nu vill jag inte betala för de kostnader läckan orsakat. Det är lätt att hitta fel på AD men kunder kan vara sju resor värre och det får vi andra sota för.
Det ligger nog något i det du säger.. Folk kommer in med fuktskadade klockor, trots ett godkänt trycktest innan badet även om packningarna var 10 år gamla. Nu vet jag inte vad de har för personal på Nymans, men säljare är inte utbildade urmakare och kan ha dålig koll. När jag trycktestar klockor åt kunder brukar jag alltid fråga när de bytte packningar sist och vill man ha någon slags garanti behöver man byta packningar. Brukar sällan vara något problem och förklarar man pedagogiskt förstår kunder, men alla är ju inte likadana..
 
Det ligger nog något i det du säger.. Folk kommer in med fuktskadade klockor, trots ett godkänt trycktest innan badet även om packningarna var 10 år gamla. Nu vet jag inte vad de har för personal på Nymans, men säljare är inte utbildade urmakare och kan ha dålig koll. När jag trycktestar klockor åt kunder brukar jag alltid fråga när de bytte packningar sist och vill man ha någon slags garanti behöver man byta packningar. Brukar sällan vara något problem och förklarar man pedagogiskt förstår kunder, men alla är ju inte likadana..
Tyvärr har det blivit allt vanligare att kunden inte får prata med den som kan. Det ska vara ett okunnigt mellanled som förhindrar kommunikation och förståelse. Det gäller fler områden än urmakeri.
 
Förstår fortfarande inte varför ni inte besöker gråhandlare istället. Där blir ni behandlade som folk. Klockorna ni vill handla finns ju ändå inte hos AD, ni blir behandlade som skit, måste boka en tid för att få titta och känna på en klocka, spydig och snorkig personal som inte vill trycktesta en klocka.

Visst gråhandlare tar lite mer betalt för dem modellerna som är riktigt eftertraktade, men detta är ju en självklarhet. Ni blir behandlade som kungar och får prova vilka klockor ni vill. Har aldrig blivit missnöjd med Luxury Watches eller andra gråhandlare i Europa.

Sist jag var på Nymans fick jag inte ens komma in i lokalen, visst jag kanske inte var klädd för tillfället men ändå. Rob Engström är ännu värre.

Finns dock undantag, Svante i Globen är en fruktansvärt bra kille, och butiken i Sumpan är ju bra!
 
Förstår fortfarande inte varför ni inte besöker gråhandlare istället. Där blir ni behandlade som folk. Klockorna ni vill handla finns ju ändå inte hos AD, ni blir behandlade som skit, måste boka en tid för att få titta och känna på en klocka, spydig och snorkig personal som inte vill trycktesta en klocka.

Visst gråhandlare tar lite mer betalt för dem modellerna som är riktigt eftertraktade, men detta är ju en självklarhet. Ni blir behandlade som kungar och får prova vilka klockor ni vill. Har aldrig blivit missnöjd med Luxury Watches eller andra gråhandlare i Europa.

Sist jag var på Nymans fick jag inte ens komma in i lokalen, visst jag kanske inte var klädd för tillfället men ändå. Rob Engström är ännu värre.

Finns dock undantag, Svante i Globen är en fruktansvärt bra kille, och butiken i Sumpan är ju bra!
Lätt att skylla på AD och sedan jämra sig över att priserna är som de är. Klart du blir bra bemött hos gråhandlare när du betalar 60% över list.

Har f ö aldrig haft problem hos Nymans. Tycker det är mkt oförtjänt gnäll. Och allvarligt talat har aldrig reflekterat över hur jag är klädd där och har även sett folk i div. arbetskläder där i olika ärenden.
Likt en del andra trådar verkar många se besök och köp hos AD som en mänsklig rättighet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Lätt att skylla på AD och sedan jämra sig över att priserna är som de är. Klart du blir bra bemött hos gråhandlare när du betalar 60% över list.

Har f ö aldrig haft problem hos Nymans. Tycker det är mkt oförtjänt gnäll. Och allvarligt talat har aldrig reflekterat över hur jag är klädd där och har även sett folk i div. arbetskläder där i olika ärenden.
Likt en del andra trådar verkar många se besök och köp hos AD som en mänsklig rättighet.

Jag betalar inte 60% över list på klockor hos gråhandlare. Dem säljer annat än Rolex och Patek, du kanske borde göra ett besök?

Jag betalar i stort sett samma eller lägre pris på samtliga märken utöver dem just hypade märkena just nu som AP, Patek och Rolex.

Utöver det blir jag väldigt väl bemött. Roligt att du trivs med Nymans, själv skulle jag aldrig utsätta mig för ett besök där igen, inte på Rob Engström heller.

En mänsklig rättighet? Det var nog det dummaste jag läst på länge. Det är som att säga att folk inte ska se ett besök hos tandläkaren, proktologen eller begravningsbyrån som en mänsklig rättighet. Nej det är nog någat man undviker i det längsta...:rolleyes:
 
Jag betalar inte 60% över list på klockor hos gråhandlare. Dem säljer annat än Rolex och Patek, du kanske borde göra ett besök?

Jag betalar i stort sett samma eller lägre pris på samtliga märken utöver dem just hypade märkena just nu som AP, Patek och Rolex.

Utöver det blir jag väldigt väl bemött. Roligt att du trivs med Nymans, själv skulle jag aldrig utsätta mig för ett besök där igen, inte på Rob Engström heller.
Nu är det generellt sett inte bara Nymans jag går till utan de AD som har de klockor jag är intresserad av. Förstår givetvis att det finns andra märken än de mest hypade, men om man ser till diskussionen i tråden så handlar det främst om kunder som upplever sig som trist bemötta för att de inte fått köpa en av de märkena. Därför blir kommentaren om gråhandlare lite konstig. Men tack för att du förtydligade.

Nu gäller inte nedan just din kommentar, men just hela bitterheten omkring att man upplever sig som trist bemött hos AD för att man inte får köpa en Rolex direkt över är rätt konstig. När det gäller innerstadsbutiker så kan jag (utan att försvara direkt otrevligt beteénde) förstå att säljare är rätt trötta när kund 300 på en och samma dag kommer in och är grinig över att hen inte får köpa en Daytona. Det är ju en hel del "vet du vem jag är?" och "jag har minsann mer pengar än någon annan" attityd bland många av kunderna. Kan även tänka mig att många kunder kommer in till Rob Engström med attityden "du, kompis klart du kan hjälpa till".......

Sedan kan man se till sig själv, om någon kommer och ber mig om hjälp på jobbet när det är som stressigast kan det vara svårt att hitta tiden, om personen dessutom är dryg så är chansen till hjälp ännu mindre. Testa Nymans en torsdag eftermiddag eller lördag innan lunch så ska du se att service nivån är riktigt bra. Mycket kommentarer om dem, men lustigt att de fortfarande rullar, om servicen varit så dålig som många här anser så skulle de sannolikt inte finnas kvar.
 
Nu är det generellt sett inte bara Nymans jag går till utan de AD som har de klockor jag är intresserad av. Förstår givetvis att det finns andra märken än de mest hypade, men om man ser till diskussionen i tråden så handlar det främst om kunder som upplever sig som trist bemötta för att de inte fått köpa en av de märkena. Därför blir kommentaren om gråhandlare lite konstig. Men tack för att du förtydligade.

Nu gäller inte nedan just din kommentar, men just hela bitterheten omkring att man upplever sig som trist bemött hos AD för att man inte får köpa en Rolex direkt över är rätt konstig. När det gäller innerstadsbutiker så kan jag (utan att försvara direkt otrevligt beteénde) förstå att säljare är rätt trötta när kund 300 på en och samma dag kommer in och är grinig över att hen inte får köpa en Daytona. Det är ju en hel del "vet du vem jag är?" och "jag har minsann mer pengar än någon annan" attityd bland många av kunderna. Kan även tänka mig att många kunder kommer in till Rob Engström med attityden "du, kompis klart du kan hjälpa till".......

Sedan kan man se till sig själv, om någon kommer och ber mig om hjälp på jobbet när det är som stressigast kan det vara svårt att hitta tiden, om personen dessutom är dryg så är chansen till hjälp ännu mindre. Testa Nymans en torsdag eftermiddag eller lördag innan lunch så ska du se att service nivån är riktigt bra. Mycket kommentarer om dem, men lustigt att de fortfarande rullar, om servicen varit så dålig som många här anser så skulle de sannolikt inte finnas kvar.

Tror dem har väldigt mycket stamkunder och lever på dem och turister som köper "läget".
 
Tror dem har väldigt mycket stamkunder och lever på dem och turister som köper "läget".
Som turist blir det ingen Rolex hos Nymans eller Krons Inte ens som utlandsboende svensk far man handla.
Men det är ju som det är och ingenting de "på golvet" bestämt så helt onödigt ventilera sin frustration på dem. Då ska man gå på ledningsgruppen istället.

Å andra sidan finns det annat kul att kika på. Kaffet smakar alltid gott dessutom.....
 
Kan bara säga gott om båda Nymans och Krons. Har aldrig behövt boka en tid för att bara gå in och kika. Inte ens hört av dem att man behöver göra det. Köpt allt från Panerai, Tudor, Omega och Rolex mm och aldrig varit illa bemött. Får alltid svar om jag skickar nån fråga via mail också.
 
Kan bara säga gott om båda Nymans och Krons. Har aldrig behövt boka en tid för att bara gå in och kika. Inte ens hört av dem att man behöver göra det. Köpt allt från Panerai, Tudor, Omega och Rolex mm och aldrig varit illa bemött. Får alltid svar om jag skickar nån fråga via mail också.
När var du senast där?
 
Har aldrig behövt boka en tid för att bara gå in och kika. Inte ens hört av dem att man behöver göra det. Köpt allt från Panerai, Tudor, Omega och Rolex mm och aldrig varit illa bemött. Får alltid svar om jag skickar nån fråga via mail också.
När var du senast där?
Krons behöver man som sagt inte boka tid på inte heller Nymans om man inte är där vid rusning (detta har de kört senaste åren sedan pandemin startade). Även om jag är positiv till båda så måste jag ställa samma fråga om @Robbanc76?
Sedan vad gäller svar på mail(?). Hur många mail har du skickat? De är notoriskt dåliga på att svara via mail. Flaskpost via mälaren ut genom slussen och in till Nybroviken ger snabbare svar.
 
Var inne hos Krons för bara en vecka sen och hade ett trevligt samtal med några som jobbade där inne. Varit till Nymans några ggr i år och köpt två klockor därifrån. Kommer inte ihåg såklart hur många mail jag har skickat men har inte upplevt att Krons eller Nymans har varit dåligt på att svara på mail.
 
Var inne hos Krons för bara en vecka sen och hade ett trevligt samtal med några som jobbade där inne. Varit till Nymans några ggr i år och köpt två klockor därifrån. Kommer inte ihåg såklart hur många mail jag har skickat men har inte upplevt att Krons eller Nymans har varit dåligt på att svara på mail.
Har aldrig haft några problem på Nymans (Sthlm) eller Bergströms i Göteborg. Fick t.ex. en länk flyttad på denna - från ena sidan till den andra - helt kostnadsfritt.

17FA991D-BA41-4545-81D6-68FBCF9FCA4C.jpeg
 
Tillbaka
Topp