• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Som turist blir det ingen Rolex hos Nymans eller Krons Inte ens som utlandsboende svensk far man handla.
Men det är ju som det är och ingenting de "på golvet" bestämt så helt onödigt ventilera sin frustration på dem. Då ska man gå på ledningsgruppen istället.

Å andra sidan finns det annat kul att kika på. Kaffet smakar alltid gott dessutom.....

Nu säljer ju Nymans ett gäng märken mer än just Rolex som både turister och stammisar säkerligen är intresserade av. Och att komma in och kika är ju då ett av problemen då du tydligen nu för tiden måste boka en tid.

Nu säljer ju Nymans ett gäng märken mer än just Rolex som både turister och stammisar säkerligen är intresserade av. Och att komma in och kika är ju då ett av problemen då du tydligen nu för tiden måste boka en tid.
Jag tycker nog att det verkar som om Rolex är det enda som är av intresse de gånger jag besöker butiken. Den hörnan är full och uppsnappade konversationer frågar om Rolex Rolex Rolex och Rolex..
Men självklart har du rätt i att naturligtvis säljer de de andra märkena också. Annars skulle de inte upplåta dyrbara kvadratmeter butiksyta.

Som personlig referens har jag aldrig behövt boka någon tid för att fa komma in i butiken. Vänta på en ledig säljare har jag fått göra,men då erbjudits kaffe i baren och kunnat spankulera omkring och kika.
Ettpar gånger har det varit kö utanför. Kanske då man borde ha bokat en tid om väntan inte var ett alternativ?

Måste ju ändå hissa KG på Folkungagatan Sthlm. Va inne å behövde korta en länk, då jag inte besitter rätta verktygen för denna länk.
Alltid lite småsurr om dittan å dattan.. Han fixa de givetvis på en gång och sa att han skickar räkningen sedan.. Häppre. (Gratis med anda ord)
..tänker på alla länk-kortnings bekymmer många har hos ADs. Testa en hederlig gammal Uris nästa gång :)

79F6F932-9DE1-48B6-BD3A-CE244F8DAC17.jpeg
Jag må vara lättflörtad, men Erikssons gör det inte svårt att välja AD inför nästa köp!

Måste ju ändå hissa KG på Folkungagatan Sthlm. Va inne å behövde korta en länk, då jag inte besitter rätta verktygen för denna länk.
Alltid lite småsurr om dittan å dattan.. Han fixa de givetvis på en gång och sa att han skickar räkningen sedan.. Häppre. (Gratis med anda ord)
..tänker på alla länk-kortnings bekymmer många har hos ADs. Testa en hederlig gammal Uris nästa gång :)

Han är super den gubben. Han är från den äldre skolan och rätt känd bland riktiga urmakare i Stockholm. Tror han satt som ordförande i något urmakar-råd (Urmakarnas förening) eller dylika under många år. Går säkert att googla på det.

Vet inte hur många gånger han hjälpt mig helt gratis med småsaker och även större saker. Han kan fixa det mesta. Det är det som är så skönt med honom, han löser dem flesta problemen man kan ha. Putsa upp en äldre klocka, slipa glaset, serva, byta mindre delar osv.

Träffade honom senast igår, han klagade på att han inte får tag på delar till Rolex dock, och Patek. Hans priser på service på allt från äldre Breitling, Omega, Tag osv är svårslagna!

Jag vågar nog påstå att ingen i Stockholm servar ett ETA verk billigare än honom, och alltid kvalitet på det han gör.

Kan verkligen rekommendera KG urmakeri!

Senast ändrad:
Han är super den gubben. Han är från den äldre skolan och rätt känd bland riktiga urmakare i Stockholm. Tror han satt som ordförande i något urmakar-råd (Urmakarnas förening) eller dylika under många år. Går säkert att googla på det.

Vet inte hur många gånger han hjälpt mig helt gratis med småsaker och även större saker. Han kan fixa det mesta. Det är det som är så skönt med honom, han löser dem flesta problemen man kan ha. Putsa upp en äldre klocka, slipa glaset, serva, byta mindre delar osv.

Träffade honom senast igår, han klagade på att han inte får tag på delar till Rolex dock, och Patek. Hans priser på service på allt från äldre Breitling, Omega, Tag osv är svårslagna!

Jag vågar nog påstå att ingen i Stockholm servar ett ETA verk billigare än honom, och alltid kvalitet på det han gör.

Kan verkligen rekommendera KG urmakeri!
Han har även sagt att han förr i tiden hjälpe Nymans Ur med service och rep. Alltid lite rolig info som kommer fram vid besök

Som turist blir det ingen Rolex hos Nymans eller Krons Inte ens som utlandsboende svensk far man handla.
Men det är ju som det är och ingenting de "på golvet" bestämt så helt onödigt ventilera sin frustration på dem. Då ska man gå på ledningsgruppen istället.

Å andra sidan finns det annat kul att kika på. Kaffet smakar alltid gott dessutom.....
Helt korrekt vad gäller de hypade klockorna. Jag jobbade som ung på en butik som sålde mobiler när iPhone kom till Sverige. Vi hade strikta direktiv att vi inte ens fick sälja till vår egen mamma om hon inte följde turordningen. Som personal var det lite jobbigt att inte kunna erbjuda alla långtida kunder produkten, och jag förstår att folk blev sura att de inte kunde gå in och köpa som vilken produkt som helst. Dock har jag full sympati för de som jobbar i klockbutikerna som säljer just Rolex etc.

Har bara handlat en gång på Nymans för tre år sedan. Strålande bemötande av Hampus och hans kollega.

Har man för högt tryck efter en vara som man inte kan erbhuda i den omfattning som kunderna önskar så kanske det krävs speciella åtgärder för få det att fungera?

Önskar jag hade möjlighet att handla mer på Nymans.

Hiss i vanlig ordning till Engströms i Jönköping som varit min AD of choice sedan 2017. Kanonbemötande i alla aspekter och riktigt kul att göra affär!

Kan varmt rekommendera Berlins ur i Linköping. Jag köpte min Seiko presage där 2019 och min Certina DS-1 nu i maj och fått väldigt bra bemötande både på mail och i butiken.

Uret: (förvisso ingen AD men kan vara värt att veta)

Vi skramlade till en present åt en släkting, en Oris. De sköt upp leveranstid 2-3 ggr och månader senare konstaterar de att klockan inte kan levereras.
Bedrövligt på alla sätt och vis.

Vi skramlade till en present åt en släkting, en Oris. De sköt upp leveranstid 2-3 ggr och månader senare konstaterar de att klockan inte kan levereras.
Vet inte vad ni fick för initial leveranstid. Men överlag känns onlinekanaler som sourcar efter köp eller med obskyra lager utomlands som ganska riskabla. Finns (tyvärr) rätt många trådar om uret som både skjutit på leverans i evighet till att man inte kunnat leverera alls och fördröjda återbetalningar.

Det är väl så uret.se funkar. Klassisk gråhandlare. Funkar utmärkt att köpa sånt de faktiskt har i lager (anges tydligt på websidan). Allt annat (leverans om 5-10 dagar, 2-5 veckor, osv) är en ren chansning, det är vad de hoppas på. För en del märken är de beroende av att de får tag på dem via någon annan handlare, och dyker det aldrig upp någon, så...

Det är väl så uret.se funkar. Klassisk gråhandlare. Funkar utmärkt att köpa sånt de faktiskt har i lager (anges tydligt på websidan). Allt annat (leverans om 5-10 dagar, 2-5 veckor, osv) är en ren chansning, det är vad de hoppas på. För en del märken är de beroende av att de får tag på dem via någon annan handlare, och dyker det aldrig upp någon, så...

Sant, men i detta fall gällde det en inte särskilt ovanlig Oris. Knappast en "sättinvalfriöverhajpadsportrolle". Trodde faktiskt de skulle få tag i den, vilket de också sa att de skulle vid första förseningsmailet.

Men som Robert Gustafsson så fint sa: "Ja e inte bitter!"

Hej beställde en klocka från uret.se som jag han avboka innan den skickades,fick mail på avbokan och allt!
Fast nu fick jag ett sms att klockan finns att hämta haha..
Vad ska man göra? hämta ut och skicka tillbaka eller låta den ligga kvar tills den går tillbaks igen.
Har kikat på qliro och fakturan är borttagen!..vad händer om jag hämtar ut den? gratis klocka?:)

Senast ändrad:
Hej beställde en klocka från uret.se som jag han avboka innan den skickades,fick mail på avbokan och allt!
Fast nu fick jag ett sms att klockan finns att hämta haha..
Vad ska man göra? hämta ut och skicka tillbaka eller låta den ligga kvar tills den går tillbaks igen.
Har kikat på qliro och fakturan är borttagen!..vad händer om jag hämtar ut den? gratis klocka?:)
Kontakta säljaren så klart.

Jag vill rikta ett stort tack till @ERIKSON URHANDEL som kostnadsfritt hjälpte mig att justera storleken på en klocka som inte var inköpt hos dem.
🙌 👏

Det är olika hur det landar.
Jag gick till Jarl Sandin och
bad dem korta en länk på
en klocka som inte inköpts
av dem.
Den första medarbetaren
meddelade att det skulle
kosta 500 kr.
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar.
En stund senare kom en
annan medarbetare och
sa att de tar istället 300 kr.
Jag sa att det kan jag ta.
Jag fick en kopp kaffe också.

Dessvärre fick denna upplevelse
en så negativ känsla som gör att jag
förmodligen inte går dit igen, kaffet
till trots.

/P

bad dem korta en länk på
av dem.
Den första medarbetaren
meddelade att det skulle
kosta 500 kr.
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar.
En stund senare kom en
annan medarbetare och

till trots.

/P

Hur kan priset vara olika? Någon som vet?

bad dem korta en länk på
av dem.
Den första medarbetaren
meddelade att det skulle
kosta 500 kr.
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar.
En stund senare kom en
annan medarbetare och

till trots.

/P
Ska det läsas som en dikt?

bad dem korta en länk på
av dem.
Den första medarbetaren
meddelade att det skulle
kosta 500 kr.
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar.
En stund senare kom en
annan medarbetare och

till trots.

/P
Du fick ju trots allt betala ett bättre pris än vad som sagts från början.

Funderade på samma sak men kom fram till att den varken är på vers eller med metrik. 🤔

Funderade på samma sak men kom fram till att den varken är på vers eller med metrik. 🤔

Det är en modern en. Då behöver man inte använda sånt föreställer jag mig. Fast "kaffet till trots" hade jag ändå velat haft på en rad för sig på slutet. Men så begriper jag mig inte på dikt så bra heller.

Det är olika hur det landar
Jag till Jarl Sandin vandrar
bad dem korta en länk
Den första medarbetaren
meddelade att det ej var till skänk
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar
En stund senare sa en
annan en den förre bedrar
Jag sa att det kan jag ta
Det fanns en kopp kaffe att ha
upplevelsen fick en negativ känsla
som jag förmodligen inte kan rensa.
kaffet var allt
Utanför Jarl Sandin blir det halt.

/P

Det är olika hur det landar
Jag till Jarl Sandin vandrar
bad dem korta en länk
Den första medarbetaren
meddelade att det ej var till skänk
Jag stod och funderade
och undrade om de menade
allvar
En stund senare sa en
annan en den förre bedrar
Jag sa att det kan jag ta
Det fanns en kopp kaffe att ha
upplevelsen fick en negativ känsla
som jag förmodligen inte kan rensa.
kaffet var allt
Utanför Jarl Sandin blir det halt.

/P
Detta var sa poetiskt att jag borjade grata!

(Fritt citerat efter E. Meduza)

Tillbaka
Topp