• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jag spritar min hand framför killen och sedan ger jag min hand. Givetvis hade jag själv aldrig gett fram min hand till honom.
Borste ifrån handskakandet…jag har själv jobbat i butiker och kan åtminstone vara trevlig emot kunder och visa mitt intresse, inte mindre när jag eller någon annan kommer i en butik där jag ska spendera 100 tusentals kronor, då förväntar jag mig att bli mottagen inte minst på ett trevligt sätt och att försäljaren har ögonkontakt med mig när jag pratar och inte kollat bort eller knappt vill prata och ser besvärad ut.

Kul att du ändå fick en bra upplevelse hos Bergstöms Ur i Malmö 👍🏻
Hmm…du går fram till en person du inte känner, som arbetar i en butik, spritar din hand framför denne och vill sedan skaka hand. Nu låter jag säkert dryg, men inte menat så, utan bara lite feedback i all vänlighet - det där är faktiskt ett mycket märkligt agerande när man kommer in i en butik, så om personalen ger intryck av att vara obekväma och ointresserade, så kanske du ska fundera på om det är dom eller du som skapat situationen och stämningen.

Hmm…du går fram till en person du inte känner, som arbetar i en butik, spritar din hand framför denne och vill sedan skaka hand. Nu låter jag säkert dryg, men inte menat så, utan bara lite feedback i all vänlighet - det där är faktiskt ett mycket märkligt agerande när man kommer in i en butik, så om personalen ger intryck av att vara obekväma och ointresserade, så kanske du ska fundera på om det är dom eller du som skapat situationen och stämningen.

Är ju extremt fjantigt och överdrivet att pga av en handsträckning en gång skulle påverka alla mina besök i framtiden…då är ju något fel hos någon annan än mig själv.
Eller du kanske tycker det är helt normalt?

Det är inte första gånger som jag och en säljare skakar hand. T.ex när man ska in och kolla på bil, gå på visning m.m…

Som jag skrivit tidigare så har jag varit inne i butiken ett flertal gånger..givetvis när jag såg att handskakning inte är så poppis så gav inte fram den igen. Sedan beror det på vilken bakgrund och vilken kultur man kommer ifrån.
I andra länder (medelhavet, Frankrike, Holland, Danmark etc.) så presenterar man sig och ger fram sin hand som oftast är ett tecken på ömsesidig respekt och god sed.

Att kunden kommer in och man knappt vill hälsa och bara står och glor är ju klart tecken på att man inte vill att kunden ska känna sig välkommen, man är trött på sitt liv eller att man vill bli av med en asap…Ingen respekt alls för kunden.

Andra Rolex AD:s som jag besökt har varit supertrevlig (min egna erfarenhet) och dem själva sträck ut hand, lett åt en och säger ”Välkommen in”.
Nu pratar jag om majoriteten, vilket borde innebära att det inte är så konstigt trots allt, utan ganska så normalt.

Om vi nu skulle bortse ifrån handskakning så var ändå min upplevelse horribel hos AD:n för samtliga besök.
Samtliga dagar jag var där så var säljaren otrevlig, ointresserad och oengagerad.

Hur eller hur så är jag inte intresserad av den specifika AD:n ändå så är inga problem.
Finns gott om bra AD:s
Recensionerna på Google talar för sig själva för specifika AD:n.

Inte meningen att låta dryg heller.

Senast ändrad:
Är ju extremt fjantigt och överdrivet att pga av en handsträckning en gång skulle påverka alla mina besök i framtiden…då är ju något fel hos någon annan än mig själv.
Eller du kanske tycker det är helt normalt?

Det är inte första gånger som jag och en säljare skakar hand. T.ex när man ska in och kolla på bil, gå på visning m.m…

Som jag skrivit tidigare så har jag varit inne i butiken ett flertal gånger..givetvis när jag såg att handskakning inte är så poppis så gav inte fram den igen. Sedan beror det på vilken bakgrund och vilken kultur man kommer ifrån.
I andra länder (medelhavet, Frankrike, Holland, Danmark etc.) så presenterar man sig och ger fram sin hand som oftast är ett tecken på ömsesidig respekt och god sed.

Att kunden kommer in och man knappt vill hälsa och bara står och glor är ju klart tecken på att man inte vill att kunden ska känna sig välkommen, man är trött på sitt liv eller att man vill bli av med en asap…Ingen respekt alls för kunden.

Andra Rolex AD:s som jag besökt har varit supertrevlig (min egna erfarenhet) och dem själva sträck ut hand, lett åt en och säger ”Välkommen in”.
Nu pratar jag om majoriteten, vilket borde innebära att det inte är så konstigt trots allt, utan ganska så normalt.

Om vi nu skulle bortse ifrån handskakning så var ändå min upplevelse horribel hos AD:n för samtliga besök.
Samtliga dagar jag var där så var säljaren otrevlig, ointresserad och oengagerad.

Hur eller hur så är jag inte intresserad av den specifika AD:n ändå så är inga problem.
Finns gott om bra AD:s
Recensionerna på Google talar för sig själva för specifika AD:n.

Inte meningen att låta dryg heller.
Har säkert läst slarvigt och fick för mig att skaka hand när du kom in vad ”standard procedure”. Sorry för det.

Absolut enig att bemötande i övrigt förstås ska vara vänligt och hjälpsamt.

Nu släpper vi detta, då det blev lite OT med personnivå istället för AD. Mitt fel, som kom med kommentaren, som egentligen var rätt onödig 🙂🙋🏼‍♂️

Tycker servicen på Nymans är svajig. Ibland får man en schysst person som verkligen tar sig tid att visa modeller, föreslå alternativ, prata klockor generellt. Andra vill bara få ut en ur butiken så fort som möjligt, drar till med rövarhistorier vad gäller väntetider och förutsätter att man inte vet hur klockvärlden funkar. Oklart att de sällan (aldrig?) frågar om man är tidigare kund och/eller kollar hur insatt man är.
För att deras produkter säljer sig själva samt att antalet som är där för en "deal" överstiger individerna som faktiskt är intresserade på riktigt. Hur många tror du frågar om en sport rolex på en vecka?

För att deras produkter säljer sig själva samt att antalet som är där för en "deal" överstiger individerna som faktiskt är intresserade på riktigt. Hur många tror du frågar om en sport rolex på en vecka?
Väldigt många. Men nu har jag aldrig varit inne för att köpa en sportstål heller, så den teorin håller inte helt och hållet.

Hiss till Dr Watch.

Jag lämnade in en Rolex med okänd servicehistorik som gick lite för fort. Urverket visade sig vara i fint skick utan servicebehov. Ruckning räckte. Nu håller den tiden perfekt.

Supernöjd med resultatet, bemötandet, den snabba återkopplingen och tiden det tog (två dagar från inlämning till uthämtning).

Hiss till @ERIKSON URHANDEL

En nära vän till mig har varit sugen på en Speedmaster ett tag, jag rekommenderade honom att besöka Erikson Urhandel då jag tidigare varit i kontakt med dem och tyckte det var klass rakt igenom.

Han köpte idag en Speedmaster hos Erikson, han ringde mig direkt efteråt för att ventilera vilken otrolig service han fick uppleva. Han hade mestadels kontakt med en herre som jobbat på Erikson i över 20 år, han var mycket proffsig, kunnig och bjöd på en gedigen genomgång av både klockan, historian och tillbehören som medföljer. Självklart ska man kunna förvänta sig en viss service när man köper en produkt för runt 100.000kr, men att överträffa förväntningar är ju det som räknas!

Min vän var så glad för klockan och det hela kändes så bra!

I tider som dessa tycker jag det är värt att lyfta hur mycket det faktiskt kan betyda att få en bra upplevelse, känna sig viktig och värdefull som kund när man stiger ut ur en AD.

Hiss till @ERIKSON URHANDEL

En nära vän till mig har varit sugen på en Speedmaster ett tag, jag rekommenderade honom att besöka Erikson Urhandel då jag tidigare varit i kontakt med dem och tyckte det var klass rakt igenom.

Han köpte idag en Speedmaster hos Erikson, han ringde mig direkt efteråt för att ventilera vilken otrolig service han fick uppleva. Han hade mestadels kontakt med en herre som jobbat på Erikson i över 20 år, han var mycket proffsig, kunnig och bjöd på en gedigen genomgång av både klockan, historian och tillbehören som medföljer. Självklart ska man kunna förvänta sig en viss service när man köper en produkt för runt 100.000kr, men att överträffa förväntningar är ju det som räknas!

Min vän var så glad för klockan och det hela kändes så bra!

I tider som dessa tycker jag det är värt att lyfta hur mycket det faktiskt kan betyda att få en bra upplevelse, känna sig viktig och värdefull som kund när man stiger ut ur en AD.
Bästa Duckface,
Stort Tack för dina värmande ord. Vår devis och man utgår från sig själv som kund i allt annat än klockor, att där man blir sedd återkommer man också till.
Roligt att din vän är nöjd och han kommer säkert vara glad i sin nya Speedy i många år framöver😃❤️

Nymans Ur

Alltid fått toppservice där. T o m när jag för 12 år sen (hade NOLL koll på klockor på den tiden) gick in med en skruttig kvarts Victorinox jag köpt beggad och frågade om det gick att trycktesta dem, vilket de självklart gjorde...gratis! Sedan dess har jag varit där flera gånger i olika mundering, dock aldrig skjorta eller kavaj och alltid fått toppbemötande och blivit erbjuden kaffe osv. Även fast jag är där för att klämma och känna. Kommer definitivt köpa min nästa Tudor där. Kanske beror på hur man ser ut? Ser ju rätt bra ut så...

Hiss till Gustav på Nymans Ur Stockholm som alltid ger ett trevligt och proffsigt bemötande och som idag gav mig blixtsnabb service så jag och tjejen hann vidare till bion i tid 😊
Måste säga jag delar samma erfarenhet av just Gustav på Nymans. Var där på besök i somras och vi pratade DJ och OP. Första gången jag var inne för att seriöst prata Rolex hos AD. Förklarade proffsigt och hjälpte mig prova flertalet modeller. Han skrev upp mig på kölista, men gissar det kommer vara en lååång väntan.

Måste säga jag delar samma erfarenhet av just Gustav på Nymans. Var där på besök i somras och vi pratade DJ och OP. Första gången jag var inne för att seriöst prata Rolex hos AD. Förklarade proffsigt och hjälpte mig prova flertalet modeller. Han skrev upp mig på kölista, men gissar det kommer vara en lååång väntan.
Jag måste också säga att jag delar samma erfarenhet av Gustav och Nymans. Customer focused and professionnal!

Bergströms i Uppsala
Super trevliga och hjälpsamma men inte de mest kunniga, rejäla skambud vid inköp.
Köpte i tisdags på Bergströms i Malmö.
Trevligt bemötande!

OP_34mm.jpg

Var inne på Rob Engström i Stockholm i helgen, vilken fruktansvärt dålig upplevelse. Till att börja med är det inte en käft som varken tittar på mig och än mindre säger "Hej, välkommen" när jag kommer in i butiken. Efter att jag gått ett varv, fortfarande utan att ngn kollat på mig, så ber säkerhetsvakten mig att ställa mig/sätta mig att vänta. När det gått ca 20 minuter utan att ngn i butiken ens verkat tagit notis om mig så går jag där ifrån utan att pratat med ngn.

Gick till Nymans Ur istället där de direkt var jättetrevliga och snappade upp mig så fort jag kom in, och visade allt jag ville kolla på och erbjöd mineralvatten och kaffe, precis den upplevelsen man vill ha.

Var inne på Rob Engström i Stockholm i helgen, vilken fruktansvärt dålig upplevelse. Till att börja med är det inte en käft som varken tittar på mig och än mindre säger "Hej, välkommen" när jag kommer in i butiken. Efter att jag gått ett varv, fortfarande utan att ngn kollat på mig, så ber säkerhetsvakten mig att ställa mig/sätta mig att vänta. När det gått ca 20 minuter utan att ngn i butiken ens verkat tagit notis om mig så går jag där ifrån utan att pratat med ngn.

Gick till Nymans Ur istället där de direkt var jättetrevliga och snappade upp mig så fort jag kom in, och visade allt jag ville kolla på och erbjöd mineralvatten och kaffe, precis den upplevelsen man vill ha.
Var det mycket folk inne hos Rob? Tänkte om dem var såpass upptagna att dem inte hann med alla kunder? Tråkigt att inte få ett ”hej” ens dock :/

Var det mycket folk inne hos Rob? Tänkte om dem var såpass upptagna att dem inte hann med alla kunder? Tråkigt att inte få ett ”hej” ens dock :/
Två andra kunder i butiken. Så har de inte bandbredd att klara av tre kunder på ett vettigt sätt tycker jag det är konstigt. Förstår om man får vänta ibland men man bör ju få ngn slags bekräftelse på att man existerar iaf.

Hade samma upplevelse hos Rob E i Juli… när jag fick prata med säljaren, skrattade hon… ”det är omöjligt att köpa en Rolex”…
Fantastiskt kund upplevelse… lol

Vill ge en Hiss till Erik på Krons. Otroligt bra bemötande när jag och min mor gjorde ett besök i lördags. Trevligt snack och bra hjälp. Resulterade i att min mor köpte sig en klocka som hon inte alls hade tänkt sig från början men som hon är riktigt nöjd med.

Hade samma upplevelse hos Rob E i Juli… när jag fick prata med säljaren, skrattade hon… ”det är omöjligt att köpa en Rolex”…
Fantastiskt kund upplevelse… lol
Har dessutom haft klockvärldens otrevligaste butikschef men vet inte om denne är kvar…

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp