• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jarl Sandin
Säljaren: - Nu är den vattentät. Förra versionen var inte vattentät.
Jag: -Du menar att nya modellen har 100m vattenresistens och att förra versionen hade 60m?
Säljaren: Ja precis. Den nya är vattentät.
Jag: - 🤦‍♂️

Förstår inte varför jag utsätter mig för detta.

Känns tråkigt att behöva skriva detta inlägg. Men bra att fler får veta hur Zackrissons ur jobbar.

Jag köpte en Orient av dem (via chrono24 då dem är dubbelt så dyra på sin egen hemsida..). klockan kom hem som den skulle, så långt allting gott.

Men direkt märkte jag att ändstiftet på klockan inte var som det skulle. Det glappar/sitter otroligt löst & jag tog den till min lokala urmakare då jag tänkte att det är nog enkelt att åtgärda. Urmakaren menade att jag borde använda min garanti då klockan inte är som den ska.

Jag ringer då Zackrissons utan svar. Mejlar 1 gång, 2 gånger, 3 gånger. Till slut får jag svar att du får väl skicka klockan till oss så ska vi kolla, men det kommer inte gå på garantin då det är slitagefel. På en oanvänd klocka alltså..

Då jag jobbar i närheten av Zackrissons då och då säger jag att jag kan komma med klockan personligen så kan vi titta på det tillsammans. Gör det säger dem.

3 dagar innan så meddelar jag att jag har vägarna förbi och ämnar besöka dem för att få ordning på klockan. Radiotystnad. Jag ringer 2 gånger & smsar 2 gånger den aktuella dagen. Inget svar.

Detta är nu 3 veckor sedan och jag har fortfarande inte hört ett ord. Trots att jag mejlade dem hela min upplevelse så är det knäpptyst.

Ja, det är en billig Orient-klocka jag köpt så förväntningarna måste ju vara rimliga. Men klockan är inte som den ska & då förväntar jag mig som köpare att säljaren är villig att lösa problemet tillsammans med mig. Zackrissons Ur har inte hanterat det bra. De har inte hanterat det alls.
En uppföljning kring detta. Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Zackrissons. Jag fick en liten idé att testa att skriva på en annons på Chrono24 för att se om de svarar där. Det gör dem… 👹 Bedrövligt sätt att bedriva affärer.

2F39075E-2C50-49CD-BD89-5941A68D9CFD.png

En uppföljning kring detta. Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från Zackrissons. Jag fick en liten idé att testa att skriva på en annons på Chrono24 för att se om de svarar där. Det gör dem… 👹 Bedrövligt sätt att bedriva affärer.

2F39075E-2C50-49CD-BD89-5941A68D9CFD.png
Det är med största sannolikhet för att kontakten på C24 sköts av en annan person. Testa att köra kontakten därigenom.

Hiss till i Luxury watches och Oscar för trevliga affärer på distans. Bra priser och utrymme för förhandlingar!

Diss till Stories of Time som inte har de klockor de skyltar med på hemsidan och inte hör av dig på sina kontaktkanaler, oseriöst.

Hiss till Bergströms ur i Uppsala. Hjälper alltid till, ringer alltid upp och besvarar mina frågor fast att jag bor på distans.

Som relativt ny inom både klockintresset och som boende i huvudstaden tänkte jag att jag kunde bidra lite med vissa iakttagelser gällande olika handlare och deras intryck. Jag är till att börja med en snubbe som gillar allt vad kvalitet innebär och detta innefattar då även det vi normalt kallar bemötande och service.

Jag vill börja med att ge folket på Krona Ur en stor eloge för deras goda bemötande och deras genuint klockintresserade personal. Inga uppnäsor eller snobberi men samtidigt sakliga i till exempel frågor kring eventuella köp av Rolex. Alltid ett nöje att glida in till dem och rent av prata lite klockor i allmänhet. Nu har de förlorat ett av sina storsäljande märken i Omega med anledning av den Omegaboutique som har öppnat på Biblioteksgatan. Det är synd för oss andra och för Krona ur.

En annan som jag skulle vilja höja är Fredmans ur på Strandvägen. Otroligt serviceinriktad och trevlig men tyvärr har de kanske inte riktigt de märken jag söker eller har sökt. De har dock Bremont för dem som är intresserade av dessa.

Sedan kommer jag till Nymans ur som givetvis intresserar om man har ett rudimentärt intresse av klockor. Jag har läst och förstått att man hos dem kan bli bemött som man är något som katten har släpat in. Nu har det blivit några köp oss dem så nu är jag "accepterad" och jag tycker att det är skämmigt att det skall behöva vara på det viset men vad gör man.

Sist men inte minst har vi ett riktigt krondike med pressvatten och det är Franks ur på Drottninggatan. Jag har endast varit i telefonkontakt med dem och tyvärr får jag säga att där stannade det hela mycket abrupt. Någon annan har kanske bättre erfarenheter från dem men jag kommer aldrig att sätta min fot hos dem.

Nåja ett litet bidrag med vissa tankar

Jag håller med om delen om Nymans att det kan kännas som att man inte är ”värdig” MEN i mitt fall, när de märkte att man var seriös med att köpa något just hos dem och inte bara testar klockor för att sedan beställa på Uret, så tycker jag att bemötande och vänlighet var top notch.

De tar verkligen tid på sig att visa olika klockor osv. Att jag kom tillbaka ett par gånger för att prova mer visade väl också att jag menade allvar med att köpa något. Till slut då jag bestämt mig och köpte med mig två klockor var det en mycket fin köpupplevelse och jag blev även nöjd med prisdiskussionen. Säljaren har känt igen mig och hälsar glatt när jag kommit tillbaka efteråt.

Och nu börjar jag få erbjudanden för Rolexklockor också. Så inget annat än Hiss för Nymans, för min del.

Hiss till Sjöbackens Ur, Malmö! Bra och snabb hantering av garantiärende kopplat till tidigare service….dessutom mycket trevliga med bra kundbemötande. Tummen upp!
Måste stämma in här. Alltid otroligt trevliga och hjälpsamma, tar sig tid att svara på en massa jobbiga frågor och göra ”custom”-beställningar. En klar favorit.

• Like
Reactions: JGP
Fredmans, lämnade in mig Speedmaster i mitten på December 2022(!) då ena tryckknappen hade lossnat.
174 dagar senare, har ännu inte fått tillbaka mitt ur. Har själv behövt ringa 4 gånger för att kolla status (Varje gång med ett nytt bud. 4 veckor här, 2 veckor där). Senaste kontakten var 11 Maj (då sades de 2 veckor..), fick då som först ett utförligt svar om varför det dröjer. Är den lilla skruven som håller tryckknappen på plats som valt att tacka för sig. (Dessa byttes 2016) Har vart svårt att få tag som separat del tydligen.
Nu kommer jag till frågan: Borde jag ha lämnat in den hos en Omega certifierad handlare/verkstad här i Stockholm, eller är denna service att vänta sig? Någon som har haft liknande upplevelse eller en referens från annan verkstad som utfört samma arbete?
Väldigt synd tycker jag, annars har Fredmans alltid vart snabba och hjälpsamma. Men nu är jag aningen irriterad.

Fredmans, lämnade in mig Speedmaster i mitten på December 2022(!) då ena tryckknappen hade lossnat.
174 dagar senare, har ännu inte fått tillbaka mitt ur. Har själv behövt ringa 4 gånger för att kolla status (Varje gång med ett nytt bud. 4 veckor här, 2 veckor där). Senaste kontakten var 11 Maj (då sades de 2 veckor..), fick då som först ett utförligt svar om varför det dröjer. Är den lilla skruven som håller tryckknappen på plats som valt att tacka för sig. (Dessa byttes 2016) Har vart svårt att få tag som separat del tydligen.
Nu kommer jag till frågan: Borde jag ha lämnat in den hos en Omega certifierad handlare/verkstad här i Stockholm, eller är denna service att vänta sig? Någon som har haft liknande upplevelse eller en referens från annan verkstad som utfört samma arbete?
Väldigt synd tycker jag, annars har Fredmans alltid vart snabba och hjälpsamma. Men nu är jag aningen irriterad.
Orka sådant. Varför lämna till någon som inte är certifierad? Lämna den till Globen eller direkt till Swatch Group Nordic.

Oj! Vad jobbigt. Hände min kollegas Speedy så jag tog den till Jarl Sandin här i Göteborg och de fixade det på 15 minuter, gratis utanför garantitiden. Snacka om skillnad i service...
Orka sådant. Varför lämna till någon som inte är certifierad? Lämna den till Globen eller direkt till Swatch Group Nordic.
Har inte globen lagt ner?

Mm, jag börjar inse att det är vägen man skulle gå. Är av ren vana då jag lämnat in den där sedan jag flyttade hit. Vart smidigt alla andra gånger med ser ut som jag har gått på en nit här. Gick dit då dom trycktestade samt bytte packningar några månader innan jag lämnade in den så ville se om det hade något med det att göra (inte skruvat dit ordentligt?)
Om jag ska plocka ut den och gå någon annanstans, vart rekommenderas. Globen? (Om det är kvar)

Mm, jag börjar inse att det är vägen man skulle gå. Är av ren vana då jag lämnat in den där sedan jag flyttade hit. Vart smidigt alla andra gånger med ser ut som jag har gått på en nit här. Gick dit då dom trycktestade samt bytte packningar några månader innan jag lämnade in den så ville se om det hade något med det att göra (inte skruvat dit ordentligt?)
Om jag ska plocka ut den och gå någon annanstans, vart rekommenderas. Globen? (Om det är kvar)
Krons servar fortfarande Omega även om de inte säljer. Sedan finns ju även Omega butiken på Biblioteksgatan.

Knalla iväg till Bo Berggrens :)

Jag håller med om delen om Nymans att det kan kännas som att man inte är ”värdig” MEN i mitt fall, när de märkte att man var seriös med att köpa något just hos dem och inte bara testar klockor för att sedan beställa på Uret, så tycker jag att bemötande och vänlighet var top notch.

De tar verkligen tid på sig att visa olika klockor osv. Att jag kom tillbaka ett par gånger för att prova mer visade väl också att jag menade allvar med att köpa något. Till slut då jag bestämt mig och köpte med mig två klockor var det en mycket fin köpupplevelse och jag blev även nöjd med prisdiskussionen. Säljaren har känt igen mig och hälsar glatt när jag kommit tillbaka efteråt.

Och nu börjar jag få erbjudanden för Rolexklockor också. Så inget annat än Hiss för Nymans, för min del.
Just detdär med säljare i "lyxbutiker" som utstrålar ett lätt förakt mot kunderna är lite, jag vet inte vad, med tanke på att de trots det pomaderade håret och supertighta kostymen sannolikt tjänar mindre än ett sjukvårdsbiträde.

Hiss till den nya TAG-butiken i Mos, fint bemötande och kunnig personal. Rekommenderar ett besök!

Hiss till Gustaf på Rob Engström som levererade en bra service och bemötande när jag köpte min BB58. Kan starkt rekommendera dem.

Senast ändrad:
Hyvens kille den där Gustaf, riktigt schysst att du fick handla 🤩

Skämt åsido, borde vara regel snarare än ett undantag.
Självklart men eftersom det idag är mer regel än undantag att man ”får” köpa så är det värt att nämna när man behandlas som ”normalt” när man är kund. Tråkigt men det är verkligheten.

Självklart men eftersom det idag är mer regel än undantag att man ”får” köpa så är det värt att nämna när man behandlas som ”normalt” när man är kund. Tråkigt men det är verkligheten.
Håller inte med alls. Finns en obokad klocka inne som inte bara är för display och man inte får köpa så är något fel.

Tillbaka
Topp