• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Tråkigt att höra hur den gamle forumsponsorn Rob E skapar missnöje bland folket. Längesedan man var där nu men för 10år sedan var de alltid behagliga att göra affärer med. Deras ”tyske” urmakare var suverän (minns ej namnet nu), bjöd in en att titta i verkstaden och diskuterade gärna klockor inte enbart i termer av priser och väntetider. Någon som vet om han är kvar?

Idag bemöts man på många ställen främst av ”säljare” som ej skulle ge sig på att korta en länk och då blir det såklart annan karaktär på diskussioner och upplevelse.
Det är verkligen som natt och dag - servicen då var super.

Har man vägarna förbi Zermatt, kan jag verkligen rekommendera Schindler, fråga efter Jannes Sieber, han tillhör ägarfamiljen. Riktigt trevlig, vi skulle kolla på en Tudor för runt 40K, snackade klockor han hala fram en Rolex Explorer från 1966 för 400.000 som vi fick prova, och massa annat kul.

Hiss till Ahléns Ur i Örebro 👍 Efter att ha pratat med dom innan så tog jag en liten omväg förbi Örebro för att få min Omega, som var under servicegaranti från dom, justerad/ruckad medans jag väntade (!). Här möts man direkt av en riktigt urmakare bakom disken och som sedan omgående satte igång med jobbet. Tillbaka runt två timmar senare efter en bit mat och en vandring runt slottet i det fina vädret och då var klockan förstås klar. Visserligen bara gått ett dygn sedan dess men klockan har gått på sekunden sedan jag hämtade ut den från att ha plussat sig kring COSC ytterkant eller strax över så uppenbart ett väl utfört arbete också :happyhappy: Det var också fint att se den nu 82-årige Hasse Ahlén sitta i verkstaden och skruva när vi kom tillbaka.

jag vill gärna tacka krons uret i stockholm då jag gick in och ville prata om UNITAS verk som jag tycker om. dem har inga sådana eller säljer sådana ur men dem var glada att prata med mig om UNITAS i nästan en halvtimme. jag var väldigt nöjd efter med denna fina service. tack till p-k huset.

Sett att ett flertal hissat denna butik tidigare men vill gärna själv hissa klockmaster Hansson och speciellt Joakim som arbetar där. Var inne idag när det var förhållandevis tomt i butiken, var tydlig med att jag inte skulle köpa någonting idag men vi snicksnackade ändå länge om olika klockor, jag fick även med mig en tidning om Doxa då jag sa att jag tycker att det är ett väldigt coolt märke. Tycker att han pratar om deras sortiment på ett ärligt och nyanserat sett vilket är uppfriskande :)

Vill hissa Bergströms i Göteborg. 1h av snack, fick testa Explorer 36mm på, och blev uppskriven på intresselista. Vill köpa klockan i samband med min examen om 1.5 år och det lät fullt möjligt enligt säljaren jag pratade med. Lade även god tid på min helt okunniga vän som ställde fler frågor om hur vitt guld och platina tillverkas, än om klockorna i sig. Riktigt toppbemötande och skillnaden mot Bergströms i Malmö var verkligen dag och natt.

Diss till Haga Antika Tider i Göteborg.

Lämnade in en vintage 50-talskronograf i maj -22. Klockan blev 'klar' 16:e januari -23 då jag hämtade ut den. En gång under hösten ringde jag för att kolla status då jag ändå tyckte det tog lång tid. Fick då svar att de hade mycket klockor som de jobbade på samt att skicket på min kronograf var så pass dåligt att de behövde lite längre tid. Nåväl, så kan det vara och jag ville inte stressa fram en lagning heller, framförallt eftersom klockan var en gåva gåva från svärfar.
Klockan verkade fungera bra vid upphämtningen. Märkte dock hyfsat tidigt att den verkade släpa på tiden, men då sväris aldrig hann se den i helt dugligt skick så ville jag hedra honom genom att ha den på begravningen. Kanske tänkte jag också att den behövde några uppdragningar innan den kom igång.
Dryga veckan efteråt gick klockan inte bra och kronograffunktionen funkade inte heller då nollställning inte skedde till 12-indexet, utan lite godtyckligt hoppade den omkring. Så blev till att lämna in den igen.
Månader gick men så till slut fick jag veta att den nu skulle vara fixad och klar. Nu var vi snart i maj -23. Hade (på gott och ont) inte på mig klockan så mycket under sommaren men väl till hösten märkte jag att uppdraget blev trögare och trögare. Till slut så började den stanna spontant och gick i princip inte att dra upp längre, så den fick åka in igen.
Nu när det gått flertalet månader var jag förbi dem igen förra veckan. Då kunde de inte ens hitta klockan hos sig, men lovade att återkomma per telefon. Visade sig att jag inte var den enda som var förbi för att efterfråga min klocka utan fick höra samma fråga från kund som stod bakom mig på vägen ut. Fortfarande ingen återkoppling och likväl kan den ha försvunnit hos dem, eller att de skickat iväg den utomlands (vet att de ibland hyrt in urmakare från Ungern).

Undvik.

Diss till Haga Antika Tider i Göteborg.

Lämnade in en vintage 50-talskronograf i maj -22. Klockan blev 'klar' 16:e januari -23 då jag hämtade ut den. En gång under hösten ringde jag för att kolla status då jag ändå tyckte det tog lång tid. Fick då svar att de hade mycket klockor som de jobbade på samt att skicket på min kronograf var så pass dåligt att de behövde lite längre tid. Nåväl, så kan det vara och jag ville inte stressa fram en lagning heller, framförallt eftersom klockan var en gåva gåva från svärfar.
Klockan verkade fungera bra vid upphämtningen. Märkte dock hyfsat tidigt att den verkade släpa på tiden, men då sväris aldrig hann se den i helt dugligt skick så ville jag hedra honom genom att ha den på begravningen. Kanske tänkte jag också att den behövde några uppdragningar innan den kom igång.
Dryga veckan efteråt gick klockan inte bra och kronograffunktionen funkade inte heller då nollställning inte skedde till 12-indexet, utan lite godtyckligt hoppade den omkring. Så blev till att lämna in den igen.
Månader gick men så till slut fick jag veta att den nu skulle vara fixad och klar. Nu var vi snart i maj -23. Hade (på gott och ont) inte på mig klockan så mycket under sommaren men väl till hösten märkte jag att uppdraget blev trögare och trögare. Till slut så började den stanna spontant och gick i princip inte att dra upp längre, så den fick åka in igen.
Nu när det gått flertalet månader var jag förbi dem igen förra veckan. Då kunde de inte ens hitta klockan hos sig, men lovade att återkomma per telefon. Visade sig att jag inte var den enda som var förbi för att efterfråga min klocka utan fick höra samma fråga från kund som stod bakom mig på vägen ut. Fortfarande ingen återkoppling och likväl kan den ha försvunnit hos dem, eller att de skickat iväg den utomlands (vet att de ibland hyrt in urmakare från Ungern).

Undvik.
Tänker spontant att det var @Endusima bakom i kön 😅

Sett att ett flertal hissat denna butik tidigare men vill gärna själv hissa klockmaster Hansson och speciellt Joakim som arbetar där. Var inne idag när det var förhållandevis tomt i butiken, var tydlig med att jag inte skulle köpa någonting idag men vi snicksnackade ändå länge om olika klockor, jag fick även med mig en tidning om Doxa då jag sa att jag tycker att det är ett väldigt coolt märke. Tycker att han pratar om deras sortiment på ett ärligt och nyanserat sett vilket är uppfriskande :)
Hej, bara att hålla med och hissa, var in i veckan och träffade Dennis och prata DOXA.
Det kommer bli en DOXA frågan är vilken?😬

Har i dag varit på besök hos dottern ett par dagar som bor i Malmö.
Tänkte att här finns det en schisst urhandel! Började googla lite och Bergströms Ur kommer upp som har många fina märken!
Passar på tidigt idag fredag och möter en trevlig säljare som visar det jag söker.
Vill kolla in Tudors nya GMT samt Tag Heuer Carerra som också är ny för i år.
Passade även på att titta på Grand Seiko och den Rolex jag står på väntelista på.
Allt-i-allo en trevlig klockupplevelse!
Både Tudor och Tag är i min mening riktigt snygga men gammalmodig som jag är lite för små!
Min väntan på Explorer2 känns helt rätt
Grand Seiko som jag inte klämt på tidigare kan bli en villaöverlåtelser i framtiden!
Trevlig butik med lyxkänsla utan att man känner sig obekväm och som sagt ett trevligt bemötande från personal trots att det inte var fråga om något köp, så tummen upp för visningen av bl a detta daxplock!

Bilagor

• IMG_4171.jpeg
    IMG_4171.jpeg
    406.9 KB · Visningar: 12
  • IMG_4179.jpeg
    IMG_4179.jpeg
    362.7 KB · Visningar: 13
  • IMG_4173.jpeg
    IMG_4173.jpeg
    548.6 KB · Visningar: 7
  • IMG_4172.jpeg
    IMG_4172.jpeg
    266.1 KB · Visningar: 10
  • IMG_4192.jpeg
    IMG_4192.jpeg
    445.4 KB · Visningar: 14
  • IMG_4193.jpeg
    IMG_4193.jpeg
    465.8 KB · Visningar: 12
  • IMG_4195.jpeg
    IMG_4195.jpeg
    415.8 KB · Visningar: 11
  • IMG_4194.jpeg
    IMG_4194.jpeg
    469.2 KB · Visningar: 9
  • IMG_4190.jpeg
    IMG_4190.jpeg
    291.8 KB · Visningar: 8
  • IMG_4191.jpeg
    IMG_4191.jpeg
    430.8 KB · Visningar: 9
  • IMG_4175.jpeg
    IMG_4175.jpeg
    343.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_4174.jpeg
    IMG_4174.jpeg
    434.8 KB · Visningar: 12
Tänkte att här finns det en schisst urhandel! Började googla lite och Bergströms Ur kommer upp som har många fina märken!
Passar på tidigt idag fredag och möter en trevlig säljare som visar det jag söker.
Passade även på att titta på Grand Seiko och den Rolex jag står på väntelista på.
Både Tudor och Tag är i min mening riktigt snygga men gammalmodig som jag är lite för små!
Grand Seiko som jag inte klämt på tidigare kan bli en villaöverlåtelser i framtiden!
Trevlig butik med lyxkänsla utan att man känner sig obekväm och som sagt ett trevligt bemötande från personal trots att det inte var fråga om något köp, så tummen upp för visningen av bl a detta daxplock!
Vad kul med en bra upplevelse och fina klockor!😃 Håller med om att det är en trevlig butik. Har både besökt och handlat där flera gånger men tycker personalen är lite ojämn. De har ett par säljare som är så trevliga (och kunniga) att det känns som att sitta och tjöta med en klockbroder härifrån men också varit med om motsatsen. Där själva nidbilden av en Rolexåterförsäljare besannas. Och då är det inte det märket jag visat intresse för.

Fint med en bra upplevelse! Vet du möjligen om de hade BB54 inne?

En övernattning i huvudstaden resulterade inte bara i besöket på Watches of Scandinavia utan också ett besök på Panerai, där jag träffade Jonatan ”hoppas och tror jag”, jag och namn🫣 och hans kollega. hursomhelst så snackade vi Panerai, naturligtvis! Klockarmband alpinskidåkning mm. Fick en god insikt i kanske mitt nästa Paneraiköp. Lutar åt en submersible, eller kanske en radomir, tiden får utvisa.
Mycket trevligt möte med trevlig personal som vill visa sitt utbud, vill att ”som jag känner” kunden ska få bra info. Mycket pannor flyttades fram och tillbaks mellan visningsbrickan och montrarna.
Kort och gott man känner sig välkommen👍
Så tack!

Här några bilder!

Bilagor

• IMG_4269.jpeg
    IMG_4269.jpeg
    466.4 KB · Visningar: 6
  • IMG_4268.jpeg
    IMG_4268.jpeg
    513.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_4273.jpeg
    IMG_4273.jpeg
    424.6 KB · Visningar: 7
  • IMG_4274.jpeg
    IMG_4274.jpeg
    807.6 KB · Visningar: 4
  • IMG_4267.jpeg
    IMG_4267.jpeg
    747.3 KB · Visningar: 3
  • IMG_4266.jpeg
    IMG_4266.jpeg
    583.6 KB · Visningar: 7
  • IMG_4265.jpeg
    IMG_4265.jpeg
    457.6 KB · Visningar: 7
  • IMG_4264.jpeg
    IMG_4264.jpeg
    557.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_4261.jpeg
    IMG_4261.jpeg
    775.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_4263.jpeg
    IMG_4263.jpeg
    401.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_4260.jpeg
    IMG_4260.jpeg
    442.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_4258.jpeg
    IMG_4258.jpeg
    434.3 KB · Visningar: 9
I Göteborg
Jag har varit inne vid flera tillfällen på Hanssons på Frölunda Torg och alltid fått gott bemötande även när jag bara velat fönster shoppa och känna på olika klockor så har personalen varit tillmötesgående.
Även på Bergströms Göteborg fick jag gott bemötande när jag köpte en Tudor klocka.

Vad kul med en bra upplevelse och fina klockor!😃 Håller med om att det är en trevlig butik. Har både besökt och handlat där flera gånger men tycker personalen är lite ojämn. De har ett par säljare som är så trevliga (och kunniga) att det känns som att sitta och tjöta med en klockbroder härifrån men också varit med om motsatsen. Där själva nidbilden av en Rolexåterförsäljare besannas. Och då är det inte det märket jag visat intresse för.
Kan verkligen hålla med! Ena gången jag va där (kört 30 mil tur/retur och blev nästintill utslängd efter 3 min av en skallig mallig man ..
Tar sedan en spontantur ner med frugan en lördag och får träffa en fantastisk säljare .. satt och snackade om bilar, klockor,livet mm i säkert en timme med fullt hus, kunder som kom in och ut ☺️ slutade t om med att jag fick beställt en Klocka till frun Också skallig man i 45-50års åldern med lite mustasch om jag minns rätt.. fick aldrig namnet på han ( kanske någon som kan hjälpa mig med det? ) värt att ringa dit nästa gång innan man gör ett besök 😅

Kan verkligen hålla med! Ena gången jag va där (kört 30 mil tur/retur och blev nästintill utslängd efter 3 min av en skallig mallig man ..
Tar sedan en spontantur ner med frugan en lördag och får träffa en fantastisk säljare .. satt och snackade om bilar, klockor,livet mm i säkert en timme med fullt hus, kunder som kom in och ut ☺️ slutade t om med att jag fick beställt en Klocka till frun Också skallig man i 45-50års åldern med lite mustasch om jag minns rätt.. fick aldrig namnet på han ( kanske någon som kan hjälpa mig med det? ) värt att ringa dit nästa gång innan man gör ett besök 😅
Tror han heter Antti, också blivit bra bemött utav honom !

Tillbaka
Topp