• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Passar på att hissa Bergströms i Malmö, och i synnerhet deras stjärna Antti. Fick lysande service vid leveransen av min :rolex: och har sedan varit där ett par gånger till efter det för att justera länk och få en liten repa bortpolerad. Allt går snabbt, och görs med ett leende på läpparna. En AD som verkligen får en att känna sig välkommen! :)

Jag har bara bra saker att säga om Magnusson Ur i Göteborg, Nymans Ur och Krons Ur i Stockholm.

På Magnussons Ur blev jag bra bemött av alla i affären och jag fick svar på allt. Trevlig service helt enkelt, köpte en Oris Aquis Chrono.
image.jpg

Krons Ur (PK-huset) var jag inne hos för en vecka sedan för att mest se hur det såg ut efter renoveringen. Riktigt fräscht och dem har sållat lite bland märken. Visste inte att dem var AD för Rolex fr.o.m. maj-15. Blev en massa klämma och känna på klockor och ett trevligt bemötande av alla fick jag.

Nymans Ur var jag också inne hos. Både jag och farsan blev bra bemötta av alla. Speciellt Patric och Petra som hjälpte mig med klockköp och farsan med frågor om service på hans SubC med mera. Medan dessa två (säljarna) var borta och hämtade klockor för att visa oss så var det andra anställda som kom fram och frågade helt enkelt hur det var och om dem kunde göra något mera för oss medan vi väntade. Som bonus träffade vi en äldre herre från Hirsch med flera klockor på sin arm. Kan ha fel och då ber jag om ursäkt redan nu, men jag tror att jag hörde att det var direktörn. Han hade iaf enhel del alligatorskinn (hel) i olika färger som man fick se. Det var mycket intressant iaf! För mig blev det köp av en Panerai 312 och farsan fick lite idéer för morsans 75-årspresent.
image.jpg

(Ber om ursäkt för dåliga bilder)

Jag har bara bra saker att säga om Magnusson Ur i Göteborg, Nymans Ur och Krons Ur i Stockholm.

På Magnussons Ur blev jag bra bemött av alla i affären och jag fick svar på allt. Trevlig service helt enkelt, köpte en Oris Aquis Chrono.
image.jpg

Krons Ur (PK-huset) var jag inne hos för en vecka sedan för att mest se hur det såg ut efter renoveringen. Riktigt fräscht och dem har sållat lite bland märken. Visste inte att dem var AD för Rolex fr.o.m. maj-15. Blev en massa klämma och känna på klockor och ett trevligt bemötande av alla fick jag.

Nymans Ur var jag också inne hos. Både jag och farsan blev bra bemötta av alla. Speciellt Patric och Petra som hjälpte mig med klockköp och farsan med frågor om service på hans SubC med mera. Medan dessa två (säljarna) var borta och hämtade klockor för att visa oss så var det andra anställda som kom fram och frågade helt enkelt hur det var och om dem kunde göra något mera för oss medan vi väntade. Som bonus träffade vi en äldre herre från Hirsch med flera klockor på sin arm. Kan ha fel och då ber jag om ursäkt redan nu, men jag tror att jag hörde att det var direktörn. Han hade iaf enhel del alligatorskinn (hel) i olika färger som man fick se. Det var mycket intressant iaf! För mig blev det köp av en Panerai 312 och farsan fick lite idéer för morsans 75-årspresent.
image.jpg

(Ber om ursäkt för dåliga bilder)

Hade du gått in på RE också - hade listan varit komplett i Stockholm. Kul att du blev bra bemött.
Tänkte kolla på Krons i PK huset nästa vecka. Mest för nyfikenhets skull.

Hade du gått in på RE också - hade listan varit komplett i Stockholm. Kul att du blev bra bemött.
Tänkte kolla på Krons i PK huset nästa vecka. Mest för nyfikenhets skull.
Jag var inne hos RE under påsken, blev en snabbvisit bara. Lite lätt stressad kille som visade lite "subbar". Inget ont att tillägga, mycket folk inne och så det var förståeligt och jag fick svar på alla frågor jag ställde. Ska in och kika igen nästa gång jag åker upp... :)

Var inne idag hos Bergströms i Malmö för att bilda mig en uppfattning om vilken modell jag skall välja. Fick ett trevligt bemötande och han förklarade väldigt ingående skillnaderna på modellerna jag var intresserad av. Provade SubC date och TT samt Sea Dweller 4000 och jag måste säga att skillnaden är inte stor mellan dem men Sea Dwellern sitter bättre på min handled. Känns som man skall slå till på den.

Hakade på en kompis som skulle köpa en ny Omega AT på Krons Ur i PK huset i går.
Kul att se butiken efter renoveringen, det var verkligen ett lyft! Såg att de hade plockat in Jaeger men de hade tyvärr inga Reverso framme. Samma trevliga bemötande som alltid, så vi hängde kvar och snackade klockor och stormtrivdes.

Hakade på en kompis som skulle köpa en ny Omega AT på Krons Ur i PK huset i går.
Kul att se butiken efter renoveringen, det var verkligen ett lyft! Såg att de hade plockat in Jaeger men de hade tyvärr inga Reverso framme. Samma trevliga bemötande som alltid, så vi hängde kvar och snackade klockor och stormtrivdes.

JLC har de haft länge.

Ringde för en liten stund till en urmakare som rimmar på snobb. Blev väldigt konstigt bemött, men absolut inte otrevligt så är det sagt. Jag presenterade mig vid mitt fulla namn och ville höra om det var möjligt att beställa/köpa det nya gummibandet och viklåset till LLD ( har läst här på KS att det är bättre att ringa till den här urmakaren än att skicka mail.) Mannen på andra sidan sa öhh det är inget jag kan svara på, men jag kopplar dig. Tack sa jag! Tog en liten stund och jag fick prata med en kvinna. Jag presenterade mig vid mitt fulla namn igen och orsak. Kvinnan sa att jag var tvungen att komma in till butiken med ref. Det blir lite svårt sa jag för jag bor inte i Sthlm. Tyst i luren... Då sa jag okej tack för mig och ha en fin dag och hon var lika trevlig till baka och önskade mig en fin dag! Så kan det gå om inte haspen är på. Jag får väll knalla in nästa gång på RE jag är i Sthlm i juli ;) Xalle

Ringde för en liten stund till en urmakare som rimmar på snobb. Blev väldigt konstigt bemött, men absolut inte otrevligt så är det sagt. Jag presenterade mig vid mitt fulla namn och ville höra om det var möjligt att beställa/köpa det nya gummibandet och viklåset till LLD ( har läst här på KS att det är bättre att ringa till den här urmakaren än att skicka mail.) Mannen på andra sidan sa öhh det är inget jag kan svara på, men jag kopplar dig. Tack sa jag! Tog en liten stund och jag fick prata med en kvinna. Jag presenterade mig vid mitt fulla namn igen och orsak. Kvinnan sa att jag var tvungen att komma in till butiken med ref. Det blir lite svårt sa jag för jag bor inte i Sthlm. Tyst i luren... Då sa jag okej tack för mig och ha en fin dag och hon var lika trevlig till baka och önskade mig en fin dag! Så kan det gå om inte haspen är på. Jag får väll knalla in nästa gång på RE jag är i Sthlm i juli ;) Xalle

Varför berättade du inte bara vad du hade för refnummer?

Varför berättade du inte bara vad du hade för refnummer?
Jag kom inte så långt i samtalet för hon ville att jag skulle komma inom butiken , men jag nämnde i samtalet att det gällde Longines Legend Diver och det nya bandet som blev släppt 2014 och hade hon frågat hade jag svarat att det gällde L3.674.4.50.9.

Är väl bara att ringa igen och be om hjälp om det blev lite konstigt.

Är väl bara att ringa igen och be om hjälp om det blev lite konstigt.

Jag skickar nog bara ett mail så att ref kommer med. Jag varken dissar eller hissar men det vara bara en märklig situation att jag var tvungen att ta mig till butiken. Jag blev mest förbluffad och hade ingen lust att dementera detta varav det blev ett kort samtal.

Jag skickar nog bara ett mail så att ref kommer med. Jag varken dissar eller hissar men det vara bara en märklig situation att jag var tvungen att ta mig till butiken. Jag blev mest förbluffad och hade ingen lust att dementera detta varav det blev ett kort samtal.

Ibland blir det missförstånd och det går lite snabbt bara :) Jag ska inte skydda Rob men jag tror de kommer att hjälpa dig.

Var inne idag hos Bergströms i Malmö för att bilda mig en uppfattning om vilken modell jag skall välja. Fick ett trevligt bemötande och han förklarade väldigt ingående skillnaderna på modellerna jag var intresserad av. Provade SubC date och TT samt Sea Dweller 4000 och jag måste säga att skillnaden är inte stor mellan dem men Sea Dwellern sitter bättre på min handled. Känns som man skall slå till på den.

Jag hade en helt annan upplevelse på Bergströms igår. Var dels inne för att få genomfört ett trycktest på min UN samt även kolla servicekostnad för min Breitling. Personalen (båda två ska tilläggas) betedde sig väldigt ignorant och ointresserat. När jag och min sambo sen stod och tittade på Rolex för ett eventuellt köp till henne så var det knappt att de gick fram och ville prata med oss. Breitling som ska in på service i år var tänkt att gå till Bergströms men nu får det bli en annan urmakare. Vad gäller köp av Rolex för min Sambo så är det loppet också kört, tyvärr.

Krons:

Häromveckan hämtade jag ut min IWC Mark XV efter välbehövlig service.
Till min besvikelse hade de bytt ut kronan som visserligen var helt slut, till den nya IWC-kronan "Probus Scafusia", istället för den med Jesusfisk som hör till klockan från början. Enligt urmakaren byter de regelmässigt till dessa, då fiskkronan inte tillverkas längre.
(Finns många sidor indignerad forumtext att läsa om detta på nätet för den intresserade)
Efter att han lämnat en utförlig och helt godtagbar förklaring till bytet erbjöd han mig att skicka tillbaka klockan igen, då det "eventuellt ligger någon fiskkrona i skrotlådan".

Idag hämtade jag tillbaka min klocka, och mycket riktigt, en gammal men ny krona med en fisk på.
Blev så glad att jag gjorde lax till morgondagens lunchlåda.
Stort tack för hjälpen, riktig hiss!

Är det någon som har erfarenhet av mrWatches.se? Enligt deras egna sida startades verksamheten under maj månad 2015, men det verkar inte finnas en enda referens eller omdöme.

Skrev nyss om detta i en annan tråd och jag vill verkligen hylla Krons Ur, eller Krons heter de bara nuförtiden tror jag :) alltid trevligt bemötande och riktigt bra service. Köpte min Longines Saint Imier där tillsammans med en Winder.
Fabriksfel på Windern, ringde in och de bad mig komma in så skulle de skicka tillbaka den och skulle få en ny. Samtidigt talade jag med dem om att jag behövde mindre kuddar pga mina puttefjutt handleder. Patrik i butiken uppgav att de inte har mindre kuddar men han skulle försöka lösa det åt mig.. Veckorna gick, och samtidigt som han ringde om windern så sa han att han löst problemet med mina handleder :p de/han hade samlat ihop små skumgummikuddar som jag kunde använda. Mycket riktigt, det fungerade galant.
Tog även dit min kvinnliga kollega som ville köpa en Omega (quartz, ingen aning vad det var för modell). Hon hade tidigare beskökt Nymans Ur men de hade bara fnyst åt henne och hon hade blivit riktigt dåligt bemött, hos Krons gick det hur bra som helst och hon liksom jag var grymt nöjd med servicen och framförallt bemötandet.

Riktigt tråkigt att man blir granskad från topp till tå när man ska köpa något som inte en "vanlig svensson" köper varje dag, bara för att man kanske inte kommer i frack och hög hatt och ser ut att skita pengar. Har fler historier om just Nymans där det nästan är pinsamt hur de blivit bemötta.

Krons 10/10
Nymans 1/10

Har fått lite mer erfarenhet från KS sponsor Rob E, första gången jag var där kändes det minst sagt tråkigt och det har jag skrivit i någon annan tråd....jag kände då att jag saknade de rätta kläderna och det flottiga håret.......och gick därifrån ganska ledsen.

Nu har jag varit inne tre gånger till och fått en helt annan uppfattning. De har varit riktigt trevliga och tillmötesgående, bjudit på kaffe som jag förvisso tackade nej till, istället fixade de ett glas vatten med en liten citronskiva i.....mycket trevligt - lite extra. Hjälpt till med bandbyte kostnadsfritt, och även erbjudit sig att skriva ut ett värdeintyg. På det hela mycket trevliga och vänliga,

Det är möjligt att mitt första klagomål kom dem till del, men inte några sura miner för att jag skrivit här, utan tvärtom inte en min om det utan mycket trevliga.

Alla kan ha en dålig dag inser jag och då kan även jag ändra uppfattning, trots att jag kände mig så nedslagen efter första besöket - det är möjligt att Marcus var stressad och därför gjorde att jag kände mig ovälkommen första gången. Andra gången var som sagt som natt och dag!:)

Skrev nyss om detta i en annan tråd och jag vill verkligen hylla Krons Ur, eller Krons heter de bara nuförtiden tror jag :) alltid trevligt bemötande och riktigt bra service. Köpte min Longines Saint Imier där tillsammans med en Winder.
Fabriksfel på Windern, ringde in och de bad mig komma in så skulle de skicka tillbaka den och skulle få en ny. Samtidigt talade jag med dem om att jag behövde mindre kuddar pga mina puttefjutt handleder. Patrik i butiken uppgav att de inte har mindre kuddar men han skulle försöka lösa det åt mig.. Veckorna gick, och samtidigt som han ringde om windern så sa han att han löst problemet med mina handleder :p de/han hade samlat ihop små skumgummikuddar som jag kunde använda. Mycket riktigt, det fungerade galant.
Tog även dit min kvinnliga kollega som ville köpa en Omega (quartz, ingen aning vad det var för modell). Hon hade tidigare beskökt Nymans Ur men de hade bara fnyst åt henne och hon hade blivit riktigt dåligt bemött, hos Krons gick det hur bra som helst och hon liksom jag var grymt nöjd med servicen och framförallt bemötandet.

Riktigt tråkigt att man blir granskad från topp till tå när man ska köpa något som inte en "vanlig svensson" köper varje dag, bara för att man kanske inte kommer i frack och hög hatt och ser ut att skita pengar. Har fler historier om just Nymans där det nästan är pinsamt hur de blivit bemötta.

Krons 10/10
Nymans 1/10

Det är ju samma ägare på båda butikerna och i stort sett samma personal som går mellan butikerna.

Alltid mycket trevligt bemötande hos Bergströms Ur i Uppsala. Svängde förbi där på lunchen idag och fick hjälp med att justera länk (fick också nytt stift till mikrojusteringen som hade gått sönder), har köpt klockan hos annan AD men de gjorde allt gratis ändå. Tror nästa köp blir hos dem!

Var inne på Rob E (brukar hänga på Nymans eller NK) och hade efter alla positiva omdömen förväntat mig något alldeles extra. Inne i butiken möttes jag av två kinestjejer med ganska risiga kunskaper om klockor som säkert bara var anställda för att sälja till turister. Inte alls imponerad...

Var inne på Rob E (brukar hänga på Nymans eller NK) och hade efter alla positiva omdömen förväntat mig något alldeles extra. Inne i butiken möttes jag av två kinestjejer med ganska risiga kunskaper om klockor som säkert bara var anställda för att sälja till turister. Inte alls imponerad...

Två kinestjejer med risiga kunskaper. Inser du hur rolig du precis var? :)

Tillbaka
Topp